Et ut illa altera pars orationis, quae probitatis commen- 2.211.7
datione boni viri debet speciem tueri, lenis, ut saepe iam
dixi, atque summissa, sic haec, quae suscipitur ab oratore
ad commutandos animos atque omni ratione flectendos, 10
intenta ac vehemens esse debet. Sed est quaedam in his 212.1
duobus generibus, quorum alterum lene, alterum vehemens
esse volumus, difficilis ad distinguendum similitudo; nam
et ex illa lenitate, qua conciliamur eis, qui audiunt, ad hanc
vim acerrimam, qua eosdem excitamus, influat oportet ali- 5
quid, et ex hac vi non numquam animi aliquid inflandum
est illi lenitati; neque est ulla temperatior oratio quam illa,
in qua asperitas contentionis oratoris ipsius humanitate con-
ditur, remissio autem lenitatis quadam gravitate et conten-
tione firmatur. In utroque autem genere dicendi et illo, in 213.1
quo vis atque contentio quaeritur, et hoc, quod ad vitam et
mores accommodatur, et principia tarda [sunt] et exitus item
spissi et producti esse debent. Nam neque adsiliendum
statim est ad genus illud orationis; abest enim totum a causa 5
et homines prius ipsum illud, quod proprium sui iudici est,
audire desiderant; nec cum in eam rationem ingressus sis,
celeriter discedendum est; non enim, sicut argumentum, 214.1
simul atque positum est, adripitur alterumque et tertium
poscitur, ita misericordiam aut invidiam aut iracundiam,
simul atque intuleris, possis commovere: argumentum ratio
ipsa confirmat idque, simul atque emissum est, adhaerescit; 5
illud autem genus orationis non cognitionem iudicis, sed
magis perturbationem requirit, quam consequi nisi multa
et varia et copiosa oratione et simili contentione actionis
nemo potest; qua re qui aut breviter aut summisse dicunt, 215.1
docere iudicem possunt, commovere non possunt; in quo
sunt omnia.