Sed haec omnia perinde sunt, ut aguntur. Actio, inquam, 3.213.1
in dicendo una dominatur; sine hac summus orator esse in
numero nullo potest, mediocris hac instructus summos
saepe superare. Huic primas dedisse Demosthenes dicitur,
cum rogaretur, quid in dicendo esset primum; huic se- 5
cundas, huic tertias; quo mihi melius etiam illud ab
Aeschine dictum videri solet; qui cum propter ignominiam
iudicii cessisset Athenis et se Rhodum contulisset, rogatus
a Rhodiis legisse fertur orationem illam egregiam, quam in
Ctesiphontem contra Demosthenem dixerat; qua perlecta 10
petitum ab eo est postridie, ut legeret illam etiam, quae
erat contra ab Demosthene pro Ctesiphonte dicta: quam
cum suavissima et maxima voce legisset, admirantibus
omnibus "quanto" inquit "magis miraremini, si audissetis
ipsum!" ex quo satis significavit, quantum esset in actione, 15
qui orationem eandem aliam fore putarit actore mutato.
Quid fuit in Graccho, quem tu melius, Catule, meministi, 214.1
quod me puero tanto opere ferretur? "Quo me miser
conferam? Quo vertam? In Capitoliumne? At fratris
sanguine madet. An domum? Matremne ut miseram
lamentantem videam et abiectam?" Quae sic ab illo esse 5
acta constabat oculis, voce, gestu, inimici ut lacrimas tenere
non possent. Haec ideo dico pluribus, quod genus hoc
totum oratores, qui sunt veritatis ipsius actores, reliquerunt;
imitatores autem veritatis, histriones, occupaverunt. Ac 215.1
sine dubio in omni re vincit imitationem veritas, sed ea si
satis in actione efficeret ipsa per sese, arte profecto non
egeremus; verum quia animi permotio, quae maxime aut
declaranda aut imitanda est actione, perturbata saepe ita est, 5
ut obscuretur ac paene obruatur, discutienda sunt ea, quae
obscurant, et ea, quae sunt eminentia et prompta, sumenda.
Omnis enim motus animi suum quendam a natura habet 216.1
vultum et sonum et gestum; corpusque totum hominis et
eius omnis vultus omnesque voces, ut nervi in fidibus, ita
sonant, ut a motu animi quoque sunt pulsae. Nam voces
ut chordae sunt intentae, quae ad quemque tactum respon- 5
deant, acuta gravis, cita tarda, magna parva; quas tamen
inter omnis est suo quoque in genere mediocris, atque
etiam illa sunt ab his delapsa plura genera, leve asperum,
contractum diffusum, continenti spiritu intermisso, fractum
scissum, flexo sono extenuatum inflatum; nullum est enim 217.1
horum generum, quod non arte ac moderatione tractetur.
Hi sunt actori, ut pictori, expositi ad variandum colores.
Aliud enim vocis genus iracundia sibi sumat, acutum, in-
citatum, crebro incidens: 5
    ipsus hortatur me frater, ut meos malis miser
    mandarem natos . . . .
et ea, quae tu dudum, Antoni, protulisti
    segregare abs te ausu's . . . .
et 10
    ecquis hoc animadvortet? vincite . . .
et Atreus fere totus. Aliud miseratio ac maeror, flexibile,
plenum, interruptum, flebili voce:
    quo nunc me vortam? quod iter incipiam ingredi?
    domum paternamne? anne ad Peliae filias? 15
et illa
    o pater, o patria, o Priami domus!
et quae sequuntur
    haec omnia videi inflammarei,
    Priamo vi vitam evitarei. 20
aliud metus, demissum et haesitans et abiectum: 218.1
    multis sum modis circumventus, morbo, exsilio atque
       inopia:
    tum pavor sapientiam omnem mi exanimato expectorat;
    mater terribilem minatur vitae cruciatum et necem, 5
    quae nemo est tam firmo ingenio et tanta confidentia,
    quin refugiat timido sanguen atque exalbescat metu.
aliud vis, contentum, vehemens, imminens quadam inci- 219.1
tatione gravitatis:
    iterum Thyestes Atreum adtractatum advenit,
    iterum iam adgreditur me et quietum exsuscitat.
    maior mihi moles, maius miscendumst malum, 5
    qui illius acerbum cor contundam et comprimam.
aliud voluptas, effusum, lene, tenerum, hilaratum ac re-
missum:
    sed sibi cum tetulit coronam ob coligandas nuptias,
    tibi ferebat, cum simulabat se sibi alacriter dare, 10
    tum ad te ludibunda docte et delicate detulit.
aliud molestia, sine commiseratione grave quoddam et uno
pressu ac sono obductum:
    qua tempestate Helenam Paris innuptis iunxit nuptiis,
    ego tum gravida, expletis iam fui ad pariendum mensibus; 15
    per idem tempus Polydorum Hecuba partu postremo parit.
Omnis autem hos motus subsequi debet gestus, non hic 220.1
verba exprimens scaenicus, sed universam rem et sententiam
non demonstratione, sed significatione declarans, laterum
inflexione hac forti ac virili, non ab scaena et histrionibus,
sed ab armis aut etiam a palaestra; manus autem minus 5
arguta, digitis subsequens verba, non exprimens; bracchium
procerius proiectum quasi quoddam telum orationis; sup-
plosio pedis in contentionibus aut incipiendis aut finiendis.
Sed in ore sunt omnia, in eo autem ipso dominatus est 221.1
omnis oculorum; quo melius nostri illi senes, qui perso-
natum ne Roscium quidem magno opere laudabant; animi
est enim omnis actio et imago animi vultus, indices oculi:
nam haec est una pars corporis, quae, quot animi motus 5
sunt, tot significationes [et commutationes] possit efficere;
neque vero est quisquam qui eadem conivens efficiat.
Theophrastus quidem Tauriscum quendam dicit actorem
aversum solitum esse dicere, qui in agendo contuens aliquid
pronuntiaret. Qua re oculorum est magna moderatio; nam 222.1
oris non est nimium mutanda species, ne aut ad ineptias aut
ad pravitatem aliquam deferamur; oculi sunt, quorum tum in-
tentione, tum remissione, tum coniectu, tum hilaritate motus
animorum significemus apte cum genere ipso orationis; est 5
enim actio quasi sermo corporis, quo magis menti congruens
esse debet; oculos autem natura nobis, ut equo aut leoni
saetas, caudam, auris, ad motus animorum declarandos dedit,
qua re in hac nostra actione secundum vocem vultus valet; 223.1
is autem oculis gubernatur. Atque in eis omnibus, quae sunt
actionis, inest quaedam vis a natura data; qua re etiam hac
imperiti, hac vulgus, hac denique barbari maxime commo-
ventur: verba enim neminem movent nisi eum, qui eius- 5
dem linguae societate coniunctus est, sententiaeque saepe
acutae non acutorum hominum sensus praetervolant: actio,
quae prae se motum animi fert, omnis movet; isdem enim
omnium animi motibus concitantur et eos isdem notis et in
aliis agnoscunt et in se ipsi indicant. Ad actionis autem 224.1
usum atque laudem maximam sine dubio partem vox
obtinet; quae primum est optanda nobis; deinde, quae-
cumque erit, ea tuenda; de quo illud iam nihil ad hoc
praecipiendi genus, quem ad modum voci serviatur: equi- 5
dem tamen magno opere censeo serviendum; sed illud
videtur ab huius nostri sermonis officio non abhorrere,
quod, ut dixi paulo ante, plurimis in rebus quod maxime
est utile, id nescio quo pacto etiam decet maxime. Nam
ad vocem obtinendam nihil est utilius quam crebra mutatio; 10
nihil perniciosius quam effusa sine intermissione contentio.
Quid, ad auris nostras et actionis suavitatem quid est vicis- 225.1
situdine et varietate et commutatione aptius? Itaque idem
Gracchus, quod potes audire, Catule, ex Licinio cliente
tuo, litterato homine, quem servum sibi ille habuit ad
manum, cum eburneola solitus est habere fistula qui staret 5
occulte post ipsum, cum contionaretur, peritum hominem,
qui inflaret celeriter eum sonum, quo illum aut remissum
excitaret aut a contentione revocaret.' 'Audivi me hercule,'
inquit Catulus 'et saepe sum admiratus hominis cum dili-
gentiam tum etiam doctrinam et scientiam.' 'Ego vero,' 226.1
inquit Crassus 'ac doleo quidem illos viros in eam fraudem
in re publica esse delapsos; quamquam ea tela texitur et ea
in civitate ratio vivendi posteritati ostenditur, ut eorum
civium, quos nostri patres non tulerunt, iam similis habere 5
cupiamus.' 'Mitte, obsecro,' inquit 'Crasse,' Iulius 'ser-
monem istum et te ad Gracchi fistulam refer; cuius ego
nondum plane rationem intellego.' 'In omni voce' inquit 227.1
Crassus 'est quiddam medium, sed suum cuique voci: hinc
gradatim ascendere vocem [utile] et suave est (nam a prin-
cipio clamare agreste quiddam est), et idem illud ad firman-
dam est vocem salutare; deinde est quiddam contentionis 5
extremum, quod tamen interius est, quam acutissimus
clamor, quo te fistula progredi non sinet, et iam ab ipsa
contentione revocabit; est item contra quiddam in remis-
sione gravissimum quoque tamquam sonorum gradibus
descenditur. Haec varietas et hic per omnis sonos vocis 10
cursus et se tuebitur et actioni adferet suavitatem. Sed
fistulatorem domi relinquetis, sensum huius consuetudinis
vobiscum ad forum deferetis.