Maxime naturale est, et fieri frequentissime debet, ut 4.2.1.1
praeparato per haec quae supra dicta sunt iudice res de qua
pronuntiaturus est indicetur: ea est narratio. In qua sciens 2.1
transcurram subtiles nimium diuisiones quorundam plura
eius genera facientium. Non enim solam uolunt esse illam
negotii de quo apud iudices quaeritur expositionem, sed
personae, ut: 'M. Lollius Palicanus, humili loco Picens, 5
loquax magis quam facundus'; loci, ut: 'oppidum est in
Hellesponto, Lampsacum, iudices'; temporis, ut:
    'uere nouo, gelidus canis cum montibus umor
    liquitur';
causarum, quibus historici frequentissime utuntur cum 10
exponunt unde bellum seditio pestilentia. Praeter haec alias 3.1
perfectas, alias inperfectas uocant: quod quis ignorat? Ad-
iciunt expositionem et praeteritorum esse temporum, quae
est frequentissima, et praesentium, qualis est Ciceronis de
discursu amicorum Chrysogoni, postquam est nominatus, 5
et futurorum, quae solis dari uaticinantibus potest: nam
ὑποτύπωσις non est habenda narratio. Sed nos potioribus
uacemus.
  Plerique semper narrandum putauerunt: quod falsum esse 4.1
pluribus coarguitur. Sunt enim ante omnia quaedam tam
breues causae ut propositionem potius habeant quam narra-
tionem. Id accidit aliquando utrique parti, cum uel nulla 5.1
expositio est, uel de re constat de iure quaeritur, ut apud
centumuiros: 'filius an frater debeat esse intestatae heres',
'pubertas annis an habitu corporis aestimetur': aut cum est
quidem in re narrationi locus, sed aut ante iudici nota sunt 5
omnia aut priore loco recte exposita. Accidit aliquando 6.1
alteri, et saepius ab actore, uel quia satis est proponere uel
quia sic magis expedit. Satis est dixisse: 'certam creditam
pecuniam peto ex stipulatione', 'legatum peto ex testamen-
to'. Diuersae partis expositio est cur ea non debeantur. Et 7.1
satis est actori et magis expedit sic indicare: 'dico ab Hora-
tio sororem suam interfectam'. Namque et propositione
iudex crimen omne cognoscit, et ordo et causa facti pro ad-
uersario magis est. Reus contra tunc narrationem subtrahet 8.1
cum id quod obicitur neque negari neque excusari poterit,
sed in sola iuris quaestione consistet. Vt in eo qui, cum pecu-
niam priuatam ex aede sacra surripuerit, sacrilegii reus st
confessio uerecundior est quam expositio: 'non negamus 5
pecuniam de templo esse sublatam, calumniatur tamen
accusator actione sacrilegii, cum priuata fuerit, non sacra:
uos autem de hoc cognoscitis, an sacrilegium sit admissum'.
  Sed ut has aliquando non narrandi causas puto, sic ab 9.1
illis dissentio qui non existimant esse narrationem cum reus
quod obicitur tantum negat: in qua est opinione Cornelius
Celsus, qui condicionis huius esse arbitratur plerasque caedis
causas et omnis ambitus ac repetundarum. Non enim putat 10.1
esse narrationem nisi quae summam criminis de quo iudicium
est contineat, deinde fatetur ipse pro Rabirio Postumo
narrasse Ciceronem: atqui ille et negauit peruenisse ad
Rabirium pecuniam, qua de re erat quaestio constituta, et 5
in hac narratione nihil de crimine exposuit. Ego autem 11.1
magnos alioqui secutus auctores duas esse in iudiciis narra-
tionum species existimo, alteram ipsius causae, alteram in
rerum ad causam pertinentium expositione. 'Non occidi 12.1
hominem': nulla narratio est; conuenit: sed erit aliqua et
interim etiam longa contra argumenta eius criminis, de ante
acta uita, de causis propter quas innocens in periculum dedu-
catur, aliis quibus incredibile id quod obicitur fiat. Neque 13.1
enim accusator tantum hoc dicit 'occidisti', sed quibus id
probet narrat: ut in tragoediis, cum Teucer Vlixem reum
facit Aiacis occisi, dicens inuentum eum in solitudine iuxta
exanime corpus inimici cum gladio cruento, non id modo 5
Vlixes respondet, non esse a se id facinus admissum, sed sibi
nullas cum Aiace inimicitias fuisse, de laude inter ipsos certa-
tum: deinde subiungit quo modo in eam solitudinem uenerit,
iacentem exanimem sit conspicatus, gladium e uulnere
extraxerit. His subtexitur argumentatio. Sed ne illud quidem 14.1
sine narratione est, dicente accusatore: 'fuisti in eo loco in
quo tuus inimicus occisus est': 'non fui'; dicendum enim
ubi fuerit. Quare ambitus quoque causae et repetundarum
hoc etiam plures huiusmodi narrationes habere poterunt quo 5
plura crimina: in quibus ipsa quidem neganda sunt, sed
argumentis expositione contraria resistendum est, interdum
singulis, interdum uniuersis. An reus ambitus male narrabit 15.1
quos parentes habuerit, quem ad modum ipse uixerit, quibus
meritis fretus ad petitionem descenderit? Aut qui repetun-
darum insimulabitur, non et ante actam uitam et quibus de
causis [per] prouinciam uniuersam uel accusatorem aut 5
testem offenderit non inutiliter exponet? Quae si narratio 16.1
non est, ne illa quidem Ciceronis pro Cluentio prima, cuius
est initium: 'A. Cluentius Habitus'. Nihil enim hic de uene-
ficio sed de causis quibus ei mater inimica sit dicit. Illae 17.1
quoque sunt pertinentes ad causam sed non ipsius causae
narrationes, uel exempli gratia, ut in Verrem de L. Domitio,
qui pastorem, quod is aprum, quem ipsi muneri optulerat,
exceptum esse a se uenabulo confessus esset, in crucem 5
sustulit: uel discutiendi alicuius extrinsecus criminis, ut pro 18.1
Rabirio Postumo: 'nam ut uentum Alexandream est, iudices,
haec una ratio a rege proposita Postumo est seruandae
pecuniae, si curationem et quasi dispensationem regiam
suscepisset': uel augendi, ut describitur iter Verris. Ficta 19.1
interim narratio introduci solet, uel ad concitandos iudices,
ut pro Roscio circa Chrysogonum, cuius paulo ante habui
mentionem, uel ad resoluendos aliqua urbanitate, ut pro
Cluentio circa fratres Caepasios, interdum per digressionem 5
decoris gratia, qualis rursus in Verrem de Proserpina: 'in his
quondam locis mater filiam quaesisse dicitur'.
  Quae omnia eo pertinent ut appareat non utique non nar-
rare eum qui negat, sed illud ipsum non narrare quod negat.
  Ne hoc quidem simpliciter accipiendum, quod est a me 20.1
positum, superuacuam esse narrationem rei quam iudex
nouerit: quod sic intellegi uolo, si non modo factum quid sit
sciet, sed ita factum etiam ut nobis expedit opinabitur.
Neque enim narratio in hoc reperta est, ut tantum cognoscat 21.1
iudex, sed aliquanto magis ut consentiat. Quare etiam si non
erit docendus sed aliquo modo adficiendus narrabimus, cum
praeparatione quadam: scire quidem eum in summam quid
acti sit, tamen rationem quoque facti cuiusque cognoscere 5
ne grauetur. Interim propter aliquem in consilium adhibi- 22.1
tum nos repetere illa simulemus, interim ut rei quae ex
aduerso proponatur iniquitatem omnes etiam circumstantes
intellegant. In quo genere plurimis figuris erit uarianda
expositio ad effugiendum taedium nota audientis, sicut 5
'meministi' et 'fortasse superuacuum fuerit hic commorari',
'sed quid ego diutius cum tu optime noris?', 'illud quale sit
tu scias', et his similia. Alioqui, si apud iudicem cui nota 23.1
causa est narratio semper uidetur superuacua, potest uideri
non semper esse etiam ipsa actio necessaria.
  Alterum est de quo frequentius quaeritur, an sit utique 24.1
narratio prohoemio subicienda: quod qui opinantur non
possunt uideri nulla ratione ducti. Nam cum prohoemium
idcirco comparatum sit ut iudex ad rem accipiendam fiat
conciliatior docilior intentior, et probatio nisi causa prius 5
cognita non possit adhiberi, protinus iudex notitia rerum
instruendus uidetur. Sed hoc quoque interim mutat condicio 25.1
causarum, nisi forte M. Tullius in oratione pulcherrima quam
pro Milone scriptam reliquit male distulisse narrationem
uidetur tribus praepositis quaestionibus, aut profuisset ex-
ponere quo modo insidias Miloni fecisset Clodius si reum 5
qui a se hominem occisum fateretur defendi omnino fas non
fuisset, aut si iam praeiudicio senatus damnatus esset Milo,
aut si Cn. Pompeius, qui praeter aliam gratiam iudicium
etiam militibus armatis cluserat, tamquam aduersus ei
timeretur. Ergo hae quoque quaestiones uim prohoemii 26.1
optinebant, cum omnes iudicem praepararent. Sed pro
Vareno quoque postea narrauit quam obiecta diluit. Quod
fiet utiliter quotiens non repellendum tantum erit crimen,
sed etiam transferendum, ut his prius defensis uelut initium 5
sit alium culpandi narratio, ut in armorum ratione antiquior
cauendi quam ictum inferendi cura est. Erunt quaedam 27.1
causae, neque id raro, crimine quidem de quo cognitio est
faciles ad diluendum, sed multis ante actae uitae flagitiis et
grauibus oneratae, quae prius amouenda sunt, ut propitius
iudex defensionem ipsius negotii cuius propria quaestio est 5
audiat. Vt si defendendus sit M. Caelius, nonne optime
patronus occurrat prius conuiciis luxuriae petulantiae
inpudicitiae ueneficii, in quibus solis omnis Ciceronis uersatur
oratio: tum deinde narret de bonis Pallae totamque de ui
explicet causam, quae est ipsius actione defensa? Sed nos 28.1
ducit scholarum consuetudo, in quibus certa quaedam
ponuntur (quae themata dicimus) praeter quae nihil est
diluendum, ideoque narratio prohoemio semper subiungi-
tur. Inde libertas declamatoribus, ut etiam secundo partis 5
suae loco narrare uideantur. Nam cum pro petitore dicunt, 29.1
et expositione tamquam priores agant uti solent et contra-
dictione tamquam respondeant, idque fit recte. Nam cum
sit declamatio forensium actionum meditatio, cur non in
utrumque protinus locum exerceat? Cuius rationis ignari 5
ex more cui adsuerunt nihil in foro putant esse mutandum.
Sed in scholasticis quoque nonnumquam euenit ut pro narra- 30.1
tione sit propositio. Nam quid exponet quae zelotypum
malae tractationis accusat aut qui Cynicum apud censores
reum de moribus facit, cum totum crimen uno uerbo in
qualibet actionis parte posito satis indicetur? Sed haec 5
hactenus.
  Nunc quae sit narrandi ratio subiungam. Narratio est rei 31.1
factae aut ut factae utilis ad persuadendum expositio, uel,
ut Apollodorus finit, oratio docens auditorem quid in con-
trouersia sit. Eam plerique scriptores maximeque qui sunt
ab Isocrate uolunt esse lucidam breuem ueri similem. Neque 5
enim refert an pro lucida perspicuam, pro ueri simili proba-
bilem credibilemue dicamus. Eadem nobis placet diuisio, 32.1
quamquam et Aristoteles ab Isocrate parte in una dissen-
serit, praeceptum breuitatis inridens tamquam necesse sit
longam esse aut breuem expositionem nec liceat ire per
medium, Theodorei quoque solam relinquant ultimam par- 5
tem, quia nec breuiter utique nec dilucide semper sit utile
exponere. Quo diligentius distinguenda sunt singula, ut quid 33.1
quoque loco prosit ostendam.
  Narratio est aut tota pro nobis aut tota pro aduersariis
aut mixta ex utrisque. Si erit tota pro nobis, contenti sumus
his tribus partibus, per quas efficitur quo facilius iudex in- 5
tellegat meminerit credat. Nec quisquam reprensione dig- 34.1
num putet quod proposuerim eam quae sit tota pro nobis
debere esse ueri similem cum uera sit. Sunt enim plurima
uera quidem, sed parum credibilia, sicut falsa quoque fre-
quenter ueri similia. Quare non minus laborandum est ut 5
iudex quae uere dicimus quam quae fingimus credat. Sunt 35.1
quidem hae quas supra retuli uirtutes aliarum quoque par-
tium; nam et per totam actionem uitanda est obscuritas, et
modus ubique custodiendus, et credibilia esse oportet omnia
quae dicuntur. Maxime tamen haec in ea parte custodienda 5
sunt quae prima iudicem docet: in qua si acciderit ut aut
non intellegat aut non meminerit aut non credat, frustra in
reliquis laborabimus.
  Erit autem narratio aperta ac dilucida si fuerit primum 36.1
exposita uerbis propriis et significantibus et non sordidis
quidem, non tamen exquisitis et ab usu remotis, tum dis-
tincta rebus personis temporibus locis causis, ipsa etiam
pronuntiatione in hoc accommodata, ut iudex quae dicentur 5
quam facillime accipiat. Quae quidem uirtus neglegitur a 37.1
plurimis, qui ad clamorem dispositae uel etiam forte circum-
fusae multitudinis compositi non ferunt illud intentionis
silentium, nec sibi diserti uidentur nisi omnia tumultu et
uociferatione concusserint: rem indicare sermonis cotidiani 5
et in quemcumque etiam indoctorum cadentis existimant,
cum interim quod tamquam facile contemnunt nescias
praestare minus uelint an possint. Neque enim aliud in elo- 38.1
quentia cuncta experti difficilius reperient quam id quod se
dicturos fuisse omnes putant postquam audierunt, quia non
bona iudicant esse illa, sed uera: tum autem optime dicit
orator cum uidetur uera dicere. At nunc uelut campum nacti 39.1
expositionis hic potissimum et uocem flectunt et ceruicem
reponunt et bracchium in latus iactant totoque et rerum et
uerborum et compositionis genere lasciuiunt: deinde, quod
sit monstro simile, placet actio, causa non intellegitur. 5
Verum haec omittamus, ne minus gratiae praecipiendo recta
quam offensae reprendendo praua mereamur.
  Breuis erit narratio ante omnia si inde coeperimus rem 40.1
exponere unde ad iudicem pertinet, deinde si nihil extra
causam dixerimus, tum etiam si reciderimus omnia quibus
sublatis neque cognitioni quicquam neque utilitati de-
trahatur; solet enim quaedam esse partium breuitas, quae 41.1
longam tamen efficit summam. 'In portum ueni, nauem
prospexi, quanti ueheret interrogaui, de pretio conuenit,
conscendi, sublatae sunt ancorae, soluimus oram, profecti
sumus'. Nihil horum dici celerius potest, sed sufficit dicere: 5
'e portu nauigaui'; et quotiens exitus rei satis ostendit
priora, debemus hoc esse contenti quo reliqua intelleguntur.
Quare, cum dicere liceat: 'est mihi filius iuuenis', omnia illa 42.1
superuacua: 'cupidus ego liberorum uxorem duxi, natum
filium sustuli, educaui, in adulescentiam perduxi'. Ideoque
Graecorum aliqui aliud circumcisam expositionem, id est
σύντομον, aliud breuem putauerunt, quod illa superuacuis 5
careret, haec posset aliquid ex necessariis desiderare. Nos 43.1
autem breuitatem in hoc ponimus, non ut minus sed ne plus
dicatur quam oporteat. Nam iterationes quidem et ταυτο-
λογίας et περισσολογίας, quas in narratione uitandas quidam
scriptores artium tradiderunt, transeo: sunt enim haec uitia 5
non tantum breuitatis gratia refugienda. Non minus autem 44.1
cauenda erit, quae nimium corripientes omnia sequitur, ob-
scuritas, satiusque aliquid narrationi superesse quam deesse;
nam superuacua cum taedio dicuntur, necessaria cum peri-
culo subtrahuntur. Quare uitanda est etiam illa Sallustiana 45.1
(quamquam in ipso uirtutis optinet locum) breuitas et abrup-
tum sermonis genus: quod otiosum fortasse lectorem minus
fallat, audientem transuolat, nec dum repetatur expectat,
cum praesertim lector non fere sit nisi eruditus, iudicem 5
rura plerumque in decurias mittant de eo pronuntiaturum
quod intellexerit, ut fortasse ubique, in narratione tamen
praecipue media haec tenenda sit uia dicendi: 'quantum
opus est et quantum satis est'. Quantum opus est autem non 46.1
ita solum accipi uolo, quantum ad indicandum sufficit, quia
non inornata debet esse breuitas, alioqui sit indocta; nam
et fallit uoluptas, et minus longa quae delectant uidentur,
ut amoenum ac molle iter, etiamsi est spatii amplioris, minus 5
fatigat quam durum aridumque compendium. Neque mihi 47.1
umquam tanta fuerit cura breuitatis ut non ea quae credi-
bilem faciunt expositionem inseri uelim. Simplex enim et
undique praecisa non tam narratio uocari potest quam con-
fessio. Sunt porro multae condicione ipsa rei longae narra- 5
tiones. Quibus extrema, ut praecepi, prohoemii parte ad
intentionem praeparandus est iudex, deinde curandum ut
omni arte uel ex spatio eius detrahamus aliquid uel ex taedio.
Vt minus longa sit efficiemus quae poterimus differendo, non 48.1
tamen sine mentione eorum quae differemus: 'quas causas
occidendi habuerit, quos adsumpserit conscios, quem ad
modum disposuerit insidias, probationis loco dicam.' Quae- 49.1
dam uero ex ordine praetermittenda, quale est apud Cicero-
nem: 'moritur Fulcinius; multa enim quae sunt in re, quia
remota sunt a causa, praetermittam'. Et partitio taedium
leuat: 'dicam quae acta sint ante ipsum rei contractum, 5
dicam quae in re ipsa, dicam quae postea'; ita tres potius modi- 50.1
cae narrationes uidebuntur quam una longa. Interim expediet
expositionem breui interfatione distinguere: 'audistis quae
ante acta sunt: accipite nunc quae insecuntur'. Reficietur
enim iudex priorum fine et se uelut ad nouum rursus initium 5
praeparabit. Si tamen adhibitis quoque his artibus in longum 51.1
exierit ordo rerum, erit non inutilis in extrema parte com-
monitio, quod Cicero etiam in breui narratione fecit: 'adhuc,
Caesar, Q. Ligarius omni culpa caret: domo est egressus non
modo nullum ad bellum, sed ne ad minimam quidem belli 5
suspicionem', et cetera.
  Credibilis autem erit narratio ante omnia si prius con- 52.1
suluerimus nostrum animum ne quid naturae dicamus ad-
uersum, deinde si causas ac rationes factis praeposuerimus,
non omnibus, sed de quibus quaeritur, si personas con-
uenientes iis quae facta credi uolemus constituerimus, ut 5
furti reum cupidum, adulterii libidinosum, homicidii teme-
rarium, uel his contraria si defendemus: praeterea loca, tem-
pora, et similia. Est autem quidam et ductus rei credibilis, 53.1
qualis in comoediis etiam et in mimis. Aliqua enim naturali-
ter secuntur et cohaerent, ut si bene priora narraueris iudex
ipse quod postea sis narraturus expectet. Ne illud quidem 54.1
fuerit inutile, semina quaedam probationum spargere, uerum
sic ut narrationem esse meminerimus, non probationem.
Nonnumquam tamen etiam argumento aliquo confirmabimus
quod proposuerimus, sed simplici et breui, ut in ueneficiis: 5
sanus bibit, statim concidit, liuor ac tumor confestim est
insecutus. Hoc faciunt et illae praeparationes, cum reus 55.1
dicitur robustus armatus <paratus> contra infirmos inermis
securos. Omnia denique quae probatione tractaturi sumus,
personam causam locum tempus instrumentum occasionem,
narratione delibabimus. Aliquando, si destituti fuerimus his, 56.1
etiam fatebimur uix esse credibile, sed uerum, et hoc maius
habendum scelus: nescire nos quo modo factum sit aut
quare, mirari, sed probaturos. Optimae uero praeparationes 57.1
erunt quae latuerint. Vt a Cicerone sunt quidem utilissime
praedicta omnia per quae Miloni Clodius, non Clodio Milo
insidiatus esse uideatur, plurimum tamen facit illa callidis-
sima simplicitatis imitatio: 'Milo autem, cum in senatu 5
fuisset eo die quoad senatus est dimissus, domum uenit,
calceos et uestimenta mutauit, paulisper, dum se uxor, ut
fit, comparat, commoratus est.' Quam nihil festinato, nihil 58.1
praeparato fecisse uidetur Milo! Quod non solum rebus ipsis
uir eloquentissimus, quibus moras et lentum profectionis
ordinem ducit, sed uerbis etiam uulgaribus et cotidianis et
arte occulta consecutus est: quae si aliter dicta essent, stre- 5
pitu ipso iudicem ad custodiendum patronum excitassent.
Frigida uidentur ista plerisque, sed hoc ipso manifestum 59.1
est quo modo iudicem fefellerit, quod uix a lectore depren-
ditur. Haec sunt quae credibilem faciant expositionem. Nam 60.1
id quidem, ne qua contraria aut repugnantia in narratione
dicamus, si cui praecipiendum est, is reliqua frustra docetur,
etiam si quidam scriptores artium hoc quoque tamquam
occultum et a se prudenter erutum tradunt. 5
  His tribus narrandi uirtutibus adiciunt quidam magnifi- 61.1
centiam, quam μεγαλοπρέπειαν uocant, quae neque in omnes
causas cadit (nam quid in plerisque iudiciis priuatis de certa
credita, locato et conducto, interdictis habere loci potest
supra modum se tollens oratio?), neque semper est utilis, 5
ut uel proximo exemplo Miloniano patet. Et meminerimus 62.1
multas esse causas in quibus confitendum excusandum sum-
mittendum sit quod exponimus: quibus omnibus aliena est
illa magnificentiae uirtus. Quare non magis proprium narra-
tionis est magnifice dicere quam miserabiliter inuidiose 5
grauiter dulciter urbane: quae cum suo quoque loco sint
laudabilia, non sunt huic parti proprie adsignata et uelut
dedita.
  Illa quoque ut narrationi apta, ita ceteris quoque partibus 63.1
communis est uirtus quam Theodectes huic uni proprie
dedit; non enim magnificam modo uult esse uerum etiam
iucundam expositionem. Sunt qui adiciant his euidentiam,
quae ἐνάργεια Graece uocatur. Neque ego quemquam dece- 64.1
perim ut dissimulem Ciceroni quoque plures partes placere.
Nam praeterquam planam et breuem et credibilem uult esse
euidentem, moratam, cum dignitate. Sed in oratione morata
debent esse omnia, cum dignitate quae poterunt: euidentia 5
in narratione, quantum ego intellego, est quidem magna uir-
tus, cum quid ueri non dicendum sed quodammodo etiam
ostendendum est, sed subici perspicuitati potest. Quam
quidam etiam contrariam interim putauerunt, quia in
quibusdam causis obscuranda ueritas esset. Quod est ridi- 10
culum; nam qui obscurare uult narrat falsa pro ueris, 65.1
et in iis quae narrat debet laborare ut uideantur quam
euidentissima.
  Sed quatenus etiam forte quadam peruenimus ad diffi- 66.1
cilius narrationum genus, iam de iis loquamur in quibus res
contra nos erit: quo loco nonnulli praetereundam narratio-
nem putauerunt. Et sane nihil est facilius nisi prorsus totam
causam omnino non agere. Sed si aliqua iusta ratione huius- 5
modi susceperis litem, cuius artis est malam esse causam
silentio confiteri? Nisi forte tam hebes futurus est iudex ut
secundum id pronuntiet quod sciet narrare te noluisse. Neque 67.1
infitias eo in narratione ut aliqua neganda, aliqua adicienda,
aliqua mutanda, sic aliqua etiam tacenda: sed tacenda quae
tacere oportebit et liberum erit. Quod fit nonnumquam
breuitatis quoque gratia, quale illud est: 'respondit quae ei 5
uisum est'. Distinguamus igitur genera causarum. Namque 68.1
in iis in quibus non de culpa quaeretur sed de actione, etiam
si erunt contra nos themata confiteri nobis licebit: 'pecu-
niam de templo sustulit, sed priuatam, ideoque sacrilegus
non est'; 'uirginem rapuit, non tamen optio patri dabitur'; 5
'ingenuum stuprauit et stupratus se suspendit: non tamen 69.1
ideo stuprator capite ut causa mortis punietur, sed decem
milia, quae poena stupratori constituta est, dabit'. Verum in
his quoque confessionibus est aliquid quo inuidia quam expo-
sitio aduersarii fecit detrahi possit, cum etiam serui nostri 5
de peccatis suis mollius loquantur. Quaedam enim quasi 70.1
non †narrantes† mitigabimus: 'Non quidem, ut aduer-
sarius dicit, consilium furti in templum attulit nec diu cap-
tauit eius rei tempus, sed occasione et absentia custodum
corruptus et pecunia, quae nimium in animis hominum 5
potest, uictus est. Sed quid refert? Peccauit et fur est: nihil
attinet id defendere cuius poenam non recusamus'. Interim 71.1
quasi damnemus ipsi: 'Vis te dicam uino inpulsum, errore
lapsum, nocte deceptum? Vera sunt ista fortasse: tu tamen
ingenuum stuprasti, solue decem milia.' Nonnumquam pro-
positione praemuniri potest causa, deinde exponi. Contraria 72.1
sunt omnia tribus filiis qui in mortem patris coniurarant:
sortiti nocte singuli per ordinem cum ferro cubiculum in-
trarunt patre dormiente: cum occidere eum nemo potuisset,
excitato omnia indicarunt. Si tamen pater, qui diuisit patri- 73.1
monium et reos parricidii defendit, sic agat: 'Quod contra
legem sufficit, parricidium obicitur iuuenibus quorum pater
uiuit atque etiam liberis suis adest. Ordinem rei narrare quid
necesse est cum ad legem nihil pertineat? Sed si confessio- 5
nem culpae meae exigitis, ego fui pater durus, et patrimonii
quod iam melius ab his administrari poterat tenax custos',
deinde subiciat stimulatos ab iis quorum indulgentiores 74.1
parentes erant semper tamen eum habuisse animum qui sit
euentu deprensus, ut occidere patrem non possent; neque
enim iure iurando opus fuisse si alioqui hoc mentis habuis-
sent, nec sorte nisi quod se quisque eximi uoluerit: omnia 5
haec qualiacumque placidioribus animis accipientur illa
breui primae propositionis defensione mollita.
  At cum quaeritur an factum sit uel quale factum sit, licet 75.1
omnia contra nos sint, quo modo tamen euitare expositi-
onem salua causae ratione possumus? Narrauit accusator,
neque ita ut quae essent acta tantum indicaret, sed adiecit
inuidiam, rem uerbis exasperauit: accesserunt probationes, 5
peroratio incendit et plenos irae reliquit. Expectat naturali- 76.1
ter iudex quid narretur a nobis. Si nihil exponimus, illa esse
quae aduersarius dixit et talia qualia dixit credat necesse
est. Quid ergo? Eadem exponemus? Si de qualitate agetur,
cuius tum demum quaestio est cum de re constat, eadem, 5
sed non eodem modo: alias causas, aliam mentem, aliam
rationem dabo. Verbis eleuare quaedam licebit: luxuria 77.1
liberalitatis, auaritia parsimoniae, neglegentia simplicitatis
nomine lenietur, uultu denique uoce habitu uel fauoris ali-
quid uel miserationis merebor: solet nonnumquam mouere
lacrimas ipsa confessio. Atque ego libenter interrogem, sint 5
illa defensuri quae non narrauerint necne? Nam si neque 78.1
defenderint neque narrauerint, tota causa prodetur: at si
defensuri sunt, proponere certe plerumque id quod confir-
maturi sumus oportet. Cur ergo non exponamus quod et
dilui potest et, ut hoc contingat, utique indicandum est? 5
Aut quid inter probationem et narrationem interest nisi 79.1
quod narratio est probationis continua propositio, rursus
probatio narrationi congruens confirmatio? Videamus ergo
num expositio haec longior demum esse debeat et paulo
uerbosior praeparatione et quibusdam argumentis (argu- 5
mentis dico, non argumentatione); cui tamen plurimum
conferet frequens adfirmatio effecturos nos quod dicimus:
non posse uim rerum ostendi prima expositione: expectent
et opiniones suas differant et bene sperent. Denique utique 80.1
narrandum est quidquid aliter quam aduersarius exposuit
narrari potest, aut etiam prohoemia sunt in his causis
superuacua: quae quid magis agunt quam ut cognitioni
rerum accommodatiorem iudicem faciant? Atqui consta- 5
bit nusquam esse eorum maiorem usum quam ubi animus
iudicis ab aliqua contra nos insita opinione flectendus est.
  Coniecturales autem causae, in quibus de facto quaeritur, 81.1
non tam saepe rei de qua iudicium est quam eorum per quae
res colligenda est expositionem habent. Quae cum accusator
suspiciose narret, reus leuare suspicionem debeat, aliter ab
hoc atque ab illo ad iudicem perferri oportet. 5
  At enim quaedam argumenta turba ualent, diducta leuiora 82.1
sunt. Id quidem non eo pertinet ut quaeratur an narrandum,
sed quo modo narrandum sit. Nam et congerere plura in ex-
positione quid prohibet, si id utile est causae, et promittere,
sed et diuidere narrationem et probationes subiungere parti- 5
bus atque ita transire ad sequentia? Namque ne iis quidem 83.1
accedo qui semper eo putant ordine quo quid actum sit esse
narrandum, sed eo malo narrare quo expedit. Quod fieri
plurimis figuris licet. Nam et aliquando nobis excidisse simu-
lamus cum quid utiliore loco reducimus, et interim nos red- 5
dituros relicum ordinem testamur quia sic futura sit causa
lucidior: interim re exposita subiungimus causas quae ante- 84.1
cesserunt. Neque enim est una lex defensionis certumque
praescriptum: pro re, pro tempore intuenda quae prosint,
atque ut erit uulnus, ita uel curandum protinus uel, si cura-
tio differri potest, interim deligandum. Nec saepius narrare 85.1
duxerim nefas, quod Cicero pro Cluentio fecit, estque non
concessum modo sed aliquando etiam necessarium, ut in
causis repetundarum omnibusque quae simplices non sunt;
amentis est enim superstitione praeceptorum contra rationem 5
causae trahi. Narrationem ideo ante probationes ponere 86.1
est institutum ne iudex qua de re quaeratur ignoret. Cur
igitur, si singula probanda aut refellenda erunt, non singula
etiam narrentur? Me certe, quantacumque nostris experi-
mentis habenda est fides, fecisse hoc in foro quotiens ita 5
desiderabat utilitas, probantibus et eruditis et iis qui iudica-
bant, scio: et (quod non adroganter dixerim, quia sunt
plurimi quibuscum egi qui me refellere possint si mentiar)
fere ponendae a me causae officium exigebatur. Neque ideo 87.1
tamen non saepius id facere oportebit ut rerum ordinem
sequamur. Quaedam uero etiam turpiter conuertuntur, ut si
peperisse narres, deinde concepisse, apertum testamentum,
deinde signatum, in quibus si id quod posterius est dixeris, 5
de priore tacere optimum; palam est enim praecessisse.
  Sunt quaedam et falsae expositiones, quarum in foro 88.1
duplex genus est: alterum quod instrumentis adiuuatur, ut
P. Clodius fiducia testium qua nocte incestum Romae
commiserat Interamnae se fuisse dicebat: alterum quod est
tuendum dicentis ingenio. Id interim ad solam uerecundiam 5
pertinet, unde etiam mihi uidetur dici color, interim ad
quaestionem. Sed utrumcumque erit, prima sit curarum ut 89.1
id quod fingemus fieri possit, deinde ut et personae et loco et
tempori congruat et credibilem rationem et ordinem habeat:
si continget, etiam uerae alicui rei cohaereat, aut argumento
quod sit in causa confirmetur; nam quae tota extra rem 5
petita sunt mentiendi licentiam produnt. Curandum prae- 90.1
cipue, quod fingentibus frequenter excidit, ne qua inter se pug-
nent; quaedam enim partibus blandiuntur, sed in summam
non consentiunt: praeterea ne iis quae uera esse constabit
aduersa sint: in schola etiam ne color extra themata quaera- 5
tur. Vtrubique autem orator meminisse debebit actione tota 91.1
quid finxerit, quoniam solent excidere quae falsa sunt:
uerumque est illud quod uulgo dicitur, mendacem memorem
esse oportere. Sciamus autem, si de nostro facto quaeratur, 92.1
unum nobis aliquid esse dicendum: si de alieno, mittere in
plura suspiciones licere. Est tamen quibusdam scholasticis
controuersiis, in quibus ponitur aliquem non respondere
quod interrogatur, libertas omnia enumerandi quae respon- 5
deri potuissent. Fingenda uero meminerimus ea quae non 93.1
cadant in testem: sunt autem haec quae a nostro ducuntur
animo, cuius ipsi tantum conscii sumus, item quod a de-
functis (nec hoc enim est qui neget) itemque ab eo cui
idem expediet (is enim non negabit), ab aduersario quoque 5
qua non est habiturus in negando fidem. Somniorum et 94.1
superstitionum colores ipsa iam facilitate auctoritatem per-
diderunt. Non est autem satis in narratione uti coloribus nisi
per totam actionem consentiant, cum praesertim quorundam
probatio sola sit in adseueratione et perseuerantia: ut ille 95.1
parasitus qui ter abdicatum a diuite iuuenem et absolutum
tamquam suum filium adserit, habebit quidem colorem quo
dicat et paupertatem sibi causam exponendi fuisse, et ideo
a se parasiti personam esse susceptam quia in illa domo 5
filium haberet, et ideo illum innocentem ter abdicatum quia
filius abdicantis non esset; nisi tamen in omnibus uerbis 96.1
et amorem patrium atque hunc quidem ardentissimum os-
tenderit et odium diuitis et metum pro iuuene, quem
periculose mansurum in illa domo in qua tam inuisus sit
sciat, suspicione subiecti petitoris non carebit. 5
  Euenit aliquando in scholasticis controuersiis, quod in 97.1
foro an possit accidere dubito, ut eodem colore utraque pars
utatur, deinde eum pro se quaeque defendat, ut in illa con-
trouersia: 'uxor marito dixit appellatam se de stupro a 98.1
priuigno et sibi constitutum tempus et locum: eadem contra
filius detulit de nouerca, edito tantum alio tempore ac loco:
pater in eo quem uxor praedixerat filium inuenit, in eo quem
filius uxorem: illam repudiauit: qua tacente filium abdicat'. 5
Nihil dici potest pro iuuene quod non idem sit pro nouerca; 99.1
ponentur tamen etiam communia, deinde ex personarum
comparatione et indicii ordine et silentio repudiatae argu-
menta ducentur. Ne illud quidem ignorare oportet, quaedam 100.1
esse quae colorem non recipiant sed tantum defendenda sint,
qualis est ille diues qui statuam pauperis inimici flagellis
cecidit et reus est iniuriarum: nam factum eius modestum
esse nemo dixerit, fortasse ut sit tutum optinebit. 5
  Quod si pars expositionis pro nobis, pars contra nos erit, 101.1
miscenda sit an separanda narratio cum ipsa causae con-
dicione deliberandum est. Nam si plura sunt quae nocent,
quae prosunt obruentur. Itaque tunc diuidere optimum erit,
et iis quae partem nostram adiuuabunt expositis et confir- 5
matis aduersus reliqua uti remediis de quibus supra dictum
est. Si plura proderunt, etiam coniungere licebit, ut quae 102.1
obstant in mediis uelut auxiliis nostris posita minus habeant
uirium. Quae tamen non erunt nuda ponenda, sed ut et
nostra aliqua argumentatione firmemus et diuersa cur credi-
bilia non sint adiciamus, quia nisi distinxerimus uerendum 5
est ne bona nostra permixtis malis inquinentur.
  Illa quoque de narratione praecipi solent, ne qua ex ea fiat 103.1
excursio, ne auertatur a iudice sermo, ne alienae personae
uocem demus, ne argumentemur; adiciunt quidam etiam,
ne utamur adfectibus: quorum pleraque sunt frequentissime
custodienda, immo numquam nisi ratio coegerit mutanda. 5
Vt sit expositio perspicua et breuis, nihil quidem tam raro 104.1
poterit habere rationem quam excursio: nec umquam de-
bebit esse nisi breuis et talis ut ui quadam uideamur adfectus
uelut recto itinere depulsi, qualis est Ciceronis circa nuptias 105.1
Sasiae: 'O mulieris scelus incredibile et praeter hanc unam in
omni uita inauditum! O libidinem effrenatam et indomitam!
O audaciam singularem! Nonne timuisse, si minus uim
deorum hominumque famam, at illam ipsam noctem 5
facesque illas nuptiales, non limen cubiculi, non cubile
filiae, non parietes denique ipsos, superiorum testes nup-
tiarum?' Sermo uero auersus a iudice et breuius indicat 106.1
interim et coarguit magis: qua de re idem quod in prohoemio
dixeram sentio, sicut de prosopopoeia quoque, qua tamen
non Seruius modo Sulpicius utitur pro Aufidia: 'somnone te
languidum an graui lethargo putem pressum?', sed M. 5
quoque Tullius circa nauarchos (nam ea quoque rei expositio
est): 'ut adeas, tantum dabis' et reliqua. Quid? pro Cluentio 107.1
Staieni Bulbique conloquium nonne ad celeritatem pluri-
mum et ad fidem confert? Quae ne fecisse inobseruantia
quadam uideatur, quamquam hoc in illo credibile non est,
in Partitionibus praecipit ut habeat narratio suauitatem, 5
admirationes, expectationes, exitus inopinatos, conloquia
personarum, omnes adfectus. Argumentabimur in narra- 108.1
tione, ut dixi, numquam: argumentum ponemus aliquando,
quod facit pro Ligario Cicero cum dicit sic eum prouinciae
praefuisse ut illi pacem esse expediret. Inseremus expositioni
et breuem cum res poscet defensionem et rationem factorum; 5
neque enim narrandum est tamquam testi, sed tamquam 109.1
patrono. Rei ordo per se talis est: 'Q. Ligarius legatus C. Con-
sidio profectus'. Quid ergo M. Tullius? 'Q. enim' inquit
'Ligarius, cum esset nulla belli suspicio, legatus in Africam
C. Considio profectus est'; et alibi: 'non modo <nullum> ad 110.1
bellum, sed ne ad minimam quidem suspicionem belli'. Et
cum esset indicaturo satis 'Q. Ligarius nullo se inplicari
negotio passus est', adiecit 'domum spectans, ad suos redire
cupiens'. Ita quod exponebat et ratione fecit credibile et 5
adfectu quoque impleuit.
  Quo magis miror eos qui non putant utendum in narra- 111.1
tione adfectibus. Qui si hoc dicunt 'non diu neque ut in
epilogo', mecum sentiunt: effugiendae sunt enim morae.
Ceterum cur ego iudicem nolim dum doceo etiam mouere?
cur, quod in summa sum actionis petiturus, non in primo 112.1
statim rerum ingressu, si fieri potest, consequar? cum
praesertim etiam in probationibus faciliorem sim animum
eius habiturus occupatum uel ira uel miseratione. An non 113.1
M. Tullius circa uerbera ciuis Romani omnis breuissime
mouit adfectus, non solum condicione ipsius, loco iniuriae,
genere uerberum, sed animi quoque commendatione? Sum-
mum enim uirum ostendit, qui cum uirgis caederetur non 5
ingemuerit, non rogauerit, sed tantum ciuem se Romanum
esse cum inuidia caedentis et fiducia iuris clamauerit.
Quid? Philodami casum nonne cum per totam expositionem 114.1
incendit inuidia tum in supplicio ipso lacrimis impleuit,
cum flentis non tam narraret quam ostenderet patrem de
morte filii, filium de patris? Quid ulli epilogi possunt magis
habere miserabile? Serum est enim aduocare iis rebus ad- 115.1
fectum in peroratione quas securus narraueris: adsueuit illis
iudex iamque eas sine motu mentis accipit quibus commotus
nouis non est; et difficile est mutare habitum animi semel
constitutum. 5
  Ego uero (neque enim dissimulabo iudicium meum, quam- 116.1
quam id quod sum dicturus exemplis magis quam praeceptis
ullis continetur) narrationem, ut si ullam partem orationis,
omni qua potest gratia et uenere exornandam puto. Sed
plurimum refert quae sit natura eius rei quam exponimus. 5
In paruis ergo, quales sunt fere priuatae, sit ille pressus et 117.1
uelut adplicitus rei cultus, in uerbis summa diligentia: quae
in locis impetu feruntur et circumiectae orationis copia
latent, hic expressa et, ut uult Zenon, 'sensu tincta' esse
debebunt: compositio dissimulata quidem, sed tamen quam 5
iucundissima: figurae non illae poeticae et contra rationem 118.1
loquendi auctoritate ueterum receptae (nam debet esse quam
purissimus sermo), sed quae uarietate taedium effugiant et
mutationibus animum leuent, ne in eundem casum, similem
compositionem, pares elocutionum tractus incidamus. Caret 5
enim ceteris lenociniis expositio et, nisi commendetur
hac uenustate, iaceat necesse est. Nec in ulla parte intentior 119.1
est iudex, eoque nihil recte dictum perit. Praeterea nescio
quo modo etiam credit facilius quae audienti iucunda sunt,
et uoluptate ad fidem ducitur. Vbi uero maior res erit, et 120.1
atrocia inuidiose et tristia miserabiliter dicere licebit, non
ut consumantur adfectus sed ut tamen uelut primis lineis
designentur, ut plane qualis futura sit imago rei statim
appareat. Ne sententia quidem uelut fatigatum intentione 121.1
stomachum iudicis reficere dissuaserim, maxime quidem
breui interiectione, qualis est illa: 'fecerunt serui Milonis
quod suos quisque seruos in tali re facere uoluisset', interim
paulo liberiore, qualis est illa: 'nubit genero socrus nullis 5
auspicibus, nullis auctoribus, funestis ominibus omnium'.
Quod cum sit factum iis quoque temporibus quibus omnis 122.1
ad utilitatem potius quam ostentationem componebatur
oratio et erant adhuc seueriora iudicia, quanto nunc facien-
dum magis, cum in ipsa capitis aut fortunarum pericula
inrupit uoluptas? Cui hominum desiderio quantum dari 5
debeat alio loco dicam: interim aliquid indulgendum esse
confiteor. Multum confert adiecta ueris credibilis rerum 123.1
imago, quae uelut in rem praesentem perducere audientis
uidetur, qualis est illa M. Caeli in Antonium descriptio:
'namque ipsum offendunt temulento sopore profligatum,
totis praecordiis stertentem ructuosos spiritus geminare, 5
praeclarasque contubernales ab omnibus spondis transuersas
incubare et reliquas circum iacere passim: quae tamen 124.1
exanimatae terrore, hostium aduentu percepto, excitare
Antonium conabantur, nomen inclamabant, frustra a cerui-
cibus tollebant, blandius alia ad aurem inuocabat, uehe-
mentius etiam nonnulla feriebat: quarum cum omnium 5
uocem tactumque noscitaret, proximae cuiusque collum
amplexu petebat: neque dormire excitatus neque uigilare
ebrius poterat, sed semisomno sopore inter manus centurio-
num concubinarumque iactabatur'. Nihil his neque credi-
bilius fingi neque uehementius exprobrari neque manifestius 10
ostendi potest.
  Ne illud quidem praeteribo, quantam adferat fidem ex- 125.1
positioni narrantis auctoritas, quam mereri debemus ante
omnia quidem uita, sed et ipso genere orationis: quod quo
fuerit grauius ac sanctius, hoc plus habeat necesse est in
adfirmando ponderis. Effugienda igitur in hac praecipue 126.1
parte omnis calliditatis suspicio, neque enim se usquam
custodit magis iudex: nihil uideatur fictum, nihil sollicitum:
omnia potius a causa quam ab oratore profecta credantur.
At hoc pati non possumus, et perire artem putamus nisi 127.1
appareat, cum desinat ars esse si apparet. Pendemus ex
laude atque hanc laboris nostri ducimus summam: ita quae
circumstantibus ostentare uolumus, iudicibus prodimus.
  Est quaedam etiam repetita narratio, quae ἐπιδιήγησις 128.1
dicitur, sane res declamatoria magis quam forensis, ideo
autem reperta ut, quia narratio breuis esse debet, fusius et
ornatius res posset exponi, quod fit uel inuidiae gratia uel
miserationis. Id et raro faciendum iudico neque sic umquam 5
ut totus ordo repetatur; licet enim per partes idem consequi.
Ceterum qui uti ἐπιδιηγήσει uolet, narrationis loco rem
stringat, et, contentus indicare quid facti sit, quo sit modo
factum plenius se loco suo expositurum esse promittat.
  Initium narrationis quidam utique faciendum a persona 129.1
putant, eamque si nostra sit ornandam, si aliena infaman-
dam statim. Hoc sane frequentissimum est, quia personae
sunt inter quas litigatur. Sed hae quoque interim cum suis 130.1
accidentibus ponendae, cum id profuturum est, ut: 'A.
Cluentius Habitus fuit pater huiusce, iudices, homo non
solum municipii Larinatis, ex quo erat, sed regionis illius et
uicinitatis uirtute existimatione nobilitate princeps'; in- 131.1
terim sine his ut: 'Q. enim Ligarius cum esset'; frequenter
uero et a re, sicut pro Tullio Cicero: 'fundum habet in agro
Thurino M. Tullius paternum', Demosthenes pro Ctesi-
phonte: τοῦ γὰρ Φωκικοῦ συστάντος πολέμου. 5
  De fine narrationis cum iis contentio est qui perduci ex- 132.1
positionem uolunt eo unde quaestio oritur: 'his rebus ita
gestis P. Dolabella praetor interdixit, ut est consuetudo, de
ui hominibus armatis, sine ulla exceptione, tantum ut unde
deiecisset restitueret': deinde: 'restituisse se dixit: sponsio 5
facta est: hac de sponsione uobis iudicandum est'. Id a
petitore semper fieri potest, a defensore non semper.