Denique uis scire quam non diu uiuant? uide quam 10.11.1.1
cupiant diu uiuere. Decrepiti senes paucorum annorum
accessionem uotis mendicant; minores natu se ipsos esse
fingunt; mendacio sibi blandiuntur et tam libenter se fallunt
quam si una fata decipiant. Iam uero cum illos aliqua 5
inbecillitas mortalitatis admonuit, quemadmodum pauen-
tes moriuntur, non tamquam exeant de uita sed tamquam
extrahantur! Stultos se fuisse qui non uixerint clamitant et,
si modo euaserint ex illa ualetudine, in otio uicturos; tunc
quam frustra parauerint quibus non fruerentur, quam in 10
cassum omnis ceciderit labor cogitant. At quibus uita procul 2.1
ab omni negotio agitur, quidni spatiosa sit? Nihil ex illa
delibatur, nihil alio atque alio spargitur, nihil inde fortunae
traditur, nihil neglegentia interit, nihil largitione detrahi-
tur, nihil superuacuum est: tota, ut ita dicam, in reditu est. 5
Quantulacumque itaque abunde sufficit, et ideo, quandoque
ultimus dies uenerit, non cunctabitur sapiens ire ad mortem
certo gradu.
  Quaeris fortasse quos occupatos uocem? Non est quod me 12.1.1
solos putes dicere quos a basilica inmissi demum canes
eiciunt, quos aut in sua uides turba speciosius elidi aut in
aliena contemptius, quos officia domibus suis euocant ut
alienis foribus inlidant, quos hasta praetoris infami lucro et 5
quandoque suppuraturo exercet. Quorundam otium occu- 2.1
patum est: in uilla aut in lecto suo, in media solitudine,
quamuis ab omnibus recesserint, sibi ipsi molesti sunt;
quorum non otiosa uita dicenda est, sed desidiosa occupatio.
Illum tu otiosum uocas qui Corinthia, paucorum furore 5
pretiosa, anxia subtilitate concinnat et maiorem dierum
partem in aeruginosis lamellis consumit? qui in ceromate
(nam, pro facinus! ne Romanis quidem uitiis laboramus)
sectator puerorum rixantium sedet? qui unctorum suorum
greges in aetatium et colorum paria diducit? qui athletas 10
nouissimos pascit? Quid? illos otiosos uocas quibus apud 3.1
tonsorem multae horae transmittuntur, dum decerpitur si
quid proxima nocte succreuit, dum de singulis capillis in
consilium itur, dum aut disiecta coma restituitur aut
deficiens hinc atque illinc in frontem conpellitur? Quomodo 5
irascuntur, si tonsor paulo neglegentior fuit, tamquam
uirum tonderet! Quomodo excandescunt, si quid ex iuba
sua decisum est, si quid extra ordinem iacuit, nisi omnia in
anulos suos recciderunt! Quis est istorum qui non malit rem
publicam suam turbari quam comam? qui non sollicitior 10
sit de capitis sui decore quam de salute? qui non comptior
esse malit quam honestior? Hos tu otiosos uocas, inter pecti-
nem speculumque occupatos? Quid illi <qui> in componen- 4.1
dis audiendis discendis canticis operati sunt, dum uocem,
cuius rectum cursum natura et optimum et simplicissimum
fecit, in flexus modulationis ineptissimae torquent, quorum
digiti aliquod intra se carmen metientes semper sonant, 5
quorum, cum ad res serias, etiam saepe tristes adhibiti sunt,
exauditur tacita modulatio? non habent isti otium sed
iners negotium. Conuiuia mehercules horum non posuerim 5.1
inter uacantia tempora, cum uideam quam solliciti argen-
tum ordinent, quam diligenter exoletorum suorum tunicas
succingant, quam suspensi sint quomodo aper a coco exeat,
qua celeritate signo dato glabri ad ministeria discurrant, 5
quanta arte scindantur aues in frusta non enormia, quam
curiose infelices pueruli ebriorum sputa detergeant. Ex his
elegantiae lautitiaeque fama captatur, et usque eo in omnes
uitae secessus mala sua illos sequuntur ut nec bibant sine am-
bitione nec edant. Ne illos quidem inter otiosos numerauerim 6.1
qui sella se et lectica huc et illuc ferunt et ad gestatio-
num suarum, quasi deserere illas non liceat, horas occur-
runt, quos quando lauari debeant, quando natare, quando
cenare, alius admonet; [et] usque eo nimio delicati animi 5
languore soluuntur ut per se scire non possint an esuriant.
Audio quendam ex delicatis—si modo deliciae uocandae 7.1
sunt uitam et consuetudinem humanam dediscere—cum
ex balneo inter manus elatus et in sella positus esset, dixisse
interrogando 'iam sedeo?' Hunc tu, ignorantem an sedeat,
putas scire an uiuat, an uideat, an otiosus sit? Non facile 5
dixerim utrum magis miserear si hoc ignorauit, an si
ignorare se finxit. Multarum quidem rerum obliuionem 8.1
sentiunt, sed multarum et imitantur. Quaedam uitia illos
quasi felicitatis argumenta delectant: nimis humilis et con-
tempti hominis uidetur scire quid facias. I nunc et mimos
multa mentiri ad exprobrandam luxuriam puta! plura 5
mehercules praetereunt quam fingunt et tanta incredibilium
uitiorum copia ingenioso in hoc unum saeculo processit ut
iam mimorum arguere possimus neglegentiam. Esse ali-
quem qui usque eo deliciis interierit ut an sedeat alteri
credat! Non est ergo hic otiosus, aliud illi nomen inponas: 9.1
aeger est, immo mortuus est; ille otiosus est cui otii sui et
sensus est. Hic uero semiuiuus, cui ad intellegendos corporis
sui habitus indice opus est, quomodo potest hic ullius
temporis dominus esse? 5