Ipsi autem * * * politionibus eorum ornatus proprios 7.4.4.1
debent habere ad decoris rationes, uti et ex locis aptas et
generum discriminibus non alienas habeant dignitates.
tricliniis hibernis non est utilis compositione nec megalo-
graphia nec camerarum coronario opere subtilis ornatus, 5
quod ea et ab ignis fumo et ab luminum crebris fuligini-
bus corrumpuntur. in his vero supra podia abaci ex atra-
mento sunt subigendi et poliendi cuneis silaceis seu minia-
ceis interpositis, <et> explicandae camerae pure politae.
etiam pavimentorum non erit displicens, si qui animad- 10
vertere voluerit Graecorum hibernaculorum usum, minime
sumptuosus et utilis apparatus. foditur enim infra libra- 5.1
mentum triclinii altitudo circiter pedum binûm, et solo
festucato inducitur aut rudus aut testaceum pavimentum
ita fastigatum, ut in canali habeat nares. deinde congestis
et spisse calcatis carbonibus inducitur e sabulone et calce et 5
favilla mixta materies crassitudine semipedali. ad regulam
et libellam summo libramento cote despumato redditur
species nigri pavimenti. ita conviviis eorum et, quod po-
culis et pytismatis effunditur, simul cadit siccescitque, qui-
que versantur ibi ministrantes, etsi nudis pedibus fuerint, 10
non recipiunt frigus ab eius modi genere pavimenti.
  Ceteris conclavibus, id est vernis, autumnalibus, aestivis, 5.1.1
etiam atriis et peristylis, constitutae sunt ab antiquis ex
certis rebus certae rationes picturarum. namque pictura
imago fit eius, quod est seu potest esse, uti homines, aedi-
ficia, naves, reliquarumque rerum, e quibus finitis certisque 5
corporibus figurata similitudine sumuntur exempla. ex eo
antiqui, qui initia expolitionibus instituerunt, imitati sunt
primum crustarum marmorearum varietates et conlocatio-
nes, deinde coronarum, †siliculorum, cuneorum inter sese
varias distributiones. postea ingressi sunt, ut etiam aedi- 2.1
ficiorum figuras, columnarum et fastigiorum eminentes pro-
iecturas imitarentur, patentibus autem locis, uti exhedris,
propter amplitudines parietum scaenarum frontes tragico
more aut comico seu satyrico designarent, ambulationibus 5
vero propter spatia longitudinis varietatibus topiorum orna-
rent ab certis locorum proprietatibus imagines exprimentes;
pinguntur enim portus, promunturia, litora, flumina, fontes,
euripi, fana, luci, montes, pecora, pastores. nonnulli loci
item signorum megalographiam habent et deorum simu- 10
lacra seu fabularum dispositas explicationes, non minus
troianas pugnas seu Ulixis errationes per topia, ceteraque,
quae sunt eorum similibus rationibus ab rerum natura
procreata. sed haec, quae ex veris rebus exempla sume- 3.1
bantur, nunc iniquis moribus inprobantur. nam pinguntur
tectoriis monstra potius quam ex rebus finitis imagines
certae: pro columnis enim struuntur calami striati cum
crispis foliis et volutis, pro fastigiis appagineculi, item 5
candelabra aedicularum sustinentia figuras, supra fastigia
eorum surgentes ex radicibus cum volutis teneri flores
habentes in se sine ratione sedentia sigilla, non minus
coliculi dimidiata habentes sigilla alia humanis, alia besti-
arum capitibus. haec autem nec sunt nec fieri possunt 4.1
nec fuerunt. quemadmodum enim potest calamus vere
sustinere tectum aut candelabrûm ornamenta fastigii,
seu coliculus tam tenuis et mollis sustinere sedens si-
gillum, aut de radicibus et coliculis ex parte flores dimi- 5
diataque sigilla procreari? at haec falsa videntes homines
non reprehendunt sed delectantur, neque animadvertunt,
si quid eorum fieri potest necne. ergo ita novi mores
coegerunt, uti inertiae mali iudices convincerent artium
virtutes; iudiciis autem infirmis obscuratae mentes non 10
valent probare, quod potest esse cum auctoritate et
ratione decoris. neque enim picturae probari debent, quae
non sunt similes veritati, nec, si factae sunt elegantes ab
arte, ideo de his statim debet 'recte' iudicari, nisi argu-
mentationis certas rationes habuerint sine offensionibus 15
explicatas. etenim etiam Trallibus cum Apaturius Alaban- 5.1
deus eleganti manu finxisset scaenam in minusculo thea-
tro, quod εκκλησιαστηριον apud eos vocitatur, in eaque
fecisset columnas, signa, centauros sustinentes epistylia,
tholorum rotunda tecta, fastigiorum prominentes versuras, 5
coronasque capitibus leoninis ornatas, quae ora stillici-
diorum e tectis habent rationem, praeterea supra ea nihi-
lominus episcaenum, in qua tholi, pronai, semifastigia
omnisque tecti varius picturis fuerat ornatus, itaque cum
aspectus eius scaenae propter asperitatem eblandiretur 10
omnium visus et iam id opus probare fuissent parati, tum
Licymnius mathematicus prodiit et ait 'Alabandis satis 6.1
acutos ad omnes res civiles haberi, sed propter non ma-
gnum vitium indecentiae insipientes eos esse iudicatos,
quod in gymnasio eorum quae sunt statuae omnes sunt
causas agentes, foro discos tenentes aut currentes seu pila 5
ludentes. ita indecens inter locorum proprietates status
signorum publice civitati vitium existimationis adiecit.
videamus item nunc, ne Apaturii scaena efficiat et nos
Alabandis aut Abderitas. qui enim vestrum domos supra
tegularum tecta potest habere aut columnas seu fastigio- 10
rum explicationes? haec enim supra contignationes po-
nuntur, non supra tegularum tecta. si ergo, quae non
possunt in veritate rationem habere facti, in picturis pro-
baverimus, accedemus et nos his civitatibus, quae propter
haec vitia insipientes sunt iudicatae.' itaque Apaturius 7.1
contra respondere non est ausus, sed sustulit scaenam et
ad rationem veritatis commutatam postea correctam ad-
probavit. utinam dii inmortales fecissent, uti Licymnius
revivisceret et corrigeret hanc amentiam tectoriorumque 5
errantia instituta! sed quare vincat veritatem ratio falsa,
non erit alienum exponere. quod enim antiqui insumentes
laborem et industriam probare contendebant artibus, id
nunc coloribus et eorum eleganti specie consecuntur, et
quam subtilitas artificis adiciebat operibus auctoritatem, 10
nunc dominicus sumptus efficit, ne desideretur. quis enim 8.1
antiquorum non uti medicamento minio parce videtur usus
esse? at nunc passim plerumque toti parietes inducuntur.
accedit huc chrysocolla, ostrum, armenium. haec vero
cum inducuntur, etsi non ab arte sunt posita, fulgentes 5
colorum reddunt visus, et ideo quod pretiosa sunt, legi-
bus excipiuntur, ut ab domino, non a redemptore reprae-
sententur.