Quae dicantur uocabula ancipitia; et quod 'honoris' quoque uocabu- 12.9.pr.1
lum ancipiti sententia fuerit.
  Est plurifariam uidere atque animaduertere in ueteribus 1.1
scriptis pleraque uocabula, quae nunc in sermonibus uulgi
unam certamque rem demonstrent, ita fuisse media et
communia, ut significare et capere possent duas inter se res
contrarias. Ex quibus quaedam satis nota sunt, ut 'tem- 5
pestas', 'ualitudo', 'facinus', 'dolus', 'gratia', 'industria'.
Haec enim fere iam uulgatum est ancipitia esse et utro- 2.1
queuersus dici posse.
  'Periculum' etiam et 'uenenum' et 'contagium' non, uti
nunc dicuntur, pro malis tantum dicta esse multum exem-
plorum huiusmodi reperias. Sed 'honorem' quoque mediam 3.1
uocem fuisse et ita appellatum, ut etiam malus honos
diceretur et significaret iniuriam, id profecto rarissimum est.
Quintus autem Metellus Numidicus in oratione, quam de 4.1
triumpho suo dixit, his uerbis usus est: 'Qua in re quanto
uniuersi me unum antistatis, tanto uobis quam mihi maiorem
iniuriam atque contumeliam facit, Quirites, et quanto probi
iniuriam facilius accipiunt, quam alteri tradunt, tanto ille 5
uobis quam mihi peiorem honorem habuit; nam me iniuriam
ferre, uos facere uult, Quirites, ut hic conquestio, istic
uituperatio relinquatur.' 'Honorem' inquit 'peiorem uobis 5.1
habuit quam mihi'; cuius uerbi sententia est, quam ipse
quoque supra dicit: 'maiore uos adfecit iniuria et con-
tumelia quam me'.
  Praeter huius autem uerbi notionem adscribendam esse 6.1
hanc sententiam ex oratione Quinti Metelli existimaui, ut
depingeremus Socratis decretum: κάκιον εἶναι τὸ ἀδικεῖν ἢ
τὸ ἀδικεῖσθαι.