mopse novas incide faces quae solent praeire nubentes
|
8.29.1
|
puellas. {⁴³corneae sane faces, quae quasi diutissime luceant: quas ra-
|
|
piunt tamquam vitae praesidia; namque his qui sunt potiti diutius fe-
|
|
runtur vixisse.}⁴³ sane Varro in aetiis dicit {⁴³sponsas}⁴³ ideo faces prae-
|
|
ire, quod antea non nisi per noctem nubentes ducebantur a sponsis.
|
5
|
quas etiam ideo limen ait non tangere, ne a sacrilegio inchoarent,
|
|
si depositurae virginitatem calcent rem Vestae, id est numini ca-
|
|
stissimo, consecratam. idem Varro spargendarum nucum hanc dicit
|
|
esse rationem, ut Iovis omine matrimonium celebretur, ut nupta
|
|
matrona sit, sicut Iuno: nam nuces in tutela sunt Iovis, unde et
|
10
|
iuglandes vocantur, quasi Iovis glandes. nam illud vulgare est,
|
|
ideo spargi nuces, ut rapientibus pueris fiat strepitus, ne puellae
|
|
vox virginitatem deponentis possit audiri. modo tamen ideo ait
|
|
'sparge marite nuces', ut eum culparet infamiae: nam meritorii
|
|
pueri, id est catamiti, quibus licenter utebantur antiqui, recedentes
|
15
|
a turpi servitio nuces spargebant, id est ludum pueritiae, ut signi-
|
|
ficarent se puerilia cuncta iam spernere. unde et illud dictum est
|
|
'tibi ducitur uxor', id est sub tuo nomine aliis ducitur, ut eam non
|
|
ipsi, sed aliis servituram esse significet, scilicet eius corruptoribus.
|
|
{⁴³dicitur etiam ideo a novo marito nuces spargi debere, quod proiectae
|
20
|
in terram tripudium solistimum faciant, quod auspicium ad rem or-
|
|
diendam optimum est: vel ideo a pueris aspergendas nuces cum stre-
|
|
pitu et convicio flagitari, ne quid nova nupta audiat adversum, quo
|
|
dies nuptiarum dirimatur. quidam putant, quod haec esca ad incitan-
|
|
dam Venerem faciat. sane fabula de nucis origine talis est: Dion rex
|
25
|
Laconicae fuit, qui habuit uxorem Amphitheam, Pronactis filiam: quae
|
|
cum Apollinem summo cultu et reverentia hospitio recepisset, ille re-
|
|
munerari volens circa se hospitium cultum, tribus filiabus eorum, quae
|
|
Orphe, Lyco et Caroea appellatae sunt, divinationem concessit, adiecto,
|
|
ne proditrices numinum esse vellent neve quaererent quod esset nefas
|
30
|
scire. post Liber pater adveniens a Dione vel eius uxore receptus ho-
|
|
spitio est, qui cum amata a se Caroea coitum miscuit. sed cum inde
|
|
aegre Liber profectus esset, cogente amoris inpatientia denuo ad hospites
|
|
redit, causam praetendens dedicandi fani, quod ei rex voverat. sed
|
|
Lyco et Orphe, intellecto circa sororem Caroeam Liberi amore, eam
|
35
|
custodire coeperunt, ne cum Libero ei esset copia coeundi. quas cum
|
|
Liber pater moneret terreretque, ut saltem praecepta Apollinis custo-
|
|
dientes pertinacem diligentiam compescerent, videretque ab his et soro-
|
|
rem acrius custodiri et suum secretum studiosius inquiri, Orphen et
|
|
Lyco immisso furore ad Taygetum montem raptas in saxa convertit,
|
40
|
Caroeam vero, quam amaverat, in eodem monte in arborem sui nomi-
|
|
nis vertit, quae latine nux dicitur: quod postea Diana ita factum La-
|
|
conas docuit. unde templum Caryatidi Dianae a Laconibus consecra-
|
|
tum est.}⁴³
|
|