DE DIUORTIIS ET REPUDIIS
  Paulus libro trigensimo quinto ad edictum. Dirimitur matrimonium diuortio 24.2.1.pr.1
morte captiuitate uel alia contingent<e> seruitute utrius eorum.
  Gaius libro undecimo ad edictum prouinciale. Diuortium autem uel a diuersitate men- 2.pr.1
tium dictum est uel quia in diuersas partes eunt, qui distrahunt matrimonium. In 1.1
repudiis autem, id est renuntiatione comprobata sunt haec uerba: 'tuas res tibi habeto',
item haec: 'tuas res tibi agito'. In sponsalibus quoque discutiendis placuit renuntiationem 2.1
interuenire oportere: in qua re haec uerba probata sunt: 'condicione tua non utor'. Siue 3.1
autem ipsi praesenti renuntietur siue absenti per eum, qui in potestate eius sit cuiusue is
eaue in potestate sit, nihil interest.
  Paulus libro trigesimo quinto ad edictum. Diuortium non est nisi uerum, 3.pr.1
quod animo perpetuam constituendi <di>ssensionem fit. itaque quidquid in calore
iracundiae uel fit uel dicitur, non prius ratum est, quam si perseuer<a>ntia apparuit iudi-
cium animi fuisse: ideoque per calorem misso repudio si breui reuersa uxor est, nec di-
uortisse uidetur. 5
  Ulpianus libro uicesimo sexto ad Sabinum. Iulianus libro octauo decimo 4.pr.1
digestorum quaerit, an furiosa repudium mittere uel repudiari possit. et scribit furiosam
repudiari posse, quia ignorantis loco habetur: repudiare autem non posse neque ipsam
propter dementiam neque curatorem eius, patrem tamen eius nuntium mittere posse. quod
non tractaret de repudio, nisi constaret retineri matrimonium: quae sent<ent>ia mihi 5
uidetur uera.
  Idem libro trigesimo quarto ad edictum. Si filia emancipata idcirco diuer- 5.pr.1
terat, ut maritum lucro dotis adficiat, patrem fraudet, qui profecticiam dotem potuit petere,
si constante matrimonio decessiss<et>, ideo patri succurrendum est, ne dotem perdat: non
enim minus patri quam marito succurrere praetorem oportet. danda igitur est ei dotis
exactio, atque si constante matrimonio decessisset filia. 5
  Iulianus libro sexagesimo secundo digestorum. Uxores 6.pr.1
eorum, qui in hostium potestate peruenerunt, possunt uideri nuptarum locum retinere eo
solo, quod alii temere nubere non possunt. et generaliter definiendum est, donec certum
est maritum uiuere in captiuitate constitutum, nullam habere licentiam uxores eorum mi-
grare ad aliud matrimonium, nisi mallent ipsae mulieres causam repudii praestare. sin 5
autem in incerto est, an uiuus apud hostes teneatur uel morte praeuentus, tunc, si quin-
quennium a tempore captiuitatis excesserit, licentiam habet mulier ad alias migrare nuptias,
ita tamen, ut bona gratia dissolutum uideatur pristinum matrimonium et unusquisque suum
ius habeat imminutum: eodem iure et in marito in ciuitate degente et uxore captiua
obseruando. 10
  Papinianus libro primo de adulteriis. Si paenituit eum, qui libellum tra- 7.pr.1
dendum diuortii dedit, isque per ignorantiam mutatae uoluntatis oblatus est, durare ma-
trimonium dicendum, nisi paenitentia cognita is qui accepit ipse uoluit matrimonium dis-
soluere: tunc enim per eum qui accepit soluitur matrimonium.
  Idem libro secundo de adulteriis. Diuus Hadrianus eum, qui alienam uxo- 8.pr.1
rem ex itinere domum suam duxisset et inde marito eius repudium mississet, in triennium
relegauit.
  Paulus libro secundo de adulteriis. Nullum diuortium ratum est nisi 9.pr.1
septem ciuibus Romanis puberibus adhibitis praeter libertum eius qui diuortium faciet.
libertum accipiemus etiam eum, qui a patre auo proauo et ceteris susum uersum manu-
missus sit.
  Modestinus libro primo regularum. Patrono inuito liberta, quam in matrimonio habuit, 10.pr.1
ab eo discedere non potest, nisi ex causa fideicommissi manumissa sit: tunc enim potest,
licet eius fit liberta.
  Ulpianus libro tertio ad legem Iuliam et Papiam. Quod ait lex: 'diuortii faciendi po- 11.pr.1
testas libertae, quae nupta est patrono, ne esto', non infectum uidetur effecisse diuortium,
quod iure ciuili dissoluere solet matrimonium. quare constare matrimonium dicere non
possumus, cum sit separatum. denique scribit Iulianus de dote hanc actionem non habere.
merito igitur, quamdiu patronus eius eam uxorem suam esse uult, cum nullo alio conubium 5
ei est. nam quia intellexit legis lator facto libertae quasi diremptum matrimonium, de-
traxit ei cum alio conubium. quare cuicumque nubserit, pro non nupta habebitur. Iulianus
quidem amplius putat nec in concubinatu eam alterius patroni esse posse. Ait lex: 1.1
'quamdiu patronus eam uxorem esse uolet'. et uelle debet uxorem esse et patronus du-
rare: si igitur aut patronus esse aut uelle desierit, finita est legis auctoritas. Illud rectis- 2.1
sime placuit, qualiquali uoluntate intellegi possit patronus animum habere desisse quasi
in uxorem, finiri legis huius beneficium. proinde cum patronus rerum amotarum cum
liberta, quae ab inuito eo diuorterat, uellet experiri, imperator noster cum diuo patre suo
rescripsit intellegi eum hoc ipso nolle nuptam sibi, qui eam actionem uel aliam inportet, 5
quae non solet nisi ex diuortio oriri. quare si accusare eam adulterii coeperit uel alio
crimine postulare, quod uxori nemo obicit, magis est, ut diremptum sit matrimonium:
etenim meminisse oportet ideo adimi cum alio conubium, quia patronus sibi nuptam
cupit. ubicumque igitur uel tenuis intellectus uideri potest nolentis nuptam, dicendum
est iam incipere libertae cum alio esse conubium. proinde si patronus sibi desponderit 10
aliam uel destinauerit uel matrimonium alterius appetierit, credendus est nolle hanc nuptam:
et si concubinam sibi adhibuerit, idem erit probandum.