Esto, non fuit in me poena ulla peccati; at fuit iudici. 77.1
Cuius? quis me umquam ulla lege interrogavit? quis
postulavit? quis diem dixit? Potest igitur damnati poenam
sustinere indemnatus? est hoc tribunicium, est populare?
Quamquam ubi tu te popularem, nisi cum pro populo fecisti, 5
potes dicere? Sed, cum hoc iuris a maioribus proditum sit,
ut nemo civis Romanus aut libertatem aut civitatem possit
amittere, nisi ipse auctor factus sit, quod tu ipse potuisti in
tua causa discere (credo enim, quamquam in illa adopta-
tione legitime factum est nihil, tamen te esse interrogatum 10
auctorne esses, ut in te P. Fonteius vitae necisque potestatem
haberet, ut in filio), quaero, si aut negasses aut tacuisses, si
tamen id xxx curiae iussissent, num id iussum esset ratum?
certe non. Quid ita? quia ius a maioribus nostris, qui non
ficte et fallaciter populares sed vere et sapienter fuerunt, ita 15
comparatum est ut civis Romanus libertatem nemo possit
invitus amittere. Quin etiam si decemviri sacramentum in 78.1
libertatem iniustum iudicassent, tamen, quotienscumque
vellet quis, hoc in genere solo rem iudicatam referri posse
voluerunt; civitatem vero nemo umquam ullo populi iussu
amittet invitus. Qui cives Romani in colonias Latinas 5
proficiscebantur fieri non poterant Latini, nisi erant auctores
facti nomenque dederant: qui erant rerum capitalium
condemnati non prius hanc civitatem amittebant quam erant
in eam recepti, quo vertendi, hoc est mutandi, soli causa
venerant. Id autem ut esset faciundum, non ademptione 10
civitatis, sed tecti et aquae et ignis interdictione faciebant.
Populus Romanus L. Sulla dictatore ferente comitiis cen- 79.1
turiatis municipiis civitatem ademit: ademit eisdem agros.
De agris ratum est; fuit enim populi potestas; de civitate
ne tam diu quidem valuit quam diu illa Sullani temporis
arma valuerunt. An vero Volaterranis, cum etiam tum 5
essent in armis, L. Sulla victor re publica reciperata comitiis
centuriatis civitatem eripere non potuit, hodieque Volaterrani
non modo cives, sed etiam optimi cives fruuntur nobiscum
simul hac civitate: consulari homini P. Clodius eversa re
publica civitatem adimere potuit concilio advocato, conductis 10
operis non solum egentium, sed etiam servorum, Fidulio
principe, qui se illo die confirmat Romae non fuisse? Quod 80.1
si non fuit, quid te audacius, qui eius nomen incideris?
quid desperatius, qui ne ementiendo quidem potueris
auctorem adumbrare meliorem? Sin autem is primus scivit,
quod facile potuit, <qui> propter inopiam tecti in foro per- 5
noctasset, cur non iuret se Gadibus fuisse, cum tu te fuisse
Interamnae probaveris? Hoc tu igitur, homo popularis,
iure munitam civitatem et libertatem nostram putas esse
oportere, ut, si tribuno plebis rogante 'Velitis ivbeatisne'
Fidulii centum se velle et iubere dixerint, possit unus quisque 10
nostrum amittere civitatem? Tum igitur maiores nostri
populares non fuerunt, qui de civitate et libertate ea iura
sanxerunt quae nec vis temporum nec potentia magistratuum
nec <praetorum decreta> nec denique universi populi Romani
potestas, quae ceteris in rebus est maxima, labefactare 15
possit. At tu etiam, ereptor civitatis, legem de iniuriis 81.1
publicis tulisti Anagnino nescio cui Menullae pergratam, qui
tibi ob eam legem statuam in meis aedibus posuit, ut locus
ipse in tanta tua iniuria legem et inscriptionem statuae
refelleret; quae res municipibus Anagninis multo maiori 5
dolori fuit quam quae idem ille gladiator scelera Anagniae
fecerat. Quid? si ne scriptum quidem umquam est in ista 82.1
ipsa rogatione, quam se Fidulius negat scivisse, tu autem,
ut acta tui praeclari tribunatus hominis dignitate cohonestes,
auctorem amplexeris—sed tamen, si nihil de me tulisti quo
minus essem non modo in civium numero, sed etiam in 5
eo loco in quo me honores populi Romani conlocarunt,
tamenne eum tua voce violabis quem post nefarium scelus
consulum superiorum tot vides iudiciis senatus, populi
Romani, Italiae totius honestatum, quem ne tunc quidem
cum aberam negare poteras esse tua lege senatorem? Vbi 10
enim tuleras ut mihi aqua et igni interdiceretur? quod
C. Gracchus de P. Popilio, Saturninus de Metello tulit,
homines seditiosissimi de optimis ac fortissimis civibus:
non ut esset interdictum, quod ferri non poterat, tulerunt,
sed ut interdiceretur. Vbi cavisti ne meo me loco censor 15
in senatum legeret? quod de omnibus, etiam quibus dam-
natis interdictum est, scriptum est in legibus. Quaere haec 83.1
ex Clodio, scriptore legum tuarum, iube adesse; latitat
omnino, sed, si requiri iusseris, invenient hominem apud
sororem tuam occultantem se capite demisso. Sed si patrem
tuum, civem medius fidius egregium dissimilemque vestri, 5
nemo umquam sanus exsulem appellavit, qui, cum de eo
tribunus plebis promulgasset, adesse propter iniquitatem
illius Cinnani temporis noluit, eique imperium est abrogatum
—si in illo poena legitima turpitudinem non habuit propter
vim temporum, in me, cui dies dicta numquam est, qui reus 10
non fui, qui numquam sum a tribuno plebis citatus, damnati
poena esse potuit, ea praesertim quae ne in ipsa quidem
rogatione praescripta est? Ac vide quid intersit inter illum 84.1
iniquissimum patris tui casum et hanc fortunam condicio-
nemque nostram. Patrem tuum, civem optimum, clarissimi
viri filium, qui si viveret, qua severitate fuit, tu profecto non
viveres, L. Philippus censor avunculum suum praeteriit in 5
recitando senatu. Nihil enim poterat dicere qua re rata non
essent quae erant acta in ea re publica, in qua se illis ipsis
temporibus censorem esse voluisset: me L. Cotta, homo
censorius, in senatu iuratus dixit se, si censor tum esset cum
ego aberam, meo loco senatorem recitaturum fuisse. Quis 85.1
in meum locum iudicem subdidit? quis meorum amicorum
testamentum discessu meo fecit qui mihi non idem tribuerit
quod [et] si adessem? quis me non modo civis, sed socius
recipere contra tuam legem et iuvare dubitavit? Denique 5
universus senatus, multo ante quam est lata lex de me, gratias
agendas censuit civitatibus iis quae M. Tullium—tantumne?
immo etiam—civem optime de re publica meritum, recepis-
sent. Et tu unus pestifer civis eum restitutum negas esse
civem quem eiectum universus senatus non modo civem, 10
sed etiam egregium civem semper putavit? At vero, ut 86.1
annales populi Romani et monumenta vetustatis loquuntur,
Kaeso ille Quinctius et M. Furius Camillus et C. Servilius
Ahala, cum essent optime de re publica meriti, tamen populi
incitati vim iracundiamque subierunt, damnatique comitiis 5
centuriatis cum in exsilium profugissent, rursus ab eodem
populo placato sunt in suam pristinam dignitatem restituti.
Quod si his damnatis non modo non imminuit calamitas
clarissimi nominis gloriam, sed etiam honestavit (nam etsi
optabilius est cursum vitae conficere sine dolore et sine 10
iniuria, tamen ad immortalitatem gloriae plus adfert desi-
deratum esse a suis civibus quam omnino numquam esse
violatum), mihi sine ullo iudicio populi profecto, cum
amplissimis omnium iudiciis restituto, maledicti locum aut
criminis obtinebit? Fortis et constans in optima ratione 87.1
civis P. Popilius semper fuit; tamen eius in omni vita nihil
est ad laudem inlustrius quam calamitas ipsa; quis enim
iam meminisset eum bene de re publica meritum, nisi et ab
improbis expulsus esset et per bonos restitutus? Q. Metelli 5
praeclarum imperium in re militari fuit, egregia censura,
omnis vita plena gravitatis; tamen huius viri laudem ad
sempiternam memoriam temporis calamitas propagavit.
Quod si [et] illis, qui expulsi sunt inique, sed tamen legibus,
reducti inimicis interfectis rogationibus tribuniciis, non 10
auctoritate senatus, non comitiis centuriatis, non decretis
Italiae, non desiderio civitatis, iniuria inimicorum probro
non fuit, in me, qui profectus sum integer, afui simul cum
re publica, redii cum maxima dignitate te vivo, fratre tuo
<alieno>, altero consule reducente, altero [praetore] patiente, 15
tuum scelus meum probrum putas esse oportere? Ac si 88.1
me populus Romanus, incitatus iracundia aut invidia, e
civitate eiecisset idemque postea mea in rem publicam
beneficia recordatus se conlegisset, temeritatem atque iniu-
riam suam restitutione mea reprehendisset, tamen profecto 5
nemo tam esset amens qui mihi tale populi iudicium non
dignitati potius quam dedecori putaret esse oportere. Nunc
vero cum me in iudicium populi nemo omnium vocarit,
condemnari non potuerim qui accusatus non sim, denique
ne pulsus quidem ita sim ut, si contenderem, superare non 10
possem, contraque a populo Romano semper sim defensus,
amplificatus, ornatus, quid est qua re quisquam mihi se ipsa
populari ratione anteponat? An tu populum Romanum 89.1
esse illum putas qui constat ex iis qui mercede conducuntur,
qui impelluntur ut vim adferant magistratibus, ut obsideant
senatum, optent cotidie caedem, incendia, rapinas? quem
tu tamen populum nisi tabernis clausis frequentare non 5
poteras, cui populo duces Lentidios, Lollios, Plaguleios,
Sergios praefeceras. O speciem dignitatemque populi
Romani, quam reges, quam nationes exterae, quam gentes
ultimae pertimescant, multitudinem hominum ex servis, ex
conductis, ex facinerosis, ex egentibus congregatam! Illa 90.1
fuit pulchritudo populi Romani, illa forma quam in campo
vidisti tum cum etiam tibi contra senatus totiusque Italiae
auctoritatem et studium dicendi potestas fuit. Ille populus
est dominus regum, victor atque imperator omnium gentium, 5
quem illo clarissimo die, scelerate, vidisti tum cum omnes
principes civitatis, omnes <homines> ordinum atque aetatum
omnium suffragium se non de civis sed de civitatis salute
ferre censebant, cum denique homines in campum non
tabernis sed municipiis clausis venerant. Hoc ego populo, 91.1
si tum consules aut fuissent in re publica aut omnino non
fuissent, nullo labore tuo praecipiti furori atque impio sceleri
restitissem. Sed publicam causam contra vim armatam sine
publico praesidio suscipere nolui, non quo mihi P. Scipionis, 5
fortissimi viri, vis in Ti. <Graccho>, privati hominis, displiceret,
sed Scipionis factum statim P. Mucius consul, qui in gerenda
re [publica] putabatur fuisse segnior, gesta multis senatus
consultis non modo defendit, sed etiam ornavit: mihi aut
te interfecto cum consulibus, aut te vivo et tecum et cum 10
illis armis decertandum fuit. Erant eo tempore multa etiam 92.1
alia metuenda. Ad servos medius fidius res publica venis-
set; tantum homines impios ex vetere illa coniuratione
inustum nefariis mentibus bonorum odium tenebat.