DE RE PUBLICA
|
|
LIBRORUM SEX QUAE MANSERUNT
|
|
LIBER PRIMUS
|
|
. . . <im>petu liberavissent, nec C. Due-
|
1.1.1
|
lius, A. Atilius, L. Metellus terrore Karthaginis, non
|
|
duo Scipiones oriens incendium belli Punici secundi
|
|
sanguine suo restinxissent, nec id excitatum maiori-
|
|
bus copiis aut Q. Maximus enervavisset aut M. Mar-
|
5
|
cellus contudisset aut a portis huius urbis avolsum
|
|
P. Africanus compulisset intra hostium moenia. M. vero
|
|
Catoni, homini ignoto et novo, quo omnes, qui
|
|
isdem rebus studemus, quasi exemplari ad industriam
|
|
virtutemque ducimur, certe licuit Tusculi se in otio
|
10
|
delectare salubri et propinquo loco. Sed homo de-
|
|
mens, ut isti putant, cum cogeret eum necessitas nulla,
|
|
in his undis et tempestatibus ad summam senectutem
|
|
maluit iactari quam in illa tranquillitate atque otio
|
|
iucundissime vivere. Omitto innumerabilis viros, quo-
|
15
|
rum singuli saluti huic civitati fuerunt, et quia
|
|
sunt <haud> procul ab aetatis huius memoria, com-
|
|
memorare eos desino, ne quis se aut suorum aliquem
|
|
praetermissum queratur. Unum hoc definio, tantam
|
|
esse necessitatem virtutis generi hominum a natura
|
20
|
tantumque amorem ad communem salutem defenden-
|
|
dam datum, ut ea vis omnia blandimenta voluptatis
|
|
otiique vicerit.
|
|
Nec vero habere virtutem satis est quasi artem
|
2.1
|
aliquam, nisi utare; etsi ars quidem, cum ea
|
|
non utare, scientia tamen ipsa teneri potest, virtus in
|
|
usu sui tota posita est; usus autem eius est ma-
|
|
ximus civitatis gubernatio et earum ipsarum rerum,
|
5
|
quas isti in angulis personant, reapse, non oratione
|
|
perfectio. Nihil enim dicitur a philosophis, quod qui-
|
|
dem recte honesteque dicatur, quod <non> ab iis partum
|
|
confirmatumque sit, a quibus civitatibus iura discripta
|
|
sunt. Unde enim pietas aut a quibus religio?
|
10
|
unde ius aut gentium aut hoc ipsum civile quod di-
|
|
citur? unde iustitia, fides, aequitas? unde pudor, con-
|
|
tinentia, fuga turpitudinis, adpetentia laudis et ho-
|
|
nestatis? unde in laboribus et periculis fortitudo?
|
|
Nempe ab iis, qui haec disciplinis informata alia mo-
|
15
|
ribus confirmarunt, sanxerunt autem alia legibus. Quin
|
3.1
|
etiam Xenocraten ferunt, nobilem in primis philoso-
|
|
phum, cum quaereretur ex eo, quid adseque-
|
|
rentur eius discipuli, respondisse, ut id sua sponte
|
|
facerent, quod cogerentur facere legibus. Ergo ille
|
5
|
civis, qui id cogit omnis imperio legumque poena,
|
|
quod vix paucis persuadere oratione philosophi pos-
|
|
sunt, etiam iis, qui illa disputant, ipsis est praeferen-
|
|
dus doctoribus. Quae est enim istorum oratio tam
|
|
exquisita, quae sit anteponenda bene constitutae civi-
|
10
|
tati publico iure et moribus? Equidem quem
|
|
ad modum 'urbes magnas atque imperiosas', ut
|
|
appellat Ennius, viculis et castellis praeferendas puto,
|
|
sic eos, qui his urbibus consilio atque auctoritate
|
|
praesunt, iis, qui omnis negotii publici expertes sint,
|
15
|
longe duco sapientia ipsa esse anteponendos. Et quon-
|
|
iam maxime rapimur ad opes augendas generis hu-
|
|
mani studemusque nostris consiliis et laboribus tutio-
|
|
rem et opulentiorem vitam hominum reddere et ad
|
|
hanc voluptatem ipsius naturae stimulis in-
|
20
|
citamur, teneamus eum cursum, qui semper fuit optimi
|
|
cuiusque, neque ea signa audiamus, quae receptui ca-
|
|
nunt, ut eos etiam revocent, qui iam processerint.
|
|
His rationibus tam certis tamque inlustribus op-
|
4.1
|
ponuntur ab iis, qui contra disputant, primum labo-
|
|
res, qui sint re publica defendenda sustinendi, leve
|
|
sane inpedimentum vigilanti et industrio, neque so-
|
|
lum in tantis rebus, sed etiam in mediocribus
|
5
|
vel studiis vel officiis vel vero etiam negotiis con-
|
|
temnendum. Adiunguntur pericula vitae, turpisque ab
|
|
his formido mortis fortibus viris opponitur, quibus ma-
|
|
gis id miserum videri solet, natura se consumi et senec-
|
|
tute, quam sibi dari tempus, ut possint eam vitam, quae
|
10
|
tamen esset reddenda naturae, pro patria potissimum
|
|
reddere. Illo vero se loco copiosos et disertos
|
|
putant, cum calamitates clarissimorum virorum
|
|
iniuriasque iis ab ingratis inpositas civibus colligunt.
|
|
Hinc enim illa et apud Graecos exempla, Miltiadem,
|
5.1
|
victorem domitoremque Persarum, nondum sanatis vol-
|
|
neribus iis, quae corpore adverso in clarissima victo-
|
|
ria accepisset, vitam ex hostium telis servatam in
|
|
civium vinclis profudisse, et Themistoclem patria, quam
|
5
|
liberavisset, pulsum atque proterritum non in
|
|
Graeciae portus per se servatos, sed in barbariae si-
|
|
nus confugisse, quam adflixerat; nec vero levitatis
|
|
Atheniensium crudelitatisque in amplissimos civis ex-
|
|
empla deficiunt; quae nata et frequentata apud illos
|
10
|
etiam in gravissumam civitatem nostram dicuntur
|
|
redundasse; nam vel exilium Camilli vel offensio com-
|
6.1
|
memoratur Ahalae vel invidia Nasicae vel expulsio
|
|
Laenatis vel Opimii damnatio vel fuga Metelli
|
|
vel acerbissima C. Marii clades principum<que> caedes
|
|
vel eorum multorum pestes, quae paulo post secutae
|
5
|
sunt. Nec vero iam meo nomine abstinent et, credo,
|
|
quia nostro consilio ac periculo sese in illa vita at-
|
|
que otio conservatos putant, gravius etiam de nobis
|
|
queruntur et amantius. Sed haud facile dixerim, cur,
|
|
cum ipsi discendi aut visendi causa maria tramittant . . .
|
10
|
. . . salvam esse consulatu abiens in con-
|
7.1
|
tione populo Romano idem iurante iuravissem, facile
|
|
iniuriarum omnium compensarem curam et molestiam.
|
|
Quamquam nostri casus plus honoris habuerunt quam
|
|
laboris neque tantum molestiae, quantum gloriae,
|
5
|
maioremque laetitiam ex desiderio bonorum percepi-
|
|
mus quam ex laetitia improborum dolorem. Sed si
|
|
aliter, ut dixi, accidisset, qui possem queri? cum
|
|
mihi nihil inproviso nec gravius, quam exspectavis-
|
|
sem, pro tantis meis factis evenisset. Is enim fueram,
|
10
|
cui cum liceret aut maiores ex otio fructus capere
|
|
quam ceteris propter variam suavitatem studiorum,
|
|
in quibus a pueritia vixeram, aut si quid accideret
|
|
acerbius universis, non praecipuam, sed parem cum
|
|
ceteris fortunae condicionem subire, non dubitaverim
|
15
|
me gravissimis tempestatibus ac paene fulmi-
|
|
nibus ipsis obvium ferre conservandorum civium causa
|
|
meisque propriis periculis parere commune reliquis
|
|
otium. Neque enim hac nos patria lege genuit aut
|
8.1
|
educavit, ut nulla quasi alimenta exspectaret a nobis
|
|
ac tantum modo nostris ipsa commodis serviens tu-
|
|
tum perfugium otio nostro suppeditaret et tranquil-
|
|
lum ad quietem locum, sed ut plurimas et maximas
|
5
|
nostri animi, ingenii, consilii partis ipsa sibi
|
|
ad utilitatem suam pigneraretur tantumque nobis in
|
|
nostrum privatum usum, quantum ipsi superesse pos-
|
|
set, remitteret.
|
|
Iam illa perfugia, quae sumunt sibi ad excusatio-
|
9.1
|
nem, quo facilius otio perfruantur, certe minime sunt
|
|
audienda, cum ita dicunt, accedere ad rem publicam
|
|
plerumque homines nulla re bona dignos, cum quibus
|
|
comparari sordidum, confligere autem multitu-
|
5
|
dine praesertim incitata miserum et periculosum sit.
|
|
Quam ob rem neque sapientis esse accipere habenas, cum
|
|
insanos atque indomitos impetus volgi cohibere non
|
|
possit, neque liberi cum inpuris atque inmanibus adver-
|
|
sariis decertantem vel contumeliarum verbera subire vel
|
10
|
expectare sapienti non ferendas iniurias; proinde quasi
|
|
bonis et fortibus et magno animo praeditis ulla
|
|
sit ad rem publicam adeundi causa iustior, quam ne
|
|
pareant inprobis neve ab isdem lacerari rem publicam
|
|
patiantur, cum ipsi auxilium ferre, si cupiant, non queant.
|
15
|
Illa autem exceptio cui probari tandem potest,
|
10.1
|
quod negant sapientem suscepturum ullam rei publi-
|
|
cae partem, extra quam si eum tempus et necessitas
|
|
coëgerit? quasi vero maior cuiquam necessitas acci-
|
|
dere possit, quam accidit nobis; in qua quid facere
|
5
|
potuissem, nisi tum consul fuissem? Consul
|
|
autem esse qui potui, nisi eum vitae cursum tenuis-
|
|
sem a pueritia, per quem equestri loco natus perve-
|
|
nirem ad honorem amplissimum? Non igitur potestas
|
|
est ex tempore, aut cum velis, opitulandi rei publicae,
|
10
|
quamvis ea prematur periculis, nisi eo loco sis, ut
|
|
tibi id facere liceat. Maximeque hoc in hominum
|
11.1
|
doctorum oratione mihi mirum videri solet, quod, qui
|
|
tranquillo mari gubernare se negent posse, quod
|
|
nec didicerint nec umquam scire curaverint, iidem ad
|
|
gubernacula se accessuros profiteantur excitatis maxi-
|
5
|
mis fluctibus. Isti enim palam dicere atque in eo
|
|
multum etiam gloriari solent, se de rationibus rerum
|
|
publicarum aut constituendarum aut tuendarum nihil
|
|
nec didicisse umquam nec docere, earumque rerum
|
|
scientiam non doctis hominibus ac sapientibus,
|
10
|
sed in illo genere exercitatis concedendam putant.
|
|
Quare qui convenit polliceri operam suam rei publi-
|
|
cae tum denique, si necessitate cogantur? cum, quod
|
|
est multo proclivius, nulla necessitate premente rem
|
|
publicam regere nesciant. Equidem, ut verum esset
|
15
|
sua voluntate sapientem descendere ad rationes civi-
|
|
tatis non solere, sin autem temporibus cogeretur,
|
|
tum id munus denique non recusare, tamen arbi-
|
|
trarer hanc rerum civilium minime neglegendam scien-
|
|
tiam sapienti, propterea quod omnia essent ei prae-
|
20
|
paranda, quibus nesciret an aliquando uti necesse esset.
|
|
Haec pluribus a me verbis dicta sunt ob eam
|
12.1
|
causam, quod his libris erat instituta et suscepta mihi
|
|
de re publica disputatio; quae ne frustra haberetur,
|
|
dubitationem ad rem publicam adeundi in pri-
|
|
mis debui tollere. Ac tamen si qui sunt, qui philo-
|
5
|
sophorum auctoritate moveantur, dent operam parum-
|
|
per atque audiant eos, quorum summa est auctoritas
|
|
apud doctissimos homines et gloria; quos ego existimo,
|
|
etiamsi qui ipsi rem publicam non gesserint, tamen,
|
|
quoniam de re publica multa quaesierint et scripse-
|
10
|
rint, functos esse aliquo rei publicae munere. Eos vero
|
|
septem, quos Graeci sapientis nominaverunt,
|
|
omnis paene video in media re publica esse versatos.
|
|
Neque enim est ulla res, in qua propius ad deorum
|
|
numen virtus accedat humana, quam civitatis aut
|
15
|
condere novas aut conservare iam conditas.
|
|
Quibus de rebus, quoniam nobis contigit, ut iidem
|
13.1
|
et in gerenda re publica aliquid essemus memoria
|
|
dignum consecuti et in explicandis rationibus rerum
|
|
civilium quandam facultatem non modo usu,
|
|
sed etiam studio discendi et docendi † essemus aucto-
|
5
|
res, cum superiores alii fuissent in disputationibus per-
|
|
politi, quorum res gestae nullae invenirentur, alii in
|
|
gerendo probabiles, in disserendo rudes. Nec vero
|
|
nostra quaedam est instituenda nova et a nobis in-
|
|
venta ratio, sed unius aetatis clarissimorum ac sa-
|
10
|
pientissimorum nostrae civitatis virorum disputatio
|
|
repetenda memoria est, quae mihi tibique
|
|
quondam adulescentulo est a P. Rutilio Rufo, Smyrnae
|
|
cum simul essemus compluris dies, exposita, in qua
|
|
nihil fere, quod magno opere ad rationes omnium
|
15
|
rerum pertineret, <est> praetermissum.
|
|
Nam cum P. Africanus hic, Pauli filius, feriis Latinis
|
14.1
|
Tuditano cons. et Aquilio constituisset in hortis esse
|
|
familiarissimique eius ad eum frequenter per eos dies
|
|
ventitaturos se esse dixissent, Latinis ipsis mane
|
|
ad eum primus sororis filius venit Q. Tubero; quem cum
|
5
|
comiter Scipio appellavisset libenterque vidisset, Quid
|
|
tu, inquit, tam mane, Tubero? dabant enim hae feriae
|
|
tibi oportunam sane facultatem ad explicandas tuas
|
|
litteras. Tum ille: Mihi vero omne tempus est ad
|
|
meos libros vacuum; numquam enim sunt illi occu-
|
10
|
pati; te autem permagnum est nancisci otiosum, hoc
|
|
praesertim motu rei publicae. Tum Scipio:
|
|
Atqui nactus es, sed mehercule otiosiorem opera quam
|
|
animo. Et ille: At vero animum quoque relaxes opor-
|
|
tet; sumus enim multi, ut constituimus, parati, si tuo
|
15
|
commodo fieri potest, abuti tecum hoc otio. SC. Li-
|
|
bente me vero, ut aliquid aliquando de doctrinae
|
|
studiis admoneamur.
|
|
Tum ille: Visne igitur, quoniam et me quodam
|
15.1
|
modo invitas et tui spem das, hoc primum, Africane,
|
|
videamus, ante quam veniunt alii, quidnam sit,
|
|
de isto altero sole quod nuntiatum est in senatu?
|
|
neque enim pauci neque leves sunt, qui se duo soles
|
5
|
vidisse dicant, ut non tam fides non habenda quam
|
|
ratio quaerenda sit. Hic Scipio: Quam vellem Panae-
|
|
tium nostrum nobiscum haberemus! qui cum cetera,
|
|
tum haec caelestia vel studiosissime solet quaerere.
|
|
Sed ego, Tubero, (nam tecum aperte, quod
|
10
|
sentio, loquar) non nimis adsentior in omni isto ge-
|
|
nere nostro illi familiari, qui, quae vix coniectura
|
|
qualia sint possumus suspicari, sic adfirmat, ut oculis
|
|
ea cernere videatur aut tractare plane manu. Quo
|
|
etiam sapientiorem Socratem soleo iudicare, qui omnem
|
15
|
eius modi curam deposuerit eaque, quae de natura
|
|
quaererentur, aut maiora, quam hominum ratio con-
|
|
sequi posset, aut nihil omnino ad vitam ho-
|
|
minum adtinere dixerit. Dein Tubero: Nescio, Afri-
|
16.1
|
cane, cur ita memoriae proditum sit, Socratem omnem
|
|
istam disputationem reiecisse et tantum de vita et
|
|
de moribus solitum esse quaerere. Quem enim aucto-
|
|
rem de illo locupletiorem Platone laudare possumus?
|
5
|
cuius in libris multis locis ita loquitur Socrates, ut
|
|
etiam, cum de moribus, de virtutibus, denique de re
|
|
publica disputet, numeros tamen et geometriam
|
|
et harmoniam studeat Pythagorae more coniungere.
|
|
Tum Scipio: Sunt ista, ut dicis; sed audisse te credo,
|
10
|
Tubero, Platonem Socrate mortuo primum in Aegyp-
|
|
tum discendi causa, post in Italiam et in Siciliam
|
|
contendisse, ut Pythagorae inventa perdisceret, eum-
|
|
que et cum Archyta Tarentino et cum Timaeo Locro
|
|
multum fuisse et Philoleo commentarios esse nanctum,
|
15
|
cumque eo tempore in iis locis Pythagorae
|
|
nomen vigeret, illum se et hominibus Pythagoreis et
|
|
studiis illis dedisse. Itaque cum Socratem unice dilexis-
|
|
set eique omnia tribuere voluisset, leporem Socraticum
|
|
subtilitatemque sermonis cum obscuritate Pythagorae
|
20
|
et cum illa plurimarum artium gravitate contexuit.
|
|
Haec Scipio cum dixisset, L. Furium repente venien-
|
17.1
|
tem aspexit, eumque ut salutavit, amicissime ad-
|
|
prehendit et in lecto suo conlocavit. Et cum simul
|
|
P. Rutilius venisset, qui est nobis huius sermonis
|
|
auctor, eum quoque ut salutavit, propter Tuberonem
|
5
|
iussit adsidere. Tum Furius: Quid vos agitis? num
|
|
sermonem vestrum aliquem diremit noster interventus?
|
|
Minime vero, Africanus; soles enim tu haec studiose
|
|
investigare, quae sunt in hoc genere, de quo insti-
|
|
tuerat paulo ante Tubero quaerere; Rutilius
|
10
|
quidem noster etiam sub ipsis Numantiae moenibus
|
|
solebat mecum interdum eius modi aliquid conquirere.
|
|
Quae res tandem inciderat? inquit Philus. Tum ille:
|
|
De solibus istis duobus; de quo studeo, Phile, ex te
|
|
audire quid sentias.
|
15
|
Dixerat hoc ille, cum puer nuntiavit venire ad
|
18.1
|
eum Laelium domoque iam exisse. Tum Scipio cal-
|
|
ceis et vestimentis sumptis e cubiculo est egressus,
|
|
et cum paululum inambulavisset in porticu,
|
|
Laelium advenientem salutavit et eos, qui una vene-
|
5
|
rant, Spurium Mummium, quem in primis diligebat,
|
|
et C. Fannium et Quintum Scaevolam, generos Laelii,
|
|
doctos adulescentes, iam aetate quaestorios; quos cum
|
|
omnis salutavisset, convertit se in porticu et coniecit
|
|
in medium Laelium; fuit enim hoc in amicitia quasi
|
10
|
quoddam ius inter illos, ut militiae propter eximiam
|
|
belli gloriam Africanum ut deum coleret
|
|
Laelius, domi vicissim Laelium, quod aetate antece-
|
|
debat, observaret in parentis loco Scipio. Dein cum
|
|
essent perpauca inter se uno aut altero spatio con-
|
15
|
locuti Scipionique eorum adventus periucundus et per-
|
|
gratus fuisset, placitum est, ut in aprico maxime pra-
|
|
tuli loco, quod erat hibernum tempus anni, conside-
|
|
rent; quod cum facere vellent, intervenit vir prudens
|
|
omnibusque illis et iucundus et carus, M'. Ma-
|
20
|
nilius, qui a Scipione ceterisque amicissime consalu-
|
|
tatus adsedit proximus Laelio.
|
|
Tum Philus: Non mihi videtur, inquit, quod hi
|
19.1
|
venerunt, alius nobis sermo esse quaerendus, sed agen-
|
|
dum accuratius et dicendum dignum aliquid horum
|
|
auribus. Hic Laelius: Quid tandem agebatis, aut cui
|
|
sermoni nos intervenimus? PH. Quaesierat ex me Sci-
|
5
|
pio, quidnam sentirem de hoc, quod duo so-
|
|
les visos esse constaret. L. Ain vero? Phile, iam ex-
|
|
plorata nobis sunt ea, quae ad domos nostras quaeque
|
|
ad rem publicam pertineant? siquidem, quid agatur
|
|
in caelo, quaerimus. Et ille: An tu ad domos nostras
|
10
|
non censes pertinere scire, quid agatur et quid fiat
|
|
domi? quae non ea est, quam parietes nostri cingunt,
|
|
sed mundus hic totus, quod domicilium quamque pa-
|
|
triam di nobis communem secum dederunt,
|
|
cum praesertim, si haec ignoremus, multa nobis et
|
15
|
magna ignoranda sint. Ac me quidem, ut hercule
|
|
etiam te ipsum, Laeli, omnisque avidos sapientiae
|
|
cognitio ipsa rerum consideratioque delectat. Tum
|
20.1
|
Laelius: Non inpedio, praesertim quoniam feriati su-
|
|
mus; sed possumus audire aliquid an serius venimus?
|
|
PH. Nihil est adhuc disputatum, et, quoniam
|
|
est integrum, libenter tibi, Laeli, ut de eo disseras,
|
5
|
equidem concessero. L. Immo vero te audiamus, nisi
|
|
forte Manilius interdictum aliquod inter duos soles
|
|
putat esse componendum, ut ita caelum possideant,
|
|
ut uterque possederit. Tum Manilius: Pergisne eam,
|
|
Laeli, artem inludere, in qua primum excellis ipse,
|
10
|
deinde sine qua scire nemo potest, quid sit suum,
|
|
quid alienum? Sed ista mox; nunc audiamus
|
|
Philum, quem video maioribus iam de rebus quam
|
|
me aut quam P. Mucium consuli.
|
|
Tum Philus: Nihil novi vobis adferam, neque quod
|
21.1
|
a me sit cogitatum aut inventum; nam memoria teneo
|
|
C. Sulpicium Gallum, doctissimum, ut scitis, hominem,
|
|
cum idem hoc visum diceretur et esset casu apud M.
|
|
Marcellum, qui cum eo consul fuerat, sphaeram, quam
|
5
|
M. Marcelli avus captis Syracusis ex urbe lo-
|
|
cupletissima atque ornatissima sustulisset, cum aliud
|
|
nihil ex tanta praeda domum suam deportavisset, ius-
|
|
sisse proferri; cuius ego sphaerae cum persaepe prop-
|
|
ter Archimedi gloriam nomen audissem, speciem ipsam
|
10
|
non sum tanto opere admiratus; erat enim illa venu-
|
|
stior et nobilior in volgus, quam ab eodem Archi-
|
|
mede factam posuerat in templo Virtutis Marcellus
|
|
idem. Sed posteaquam coepit rationem huius
|
22.1
|
operis scientissime Gallus exponere, plus in illo Si-
|
|
culo ingenii, quam videretur natura humana ferre
|
|
potuisse, iudicavi fuisse. Dicebat enim Gallus sphae-
|
|
rae illius alterius solidae atque plenae vetus esse in-
|
5
|
ventum, et eam a Thalete Milesio primum esse tor-
|
|
natam, post autem ab Eudoxo Cnidio, discipulo, ut fe-
|
|
rebat, Platonis, eandem illam astris stellisque, quae
|
|
caelo inhaererent, esse descriptam; cuius omnem
|
|
ornatum et descriptionem sumptam ab Eudoxo multis
|
10
|
annis post non astrologiae scientia, sed poëtica qua-
|
|
dam facultate versibus Aratum extulisse. Hoc autem
|
|
sphaerae genus, in quo solis et lunae motus inessent
|
|
et earum quinque stellarum, quae errantes et quasi
|
|
vagae nominarentur, in illa sphaera solida non po-
|
15
|
tuisse finiri, atque in eo admirandum esse inventum
|
|
Archimedi, quod excogitasset, quem ad modum
|
|
in dissimillimis motibus inaequabiles et varios cursus
|
|
servaret una conversio. Hanc sphaeram Gallus cum
|
|
moveret, fiebat, ut soli luna totidem conversionibus
|
20
|
in aere illo, quot diebus in ipso caelo, succederet, ex
|
|
quo et in [caelo] sphaera solis fieret eadem illa de-
|
|
fectio et incideret luna tum in eam metam, quae esset
|
|
umbra terrae, cum sol e regione . . .
|
|
. . . fuit, quod et ipse hominem diligebam
|
23.1
|
et in primis patri meo Paulo probatum et carum
|
|
fuisse cognoveram. Memini me admodum adulescen-
|
|
tulo, cum pater in Macedonia consul esset et essemus
|
|
in castris, perturbari exercitum nostrum religione et
|
5
|
metu, quod serena nocte subito candens et plena luna
|
|
defecisset. Tum ille, cum legatus noster esset anno
|
|
fere ante, quam consul est declaratus, haud
|
|
dubitavit postridie palam in castris docere nullum esse
|
|
prodigium, idque et tum factum esse et certis tem-
|
10
|
poribus esse semper futurum, cum sol ita locatus
|
|
fuisset, ut lunam suo lumine non posset attingere.
|
|
Ain tandem? inquit Tubero; docere hoc poterat ille
|
|
homines paene agrestes et apud imperitos audebat
|
|
haec dicere? S. Ille vero et magna quidem cum . . .
|
15
|
<neque in>solens ostentatio neque oratio abhor-
|
24.1
|
rens a persona hominis gravissimi; rem enim magnam
|
|
adsecutus <est>, quod hominibus perturbatis inanem re-
|
|
ligionem timoremque deiecerat.
|
|
Atque eius modi quiddam etiam bello illo maximo,
|
25.1
|
quod Athenienses et Lacedaemonii summa inter se
|
|
contentione gesserunt, Pericles ille, et auctoritate et
|
|
eloquentia et consilio princeps civitatis suae, cum ob-
|
|
scurato sole tenebrae factae essent repente
|
5
|
Atheniensiumque animos summus timor occupavisset,
|
|
docuisse civis suos dicitur, id quod ipse ab Anaxa-
|
|
gora, cuius auditor fuerat, acceperat, certo illud tem-
|
|
pore fieri et necessario, cum tota se luna sub orbem
|
|
solis subiecisset; itaque, etsi non omni intermenstruo,
|
10
|
tamen id fieri non posse nisi certo intermenstruo tem-
|
|
pore. Quod cum disputando rationibusque do-
|
|
cuisset, populum liberavit metu; erat enim tum haec
|
|
nova et ignota ratio, solem lunae oppositu solere de-
|
|
ficere, quod Thaletem Milesium primum vidisse dicunt.
|
15
|
Id autem postea ne nostrum quidem Ennium fugit;
|
|
qui ut scribit, anno trecentesimo quinquagesimo fere
|
|
post Romam conditam
|
|
Nonis Iunis soli luna obstitit et nox.
|
|
Atque hac in re tanta inest ratio atque sollertia, ut
|
20
|
ex hoc die, quem apud Ennium et in maximis an-
|
|
nalibus consignatum videmus, superiores solis defec-
|
|
tiones reputatae sint usque ad illam, quae Nonis
|
|
Quinctilibus fuit regnante Romulo; quibus quidem
|
|
Romulum tenebris etiamsi natura ad humanum ex-
|
25
|
itum abripuit, virtus tamen in caelum dicitur sustulisse.
|
|
Tum Tubero: Videsne, Africane, quod paulo ante
|
26.1
|
secus tibi videbatur, doc . . .
|
|
. . . lis, quae videant ceteri. Quid porro aut
|
|
praeclarum putet in rebus humanis, qui haec deorum
|
|
regna perspexerit, aut diuturnum, qui cognoverit, quid
|
5
|
sit aeternum, aut gloriosum, qui viderit, quam parva
|
|
sit terra, primum universa, deinde ea pars eius, quam
|
|
homines incolant, quamque nos in exigua eius parte
|
|
adfixi plurimis ignotissimi gentibus speremus tamen
|
|
nostrum nomen volitare et vagari latissime?
|
10
|
Agros vero et aedificia et pecudes et inmensum ar-
|
27.1
|
genti pondus atque auri qui bona nec putare nec ap-
|
|
pellare soleat, quod earum rerum videatur ei levis
|
|
fructus, exiguus usus, incertus dominatus, saepe etiam
|
|
deterrimorum hominum inmensa possessio, quam est
|
5
|
hic fortunatus putandus! cui soli vere liceat omnia
|
|
non Quiritium, sed sapientium iure pro suis vindi-
|
|
care, nec civili nexo, sed communi lege natu-
|
|
rae, quae vetat ullam rem esse cuiusquam nisi eius,
|
|
qui tractare et uti sciat; qui inperia consulatusque
|
10
|
nostros in necessariis, non in expetendis rebus, mu-
|
|
neris fungendi gratia subeundos, non praemiorum aut
|
|
gloriae causa adpetendos putet; qui denique, ut Afri-
|
|
canum avum meum scribit Cato solitum esse dicere,
|
|
possit idem de se praedicare, numquam se plus
|
15
|
agere, quam nihil cum ageret, numquam minus so-
|
|
lum esse, quam cum solus esset. Quis enim putare
|
28.1
|
vere potest plus egisse Dionysium tum, cum omnia
|
|
moliendo eripuerit civibus suis libertatem, quam eius
|
|
civem Archimedem, cum istam ipsam sphaeram, nihil
|
|
cum agere videretur, [de qua modo dicebatur] effecerit?
|
5
|
quis autem non magis solos esse, qui in foro
|
|
turbaque, quicum conloqui libeat, non habeant, quam
|
|
qui nullo arbitro vel secum ipsi loquantur vel quasi
|
|
doctissimorum hominum in concilio adsint, cum eorum
|
|
inventis scriptisque se oblectent? Quis vero divitio-
|
10
|
rem quemquam putet quam eum, cui nihil desit, quod
|
|
quidem natura desideret, aut potentiorem quam illum,
|
|
qui omnia, quae expetat, consequatur, aut bea-
|
|
tiorem, quam qui sit omni perturbatione animi libe-
|
|
ratus, aut firmiore fortuna, quam qui ea possideat,
|
15
|
quae secum, ut aiunt, vel e naufragio possit ecferre?
|
|
Quod autem imperium, qui magistratus, quod regnum
|
|
potest esse praestantius quam despicientem omnia hu-
|
|
mana et inferiora sapientia ducentem nihil umquam
|
|
nisi sempiternum et divinum animo volutare?
|
20
|
cui persuasum sit appellari ceteros homines, esse solos
|
|
eos, qui essent politi propriis humanitatis artibus;
|
|
ut mihi Platonis illud, seu quis dixit alius, perelegans
|
29.1
|
esse videatur; quem cum ex alto ignotas ad terras
|
|
tempestas et in desertum litus detulisset, timenti-
|
|
bus ceteris propter ignorationem locorum animadver-
|
|
tisse dicunt in arena geometricas formas quasdam
|
5
|
esse descriptas; quas ut vidisset, exclamavisse,
|
|
ut bono essent animo; videre enim se hominum ve-
|
|
stigia; quae videlicet ille non ex agri consitura, quam
|
|
cernebat, sed ex doctrinae indiciis interpretabatur.
|
|
Quam ob rem, Tubero, semper mihi et doctrina et
|
10
|
eruditi homines et tua ista studia placuerunt.
|
|
Tum Laelius: Non audeo quidem, inquit, ad ista,
|
30.1
|
Scipio, dicere, neque tam te aut Philum aut Mani-
|
|
lium . . .
|
|
. . . in ipsius paterno genere fuit noster
|
|
ille amicus, dignus huic ad imitandum,
|
5
|
Egregie cordatus homo, catus Aelius Sextus,
|
|
qui 'egregie cordatus' et 'catus' fuit et ab Ennio
|
|
dictus est, non quod ea quaerebat, quae numquam
|
|
inveniret, sed quod ea respondebat, quae eos, qui
|
|
quaesissent, et cura et negotio solverent, cuique contra
|
10
|
Galli studia disputanti in ore semper erat ille de
|
|
Iphigenia Achilles:
|
|
Ástrologorum sígna in caelo quíd fit observátionis,
|
|
Cúm capra aut nepa aút exoritur nómen aliquod béluarum!
|
|
Quód est ante pedes némo spectat, caéli scrutantúr plagas.
|
15
|
Atque idem (multum enim illum audiebam et libenter)
|
|
Zethum illum Pacuvii nimis inimicum doctrinae esse
|
|
dicebat; magis eum delectabat Neoptolemus Ennii, qui
|
|
se ait 'philosophari velle, sed paucis;
|
|
nam omnino haud placere'. Quodsi studia Grae-
|
20
|
corum vos tanto opere delectant, sunt alia liberiora
|
|
et transfusa latius, quae vel ad usum vitae vel etiam
|
|
ad ipsam rem publicam conferre possumus. Istae qui-
|
|
dem artes, si modo aliquid valent, <id valent>, ut pau-
|
|
lum acuant et tamquam inritent ingenia puerorum,
|
25
|
quo facilius possint maiora discere.
|
|
Tum Tubero: Non dissentio a te, Laeli,
|
31.1
|
sed quaero, quae tu esse maiora intellegas. L. Dicam
|
|
mehercule et contemnar a te fortasse, cum tu ista
|
|
caelestia de Scipione quaesieris, ego autem haec, quae
|
|
videntur ante oculos esse, magis putem quaerenda.
|
5
|
Quid enim mihi L. Pauli nepos, hoc avunculo, nobi-
|
|
lissima in familia atque in hac tam clara re publica
|
|
natus, quaerit, quo modo duo soles visi sint, non
|
|
quaerit, cur in una re publica duo senatus et duo
|
|
paene iam populi sint? Nam, ut videtis, mors
|
10
|
Tiberii Gracchi et iam ante tota illius ratio tribunatus
|
|
divisit populum unum in duas partis; obtrectatores
|
|
autem et invidi Scipionis initiis factis a P. Crasso et
|
|
Appio Claudio tenent nihilo minus illis mortuis se-
|
|
natus alteram partem dissidentem a vobis auctore
|
15
|
Metello et P. Mucio neque hunc, qui unus potest, con-
|
|
citatis sociis et nomine Latino, foederibus violatis,
|
|
triumviris seditiosissimis aliquid cotidie novi
|
|
molientibus, bonis viris [locupletibus] perturbatis his
|
|
tam periculosis rebus subvenire patiuntur. Quam ob
|
32.1
|
rem, si me audietis, adulescentes, solem alterum ne
|
|
metueritis; aut enim nullus esse potest, aut sit sane,
|
|
ut visus est, modo ne sit molestus, aut scire istarum
|
|
rerum nihil aut, etiamsi maxime sciemus, nec melio-
|
5
|
res ob eam scientiam nec beatiores esse possumus;
|
|
senatum vero et populum ut unum habeamus,
|
|
et fieri potest, et permolestum est, nisi fit, et secus
|
|
esse scimus et videmus, si id effectum sit, et melius
|
|
nos esse victuros et beatius.
|
10
|
Tum Mucius: Quid esse igitur censes, Laeli, discen-
|
33.1
|
dum nobis, ut istud efficere possimus ipsum, quod
|
|
postulas? L. Eas artis, quae efficiant, ut usui civitati
|
|
simus; id enim esse praeclarissimum sapientiae munus
|
|
maximumque virtutis vel documentum vel of-
|
5
|
ficium puto. Quam ob rem, ut hae feriae nobis ad
|
|
utilissimos rei publicae sermones potissimum confe-
|
|
rantur, Scipionem rogemus, ut explicet, quem existi-
|
|
met esse optimum statum civitatis. Deinde alia quae-
|
|
remus; quibus cognitis spero nos ad haec ipsa via
|
10
|
perventuros earumque rerum rationem, quae nunc in-
|
|
stant, explicaturos.
|
|
Cum id et Philus et Manilius et Mummius admo-
|
34.1
|
dum adproba<vissent> . . .
|
|
Diom. GL 1.365K
|
|
Nullum est exem-
|
34(fr1).3
|
plum, cui malimus adsimulare rem publicam.
|
|
Non. 85M, 289M
|
|
Quare, si placet,
|
34(fr2).5
|
deduc orationem tuam de caelo ad haec citeriora.
|
|
. . . non solum ob eam causam fieri volui, quod
|
34.7
|
erat aequum de re publica potissimum principem rei
|
|
publicae dicere, sed etiam quod memineram persaepe
|
|
te cum Panaetio disserere solitum coram Polybio, duo-
|
10
|
bus Graecis vel peritissimis rerum civilium, multaque
|
|
colligere ac docere, optimum longe statum civitatis
|
|
esse eum, quem maiores nostri nobis reliquissent.
|
|
Qua in disputatione quoniam tu paratior es,
|
|
feceris, ut etiam pro his dicam, si, de re publica quid
|
15
|
sentias, explicaris, nobis gratum omnibus.
|
|
Tum ille: Non possum equidem dicere me ulla in
|
35.1
|
cogitatione acrius aut diligentius solere versari quam
|
|
in ista ipsa, quae mihi, Laeli, a te proponitur. Ete-
|
|
nim cum in suo quemque opere artificem, qui quidem
|
|
excellat, nihil aliud cogitare, meditari, curare videam,
|
5
|
nisi quo sit in illo genere melior, ego, cum
|
|
mihi sit unum opus hoc a parentibus maioribusque
|
|
meis relictum, procuratio atque administratio rei pu-
|
|
blicae, non me inertiorem esse confitear quam opi-
|
|
ficem quemquam, si minus in maxima arte, quam illi
|
10
|
in minimis, operae consumpserim? Sed neque his con-
|
36.1
|
tentus sum, quae de ista consultatione scripta nobis
|
|
summi ex Graecia sapientissimique homines relique-
|
|
runt, neque ea, quae mihi videntur, anteferre
|
|
illis audeo. Quam ob rem peto a vobis, ut me sic
|
5
|
audiatis, neque ut omnino expertem Graecarum rerum
|
|
neque ut eas nostris in hoc praesertim genere ante-
|
|
ponentem, sed ut unum e togatis patris diligentia
|
|
non inliberaliter institutum studioque discendi a pue-
|
|
ritia incensum, usu tamen et domesticis praeceptis
|
10
|
multo magis eruditum quam litteris.
|
|
Hic Philus: Non hercule, inquit, Scipio, du-
|
37.1
|
bito, quin tibi ingenio praestiterit nemo, usu quidem
|
|
in re publica rerum maximarum facile omnis viceris;
|
|
quibus autem studiis semper fueris, tenemus. Quam
|
|
ob rem, si, ut dicis, animum quoque contulisti in istam
|
5
|
rationem et quasi artem, habeo maximam gratiam
|
|
Laelio; spero enim multo uberiora fore, quae a te
|
|
dicentur, quam illa, quae a Graecis hominibus scripta
|
|
sunt, omnia. Tum ille: Permagnam tu quidem
|
|
expectationem, quod onus est ei, qui magnis de rebus
|
10
|
dicturus est, gravissimum, inponis orationi meae. Et
|
|
Philus: Quamvis sit magna, tamen eam vinces, ut so-
|
|
les; neque enim est periculum, ne te de re publica
|
|
disserentem deficiat oratio.
|
|
Hic Scipio: Faciam, quod vultis, ut potero, et in-
|
38.1
|
grediar in disputationem ea lege, qua credo omnibus
|
|
in rebus disserendis utendum esse, si errorem
|
|
velis tollere, ut eius rei, de qua quaeretur, si, nomen
|
|
quod sit, conveniat, explicetur, quid declaretur eo no-
|
5
|
mine; quod si convenerit, tum demum decebit ingredi
|
|
in sermonem; numquam enim, quale sit illud, de quo
|
|
disputabitur, intellegi poterit, nisi, quid sit, fuerit in-
|
|
tellectum prius. Quare, quoniam de re publica quae-
|
|
rimus, hoc primum videamus, quid sit id ipsum, quod
|
10
|
quaerimus. Cum adprobavisset Laelius, Nec
|
|
vero, inquit Africanus, ita disseram de re tam inlustri
|
|
tamque nota, ut ad illa elementa revolvar, quibus uti
|
|
docti homines his in rebus solent, ut a prima con-
|
|
gressione maris et feminae, deinde a progenie et co-
|
15
|
gnatione ordiar verbisque, quid sit et quot modis
|
|
quidque dicatur, definiam saepius; apud prudentes enim
|
|
homines et in maxima re publica summa cum
|
|
gloria belli domique versatos cum loquar, non com-
|
|
mittam, ut <non> sit inlustrior illa ipsa res, de qua dispu-
|
20
|
tem, quam oratio mea; nec enim hoc suscepi, ut tam-
|
|
quam magister persequerer omnia, neque hoc polliceor
|
|
me effecturum, ut ne qua particula in hoc sermone
|
|
praetermissa sit. Tum Laelius: Ego vero istud ipsum
|
|
genus orationis, quod polliceris, expecto.
|
25
|
Est igitur, inquit Africanus, res publica res
|
39.1
|
populi, populus autem non omnis hominum coetus quo-
|
|
quo modo congregatus, sed coetus multitudinis iuris
|
|
consensu et utilitatis communione sociatus. Eius autem
|
|
prima causa coëundi est non tam inbecillitas quam
|
5
|
naturalis quaedam hominum quasi congregatio; non
|
|
est enim singulare nec solivagum genus hoc, sed ita
|
|
generatum, ut ne in omnium quidem rerum affluen<tia> . . .
|
|
August. epist. 138.10
|
|
Brevi multitudo dispersa atque vaga concordia civitas
|
40(fr).1
|
facta erat.
|
|
. . . <quae>dam quasi semina, neque reliquarum
|
41.1
|
virtutum nec ipsius rei publicae reperiatur ulla in-
|
|
stitutio. Hi coetus igitur hac, de qua exposui, causa
|
|
instituti sedem primum certo loco domiciliorum causa
|
|
constituerunt; quam cum locis manuque saepsissent,
|
5
|
eius modi coniunctionem tectorum oppidum vel urbem
|
|
appellaverunt delubris distinctam spatiisque commu-
|
|
nibus. Omnis ergo populus, qui est talis coetus mul-
|
|
titudinis, qualem exposui, omnis civitas, quae
|
|
est constitutio populi, omnis res publica, quae, ut dixi,
|
10
|
populi res est, consilio quodam regenda est, ut diu-
|
|
turna sit. Id autem consilium primum semper ad eam
|
|
causam referendum est, quae causa genuit civitatem.
|
|
Deinde aut uni tribuendum est aut delectis quibusdam
|
42.1
|
aut suscipiendum est multitudini atque omnibus. Quare
|
|
cum penes unum est omnium summa rerum, regem
|
|
illum unum vocamus et regnum eius rei publi-
|
|
cae statum. Cum autem est penes delectos, tum illa
|
5
|
civitas optimatium arbitrio regi dicitur. Illa autem
|
|
est civitas popularis (sic enim appellant), in qua in
|
|
populo sunt omnia. Atque horum trium generum
|
|
quodvis, si teneat illud vinclum, quod primum homi-
|
|
nes inter se rei publicae societate devinxit, non per-
|
10
|
fectum illud quidem neque mea sententia optimum
|
|
<est>, sed tolerabile tamen, ut aliud alio pos-
|
|
sit esse praestantius. Nam vel rex aequus ac sapiens
|
|
vel delecti ac principes cives vel ipse populus, quam-
|
|
quam id est minime probandum, tamen nullis inter-
|
15
|
iectis iniquitatibus aut cupiditatibus posse videtur ali-
|
|
quo esse non incerto statu.
|
|
Sed et in regnis nimis expertes sunt ceteri com-
|
43.1
|
munis iuris et consilii, et in optimatium dominatu
|
|
vix particeps libertatis potest esse multitudo,
|
|
cum omni consilio communi ac potestate careat, et
|
|
cum omnia per populum geruntur quamvis iustum
|
5
|
atque moderatum, tamen ipsa aequabilitas est iniqua,
|
|
cum habet nullos gradus dignitatis. Itaque si Cyrus
|
|
ille Perses iustissimus fuit sapientissimusque rex, ta-
|
|
men mihi populi res (ea enim est, ut dixi antea, pu-
|
|
blica) non maxime expetenda fuisse illa videtur, cum
|
10
|
regeretur unius nutu ac modo; si Massilienses,
|
|
nostri clientes, per delectos et principes cives summa
|
|
iustitia reguntur, inest tamen in ea condicione populi
|
|
similitudo quaedam servitutis; si Athenienses quibus-
|
|
dam temporibus sublato Areopago nihil nisi populi
|
15
|
scitis ac decretis agebant, quoniam distinctos digni-
|
|
tatis gradus non habebant, non tenebat ornatum suum
|
|
civitas.
|
|
Atque hoc loquor de tribus his generibus rerum
|
44.1
|
publicarum non turbatis atque permixtis, sed
|
|
suum statum tenentibus. Quae genera primum sunt
|
|
in iis singula vitiis, quae ante dixi, deinde habent
|
|
perniciosa alia vitia; nullum est enim genus illarum
|
5
|
rerum publicarum, quod non habeat iter ad finitimum
|
|
quoddam malum praeceps ac lubricum. Nam illi regi,
|
|
ut eum potissimum nominem, tolerabili aut, si voltis,
|
|
etiam amabili, Cyro, subest ad inmutandi animi licen-
|
|
tiam crudelissimus ille Phalaris, cuius in si-
|
10
|
militudinem dominatus unius proclivi cursu et facile
|
|
delabitur. Illi autem Massiliensium paucorum et prin-
|
|
cipum administrationi civitatis finitimus est, qui fuit
|
|
quodam tempore apud Athenienses triginta <virorum>
|
|
consensus et factio. Iam Atheniensium populi pote-
|
15
|
statem omnium rerum ipsi, ne alios requiramus, ad
|
|
furorem multitudinis licentiamque conversam pesti . . .
|
|
. . . deterrimus et ex hac vel optimatium
|
45.1
|
vel factiosa tyrannica illa vel regia vel etiam per-
|
|
saepe popularis, itemque ex ea genus aliquod ecflore-
|
|
scere ex illis, quae ante dixi, solet, mirique sunt orbes
|
|
et quasi circumitus in rebus publicis commutationum
|
5
|
et vicissitudinum; quos cum cognosse sapientis est,
|
|
tum vero prospicere inpendentis in gubernanda re pu-
|
|
blica moderantem cursum atque in sua pote-
|
|
state retinentem magni cuiusdam civis et divini paene
|
|
est viri. Itaque quartum quoddam genus rei publicae
|
10
|
maxime probandum esse sentio, quod est ex his, quae
|
|
prima dixi, moderatum et permixtum tribus.
|
|
Hic Laelius: Scio tibi ita placere, Africane; saepe
|
46.1
|
enim ex te audivi; sed tamen, nisi molestum est, ex
|
|
tribus istis modis rerum publicarum velim scire quod
|
|
optimum iudices. Nam vel profuerit aliquod ad cog . . .
|
|
. . . et talis est quaeque res publica, qualis
|
47.1
|
eius aut natura aut voluntas, qui illam regit. Itaque
|
|
nulla alia in civitate, nisi in qua populi potestas
|
|
summa est, ullum domicilium libertas habet; qua qui-
|
|
dem certe nihil potest esse dulcius, et quae, si aequa
|
5
|
non est, ne libertas quidem est. Qui autem aequa
|
|
potest esse, omitto dicere in regno, ubi ne obscura
|
|
quidem est aut dubia servitus, sed in istis civitatibus,
|
|
in quibus verbo sunt liberi omnes? ferunt enim
|
|
suffragia, mandant inperia, magistratus, ambiuntur, ro-
|
10
|
gantur, sed ea dant, quae, etiamsi nolint, danda sint,
|
|
et quae ipsi non habent, unde alii petunt; sunt enim
|
|
expertes imperii, consilii publici, iudicii delectorum
|
|
iudicum, quae familiarum vetustatibus aut pecuniis
|
|
ponderantur. In libero autem populo, ut Rhodi, ut
|
15
|
Athenis, nemo est civium, qui . . .
|
|
. . . <po>pulo aliquis unus pluresve divitiores
|
48.1
|
opulentioresque extitissent, tum ex eorum fastidio et
|
|
superbia nata esse commemorant cedentibus ignavis
|
|
et inbecillis et adrogantiae divitum succumbentibus.
|
|
Si vero ius suum populi teneant, negant quicquam
|
5
|
esse praestantius, liberius, beatius, quippe qui domini
|
|
sint legum, iudiciorum, belli, pacis, foederum, capitis
|
|
unius cuiusque, pecuniae. Hanc unam rite rem
|
|
publicam, id est rem populi, appellari putant. Itaque
|
|
et a regum et a patrum dominatione solere in liber-
|
10
|
tatem rem populi vindicari, non ex liberis populis
|
|
reges requiri aut potestatem atque opes optimatium.
|
|
Et vero negant oportere indomiti populi vitio genus
|
49.1
|
hoc totum liberi populi repudiari, concordi populo
|
|
et omnia referente ad incolumitatem et ad libertatem
|
|
suam nihil esse inmutabilius, nihil firmius;
|
|
facillimam autem in ea re publica esse concordiam,
|
5
|
in qua idem conducat omnibus; ex utilitatis varieta-
|
|
tibus, cum aliis aliud expediat, nasci discordias; ita-
|
|
que, cum patres rerum potirentur, numquam constitisse
|
|
civitatis statum; multo iam id in regnis minus, quo-
|
|
rum, ut ait Ennius, 'nulla [regni] sancta societas
|
10
|
nec fides est.' Quare cum lex sit civilis societatis
|
|
vinculum, ius autem legis aequale, quo iure
|
|
societas civium teneri potest, cum par non sit con-
|
|
dicio civium? Si enim pecunias aequari non placet,
|
|
si ingenia omnium paria esse non possunt, iura certe
|
15
|
paria debent esse eorum inter se, qui sunt cives in
|
|
eadem re publica. Quid est enim civitas nisi iuris
|
|
societas? . . .
|
|
Ceteras vero res publicas ne appellandas qui-
|
50.1
|
dem putant iis nominibus, quibus illae sese appellari
|
|
velint. Cur enim regem appellem Iovis optimi no-
|
|
mine hominem dominandi cupidum aut imperii sin-
|
|
gularis, populo oppresso dominantem, non tyrannum
|
5
|
potius? tam enim esse clemens tyrannus quam [rex]
|
|
inportunus potest; ut hoc populorum intersit, utrum
|
|
comi domino an aspero serviant; quin serviant
|
|
quidem, fieri non potest. Quo autem modo adsequi
|
|
poterat Lacedaemo illa tum, cum praestare putabatur
|
10
|
disciplina rei publicae, ut bonis uteretur iustisque re-
|
|
gibus, cum esset habendus rex, quicumque genere re-
|
|
gio natus esset? Nam optimatis quidem quis ferat,
|
|
qui non populi concessu, sed suis comitiis hoc sibi
|
|
nomen adrogaverunt? Qui enim iudicatur iste opti-
|
15
|
mus? doctrina, artibus, studiis . . .
|
|
. . . si fortuito id faciet, tam cito evertetur
|
51.1
|
quam navis, si e vectoribus sorte ductus ad guber-
|
|
nacula accesserit. Quodsi liber populus deliget, qui-
|
|
bus se committat, deligetque, si modo salvus esse
|
|
vult, optimum quemque, certe in optimorum consiliis
|
5
|
posita est civitatium salus, praesertim cum hoc na-
|
|
tura tulerit, non solum ut summi virtute et animo
|
|
praeessent inbecillioribus, sed ut hi etiam parere sum-
|
|
mis velint. Verum hunc optimum statum pra-
|
|
vis hominum opinionibus eversum esse dicunt, qui
|
10
|
ignoratione virtutis, quae cum in paucis est, tum a
|
|
paucis iudicatur et cernitur, opulentos homines et co-
|
|
piosos, tum genere nobili natos esse optimos putant.
|
|
Hoc errore vulgi cum rem publicam opes paucorum,
|
|
non virtutes tenere coeperunt, nomen illi principes op-
|
15
|
timatium mordicus tenent, re autem carent [eo nomine].
|
|
Nam divitiae, nomen, opes vacuae consilio et
|
|
vivendi atque aliis imperandi modo dedecoris plenae
|
|
sunt et insolentis superbiae, nec ulla deformior spe-
|
|
cies est civitatis quam illa, in qua opulentissimi
|
20
|
optimi putantur. Virtute vero gubernante rem pu-
|
52.1
|
blicam quid potest esse praeclarius? cum is, qui
|
|
inperat aliis, servit ipse nulli cupiditati, cum, quas
|
|
ad res civis instituit et vocat, eas omnis conplexus
|
|
est ipse nec leges inponit populo, quibus
|
5
|
ipse non pareat, sed suam vitam ut legem prae-
|
|
fert suis civibus. Qui si unus satis omnia consequi
|
|
posset, nihil opus esset pluribus; si universi videre
|
|
optimum et in eo consentire possent, nemo delectos
|
|
principes quaereret. Difficultas ineundi consilii rem
|
10
|
a rege ad plures, error et temeritas populorum a mul-
|
|
titudine ad paucos transtulit. Sic inter infirmitatem
|
|
unius temeritatemque multorum medium opti-
|
|
mates possederunt locum, quo nihil potest esse mo-
|
|
deratius; quibus rem publicam tuentibus beatissimos
|
15
|
esse populos necesse est vacuos omni cura et cogita-
|
|
tione aliis permisso otio suo, quibus id tuendum est
|
|
neque committendum, ut sua commoda populus neglegi
|
|
a principibus putet. Nam aequabilitas quidem iuris,
|
53.1
|
quam amplexantur liberi populi, neque servari potest
|
|
(ipsi enim populi, quamvis soluti ecfrenatique
|
|
sint, praecipue multis multa tribuunt, et est in ipsis
|
|
magnus dilectus hominum et dignitatum), eaque, quae
|
5
|
appellatur aequabilitas, iniquissima est. Cum enim
|
|
par habetur honos summis et infimis, qui sint in omni
|
|
populo necesse est, ipsa aequitas iniquissima est; quod
|
|
in iis civitatibus, quae ab optimis reguntur, accidere
|
|
non potest. Haec fere, Laeli, et quaedam eiusdem
|
10
|
generis ab iis, qui eam formam rei publicae maxime
|
|
laudant, disputari solent.
|
|
Tum Laelius: Quid tu, inquit, Scipio? e tribus
|
54.1
|
istis quod maxime probas? S. Recte quaeris, quod
|
|
maxime e tribus, quoniam eorum nullum ipsum per
|
|
se separatim probo anteponoque singulis illud, quod
|
|
conflatum fuerit ex omnibus. Sed si unum ac simplex
|
5
|
<pro>bandum <sit>, regium <pro>bem....... pri........ in
|
|
.................... hoc loco appellatur,
|
|
occurrit nomen quasi patrium regis, ut ex se natis,
|
|
ita consulentis suis civibus et eos conservantis stu<dios>ius
|
|
quam .....entis.......tem.........is.........ti-
|
10
|
bus ...........uos sustentari unius optimi et summi
|
|
viri diligentia. Adsunt optimates, qui se melius hoc
|
55.1
|
idem facere profiteantur plusque fore dicant in pluri-
|
|
bus consilii quam in uno et eandem tamen
|
|
aequitatem et fidem. Ecce autem maxima voce cla-
|
|
mat populus neque se uni neque paucis velle parere;
|
5
|
libertate ne feris quidem quicquam esse dulcius; hac
|
|
omnes carere, sive regi sive optimatibus serviant. Ita
|
|
caritate nos capiunt reges, consilio optimates, liber-
|
|
tate populi, ut in comparando difficile ad eligendum
|
|
sit, quid maxime velis. L. Credo, inquit, sed expe-
|
10
|
diri, quae restant, vix poterunt, si hoc inco-
|
|
hatum reliqueris.
|
|
S. Imitemur ergo Aratum, qui magnis de rebus
|
56.1
|
dicere exordiens a Iove incipiendum putat. L. Quo
|
|
Iove? aut quid habet illius carminis simile haec ora-
|
|
tio? S. Tantum, inquit, ut rite ab eo dicendi prin-
|
|
cipia capiamus, quem unum omnium deorum et homi-
|
5
|
num regem esse omnes docti indoctique † expoliri con-
|
|
sentiunt. Quid? inquit Laelius. Et ille: Quid censes,
|
|
nisi quod est ante oculos? Sive haec ad uti-
|
|
litatem vitae constituta sunt a principibus rerum pu-
|
|
blicarum, ut rex putaretur unus esse in caelo, qui
|
10
|
nutu, ut ait Homerus, totum Olympum converteret
|
|
idemque et rex et pater haberetur omnium, magna
|
|
auctoritas est multique testes, siquidem omnis multos
|
|
appellari placet, ita consensisse gentes decretis vide-
|
|
licet principum, nihil esse rege melius, quoniam
|
15
|
deos omnis censent unius regi numine; sive haec in
|
|
errore inperitorum posita esse et fabularum similia
|
|
didicimus, audiamus communis quasi doctores erudito-
|
|
rum hominum, qui tamquam oculis illa viderunt, quae
|
|
nos vix audiendo cognoscimus. Quinam, inquit Lae-
|
20
|
lius, isti sunt? Et ille: Qui natura omnium rerum per-
|
|
vestiganda senserunt omnem hunc mundum mente . . .
|
|
. . . Sed, si vis, Laeli, dabo tibi testes nec
|
58.1
|
nimis antiquos nec ullo modo barbaros. L. Istos, in-
|
|
quit, volo. S. Videsne igitur minus quadringentorum
|
|
annorum esse hanc urbem, ut sine regibus sit? L. Vero
|
|
minus. S. Quid ergo? haec quadringentorum annorum
|
5
|
aetas ut urbis et civitatis num valde longa est?
|
|
L. Ista vero, inquit, adulta vix. S. Ergo his annis
|
|
quadringentis Romae rex erat? L. Et superbus qui-
|
|
dem. S. Quid supra? L. Iustissimus, et dein-
|
|
ceps retro usque ad Romulum, qui ab hoc tempore
|
10
|
anno sescentesimo rex erat. S. Ergo ne iste quidem
|
|
pervetus? L. Minime ac prope senescente iam Grae-
|
|
cia. S. Cedo, num, Scipio, barbarorum Romulus rex
|
|
fuit? L. Si, ut Graeci dicunt omnis aut Graios esse
|
|
aut barbaros, vereor, ne barbarorum rex fuerit; sin
|
15
|
id nomen moribus dandum est, non linguis, non Graecos
|
|
minus barbaros quam Romanos puto. Et
|
|
Scipio: Atqui ad hoc, de quo agitur, non quaerimus
|
|
gentem, ingenia quaerimus. Si enim et prudentes ho-
|
|
mines et non veteres reges habere voluerunt, utor
|
20
|
neque perantiquis neque inhumanis ac feris testibus.
|
|
Tum Laelius: Video te, Scipio, testimoniis satis
|
59.1
|
instructum, sed apud me, ut apud bonum iudicem,
|
|
argumenta plus quam testes valent. Tum Sci-
|
|
pio: Utere igitur argumento, Laeli, tute ipse sensus
|
|
tui. Cuius, inquit ille, sensus? S. Si quando, si forte,
|
5
|
tibi visus es irasci alicui. L. Ego vero saepius, quam
|
|
vellem. S. Quid? tum, cum tu es iratus, permittis illi
|
|
iracundiae dominatum animi tui? L. Non mehercule,
|
|
inquit, sed imitor Archytam illum Tarentinum, qui
|
|
cum ad villam venisset et omnia aliter offendisset ac
|
10
|
iusserat, 'A te infelicem', inquit vilico,
|
|
'quem necassem iam verberibus, nisi iratus
|
|
essem.' Optime, inquit Scipio. Ergo Archytas ira-
|
60.1
|
cundiam videlicet dissidentem a ratione seditionem
|
|
quandam animi vere ducebat eam<que> consilio sedari vo-
|
|
lebat; adde avaritiam, adde imperii, adde gloriae cu-
|
|
piditatem, adde libidines; et illud vides, si in animis
|
5
|
hominum regale imperium sit, unius fore dominatum,
|
|
consilii scilicet (ea est enim animi pars optima),
|
|
consilio autem dominante nullum esse libidinibus, nul-
|
|
lum irae, nullum temeritati locum. L. Sic, inquit, est.
|
|
S. Probas igitur animum ita adfectum? L. Nihil vero,
|
10
|
inquit, magis. S. Ergo non probares, si consilio pulso
|
|
libidines, quae sunt innumerabiles, iracundiaeve tenerent
|
|
omnia? L. Ego vero nihil isto animo, nihil ita animato
|
|
homine miserius ducerem. S. Sub regno igitur
|
|
tibi esse placet omnis animi partes, et eas regi consilio?
|
15
|
L. Mihi vero sic placet. S. Cur igitur dubitas, quid de
|
|
re publica sentias? in qua, si in plures translata res
|
|
sit, intellegi iam licet nullum fore, quod praesit, inpe-
|
|
rium, quod quidem, nisi unum sit, esse nullum potest.
|
|
Tum Laelius: Quid, quaeso, interest inter unum
|
61.1
|
et plures, si iustitia est in pluribus? Et Scipio:
|
|
Quoniam testibus meis intellexi, Laeli, te non
|
|
valde moveri, non desinam te uti teste, ut hoc, quod
|
|
dico, probem. Me, inquit ille, quonam modo? S. Quia
|
5
|
animum adverti nuper, cum essemus in Formiano, te
|
|
familiae valde interdicere, ut uni dicto audiens esset.
|
|
L. Quippe vilico. S. Quid? domi pluresne praesunt nego-
|
|
tiis tuis? L. Immo vero unus, inquit. S. Quid? totam
|
|
domum num quis alter praeter te regit? L. Minime
|
10
|
vero. S. Quin tu igitur concedis idem in re
|
|
publica, singulorum dominatus, si modo iusti sint,
|
|
esse optimos? L. Adducor, inquit, ut prope modum
|
|
adsentiar.
|
|
Et Scipio: Tum magis adsentiare, Laeli, si, ut
|
62.1
|
omittam similitudines, uni gubernatori, uni medico, si
|
|
digni modo sint iis artibus, rectius esse alteri navem
|
|
committere, aegrum alteri quam multis, ad maiora
|
|
pervenero. L. Quaenam ista sunt? S. Quid? tu non
|
5
|
vides unius inportunitate et superbia Tarquinii
|
|
nomen huic populo in odium venisse regium? L. Vi-
|
|
deo vero, inquit. S. Ergo etiam illud vides, de quo
|
|
progrediente oratione plura me dicturum puto, Tar-
|
|
quinio exacto mira quadam exultasse populum inso-
|
10
|
lentia libertatis; tum exacti in exilium innocentes,
|
|
tum bona direpta multorum, tum annui consules, tum
|
|
demissi populo fasces, tum provocationes omnium
|
|
rerum, tum secessiones plebei, tum prorsus ita acta
|
|
pleraque, ut in populo essent omnia. L. Est, inquit,
|
15
|
ut dicis. Est vero, inquit Scipio, in pace et otio; licet
|
63.1
|
enim lascivire, dum nihil metuas, ut in navi ac saepe
|
|
etiam in morbo levi. Sed ut ille, qui navigat, cum
|
|
subito mare coepit horrescere, et ille aeger ingrave-
|
|
scente morbo unius opem inplorat, sic noster populus in
|
5
|
pace et domi imperat et ipsis magistratibus mi-
|
|
natur, recusat, appellat, provocat, in bello sic paret
|
|
ut regi; valet enim salus plus quam libido. Graviori-
|
|
bus vero bellis etiam sine collega omne imperium
|
|
nostri penes singulos esse voluerunt, quorum ipsum
|
10
|
nomen vim suae potestatis indicat. Nam dictator
|
|
quidem ab eo appellatur, quia dicitur, sed in no-
|
|
stris libris vides eum, Laeli, magistrum populi
|
|
appellari. L. Video, inquit. Et Scipio: Sapienter igi-
|
|
tur illi vete<res> . . .
|
15
|
. . . iusto quidem rege cum est populus or-
|
64.1
|
batus, 'pectora diu tenet desiderium', sicut ait
|
|
Ennius, 'post optimi regis obitum';
|
|
simul inter
|
|
Sese sic memorant: 'o Romule, Romule die,
|
5
|
Qualem te patriae custodem di genuerunt!
|
|
O pater, o genitor, o sanguen dis oriundum!'
|
|
Non eros nec dominos appellabant eos, quibus iuste
|
|
paruerunt, denique ne reges quidem, sed patriae cu-
|
|
stodes, sed patres, sed deos; nec sine causa; quid
|
10
|
enim adiungunt?
|
|
Tu produxisti nos intra luminis oras.
|
|
Vitam, honorem, decus sibi datum esse iustitia regis
|
|
existimabant. Mansisset eadem voluntas in eorum po-
|
|
steris, si regum similitudo permansisset, sed vides unius
|
15
|
iniustitia concidisse genus illud totum rei publicae.
|
|
L. Video vero, inquit, et studeo cursus istos mutatio-
|
|
num non magis in nostra quam in omni re
|
|
publica noscere.
|
|
Et Scipio: Est omnino, cum de illo genere rei
|
65.1
|
publicae, quod maxime probo, quae sentio, dixero, ac-
|
|
curatius mihi dicendum de commutationibus rerum
|
|
publicarum, etsi minime facile eas in ea re publica
|
|
futuras puto. Sed huius regiae prima et certissima
|
5
|
est illa mutatio: Cum rex iniustus esse coepit, perit
|
|
illud ilico genus, et est idem ille tyrannus, deterri-
|
|
mum genus et finitimum optimo; quem si op-
|
|
timates oppresserunt, quod ferme evenit, habet statum
|
|
res publica de tribus secundarium; est enim quasi
|
10
|
regium, id est patrium consilium populo bene consu-
|
|
lentium principum. Sin per se populus interfecit aut
|
|
eiecit tyrannum, est moderatior, quoad sentit et sapit,
|
|
et sua re gesta laetatur tuerique vult per se consti-
|
|
tutam rem publicam. Si quando aut regi iusto vim po-
|
15
|
pulus attulit regnove eum spoliavit aut etiam,
|
|
id quod evenit saepius, optimatium sanguinem gustavit
|
|
ac totam rem publicam substravit libidini suae (cave
|
|
putes autem mare ullum aut flammam esse tantam,
|
|
quam non facilius sit sedare quam effrenatam inso-
|
20
|
lentia multitudinem), tum fit illud, quod apud Plato-
|
|
nem est luculente dictum, si modo id exprimere La-
|
|
tine potuero; difficile factu est, sed conabor
|
|
tamen. 'Cum' enim inquit 'inexplebiles populi
|
66.1
|
fauces exaruerunt libertatis siti malisque usus
|
|
ille ministris non modice temperatam, sed ni-
|
|
mis meracam libertatem sitiens hausit, tum
|
|
magistratus et principes, nisi valde lenes et
|
5
|
remissi sint et large sibi libertatem mini-
|
|
strent, insequitur, insimulat, arguit, praepo-
|
|
tentes, reges, tyrannos vocat.' Puto enim tibi
|
|
haec esse nota. L. Vero mihi, inquit ille, no-
|
|
tissima. S. Ergo illa sequuntur: 'eos, qui pareant
|
67.1
|
principibus, agitari ab eo populo et servos
|
|
voluntarios appellari; eos autem, qui in ma-
|
|
gistratu privatorum similes esse velint, eos-
|
|
que privatos, qui efficiant, ne quid inter pri-
|
5
|
vatum et magistratum differat, ferunt laudi-
|
|
bus et mactant honoribus, ut necesse sit in
|
|
eius modi re publica plena libertatis esse
|
|
omnia, ut et privata domus omnis vacet domi-
|
|
natione et hoc malum usque ad bestias
|
10
|
perveniat, denique ut pater filium metuat,
|
|
filius patrem neglegat, absit omnis pudor, ut
|
|
plane liberi sint, nihil intersit, civis sit an pe-
|
|
regrinus, magister ut discipulos metuat et iis
|
|
blandiatur spernantque discipuli magistros,
|
15
|
adulescentes ut senum sibi pondus adsumant,
|
|
senes autem ad ludum adulescentium descen-
|
|
dant, ne sint iis odiosi et graves; ex quo fit, ut
|
|
etiam servi se liberius gerant, uxores
|
|
eodem iure sint, quo viri, inque tanta liber-
|
20
|
tate canes etiam et equi, aselli denique liberi
|
|
sic incurrant, ut iis de via decedendum sit.
|
|
Ergo ex hac infinita,' inquit, 'licentia haec
|
|
summa cogitur, ut ita fastidiosae mollesque
|
|
mentes evadant civium, ut, si minima vis ad-
|
25
|
hibeatur imperii, irascantur et perferre ne-
|
|
queant; ex quo leges quoque incipiunt negle-
|
|
gere, ut plane sine ullo domino sint.'
|
|
Tum Laelius: Prorsus, inquit, expressa sunt
|
68.1
|
a te, quae dicta sunt ab illo. S. Atque, ut iam ad
|
|
sermonis mei auctorem revertar, ex hac nimia licentia,
|
|
quam illi solam libertatem putant, ait ille ut ex stirpe
|
|
quadam existere et quasi nasci tyrannum. Nam ut
|
5
|
ex nimia potentia principum oritur interitus princi-
|
|
pum, sic hunc nimis liberum populum libertas ipsa
|
|
servitute adficit. Sic omnia nimia, cum vel in tem-
|
|
pestate vel in agris vel in corporibus laetiora
|
|
fuerunt, in contraria fere convertuntur, maximeque <id>
|
10
|
in rebus publicis evenit, nimiaque illa libertas et po-
|
|
pulis et privatis in nimiam servitutem cadit. Itaque
|
|
ex hac maxima libertate tyrannus gignitur et illa in-
|
|
iustissima et durissima servitus. Ex hoc enim populo
|
|
indomito vel potius immani deligitur aliqui plerum-
|
15
|
que dux contra illos principes adflictos iam
|
|
et depulsos loco audax, inpurus, consectans proterve
|
|
bene saepe de re publica meritos, populo gratificans
|
|
et aliena et sua; cui quia privato sunt oppositi timo-
|
|
res, dantur imperia et ea continuantur, praesidiis etiam,
|
20
|
ut Athenis Pisistratus, saepiuntur, postremo, a quibus
|
|
producti sunt, existunt eorum ipsorum tyranni; quos
|
|
si boni oppresserunt, ut saepe fit, recreatur civitas;
|
|
sin audaces, fit illa factio, genus aliud tyran-
|
|
norum, eademque oritur etiam ex illo saepe optima-
|
25
|
tium praeclaro statu, cum ipsos principes aliqua pravi-
|
|
tas de via deflexit. Sic tamquam pilam rapiunt inter
|
|
se rei publicae statum tyranni ab regibus, ab iis au-
|
|
tem principes aut populi, a quibus aut factiones aut
|
|
tyranni, nec diutius umquam tenetur idem rei publi-
|
30
|
cae modus.
|
|
Quod ita cum sit, <ex> tribus primis generibus longe
|
69.1
|
praestat mea sententia regium, regio autem
|
|
ipsi praestabit id, quod erit aequatum et temperatum
|
|
ex tribus optimis rerum publicarum modis. Placet enim
|
|
esse quiddam in re publica praestans et regale, esse
|
5
|
aliud auctoritati principum inpartitum ac tributum,
|
|
esse quasdam res servatas iudicio voluntatique mul-
|
|
titudinis. Haec constitutio primum habet aequabili-
|
|
tatem quandam magnam, qua carere diutius vix pos-
|
|
sunt liberi, deinde firmitudinem, quod et illa
|
10
|
prima facile in contraria vitia convertuntur, ut existat
|
|
ex rege dominus, ex optimatibus factio, ex populo turba
|
|
et confusio, quodque ipsa genera generibus saepe con-
|
|
mutantur novis, hoc in hac iuncta moderateque per-
|
|
mixta conformatione rei publicae non ferme sine ma-
|
15
|
gnis principum vitiis evenit. Non est enim causa
|
|
conversionis, ubi in suo quisque est gradu
|
|
firmiter collocatus et non subest, quo praecipitet ac
|
|
decidat.
|
|
Sed vereor, Laeli vosque homines amicissimi ac
|
70.1
|
prudentissimi, ne, si diutius in hoc genere verser, quasi
|
|
praecipientis cuiusdam et docentis et non vobiscum
|
|
simul considerantis esse videatur oratio mea. Quam
|
|
ob rem ingrediar in ea, quae nota sunt omnibus,
|
5
|
quaesita autem a nobis iam diu. Sic enim decerno,
|
|
sic sentio, sic adfirmo, nullam omnium rerum
|
|
publicarum aut constitutione aut discriptione aut dis-
|
|
ciplina conferendam esse cum ea, quam patres nostri
|
|
nobis acceptam iam inde a maioribus reliquerunt.
|
10
|
Quam, si placet, quoniam ea, quae tenebatis ipsi,
|
|
etiam ex me audire voluistis, simul et qualis sit et
|
|
optimam esse ostendam expositaque ad exemplum
|
|
nostra re publica accommodabo ad eam, si
|
|
potero, omnem illam orationem, quae est mihi ha-
|
15
|
benda de optimo civitatis statu. Quod si tenere et
|
|
consequi potuero, cumulate munus hoc, cui me Lae-
|
|
lius praeposuit, ut opinio mea fert, effecero.
|
|
Tum Laelius: Tuum vero, inquit, Scipio, ac tuum
|
71.1
|
quidem unius. Quis enim te potius aut de maiorum
|
|
dixerit institutis, cum sis clarissimis ipse maioribus?
|
|
aut de optimo statu civitatis? quem si habe-
|
|
mus, etsi ne nunc quidem, tum vero quis te possit
|
5
|
esse florentior? aut de consiliis in posterum providen-
|
|
dis, cum tu duobus huius urbis terroribus depulsis in
|
|
omne tempus prospexeris?
|
|