PARADOXON IV.
Ὅτι πᾶς ἄφρων μαίνεται.
  Ego vero te non stultum, ut saepe, non inprobum, 4.27.1
ut semper, sed dementem . . . .
. . . . rebus ad victum necessariis esse invictus potest.
Sapientis animus magnitudine consilii, tolerantia rerum
humanarum, contemptione fortunae, virtutibus denique 5
omnibus ut moenibus saeptus vincetur et expugnabitur,
qui ne civitate quidem pelli potest? Quae est enim
civitas? omnisne conventus etiam ferorum et imma-
nium? omnisne etiam fugitivorum ac latronum con-
gregata unum in locum multitudo? Certe negabis. 10
Non igitur erat illa tum civitas, cum leges in ea
nihil valebant, cum iudicia iacebant, cum mos patrius
occiderat, cum ferro pulsis magistratibus senatus nomen
in re publica non erat; praedonum ille concursus et
te duce latrocinium in foro constitutum et reliquiae 15
coniurationis a Catilinae furiis ad tuum scelus furorem-
que conversae, non civitas erat. Itaque pulsus ego 28.1
civitate non sum, quae nulla erat, accersitus in civi-
tatem sum, cum esset in re publica consul, qui tum
nullus fuerat, esset senatus, qui tum occiderat, esset
consensus populi liber, esset iuris et aequitatis, quae 5
vincla sunt civitatis, repetita memoria. Ac vide, quam
ista tui latrocinii tela contempserim. Iactam et in-
missam a te nefariam in me iniuriam semper duxi,
pervenisse ad me numquam putavi, nisi forte, cum
parietes disturbabas aut cum tectis sceleratas faces 10
inferebas, meorum aliquid ruere aut deflagrare arbi-
trabare. Nihil neque meum est neque quoiusquam, 29.1
quod auferri, quod eripi, quod amitti potest. Si mihi
eripuisses divinam animi mei conscientiam meis curis,
vigiliis, consiliis stare te invitissimo rem publicam,
si huius aeterni beneficii inmortalem memoriam dele- 5
visses, multo etiam magis, si illam mentem, unde
haec consilia manarunt, mihi eripuisses, tum ego ac-
cepisse me confiterer iniuriam. Sed si haec nec fecisti
nec facere potuisti, reditum mihi gloriosum iniuria
tua dedit, non exitum calamitosum. Ergo ego semper 10
civis, et tum maxime, cum meam salutem senatus
exteris nationibus <ut> civis optumi commendabat, tu
ne nunc quidem, nisi forte idem hostis esse et civis
potest. An tu civem ab hoste natura ac loco, non
animo factisque distinguis? Caedem in foro fecisti, 30.1
armatis latronibus templa tenuisti, privatorum domos,
aedes sacras incendisti. Cur hostis Spartacus, si tu
civis? Potes autem esse tu civis, propter quem ali-
quando civitas non fuit? et me tuo nomine appellas, 5
cum omnes meo discessu exulasse rem publicam putent?
Numquamne, homo amentissime, te circumspicies, num-
quam, nec quid facias, considerabis, nec quid loquare?
Nescis exilium scelerum esse poenam, meum illud iter
ob praeclarissimas res a me gestas esse susceptum? 10
Omnes scelerati atque impii, quorum tu te ducem esse 31.1
profiteris, quos leges exilio adfici volunt, exules sunt,
etiamsi solum non mutarunt. An, cum omnes te leges
exulem esse iubeant . . . . †appellet inimicus, qui
cum telo fuerit? Ante senatum tua sica deprehensa 5
est. Qui hominem occiderit? Plurimos occidisti. Qui
incendium fecerit? Aedis Nympharum manu tua de-
flagravit. Qui templa occupaverit? In foro castra
posuisti. Sed quid ego communes leges profero, qui- 32.1
bus omnibus es exul? Familiarissimus tuus de te
privilegium tulit, ut, si in opertum Bonae Deae acces-
sisses, exulares. At te id fecisse etiam gloriari soles.
Quo modo igitur tot legibus eiectus in exilium nomen 5
exulis non perhorrescis? 'Romae sum', inquit. Et
quidem in operto fuisti. Non igitur, ubi quisque erit,
eius loci ius tenebit, si ibi eum legibus esse non
oportebit.