Vidit Homerus probari fabulam non posse, si can-
|
5.49.20
|
tiunculis tantus irretitus vir teneretur; scientiam polli-
|
|
centur, quam non erat mirum sapientiae cupido patria
|
|
esse cariorem.
|
|
Atque omnia quidem scire, cuiuscumque modi sint,
|
|
cupere curiosorum, duci vero maiorum rerum con-
|
25
|
templatione ad cupiditatem scientiae summorum vi-
|
|
rorum est putandum. quem enim ardorem studii cen-
|
50.1
|
setis fuisse in Archimede, qui dum in pulvere quaedam
|
|
describit attentius, ne patriam <quidem> captam esse
|
|
senserit? quantum Aristoxeni ingenium consumptum
|
|
videmus in musicis? quo studio Aristophanem puta-
|
5
|
mus aetatem in litteris duxisse? quid de Pythagora?
|
|
quid de Platone aut de Democrito loquar? a quibus
|
|
propter discendi cupiditatem videmus ultimas terras
|
|
esse peragratas. quae qui non vident, nihil umquam
|
|
magnum ac cognitione dignum amaverunt.
|
10
|
Atque hoc loco, qui propter animi voluptates coli
|
|
dicunt ea studia, quae dixi, non intellegunt idcirco
|
|
esse ea propter se expetenda, quod nulla utilitate
|
|
obiecta delectentur animi atque ipsa scientia, etiamsi
|
|
incommodatura sit, gaudeant. Sed quid attinet de
|
51.1
|
rebus tam apertis plura requirere? ipsi enim quaera-
|
|
mus a nobis stellarum motus contemplationesque
|
|
rerum caelestium eorumque omnium, quae naturae
|
|
obscuritate occultantur, cognitiones quem ad modum
|
5
|
nos moveant, et quid historia delectet, quam solemus
|
|
persequi usque ad extremum, <cum> praetermissa re-
|
|
petimus, inchoata persequimur. nec vero sum nescius
|
|
esse utilitatem in historia, non modo voluptatem. quid,
|
52.1
|
cum fictas fabulas, e quibus utilitas nulla elici potest,
|
|
cum voluptate legimus? quid, cum volumus nomina
|
|
eorum, qui quid gesserint, nota nobis esse, parentes,
|
|
patriam, multa praeterea minime necessaria? quid,
|
5
|
quod homines infima fortuna, nulla spe rerum geren-
|
|
darum, opifices denique delectantur historia? maxime-
|
|
que eos videre possumus res gestas audire et legere
|
|
velle, qui a spe gerendi absunt confecti senectute.
|
|
quocirca intellegi necesse est in ipsis rebus, quae
|
10
|
discuntur et cognoscuntur, invitamenta inesse, quibus
|
|
ad discendum cognoscendumque moveamur. Ac ve-
|
53.1
|
teres quidem philosophi in beatorum insulis fingunt
|
|
qualis futura sit vita sapientium, quos cura omni
|
|
liberatos, nullum necessarium vitae cultum aut pa-
|
|
ratum requirentis, nihil aliud esse acturos putant, nisi
|
5
|
ut omne tempus inquirendo ac discendo in naturae
|
|
cognitione consumant. Nos autem non solum beatae
|
|
vitae istam esse oblectationem videmus, sed etiam le-
|
|
vamentum miseriarum. itaque multi, cum in potestate
|
|
essent hostium aut tyrannorum, multi in custodia,
|
10
|
multi in exilio dolorem suum doctrinae studiis le-
|
|
vaverunt. princeps huius civitatis Phalereus Demetrius
|
54.1
|
cum patria pulsus esset iniuria, ad Ptolomaeum se
|
|
regem Alexandream contulit. qui cum in hac ipsa phi-
|
|
losophia, ad quam te hortamur, excelleret Theophrasti-
|
|
que esset auditor, multa praeclara in illo calamitoso
|
5
|
otio scripsit non ad usum aliquem suum, quo erat
|
|
orbatus, sed animi cultus ille erat ei quasi quidam
|
|
humanitatis cibus. equidem e Cn. Aufidio, praetorio,
|
|
erudito homine, oculis capto, saepe audiebam, cum
|
|
se lucis magis quam utilitatis desiderio moveri diceret.
|
10
|
somnum denique nobis, nisi requietem corporibus et
|
|
medicinam quandam laboris afferret, contra naturam
|
|
putaremus datum; aufert enim sensus actionemque
|
|
tollit omnem. itaque si aut requietem natura non
|
|
quaereret aut eam posset alia quadam ratione con-
|
15
|
sequi, facile pateremur, qui etiam nunc agendi aliquid
|
|
discendique causa prope contra naturam vigilias sus-
|
|
cipere soleamus.
|
|