Vetus autem illud Catonis admodum scitum est,
|
2.51.12
|
qui mirari se aiebat, quod non rideret haruspex, ha-
|
|
ruspicem cum vidisset. Quota enim quaeque res eve-
|
52.1
|
nit praedicta ab istis? aut, si evenit quippiam, quid
|
|
adferri potest, cur non casu id evenerit? Rex Prusias,
|
|
cum Hannibali apud eum exsulanti depugnari place-
|
|
ret, negabat se audere, quod exta prohiberent. 'Ain
|
5
|
tu?' inquit, 'carunculae vitulinae mavis quam
|
|
imperatori veteri credere?' Quid? ipse Caesar
|
|
cum a summo haruspice moneretur, ne in Africam
|
|
ante brumam transmitteret, nonne transmisit? quod
|
|
ni fecisset, uno in loco omnes adversariorum copiae
|
10
|
convenissent. Quid ego haruspicum responsa comme-
|
|
morem (possum equidem innumerabilia), quae aut nul-
|
|
los habuerint exitus aut contrarios? Hoc civili bello,
|
53.1
|
di inmortales! quam multa luserunt! quae nobis in
|
|
Graeciam Roma responsa haruspicum missa sunt!
|
|
quae dicta Pompeio! etenim ille admodum extis et
|
|
ostentis movebatur. Non lubet commemorare, nec
|
5
|
vero necesse est, tibi praesertim, qui interfuisti; vides
|
|
tamen omnia fere contra, ac dicta sint, evenisse. Sed
|
|
haec hactenus; nunc ad ostenta veniamus.
|
|
Multa me consule a me ipso scripta recitasti, multa
|
54.1
|
ante Marsicum bellum a Sisenna collecta attulisti,
|
|
multa ante Lacedaemoniorum malam pugnam in Leuc-
|
|
tricis a Callisthene commemorata dixisti; de quibus
|
|
dicam equidem singulis, quoad videbitur; sed dicen-
|
5
|
dum etiam est de universis. Quae est enim ista a
|
|
deis profecta significatio et quasi denuntiatio calami-
|
|
tatum? quid autem volunt di inmortales primum ea
|
|
significantes, quae sine interpretibus non possimus
|
|
intellegere, deinde ea, quae cavere nequeamus? At
|
10
|
hoc ne homines quidem probi faciunt, ut amicis in-
|
|
pendentis calamitates praedicant, quas illi effugere
|
|
nullo modo possint, ut medici, quamquam intellegunt
|
|
saepe, tamen numquam aegris dicunt illo morbo eos
|
|
esse morituros; omnis enim praedictio mali tum pro-
|
15
|
batur, cum ad praedictionem cautio adiungitur. Quid
|
55.1
|
igitur aut ostenta aut eorum interpretes vel Lacedae-
|
|
monios olim vel nuper nostros adiuverunt? quae si
|
|
signa deorum putanda sunt, cur tam obscura fuerunt?
|
|
si enim, ut intellegeremus, quid esset eventurum,
|
5
|
aperte declarari oportebat, aut ne occulte quidem, si
|
|
ea sciri nolebant.
|
|