SERMO
  An semper cum adultero prius agere necesse sit. An hic egerit. An, 249.1.1
etiam si quid defuit actioni, quoniam tamen publico iudicio interceptum
est, non debeat huius actionibus nocere. Quae mens fuerit praemium
dantis rei publicae. Utrum uni abolitionem iudicii, an per coniunctionem
utriusque et adulterae dederit. Summum quod in omnibus controversiis 5
est, utrum aequius sit.
DECLAMATIO
  Adulterii ream defero. Puto, hoc auribus vestris non novum crimen 2.1
est; quod satis est, non ab hac coepi. Qualem causam pertulerim sic
aestimare potestis: petitur altera abolitio. Ille optavit, haec praescribit,
neuter negat. Postea videbo an isti oporteat tantum praestari quantum
viro forti; interim semota personarum ratione ipsam excutere legem 5
volo.
  'Ne liceat' inquit 'cum adultera agere marito nisi prius cum adultero 3.1
egerit.' Differo illa quae fecit, differo quae passus sum; hoc in praesentia
dico, non utique semper exigi ut prius agatur cum adultero. Id vobis,
iudices, facillime persuaderi poterit si non tam iniustos neque tam in-
prudentes existimatis legum latores fuisse ut necessitate praestringerent 5
ea quae praestari non possent. Satis sine dubio lex ipsa dicendo: 'ne
prius cum adultera agatur quam cum adultero actum fuerit' ostendit
se de iis loqui quorum uterque accusari potest. 〚Admonebo tamen uno 4.1
aut altero argumento quantam lex ipsa, si ita accipitur, passura iniuriam
sit. Fingamus enim adulterum vel sua voluntate vel [ita] interveniente
fato statim decessisse: hoc iustum poterit videri, ut, quoniam alterum
debito supplicio fata subtraxerint, altera quoque inpunitatem mereatur? 5
Fingamus adulterum conscientia criminis profugisse, nullo modo facere 5.1
sui potestatem: numquid exigetis ut ideo cum adultera non agatur quon-
iam adulter crimen verum esse confessus sit? Nullo modo id iustum
videri potest.〛 Nam is qui dicit: 'cum adultero prius agere debes', illud 6.1
dicit: 'prius cum adultero age'. Fingamus autem vel a te ipsa vel ab
alia nobis adulterii rea hanc quoque proponi praescriptionem. Nonne
illa patronorum defensio firmissima erit: 'habes adulterum; lex te ab
illo ordiri iubet: quid transilis?' †hoc in hanc non potest dici.† Quis 7.1
igitur credat eius condicionis esse iura ulla ut aliquid non liceat et necesse
sit? Nam si mihi hoc ab ea dicitur: 'accusa prius adulterum', ad te venio,
res publica: accusare adulterum volo.
  Haec dicerem si non inchoassem, si nihil fecissem. Nunc egi cum 8.1
adultero, aut, si contentus essem voluntate [legis], agere volui. Per me
<non> stetit; habet lex animum meum. Coepi, egi, nec lex utique ullo
scripto hoc comprehendit, ut mihi necesse sit agere usque ad finem.
Nam etsi iudices consedissent et absolvissent, ego tamen egeram. Appa- 5
ret igitur non exitu iudicii constare actionem sed introitu. Igitur, si 9.1
absolutus esset is quem tuum adulterum dicebam, agere mihi tecum
licebat et ista praescriptio nulla esset: nunc non licebit agere quia se
confessus est absolvi non posse? Egi. Puta enim eadem statim die qua
reum detuli interrogari te quid faciam †an ante†. Cum album descripsi, 5
cum iudices reieci, per illas omnes moras iudiciorum, longas nimium
et pro nocentibus compositas, quid aliud feci quam ut agerem? Non 10.1
infitiaberis me agere coepisse. †Quid qui agere coepit quia semel con-
tigit num.† Cum agere coepi <egi>, neque enim videri possem agere
coepisse nisi egissem. Ergo quantocumque tempore egi, nihil obest non
consummasse. Neque enim eum qui non vicit negaveris pugnasse, neque 5
eum qui fructus non percepit negaveris possedisse, aut eum qui naufra-
gium fecit negaveris navigasse. 'Sed abolitionem petît.' Vel hoc argu- 11.1
mento satis iusto probare possum egisse me. Tum igitur cum abolitio
petebatur quid ego eram? Actor, ut opinor, et accusator. Quid ille erat?
Reus, opinor. Atqui hoc nomen numquam in eum adversum quem non
agitur cadit. Tu hodie quid pugnas? Ne adversus te agere incipiam. 12.1
Nam eventus, ut tu vis videri, dubius est, contra multa accidere possunt
adhuc propter quae iudicium ipsum non agatur. Praescribis tamen ne
agam, id est, ne nomen tuum deferam, ne te legibus obligem. †Cum
igitur tecum acturus sim statim si† cum illo iam egi. 5
  Sed putemus non contineri actionem non finito iudicio: si tamen 13.1
<non> mea culpa accidit quo minus iudicium finiretur, satis iniuriae
passus sum in priore iudicio, et potest apud aequos iudices pro actione
perfecta haberi quoniam mihi agenti consummare non licuit.
  Dixi igitur ea quae ad causam pertinebant, neque semper priorem 14.1
adulterum accusari posse, et a me actum esse, etiamsi non esset perfecta
actio, tamen quoniam re publica interveniente et lege viri fortis perfecta
non esset, proinde eam haberi oportere ac si ego fecissem quidquid
volui. 〚Propius accedere ad †confessionem† huiusce rei volo. Crimen 15.1
adulterii duos continet. Ex iis necesse est qui cum adultero prius agit
agat et cum adultera. Num igitur hoc mihi dicere †potest prius me agere
tecum non oportet†. Secundo te loco ream detuli, secundo loco pro-
duxi ad magistratus. At quidquid secundum est habeat aliquid prius 5
necesse est. Haec natura ita sunt copulata ut, si cum adultero egi prius,
tecum agam; si non egi, ago tecum prius tamquam cum adultero [iam
egero].〛
  Reliquum est intueri, iudices, voluntatem quoque rei publicae quae 16.1
fuit tempore illo quo praemium dabat. Petît abolitionem vir fortis, ut
opinor, sibi, nec potuit accipere nisi quam petît. Alioqui si hoc tempore
et suam abolitionem petisset et tuam, primum omnium duo praemia
petisset. Sed, quantumlibet meritis eius deberemus, nemo tamen passus 5
esset duplici praemio unam honorari militiam. Tuam abolitionem quare 17.1
illi concesserimus? Nam abolitionis ipsi concedendae ratio quaedam
fuit; etiamsi peccavit, etiamsi gravem uni fecit iniuriam, redemit tamen
hoc virtute, redemit sanguine, redemit vulneribus: in te quid spectabit
abolitio? Quod vitiis tuis et cupiditate illum quoque bonum alioqui, 5
ut apparuit, civem adulterum fecisti?
  Scio, iudices, hactenus pertinere actionem ad hodiernum iudicium, 18.1
nec quae sum obiecturus cum mihi accusare permiseritis hodie dicenda
sunt. Quomodo deprehenderim, quo teste, relinquo: illud tantum,
qualem hanc putetis esse feminam quae defendi noluit. Quamquam hoc
iam prior ille confessus est, qui cum fortiter fecisset, cum recenti meri- 5
torum gratia niteretur, plus tamen putavit apud vos valere virtute [et]
religionem et fidem vestram, sicut vere putavit. Hodierno igitur iudicio 19.1
apparebit an illi abolitionem petere necesse fuerit. Non estis exhortandi
mihi ad tuendam castitatem, civitati ante omnia necessariam. Matri-
moniis, etiamsi ego tacuerim, scitis contineri civitatem, his populos, his
liberos et successionem patrimoniorum et gradum hereditatum, his 5
securitatem domesticam. Quomodo enim peregrinabimur? quomodo ad 20.1
colendos discedemus agros? Quae nobis securitas dabitur suscipientibus
legationes publicas, euntibus in militiam, cum frequenter bella sint?
Potest vobis contingere ut et praemium viro forti dederitis et tamen
adulterium vindicemus. 5