SERMO
  In plerisque controversiis plerumque hoc quaerere solemus, utrum 260.1.1
ipsorum persona utamur ad dicendum an advocati, vel propter sexum,
sicut <in> feminis, vel propter aliquam †alioqui† vitae vel ipsius de quo
quaeritur facti deformitatem. Hic adulescens et honestus est et, cum sit
locuples quoque, nihil tam turpe commisit ut illi pro se loqui fas non sit. 5
Ego tamen existimo dandum esse advocatum: primum quod, etiamsi 2.1
quid remissius ac liberalius fecit, aetate excusari potest, non consentiunt
autem haec inter se, ut idem * * * et tantum infirmitatis animi ut hac
excusandus sit. Alterum illud est, quod, si defensionem ultra excusationis 3.1
terminum proferimus, laudandus est adulescens, adroganter autem faciet
et tumide si coeperit se ipse laudare, praesertim iactaturus id quod facere
possit a fortuna esse. Dabimus ergo illi his causis advocatum.
DECLAMATIO
  Non necesse erat mihi, iudices, de facti huiusce quod in crimen 4.1
vocatur ratione disserere. Scio quid advocato satis sit. Sufficiebat hoc
solum, si eximerem legi reum; et cetera fiant fortasse pro dignitate, fiant
pro conscientia, pro laude: ad vos id unum pertinet, an legi qua
cognoscitis obligatus sit qui accusatur. Quae vobis, quo atrocior est, hoc 5
diligentius intuenda est. Sit tolerabile formula errare et in petitione
pecuniae non uti iure concesso: aliquis caput hominis perperam petit, et
errat ut occidat?
  Rei publicae laesae <hic accusatur>. Quaedam sunt, iudices, ad quo- 5.1
rum pronuntiationem oculi sufficiant; satis erat accusatori ostendere si
quid hic laeserit: aliqua publicorum operum [inpensa] eversa, [vel] cor-
rupta navalia, arma usibus belli erepta, aliquid denique eorum quae
publice possidemus (ea sunt enim rei publicae) deterius huius fraude 5
atque iniuria factum. Cetera habent suas leges, sua iura, suas actiones. 6.1
Si hos quos recepisse dicitur occidisset, non tamen rei publicae laesae
iure teneri videretur. Sint igitur ista gravia quae obiciuntur, aliquid
fecisse clementer, contra duros et asperos patres interposuisse misericor-
diam pro sua aetate: non hoc vidit lex quae recitata est, non voluntas eius 5
quicumque conditor iuris istius fuit.
  Haec ego fortius dixi, quia <cetera> remissurus sum. Quid enim 7.1
obicitur? 'Abdicatos recipit et sua pecunia alit.' Ut gravissime iudicemus
de hoc crimine, stultitia est et supervacuas inpensas facit. Quis est iste
qui nobis tamquam pater irascitur? 'Patrimonium consumis et alioqui
splendidas opes cotidie effundis.' Quae tandem ista inter se pugna 5
est?—legem recitas laesae rei publicae et agis quasi abdices. Sic respon- 8.1
debo tamquam abdicanti. Ignosce: iuvenis est, non satis roboris, non-
dum satis iudicii confirmare potuit. Et tamen si faciendae sunt inpensae,
si perdendum aliquid, non potest honestiore via inpendere. Non mere-
tricibus donat, non in parasitos profundit, non illi magno cupiditates 5
suae constant: sumptuosus est misericordiae.
  Libet etiam augere crimen et si qua nesciunt accusatores indicare. Vos 9.1
eum largiri tantum abdicatis putatis? Iste aliquid et mendicantibus
porrigit, iste et multos, fortunae iniuria lapsos, sustentat atque erigit.
'Quid faciam' inquit 'animo meo? Quotiens infelicem vidi aliquem et 10.1
necessarii etiam victus egentem, lacrimas tenere non possum. Invidiam
mihi facere videtur patrimonium meum; pulsant frontem meam caedunt-
que, etiamsi taceant, ipso habitu, ipsa tristitia, ipso silentio; sed et rogant
et provolvuntur ad genua. Nec mihi illa saltem simulata, ut plerisque, 5
excusatio superest, ut dicam: non possum.'
  Tu vero tanto, adulescens, fortior atque omni laude non in nostra 11.1
modo tempora sed etiam in futura omnia saecula dignior, solus mihi
mortalium videris usum pecuniae intellexisse. Frustra tibi aliqua fortuna
tantum patrimonium dedit et in breve humani tempus aevi veluti grande
pondus imposuit. Relinquendum erat istud, et res transisset ad alios: 5
quandoque locupletem fecisset nescio quem mors liberalis. Libet vobis- 12.1
cum loqui nostro nomine, avari parcique, qui aliquid non fecisse sordide
iam etiam scelus existimatis. Non sunt ista ferenda nobiscum, neque
ad inferos servata per vitam fortuna persequitur. Tolle usum: quid est
pecunia? Quis igitur usus honestior? Nullus. Nec hic lege possit fieri 13.1
reus si hanc ipsam pecuniam, quam per tot beneficia divisit, per gulam
ventremque transmitteret. Nihil obesse rei publicae videretur si vitiorum
institores hos eosdem sumptus divisissent. Ego vero huic comparare ne
illos quidem timeo qui aliqua in re publica opera posuerunt. Haec enim 5
muta et inhumanis tantum constructa muneribus [et] speciem modo et
brevem quendam usum voluptatibus nostris attulerunt. At hercule refe- 14.1
ramus ad illam de qua modo locutus sum speciem: quanto pulchrius
integrum populi vultum, inlibatam dignitatem civium servasse! Si ad
utilitatem: quanto melius ac maius servasse suum numerum civitati,
suos ordines! An vero illos qui ingentes noxiorum familias occisuri 5
tamen pascunt plausu fovebimus et in omnibus spectaculis adulatione
multa prosequemur: hunc qui partem civium, levibus offensis miseram,
sustentat ac paenitentiae suae suorumque integram servat lege etiam
gravissima persequemur? Quid enim nobis tam naturale, quid ab ipsa 15.1
providentia magis datum concessumque videri potest quam alere homi-
nes ac sustinere? Muta mehercule animalia, quae venire ad manum et
mansuescere queunt, non humanum modo sed etiam voluptuosum est
alere ac pascere. Quid de homine dicam? Quisquamne magis negotium 16.1
publicum non civitatis modo sed totius rerum naturae agit quam qui
animal hoc deo proximum et in contemplationem omnium quaecumque
mundo contigerunt constitutum prorogat producitque? Opes suas in
publico posuit quo locuplete nemo pauper est, nemo eget. 5
  O misera tempora! hoc defendendum est? Scilicet illud honestius, 17.1
liberos sublatos iamque in adulescentiam provectos pellere domo et
prohibere penatibus et omissa emendandi cura sic punire ut iis succurri
non liceat. 'Abdicatos in domum recipit et pascit.' Sic istud, tamquam
sacrilegos, tamquam homicidas, tamquam latrones? Si tam grave crimen 18.1
est aetate labi, si tam inexpiabile offendisse aliquando paternam severi-
tatem, novas excogitate leges, asperiora aliqua constituite supplicia. Hos
si pascere non licet, parum est abdicare. Audite, audite, patres, quae
optimum adulescentem ad misericordiam moverint, quae ad liberalita- 5
tem; aliquid et discite. Nulli horum obiectum est quod venenum patri 19.1
parasset, nulli quod percussorem in fata parentis sui conduxisset. Credi-
tis, iudices: alioqui puto non tam levem subituros fuisse poenam sub tam
asperis patribus. Quid est igitur? Amavit ille meretricem et intra con-
cessos adulescentiae lusus, licet aliud parentibus videatur, natura tamen 5
datos, forsitan minus tenuerit cupiditatium frenos: en quod fames
emendet. Ille ductus aequalitate cum sodalibus iniit paulo tempestiviora 20.1
convivia: en quod mendicitas coerceat. Ille liberalius vixit et, quomodo
crimen istud hoc tempore est, aliquid fortasse donavit. Non vultis in his
causis, in hac criminum summa, misereatur hominum qui dicunt: 'et tu
iuvenis es'? 5
  At nimium diu, iudices, sic defendo optimum iuvenem tamquam 21.1
istud abdicatis praestiterit. Non iam abdicatis, rei publicae (fortius libet
agere) inputo—et magis inputarem si tales essent quales eos accusator
esse contenderet. Nihil est periculosius, iudices, in hominibus mutata
subito fortuna, nihil ad vilitatem sui pronius miseris delicatis. Iuvenes in 22.1
magnis patrimoniis atque in summa nati dignitate, subito excussi non dico
opibus sed necessariis etiam ad victum spiritumque ultimum sustinen-
dum, non redibunt ad opus cotidianum, non sufficient adsiduo labori;
superest ut audeant aliquid vel propter quod moriantur. Tot hos quos 23.1
obicitis (nam †quoque† turbam abdicatorum esse dixistis) emittite
subito nudos, omnium egenos: ipsisne aliquis poterit irasci si quid
fecerint, si in latrocinia se praedasque miserint? Quantumlibet animis
nostris remittamus ac totam innocentiam credamus esse persuasionis, 5
multum contra iustitiam necessitas valet. Ac si nihil adversus alios, 24.1
adversus se certe multa fecissent. Ornatamne rem publicam atque adiu-
tam, iudices, crederetis si horum fortissimus quisque venisset in ludum
atque harenam, si paulo mollior frons ad laqueum, ad praecipitia, ad
qualemcumque vitae festinasset exitum? Tum civitas felix, tum numerus 5
iste minus invidiosus fuisset?
  Volo, iudices, relicta iam hac quam ad rem publicam composui defen- 25.1
sione, transire ad eos qui praecipue irasci videntur, patres dico ipsos qui
abdicaverunt. Quibus hoc primum, iudices, dico: quam accipitis iniu-
riam? Malis vos sane filiis levastis et exonerata sunt vestra patrimonia.
Sinite illos perisse et, velut expositos in aliqua solitudine aut in maria 5
proiectos, nihil ad animum vestrum, nihil ad cogitationes pertinere.
Fortunam sibi quaerant. Quid ad vos quid sint postquam vestri esse 26.1
desierunt? Renati sunt novumque fatum quodammodo sortiti. Num
invidiam vobis faciunt? Hoc enim malebatis fortasse, ut oculis vestris
sordidati obversarentur, ut inpexi squalidique incederent? Verecunde
nomine severitatis dissimulatur vestra crudelitas; minus vos malos 5
patres putavimus. Quod quidem animadversioni sat est, pendunt poenas
magnumque supplicium miseri luunt. An vos in hoc demum creditis 27.1
paternam animadversionem, si esuriant, si inopia omnium deficiant
atque tabescant? Illud parum est, notari infamia? Illud parum est,
exulem esse domus suae, larum suorum? Nunc vos putatis esse felicem
quemquam horum aut hilarem? Experiatur aliquis et revocet. Et haec 28.1
quidem, iudices, duris atque asperis patribus, illa melioribus: 'Speravi'
inquit adulescens 'aliquam impetus vestri paenitentiam, credidi futurum
ut aliquando succurrerent initia infantiae, blandimenta pueritiae. Reser-
vavi filios iudiciis vestris et, si quando ignosceretis, in integro habui. Vos 5
aestimate causas propter quas expulistis: si credetis, satis poenarum
dederunt. Ego illud praesto, illud promitto: nihil postea turpiter fece-
runt.'
  Ne tamen nimium iactare atque inputare videatur, illum quoque 29.1
misericordiae suae ordinem confitebitur. 'Unus' inquit 'fuit primo qui
sollicitaret hanc nimiam liberalitatem, aequalis aliqui et in studiis comes
et in lusibus. Hic fecit exemplum. Ausus est rogare proximus; nec adhuc
illud onerosum patrimonio videbatur. Inde factus est ordo; et iam legem 5
mihi videor dixisse misericordiae. Cui negarem? Omnes idem rogabant,
omnes idem excusabant, omnes idem pollicebantur. Ego vero,' inquit, 30.1
'quamdiu fuerit hoc patrimonium, sic ero, sic utar; et si defecerint
omnia, non tamen pauperem me putabo neque egentem, sed pro illis
paternis possessionibus hos ostendam cives, pro illo faenore hunc
populum. Et quae tanta patribus ira, quae tanta infelicitas nostrae civi- 5
tatis, quod rei publicae fatum, ut istud diutius aut pluribus necesse sit
<defendere>? Et ne vobis multum videar inputare: non sunt isti onerosi 31.1
facultatibus meis, non quos ampla, quia sic a parentibus meis constituta
est, fortuna graves sentiat. [quia] Vivimus parce: quantulum est enim
quod accipiunt, quantulum est quod exigunt! Vos fortasse plus con-
sumpseritis, patres, qui studia fovistis, qui ad hanc aetatem usque 5
vexistis; mihi servare cives satis est. Ac nihilominus, quod in istos 32.1
inpendo, si creditis, ipse frugalius vivo. Quidquid in hos confertur atque
congeritur, de meo est: detrahitur adulescentiae voluptatibus, detrahitur
concessis alioqui, quamdiu in his annis sumus, cupiditatibus. Duo
simul adsequor, quod et liberalius et frugalius vivo.' 5