Sententiae Varronis
|
|
ad Papirianum Athenis audientem
|
|
Dii essemus, ni moreremur.
|
1.1
|
Expedit vulgo timor mortis.
|
2.1
|
non est peius mori quam
|
3.1
|
nasci; sed demus verba saeculo nostro.
|
|
Cum natura litigat, qui mori grave fert.
|
4.1
|
Duplex est malum, cum, quod necesse est, moleste ferimus.
|
5.1
|
Mors nulli nova sed repetita: vitam utrimque complectitur.
|
6.1
|
morte prima non peior est ultima.
|
7.1
|
Loquaris ut omnes, sentias ut pauci.
|
8.1
|
Ratio est vitae in multam concedere turbam.
|
9.1
|
In multis contra omnes sapere desipere est.
|
10.1
|
Sic flet heres ut puella viro nupta: utriusque fletus non
|
11.1
|
apparens est risus.
|
|
Ficte referas gratiam invite danti.
|
12.1
|
Vix datum ne putes beneficium sed praedam.
|
13.1
|
Semel dedit, qui rogatus, bis, qui non rogatus.
|
14.1
|
Extorquere est plus quam semel rogare.
|
15.1
|
Turpissimum est in datis fenus sperare; pulcherrimum est
|
16.1
|
cum fenore data reddi.
|
|
Ex animo dantis censeatur munus magnum vel parvum.
|
17.1
|
Nec sequi nec fugere fortunam decet, si modo non magis
|
18.1
|
obsit quam non noceat.
|
|
Potentius est imperare fortunae quam regibus; vir ergo
|
19.1
|
bonus regum est maximus.
|
|
Amici divitum paleae sunt circa grana.
|
20.1
|
Vis experiri amicum? calamitosus fias!
|
21.1
|
Non refert quis, sed quid dicat.
|
22.1
|
Captiosus de verbis disputator canis est aërem captans pro
|
23.1
|
praeda.
|
|
Qui audit, ut auditorum narrator sit, numquam fiet par
|
24.1
|
docenti.
|
|
Precarium habet fundamentum, qui ex alienis pendet.
|
25.1
|
Ad profectum scientiae nil aeque impedit ut diffidentia.
|
26.1
|
Mediocriter nosse aliqua non nosse est.
|
27.1
|
Eo hodie philosophia perducitur, ut praeclare nobiscum
|
28.1
|
agatur, si in his aetatem consumimus exponendis, quibus
|
|
antiqui suae portionem commodabant contexendis.
|
|
apum mella comedimus, non ipsi facimus.
|
29.1
|
O heredes magnifici, qui relictis nil nisi falsa addimus!
|
30.1
|
nulla, quam talis, melior esset additio. quae optima acce-
|
|
pimus, ad posteros ex nobis corruptissima pervenient.
|
|
Imperfectum est, quidquid ad emendationem venit.
|
31.1
|
Puerilis est amicitia, quam non praecessit iudicium.
|
32.1
|
Alit concordiam mores ad cohabitantium animos formare.
|
33.1
|
Nemo suum putet, quod extra ipsum est:
|
34.1
|
nullius est,
|
35.1
|
quod multorum esse potest.
|
|
Vir bonus, quocumque it, patriam suam secum fert; omnia
|
36.1
|
sua animus eius custodit.
|
|
Eo vultu dimittendae sunt divitiae quo accipiendae.
|
37.1
|
vulgus, quidquid cum gaudio accipit, cum fletu amittit.
|
38.1
|
Philosophiae non accommodari tempus sed dari oportet;
|
39.1
|
ipsa enim praecipuus est dei cultus.
|
|
Ex negotio semper otium sumendum, eo tamen, ne ex
|
40.1
|
continua assiduitate necesse sit id deseri.
|
|
Hic perfecte methodum habet, qui idem est repentinus qui prae-
|
41.1
|
paratus.
|
|
praeparatis favor, repentinis gratia exhibenda est.
|
42.1
|
Ex auditis memoriae referas laudem; ex inventis ingenio.
|
43.1
|
non tam laudabile est meminisse quam invenisse: illud
|
44.1
|
enim alienum, hoc proprii muneris est. neutrum sine altero
|
|
scientem facit.
|
|
Non in disciplinis fidem, sed scientiam habe: fides est media
|
45.1
|
opinionis et scientiae, neutram attingens.
|
|
Elucentissimum est edocendi genus exemplorum subditio.
|
46.1
|
Corrixandi materiam saepius dant definitiones.
|
47.1
|
Nil illi certum, cui nulla diu placet sententia.
|
48.1
|
Quod verum est, per se lucet; sed non nisi pertinaciter
|
49.1
|
disquirenti apparet.
|
|
Facilitas intellegentiae veri parit neglegentiam.
|
50.1
|
Quod intricavit alieniloquium, imperitis est gravissimum;
|
51.1
|
id recolunt, id amant, id magnificant; nituntur, ut intel-
|
|
legant, gaudent, cum sciant, gloriantur, cum doceant.
|
|
Amator veri non tam spectat, qualiter dicatur quam quid:
|
52.1
|
intellegentiam vero sequitur iudicium dictorum; ultimum
|
|
est dicendi qualitas.
|
|
Illum elige eruditorem, quem magis mireris in suis quam
|
53.1
|
in alienis.
|
|
Aut diligendi sunt doctores aut non audiendi.
|
54.1
|
Inimicorum dicta negleguntur non minus ipsis.
|
55.1
|
Omnia nosse impossibile; pauca non laudabile.
|
56.1
|
Sunt quaedam, quae eradenda sunt ab animo discentis;
|
57.1
|
inserendi veri locum occupant.
|
|
Incorruptum adolescentem docere unus labor est; corruptum,
|
58.1
|
vel duplex vel nil proficiens. sapiunt vasa, quidquid primum
|
|
acceperunt.
|
|
Contrarie opinari pluribus nec in omnibus conveniens nec
|
59.1
|
in aliquibus incontingens.
|
|
Multum interest, utrum rem ipsam an libros inspicias.
|
60.1
|
meus est, clamat philosophia, quem res ipsae docuerunt.
|
|
libri non nisi scientiarum paupercula monumenta sunt:
|
61.1
|
principia inquirendorum continent, ut ab his negotiandi
|
|
principia sumat animus, nil aliud agens nisi forte propter
|
|
id ipsum intermittit, ne omittat.
|
|
eo tantum studia
|
62.1
|
intermittantur, ne omittantur.
|
|
Iniucunda sunt seria, quae non otium exhilaravit.
|
63.1
|
Pauca scientibus eadem ipsis taedio fiunt.
|
64.1
|
nil illi
|
65.1
|
taedio, cui inquirendorum amplae et multae patent viae.
|
|
pulcherrimus locus semper assidenti odibilis est; gaudet
|
66.1
|
natura varietate.
|
|
Nil magnificum docebit, qui a se nil didicit.
|
67.1
|
Falso magistri nuncupantur auditorum narratores: sic au-
|
68.1
|
diendi sunt, ut qui rumores recensere magni ducunt.
|
|
Non deprehenditur mentiens in his, quae nemo novit.
|
69.1
|
Virtutes ex tempore mutant genus.
|
70.1
|
Simplex improbabilium assertio dementia est; laus infinita
|
71.1
|
probatio.
|
|
Excedere communem omnium vel plurium cognitionem
|
72.1
|
pulcherrimum est, si modo non insanis.
|
|
Aetates cum earum moribus mutari non minus laudabile
|
73.1
|
quam honestum.
|
|
tam ridenda in sene puerilitas quam
|
74.1
|
obstupescenda in puero optimorum morum constantia.
|
|
Erit, quod omni planum, oratione nulli aperiendum.
|
75.1
|
Numquam prudentia docuit; res ipsas consule; in his nego-
|
76.1
|
tiari oportet, si verum vis eluceat.
|
|
hae res non sunt,
|
77.1
|
quas verborum fecit venustas.
|
|
in scriptis, quod verum
|
78.1
|
est, ex proximo sumendum, cum id ea non explicant.
|
|
Odere multi philosophiam, quia, cum scire multa necesse
|
79.1
|
sit, non est res tanta nisi amplis contenta spatiis; cum
|
|
libet evagari, quocumque quid dubium est, viam invenit.
|
|
Spectaculum sapienti pulcherrimum philosophiam inutilem
|
80.1
|
mentientes, quoniam non pollicetur divitias studiorum finem;
|
|
est autem e contrario pollicitans contemptum imperiosum.
|
|
diadema sapientis philosophia, quoniam in mente sita
|
81.1
|
est, praemium etiam menti inserendum promittit; fortuna
|
|
corpori, ipsa enim in corpore. hanc imperitum vulgus videt,
|
|
quia solo utitur oculo corporeo, in corpore sitam, quae
|
|
corporis sunt, pollicitantem; illam autem intuentur, quos
|
5
|
mens altior erexit, studium provexit, oblectamentum attraxit.
|
|
Imperabis regibus, si imperes fortunae. qui scies? con-
|
82.1
|
temne ipsam.
|
|
Non quae vel quot legeris, sed quae vel quot scieris,
|
83.1
|
attendendum.
|
|
Nil novit, qui aeque omnia.
|
84.1
|
Cito transcursa citius labuntur.
|
85.1
|
Sic multi libros degustant ut convivae delicias.
|
86.1
|
renuit
|
87.1
|
philosophia fastidientem stomachum; ad simplicem cenam
|
|
hilarem invitat convivam, sed mutat pro tempore deli-
|
|
ciarum varietatem.
|
|
Nescit, quo tendat, qui multas sequitur semitas.
|
88.1
|
Tantum vasa retinent, quanti capacia sunt; addita emanant.
|
89.1
|
Non quaecumque auris, suscipit memoria.
|
90.1
|
canale
|
91.1
|
fissum est auris, quae accepta memoriae non commendat.
|
|
Nusquam deveniet, qui, quot videt, sequitur calles.
|
92.1
|
Omnia omnibus vel paene adimas; pauperculum ex non
|
93.1
|
ademptis divitem appellabis; est igitur pauperies minoribus
|
|
ampliores aliorum divitiae. [felicitas et infelicitas ex com-
|
|
paratione, non secundum se sunt.] si nemo plus minusve
|
|
alio possideat, iam haec nihil sunt; ex invidia igitur pau-
|
5
|
pertatis nomen profectum.
|
|
Non essemus pauperes, si nesciremus, quid esset paupertas.
|
94.1
|
nescire, quid sit paupertas, optimus est ad summas
|
95.1
|
divitias progressus.
|
|
Non est miser, nisi qui se esse credit.
|
96.1
|
Vis fieri dives? nil cogitando tibi addas, sed aliis demas.
|
97.1
|
Ex minimis morum sumere signa licet.
|
98.1
|
Dum vulgus colat iustitiam, nil interest, utrum vera an
|
99.1
|
falsa praedices.
|
|
Timorem mortis vulgo non demi, sed augeri, uti expe-
|
100.1
|
dientius, oportet.
|
|
Multa scit sapiens, quae cum nemine contulit.
|
101.1
|
Ex meditato non duceris in causam.
|
102.1
|
Lingua mente cuique nocentior est.
|
103.1
|
non rimaberis
|
104.1
|
viscera ad videndum, quid senseris.
|
|
Ad mores et opiniones audientium prudens vocem for-
|
105.1
|
mabit.
|
|
In singulis excellere et nullum profiteri tam laudabile
|
106.1
|
quam difficillimum est.
|
|
Innatum est cuique suis bonis gloriari; differt autem,
|
107.1
|
quod sapiens apud se, imperiti in publico.
|
|
Dignus est decipi, qui, cuius rei auctor, eius et laudator est.
|
108.1
|
Non tam modeste quivis sua miratur quam aliena; hoc
|
109.1
|
autem fit, quoniam nemo sibi invidet.
|
|
Utilissima est propriae invidiae mordacitas scribenti publi-
|
110.1
|
canda; quibus scierit facile ignoscendum, id mordacius
|
|
lima coaequet.
|
|
Imperitiae signum est, quod difficillimum est, exigere
|
111.1
|
cito fieri.
|
|
Numquam illi ars proderit, cui non primum profuit exercitatio.
|
112.1
|
Nulla iactura gravior est scienti quam temporis.
|
113.1
|
se
|
114.1
|
utitur, qui tempore.
|
|
Non vivit, quicum bene agitur, si vivat: vita non sui
|
115.1
|
causa fit, sed ut in ea praeclarum aliquid fiat. viatores
|
|
non eunt, ut eant.
|
|
Ad quod niti socordia non patitur, id otiosi votis sibi attribuunt.
|
116.1
|
Ex illaborato maxima attingere desiderat omnis otiosus.
|
117.1
|
Inertes, ad quae niti nolunt, votis inhiant.
|
118.1
|
Sic diligendi sunt amici, ut nos, non eos a nobis odio
|
119.1
|
haberi putemus, si amicos.
|
|
Ex assiduitate commorandi languet amicitiae desiderium.
|
120.1
|
Ne bonus sit, quaerit, qui otii causas sectatur.
|
121.1
|
Qui in magnis excellit, etiam invitus laudabitur.
|
122.1
|
Numquam ad summa tendentem laus frustrata est.
|
123.1
|
Hereditarium putes, quidquid audisti, lucrum autem, quae
|
124.1
|
inveneris.
|
|
Inventores laudat, qui alienis gloriatur.
|
125.1
|
Non strenuum appellabis negotiatorem, qui in nullo rem
|
126.1
|
auxit; nec ego hunc philosophum, qui nil invenit.
|
|
Sic audita meminisse magni ducimus, ut si nos magnis
|
127.1
|
ortos atavis praeclarum putemus.
|
|
Nihil laudabile, quod cuique est possibile.
|
128.1
|
Non est felicitas, quae secum recipit miseriam; non ergo
|
129.1
|
felicem faciunt divitiae.
|
|
Adulationis est specimen, cum laus postulationem prae-
|
130.1
|
cessit.
|
|
A peritis non observandorum plurima imperitiae debentur.
|
131.1
|
In his excellere, quae nemo novit, pulcherrimum est in
|
132.1
|
sciente miraculum.
|
|
Gloria est scientis stupor ignorantium.
|
133.1
|
Quod experimentum docuit, scripto recognoscitur; quod
|
134.1
|
usu non est compertum, ex scripto non est facile.
|
|
Quod fieri facile est, dictum intellegi facillimum.
|
135.1
|
Non quaecumque possit, sed quae debeat, demonstrator
|
136.1
|
ad expositionem annectat.
|
|
non tam quae prosint, quam
|
137.1
|
quae attineant, consideret.
|
|
Citra perfectionem omne est principium.
|
138.1
|
Ultra veritatem est, qui in planis quaerit offendiculum.
|
139.1
|
Cum verum subdolae excedunt disquisitiones et inter-
|
140.1
|
minatae, inefficaces, contentiosae et nil proficientes sunt,
|
|
sapientibus tum pulcherrima sunt spectacula.
|
|
Contemnendi sunt ineruditorum contemptus, si ad summa
|
141.1
|
vis progredi.
|
|
Multi laudem amittunt, quoniam ipsi eam de se prae-
|
142.1
|
dicant.
|
|
Hoc uno modo sapiens se laudat, quae in ipso apparent
|
143.1
|
bona, in aliis admirando.
|
|
Praeclare cum illo agitur, qui non mentiens dicit, quod
|
144.1
|
ab Aristotele responsum est sciscitanti saepe Alexandro,
|
|
quo docente profiteretur se scientem: rebus, inquit, ipsis,
|
|
quae non norunt mentiri.
|
|
Prudenti disquisitio ignotorum tanto iucundior quanto sub-
|
145.1
|
tilior est.
|
|
Desiderata non habita magni fiunt, habita vilescunt.
|
146.1
|
Imperitis improbabile saepe verum; disquirenti nil per-
|
147.1
|
fecte notum.
|
|
Auditis, non disquisitis, gloriari in nullo laudabilius quam
|
148.1
|
si cervo a venatore tibi dato egregie a te aliquid factum
|
|
putes.
|
|
Utile, sed ingloriosum est ex illaborato in alienos succe-
|
149.1
|
dere labores.
|
|
Alienum est, quod auditur.
|
150.1
|
Sic studendum, ut propter id te putes natum.
|
151.1
|
Sui dominus est, qui se philosophiae mancipavit; qua nil
|
152.1
|
iucundius; quod aeque incertum inexperienti quam et
|
|
certum experto.
|
|
Pro amico saepe mori expedit.
|
153.1
|
Iniquissimum est bono publico derelicto amare solum se.
|
154.1
|
Valde autem tristantur anima et corpus ad sui separa-
|
155.1
|
tionem et hoc propter naturalem et intimam, quam ad
|
|
se habent, unionem.
|
|
In nullum avarus bonus, sed in se semper pessimus.
|
156.1
|
Nemini, quia senex addiscit, verecundia est incutienda;
|
157.1
|
melius enim senem addiscendo pati erubescentiam quam
|
|
per ignorantiam poenam promereri aeternam.
|
|
Nunc in segetibus, aiunt, nunc in herbis frumenta bona
|
158.1
|
sunt. nolite ibi nimiam spem habere. saepe audivimus
|
|
inter os et offam multa intervenire posse. verum inter
|
|
herbam et offam longum intervallum est.
|
|