LAUDES FUMI ET PULVERIS
|
|
Caesari suo Fronto
|
|
Plerique legentium forsan rem de titulo contemnant: nihil
|
1.1
|
serium potuisse fieri de fumo et pulvere; tu pro tuo excellenti
|
|
ingenio profecto existimabis lusa sit opera ista an locata.
|
|
Sed res poscere videtur de ratione scribendi pauca praefari,
|
2.1
|
quod nullum huiusce modi scriptum Romana lingua exstat satis
|
|
nobile, nisi quod poetae in comoedis vel Atellanis adtigerunt. Qui
|
|
se in eius modi rebus scribendis exercebit, crebras sententias con-
|
|
quiret easque dense conlocabit et subtiliter coniunget, neque verba
|
5
|
multa geminata supervacanea inferciet; tum omnem sententiam
|
|
breviter et scite concludet. Aliter in orationibus iudiciariis, ubi
|
|
sedulo curamus ut pleraeque sententiae durius interdum et in-
|
|
comptius finiantur. Sed contra istic laborandum est, ne quid in-
|
|
concinnum vel hiulcum relinquatur, quin omnia ut in tenui veste
|
10
|
oris detexta et revimentis sint cincta. Postremo, ut novissimos in
|
|
epigrammatis versus habere oportet aliquid luminis, sententia
|
|
clavi aliqua vel fibula terminanda est.
|
|
In primis autem sectanda est suavitas. Namque hoc genus
|
3.1
|
orationis non capitis defendendi nec suadendae legis nec exercitus
|
|
adhortandi nec inflammandae contionis scribitur, sed facetiarum
|
|
et voluptatis. Ubique vero ut de re ampla et magnifica loquendum,
|
|
parvaeque res magnis adsimulandae comparandaeque. Summa
|
5
|
denique in hoc genere orationis virtus est adseveratio. Fabulae
|
|
deum vel heroum tempestive inserendae, item versus congruentes
|
|
et proverbia accommodata et non inficete conficta mendacia, dum
|
|
id mendacium argumento aliquo lepido iuvetur.
|
|
Cum primis autem difficile est argumenta ita disponere, ut
|
4.1
|
sit ordo eorum rite conexus. Quod ille Plato Lusiam culpat in
|
|
Phaedro, sententiarum ordinem ab eo ita temere permixtum, ut
|
|
sine ullo detrimento prima in novissimum locum transferantur et
|
|
novissima in primum, eam culpam ita devitabimus, si divisa
|
5
|
generatim argumenta nectemus, non sparsa nec sine discrimine
|
|
aggerata, ut <ea> quae per saturam feruntur, sed ut praecedens
|
|
sententia in sequentem laciniam aliquam porrigat et oram praeten-
|
|
dat; ubi prior sit finita sententia, inde ut sequens ordiatur; ita
|
|
enim transgredi potius videbimur quam transilire.
|
10
|
Verum hi non * * *
|
5.1
|
* * * est multus
|
|
* * * re sic est qui sicuti bene velle ac bene precari, quae
|
|
res voce animoque sine opibus perpetrantur.
|
|
Igitur ut quisque se benignissimum praestabit, ita is plurimos
|
6.1
|
laudabit, nec tantum eos quos alii quoque laudibus ante decora-
|
|
verint, verum conquiret deos et homines a ceterorum laudibus re-
|
|
lictissimos, ibique signum benignitatis expromet; ut agricola agrum
|
|
intactum si conserat, laboriosus est; sacerdos si apud fanum deser-
|
5
|
tum et avium sacrificet, religiosus est.
|
|
Laudabo igitur deos infrequentes quidem a laudibus, verum
|
7.1
|
in usu cultuque humano frequentissimos, fumum et pulverem, sine
|
|
quis neque asae neque foci neque viae, quod volgo aiunt, nec semi-
|
|
tae usurpantur. Quod si quis hoc primum a<m>bigit, habendusve
|
|
sit fumus in numero deorum, cogitet ventos quoque in deum nume-
|
5
|
ro haberi, quaeque sunt fumo simillimae, nebulas nubesque putari
|
|
deas et in caelo conspici et, ut poetae ferunt, amiciri deos nubibus,
|
|
et Iovi Iunonique cubantibus nubem ab arbitris obstitisse. Quod
|
|
<si> nunc divinae naturae proprium est, nec fumum manu pre-
|
|
hendere nec solem queas, neque vincire neque verberare neque
|
10
|
detinere neque, vel minimum rimae si deposcat, excludere * * *
|
|
* * *
|
|