DE METRIS HORATII
|
|
SERVIVS FORTVNATIANO DN.
|
|
Superfluum, amice, fore putavi et post Terentianum metra dige<rere,
|
468.4
|
cum satis quae mihi lectio poetarum> aliud agenti obtulerat exposita vide-
|
5
|
rentur. quare Horatium, cum in Campania otiarer, excepi, quem separa-
|
|
tim mea per singulos cantus servata versuum replicatione tractares. et
|
|
quia ille fidicen uno metri genere pluribus saepe utitur cantibus, satis
|
|
erit semel ratione reddita ceterarum similitudinem primis versibus deno-
|
|
tare. non mihi autem criminandum puto, si in tractatu Latinis Graeca
|
10
|
miscuero, cum metrorum ratio huius linguae egeat sollertia et adprime
|
|
his litteris <sit> erudita. vale.
|
|
Decem novem tantum odas variis Flaccus metrorum compositionibus
|
|
texuit, quarum decem in primo carminum libro, in tribus reliquis singu-
|
|
las, in epodon sex repperi constitutas.
|
15
|
Prima igitur ode monocolos est. nam versus, qui asclepiadeus dicitur,
|
|
constat spondio, duobus choriambis et pyrrichio; ususque est hac metri
|
|
compositione cantibus tribus, quorum primordia subnotavi, Maecenas atavis
|
|
edite regibus, Exegi monumentum aere perennius, Donarem pateras gra-
|
|
taque commodus.
|
20
|
Secunda ode dicolos est tetrastrofos. primi enim tres versus, quibus
|
|
nomen est safficis, constant trochaeo, spondio, dactylo et duobus trochaeis;
|
|
quartus vero, qui adonius dicitur, dactylo et spondio pedibus terminatur.
|
|
utitur autem hac metri compositione sex et viginti cantibus, quorum pri-
|
|
mordia subnotavi, Iam satis terris nivis atque dirae, Mercuri facunde ne-
|
25
|
pos Atlantis, Quem virum aut heroa lyra vel acri, Vile potabis modicis
|
|
sabinum, Integer vitae scelerisque purus, Parcius iunctas quatiunt fenestras,
|
|
O Venus regina Cnidi Pafique, Poscimus siquid vacui sub umbra, Persicos
|
469.1
|
odi puer apparatus, Nullus argento color est avaris, Ne sit ancillae tibi
|
|
amor pudori, Septimi Gades aditure mecum, Vlla si iuris tibi peierati,
|
|
Rectius vives Licini neque altum, Otium divos vocat in patentis, Martiis
|
|
caelebs quid agam Kalendis, Mercuri nam te docilis magistro, Herculis
|
5
|
modo ritu dictus o plebs, Faune nymfarum fugientum amator, Non vides
|
|
quanto moveas periclo, Montium custos nemorumque virgo, Impios parrae
|
|
recinentis omen, Pindarum quisquis studet aemulari, Dive quem proles
|
|
Niobea magnae, Est mihi nonum superantis <annum, Phoebe silvarumque
|
|
potens Diana>.
|
10
|
Tertia ode dicolos est distrofos. nam primus versus, cui glyconio
|
|
vocabulum datur, constat spondio et duobus dactylis; secundus vero ascle-
|
|
piadeus est, cuius iam in prima ode dedimus rationem; ususque invenitur
|
|
hac metri compositione duodecim tantum cantibus, ut subscripta monstra-
|
|
bunt, Sic te diva potens Cypri, Cum tu Lydia Telefi, Mater saeva cupidi-
|
15
|
num, Et ture et fidibus iuvat, Donec gratus eram tibi, Vxor pauperis
|
|
Ibyci, Quantum distet ab Inacho, Intactis opulentior, Quo me Bacche
|
|
rapis tui, Festo quid potius die, Intermissa Venus diu, Quem tu Melpo-
|
|
mene semel.
|
|
Quarta ode dicolos est distrofos. prior enim versus, qui est archi-
|
20
|
lochius, constat tetrametro heroico et trochaeis tribus; secundus vero pen-
|
|
themimeri iambica et tribus trochaeis similiter terminatur, ususque est
|
|
hac metri compositione uno tantum cantu, cuius versus adscriptus est,
|
|
Solvitur acris hiems grata vice veris et favoni.
|
|
Quinta ode tricolos est tetrastrofos. nam primi duo versus asclepia-
|
25
|
dei sunt, tertius vero trimeter est heroicus, quartus autem glyconius,
|
|
cuius in tertia ode dedimus rationem; ususque est hac metri compositione
|
|
septem tantum cantibus, quorum primordia subnotavi, Quis multa gracilis
|
|
te puer in rosa, O navis referent in mare te novi [fluctus], Dianam tenerae
|
|
dicite virgines, Vitat inuleo me similis Chloe, Quid fles Asteria quem tibi
|
30
|
candidi, O fons Blandusiae splendidior vitro, Audivere Lyce di mea vota di.
|
|
Sexta ode dicolos est tetrastrofos. primi enim tres versus asclepiadei
|
|
sunt, quorum iam meminimus, quartus glyconius; ususque est hac metri
|
|
compositione novem tantum cantibus, quorum subnotavi principia, Scri-
|
|
beris Vario fortis et hostium, Pastor cum traheret per freta navibus, Quis
|
35
|
desiderio sit pudor aut modus, * * * Nolis longa ferae bella Numantiae, Extre-
|
|
mum Tanaim si biberis Lyce, Inclusam Danaen turris aenea, Divis orte
|
470.1
|
bonis optume Romyleae, Iam veris comites quae mare temperant.
|
|
Septima ode dicolos est distrofos. nam prior versus heroicus est,
|
|
qui sex pedibus, dactylo scilicet et spondio <in>differenter positis, termina-
|
|
tur, secundus vero tetrametro acefalo eius efficitur; ususque est hac metri
|
5
|
compositione tribus tantum cantibus, quorum primos versus adposui, Lau-
|
|
dabunt alii claram Rhodon aut Mitylenen, Te maris et terrae numeroque
|
|
carentis harenae, Quid tibi vis mulier nigris dignissima barris.
|
|
Octava ode dicolos est distrofos. prior enim versus efficitur choriambo
|
|
et palinbacchio; secundus vero constat ex epitrito secundo, duobus cho-
|
10
|
riambis et palinbacchio; ususque <est> hac metri compositione uno tantum
|
|
cantu, cuius primus versus adscriptus est, Lydia dic per omnes.
|
|
Nona ode tricolos <est> tetrastrofos. nam primi duo versus penthemi-
|
|
meri iambica et duobus dactylis finiuntur, tertius vero dimeter est iambi-
|
|
cus hypercatalectus, quartus autem dactylis duobus et duobus trochaeis
|
15
|
terminatur; ususque est hac metri compositione sex et triginta cantibus,
|
|
quorum primordia subnotavi, Vides ut alta stet nive candidum, O matre
|
|
pulchra filia pulchrior, Velox amoenum saepe Lucretilem, Musis amicus
|
|
tristitiam et metus, Natis in usus laetitiae scyfis, Icci beatis non invides
|
|
Arabum gazis, Quid dedicatum poscis Apollinem, Parcus deorum cultor et
|
20
|
infrequens, * * * Nunc est bibendum nunc pede libero, Motum ex Metello
|
|
consule civicum, Aequam memento rebus in arduis, Nondum subacta
|
|
ferre iugum valet, O saepe mecum tempus in ultimum, Non semper im-
|
|
bres nubibus hispidos, Quid bellicosus Cantaber et Scythes, Malo et ne-
|
|
fasto te posuit die, Eheu fugaces Postume Postume [et], Cur me querel-
|
25
|
lis exanimas tuis, Bacchum in remotis carmina rupibus, Non usitata nec
|
|
tenui ferar, Odi profanum vulgus et arceo, Angustam amice pauperiem
|
|
pati, Iustum et tenacem propositi virum, Descende caelo et dic age tibia,
|
|
Caelo tonantem credidimus Iovem, Delicta maiorum inmeritus lues, Aeli
|
|
vetusto nobilis ab Lamo, O nate mecum consule Manlio, Caelo supinas si
|
30
|
tuleris manus, Vixi puellis nuper idoneus, Tyrrena regum progenies tibi,
|
|
Qualem ministrum fulminis alitem, Ne forte credas interitura quae, Quae
|
|
cura patrum quaeve Quiritium, Foebus volentem carmina me loqui.
|
|
Decima ode monocolos <est>. versu enim, cui choriambico nomen datur,
|
|
continetur et constat spondio, tribus choriambis et pyrrichio; ususque est
|
35
|
hac metri compositione tribus tantum cantibus, ut subiecta monstrabunt,
|
471.1
|
Tu ne quaesieris scire nefas quem mihi quem tibi, Nullam Vare sacra
|
|
vite prius severis arborem, O crudelis adhuc et Veneris muneribus potens.
|
|
Vndecima ode dicolos est distrofos. nam prior versus cretico pede
|
|
et monometro iambico terminatur, secundus vero trimeter est iambicus,
|
5
|
sed claudus. iambicus autem versus non iambum solum sed et heroicos
|
|
recipit pedes, locis scilicet inparibus [et dibracchi coniuncto]; ususque
|
|
invenitur hac metri compositione uno tantum cantu, cuius primus versus
|
|
ascriptus est, Non ebur neque aureum.
|
|
Duodecima ode monocolos est. metro enim quod ionico a minore
|
10
|
fit continetur, quod quidem non numero pedum, sed sensus fine conclu-
|
|
ditur, atque ideo a multis synafia potius nominatur; ususque est hac metri
|
|
compositione uno tantum cantu, cuius principium subnotavi, Miserarum
|
|
est neque amori dare ludum.
|
|
Tertia decima ode dicolos est distrofos. nam prior versus heroicus
|
15
|
est, sequens vero penthemimeres eius efficitur; ususque est hac metri
|
|
compositione uno tantum cantu, cuius versus ascriptus est, Diffugere nives
|
|
redeunt iam gramina campis.
|
|
Quarta decima ode dicolos est distrofos. prior enim versus trimeter
|
|
est iambicus, secundus vero dimeter invenitur; ususque est hac metri
|
20
|
compositione decem tantum cantibus, quorum primordia subnotavi, Ibis
|
|
Libyrnis inter alta navium, Beatus ille qui procul negotiis, Parentis olim
|
|
siquis impia manu, Lupis et agnis quanta sortito optigit, At o deorum
|
|
quicquid in caelo regit, Quid inmerentis hospites vexas canis, Quoquo
|
|
scelesti ruitis aut cur dexteris, Rogare longo putidam te saeculo, Quando
|
25
|
sepositum caecubum ad festas dapes, Mala soluta navis exit alite.
|
|
Quinta decima ode dicolos est distrofos. nam prior versus trimeter
|
|
iambicus <est>, secundus vero constat ex penthemimere heroico et dimetro
|
|
iambico; ususque est hac metri compositione uno tantum cantu, cuius
|
|
versus ascriptus est, Pecti nihil me sicut antea iuvat.
|
30
|
Sexta decima ode dicolos est distrofos. prior enim versus heroicus
|
|
invenitur, secundus vero constat ex dimetro iambico et penthemimere
|
|
heroico; ususque est hac metri compositione uno tantum cantu, cuius
|
|
principium subnotavi, Horrida tempestas caelum contraxit et imbres.
|
|
Septima decima ode dicolos est distrofos. nam prior versus heroicus
|
35
|
est, secundus vero iambicus dimeter invenitur; ususque est hac metri
|
|
compositione duobus tantum cantibus, ut subiecta monstrabunt, Mollis
|
472.1
|
inertia cur tantum diffuderit imis, Nox erat et caelo fulgebat luna sereno.
|
|
Duodevicensima ode dicolos est distrofos. nam prior heroicus, se-
|
|
cundus trimeter iambicus invenitur; ususque est hac metri compositione
|
|
uno tantum cantu, cuius versus ascriptus est, Altera iam teritur bellis
|
5
|
civilibus aetas.
|
|
Vnadevicensima ode monocolos est. constat enim <ex> trimetro iam-
|
|
bico; ususque invenitur hac metri compositione uno tantum cantu, cuius
|
|
principium subnotavi, Iam iam efficaci do manus scientiae.
|
|
His omnibus metris scripti sunt quattuor carminum libri, epodon
|
10
|
carmenque saeculare. ceterum artis poeticae epistolarum et sermonum
|
|
heroico iugiter continentur.
|
|