avt dolvit miserans inopem avt invidit habenti
|
2.499.1
|
Cicero in Tusculanarum quinto libro hoc tractat, in quem cadit
|
|
una mentis perturbatio, posse in eum omnes cadere, sicut potest
|
|
omni virtute pollere, cui virtus una contigerit. unde nunc Vergi-
|
|
lius noluit rustico adsignare misericordiam, ne ei daret etiam ce-
|
5
|
teras animi passiones, quas novimus et a bonis et a malis rebus
|
|
venire: a bonis opinatis duas, unam praesentis temporis, ut gau-
|
|
dium, et unam futuri, ut spem; a malis similiter duas, unam prae-
|
|
sentis, ut dolorem, et unam futuri, ut metum: quas passiones esse
|
|
animi non dubium est, unde etiam ipse ait in sexto "hinc
|
10
|
metuunt cupiuntque, dolent gaudentque", Sallustius etiam in
|
|
Catilinae bello ait "omnes homines, qui de rebus dubiis
|
|
consultant, ab odio amicitia, ira atque misericordia va-
|
|
cuos esse decet. nam animus haud facile verum providet,
|
|
ubi illa officiunt". ergo aut secundum Ciceronis tractatum hoc
|
15
|
dixit; aut, quod absolutius est, intellegamus, ideo rusticum pauper-
|
|
tatem non dolere, quod eam malum esse non credit, sed munus
|
|
deorum: Lucanus de paupertate "o munera nondum in-
|
|
tellecta deum". est et aliud, quod possumus accipere: ideo rusti-
|
|
cum nec bonis nec malis alienis moveri, quia eis non interest,
|
20
|
quippe qui ab urbibus est remotus. {⁴³et aliter: non crudelem rusticum
|
|
inducit, qui inopis non misereatur, sed qui sciens paupertatem malum
|
|
non esse, pauperis non doleat sortem: et ideo adiecit 'aut invidit ha-
|
|
benti', quia non invidet, sciens divitias bonas non esse.}⁴³
|
|