DE RERVM NATVRA
|
|
LIBER PRIMVS
|
|
Aeneadum genetrix, hominum divomque voluptas,
|
1.1
|
alma Venus, caeli subter labentia signa
|
|
quae mare navigerum, quae terras frugiferentis
|
|
concelebras, per te quoniam genus omne animantum
|
|
concipitur visitque exortum lumina solis:
|
5
|
te, dea, te fugiunt venti, te nubila caeli
|
|
adventumque tuum, tibi suavis daedala tellus
|
|
summittit flores, tibi rident aequora ponti
|
|
placatumque nitet diffuso lumine caelum.
|
|
nam simul ac species patefactast verna diei
|
10
|
et reserata viget genitabilis aura favoni,
|
|
aëriae primum volucris te, diva, tuumque
|
|
significant initum perculsae corda tua vi.
|
|
inde ferae pecudes persultant pabula laeta
|
15
|
et rapidos tranant amnis: ita capta lepore
|
14
|
te sequitur cupide quo quamque inducere pergis.
|
16
|
denique per maria ac montis fluviosque rapacis
|
|
frondiferasque domos avium camposque virentis
|
|
omnibus incutiens blandum per pectora amorem
|
|
efficis ut cupide generatim saecla propagent.
|
20
|
quae quoniam rerum naturam sola gubernas
|
|
nec sine te quicquam dias in luminis oras
|
|
exoritur neque fit laetum neque amabile quicquam,
|
|
te sociam studeo scribendis versibus esse,
|
|
quos ego de rerum natura pangere conor
|
25
|
Memmiadae nostro, quem tu, dea, tempore in omni
|
|
omnibus ornatum voluisti excellere rebus.
|
|
quo magis aeternum da dictis, diva, leporem.
|
|
effice ut interea fera moenera militiai
|
|
per maria ac terras omnis sopita quiescant;
|
30
|
nam tu sola potes tranquilla pace iuvare
|
|
mortalis, quoniam belli fera moenera Mavors
|
|
armipotens regit, in gremium qui saepe tuum se
|
|
reiicit aeterno devictus vulnere amoris,
|
|
atque ita suspiciens tereti cervice reposta
|
35
|
pascit amore avidos inhians in te, dea, visus
|
|
eque tuo pendet resupini spiritus ore.
|
|
hunc tu, diva, tuo recubantem corpore sancto
|
|
circum fusa super, suavis ex ore loquellas
|
|
funde petens placidam Romanis, incluta, pacem;
|
40
|
nam neque nos agere hoc patriai tempore iniquo
|
|
possumus aequo animo nec Memmi clara propago
|
|
talibus in rebus communi desse saluti.
|
|
omnis enim per se divum natura necessest
|
|
immortali aevo summa cum pace fruatur
|
45
|
semota ab nostris rebus seiunctaque longe;
|
|
nam privata dolore omni, privata periclis,
|
|
ipsa suis pollens opibus, nihil indiga nostri,
|
|
nec bene promeritis capitur nec tangitur ira.
|
|
Humana ante oculos foede cum vita iaceret
|
62
|
in terris oppressa gravi sub religione,
|
|
quae caput a caeli regionibus ostendebat
|
|
horribili super aspectu mortalibus instans,
|
65
|
primum Graius homo mortalis tollere contra
|
|
est oculos ausus primusque obsistere contra;
|
|
quem neque fama deum nec fulmina nec minitanti
|
|
murmure compressit caelum, sed eo magis acrem
|
|
inritat animi virtutem, effringere ut arta
|
70
|
naturae primus portarum claustra cupiret.
|
|
ergo vivida vis animi pervicit et extra
|
|
processit longe flammantia moenia mundi
|
|
atque omne immensum peragravit mente animoque,
|
|
unde refert nobis victor quid possit oriri,
|
75
|
quid nequeat, finita potestas denique cuique
|
|
qua nam sit ratione atque alte terminus haerens.
|
|
quare religio pedibus subiecta vicissim
|
|
opteritur, nos exaequat victoria caelo.
|
|
Illud in his rebus vereor, ne forte rearis
|
80
|
impia te rationis inire elementa viamque
|
|
indugredi sceleris. quod contra saepius illa
|
|
religio peperit scelerosa atque impia facta.
|
|
Aulide quo pacto Triviai virginis aram
|
|
Iphianassai turparunt sanguine foede
|
85
|
ductores Danaum delecti, prima virorum.
|
|
cui simul infula virgineos circum data comptus
|
|
ex utraque pari malarum parte profusast,
|
|
et maestum simul ante aras adstare parentem
|
|
sensit et hunc propter ferrum celare ministros
|
90
|
aspectuque suo lacrimas effundere civis,
|
|
muta metu terram genibus summissa petebat.
|
|
nec miserae prodesse in tali tempore quibat,
|
|
quod patrio princeps donarat nomine regem;
|
|
nam sublata virum manibus tremibundaque ad aras
|
95
|
deductast, non ut sollemni more sacrorum
|
|
perfecto posset claro comitari Hymenaeo,
|
|
sed casta inceste nubendi tempore in ipso
|
|
hostia concideret mactatu maesta parentis,
|
|
exitus ut classi felix faustusque daretur.
|
100
|
tantum religio potuit suadere malorum.
|
|
Tutemet a nobis iam quovis tempore vatum
|
|
terriloquis victus dictis desciscere quaeres.
|
|
quippe etenim quam multa tibi iam fingere possunt
|
|
somnia, quae vitae rationes vertere possint
|
105
|
fortunasque tuas omnis turbare timore!
|
|
et merito; nam si certam finem esse viderent
|
|
aerumnarum homines, aliqua ratione valerent
|
|
religionibus atque minis obsistere vatum.
|
|
nunc ratio nulla est restandi, nulla facultas,
|
110
|
aeternas quoniam poenas in morte timendum.
|
|
ignoratur enim quae sit natura animai,
|
|
nata sit an contra nascentibus insinuetur
|
|
et simul intereat nobiscum morte dirempta
|
|
an tenebras Orci visat vastasque lacunas
|
115
|
an pecudes alias divinitus insinuet se,
|
|
Ennius ut noster cecinit, qui primus amoeno
|
|
detulit ex Helicone perenni fronde coronam,
|
|
per gentis Italas hominum quae clara clueret;
|
|
etsi praeterea tamen esse Acherusia templa
|
120
|
Ennius aeternis exponit versibus edens,
|
|
quo neque permaneant animae neque corpora nostra,
|
|
sed quaedam simulacra modis pallentia miris;
|
|
unde sibi exortam semper florentis Homeri
|
|
commemorat speciem lacrimas effundere salsas
|
125
|
coepisse et rerum naturam expandere dictis.
|
|
qua propter bene cum superis de rebus habenda
|
|
nobis est ratio, solis lunaeque meatus
|
|
qua fiant ratione, et qua vi quaeque gerantur
|
|
in terris, tunc cum primis ratione sagaci
|
130
|
unde anima atque animi constet natura videndum,
|
|
et quae res nobis vigilantibus obvia mentes
|
|
terrificet morbo adfectis somnoque sepultis,
|
|
cernere uti videamur eos audireque coram,
|
|
morte obita quorum tellus amplectitur ossa.
|
135
|
Quod super est, vacuas auris animumque sagacem
|
50
|
semotum a curis adhibe veram ad rationem,
|
|
ne mea dona tibi studio disposta fideli,
|
|
intellecta prius quam sint, contempta relinquas.
|
|
nam tibi de summa caeli ratione deumque
|
|
disserere incipiam et rerum primordia pandam,
|
55
|
unde omnis natura creet res, auctet alatque,
|
|
quove eadem rursum natura perempta resolvat,
|
|
quae nos materiem et genitalia corpora rebus
|
|
reddunda in ratione vocare et semina rerum
|
|
appellare suemus et haec eadem usurpare
|
60
|
corpora prima, quod ex illis sunt omnia primis.
|
|
Nec me animi fallit Graiorum obscura reperta
|
136
|
difficile inlustrare Latinis versibus esse,
|
|
multa novis verbis praesertim cum sit agendum
|
|
propter egestatem linguae et rerum novitatem;
|
|
sed tua me virtus tamen et sperata voluptas
|
140
|
suavis amicitiae quemvis efferre laborem
|
|
suadet et inducit noctes vigilare serenas
|
|
quaerentem dictis quibus et quo carmine demum
|
|
clara tuae possim praepandere lumina menti,
|
|
res quibus occultas penitus convisere possis.
|
145
|
hunc igitur terrorem animi tenebrasque necessest
|
|
non radii solis neque lucida tela diei
|
|
discutiant, sed naturae species ratioque.
|
|
Principium cuius hinc nobis exordia sumet,
|
|
nullam rem e nihilo gigni divinitus umquam.
|
150
|
quippe ita formido mortalis continet omnis,
|
|
quod multa in terris fieri caeloque tuentur,
|
|
quorum operum causas nulla ratione videre
|
|
possunt ac fieri divino numine rentur.
|
|
quas ob res ubi viderimus nil posse creari
|
156
|
de nihilo, tum quod sequimur iam rectius inde
|
|
perspiciemus, et unde queat res quaeque creari
|
|
et quo quaeque modo fiant opera sine divom.
|
155
|
Nam si de nihilo fierent, ex omnibus rebus
|
159
|
omne genus nasci posset, nil semine egeret.
|
160
|
e mare primum homines, e terra posset oriri
|
|
squamigerum genus et volucres erumpere caelo;
|
|
armenta atque aliae pecudes, genus omne ferarum,
|
|
incerto partu culta ac deserta tenerent.
|
|
nec fructus idem arboribus constare solerent,
|
165
|
sed mutarentur, ferre omnes omnia possent.
|
|
quippe ubi non essent genitalia corpora cuique,
|
|
qui posset mater rebus consistere certa?
|
|
at nunc seminibus quia certis quaeque creantur,
|
|
inde enascitur atque oras in luminis exit,
|
170
|
materies ubi inest cuiusque et corpora prima;
|
|
atque hac re nequeunt ex omnibus omnia gigni,
|
|
quod certis in rebus inest secreta facultas.
|
|
Praeterea cur vere rosam, frumenta calore,
|
|
vites autumno fundi suadente videmus,
|
175
|
si non, certa suo quia tempore semina rerum
|
|
cum confluxerunt, patefit quod cumque creatur,
|
|
dum tempestates adsunt et vivida tellus
|
|
tuto res teneras effert in luminis oras?
|
|
quod si de nihilo fierent, subito exorerentur
|
180
|
incerto spatio atque alienis partibus anni,
|
|
quippe ubi nulla forent primordia, quae genitali
|
|
concilio possent arceri tempore iniquo.
|
|
Nec porro augendis rebus spatio foret usus
|
|
seminis ad coitum, si e nilo crescere possent;
|
185
|
nam fierent iuvenes subito ex infantibus parvis
|
|
e terraque exorta repente arbusta salirent.
|
|
quorum nil fieri manifestum est, omnia quando
|
|
paulatim crescunt, ut par est semine certo,
|
|
crescentesque genus servant; ut noscere possis
|
190
|
quicque sua de materia grandescere alique.
|
|
Huc accedit uti sine certis imbribus anni
|
|
laetificos nequeat fetus submittere tellus
|
|
nec porro secreta cibo natura animantum
|
|
propagare genus possit vitamque tueri;
|
195
|
ut potius multis communia corpora rebus
|
|
multa putes esse, ut verbis elementa videmus,
|
|
quam sine principiis ullam rem existere posse.
|
|
Denique cur homines tantos natura parare
|
|
non potuit, pedibus qui pontum per vada possent
|
200
|
transire et magnos manibus divellere montis
|
|
multaque vivendo vitalia vincere saecla,
|
|
si non, materies quia rebus reddita certast
|
|
gignundis, e qua constat quid possit oriri?
|
|
nil igitur fieri de nilo posse fatendumst,
|
205
|
semine quando opus est rebus, quo quaeque creatae
|
|
aëris in teneras possint proferrier auras.
|
|
Postremo quoniam incultis praestare videmus
|
|
culta loca et manibus melioris reddere fetus,
|
|
esse videlicet in terris primordia rerum
|
210
|
quae nos fecundas vertentes vomere glebas
|
|
terraique solum subigentes cimus ad ortus;
|
|
quod si nulla forent, nostro sine quaeque labore
|
|
sponte sua multo fieri meliora videres.
|
|
Huc accedit uti quicque in sua corpora rursum
|
215
|
dissoluat natura neque ad nihilum interemat res.
|
|
nam siquid mortale e cunctis partibus esset,
|
|
ex oculis res quaeque repente erepta periret;
|
|
nulla vi foret usus enim, quae partibus eius
|
|
discidium parere et nexus exsolvere posset.
|
220
|
quod nunc, aeterno quia constant semine quaeque,
|
|
donec vis obiit, quae res diverberet ictu
|
|
aut intus penetret per inania dissoluatque,
|
|
nullius exitium patitur natura videri.
|
|
Praeterea quae cumque vetustate amovet aetas,
|
225
|
si penitus peremit consumens materiem omnem,
|
|
unde animale genus generatim in lumina vitae
|
|
redducit Venus, aut redductum daedala tellus
|
|
unde alit atque auget generatim pabula praebens?
|
|
unde mare ingenuei fontes externaque longe
|
230
|
flumina suppeditant? unde aether sidera pascit?
|
|
omnia enim debet, mortali corpore quae sunt,
|
|
infinita aetas consumpse ante acta diesque.
|
|
quod si in eo spatio atque ante acta aetate fuere
|
|
e quibus haec rerum consistit summa refecta,
|
235
|
inmortali sunt natura praedita certe.
|
|
haud igitur possunt ad nilum quaeque reverti.
|
|
Denique res omnis eadem vis causaque volgo
|
|
conficeret, nisi materies aeterna teneret,
|
|
inter se nexus minus aut magis indupedita;
|
240
|
tactus enim leti satis esset causa profecto,
|
|
quippe ubi nulla forent aeterno corpore, quorum
|
|
contextum vis deberet dissolvere quaeque.
|
|
at nunc, inter se quia nexus principiorum
|
|
dissimiles constant aeternaque materies est,
|
245
|
incolumi remanent res corpore, dum satis acris
|
|
vis obeat pro textura cuiusque reperta.
|
|
haud igitur redit ad nihilum res ulla, sed omnes
|
|
discidio redeunt in corpora materiai.
|
|
postremo pereunt imbres, ubi eos pater aether
|
250
|
in gremium matris terrai praecipitavit;
|
|
at nitidae surgunt fruges ramique virescunt
|
|
arboribus, crescunt ipsae fetuque gravantur.
|
|
hinc alitur porro nostrum genus atque ferarum,
|
|
hinc laetas urbes pueris florere videmus
|
255
|
frondiferasque novis avibus canere undique silvas,
|
|
hinc fessae pecudes pinguis per pabula laeta
|
|
corpora deponunt et candens lacteus umor
|
|
uberibus manat distentis, hinc nova proles
|
|
artubus infirmis teneras lasciva per herbas
|
260
|
ludit lacte mero mentes perculsa novellas.
|
|
haud igitur penitus pereunt quaecumque videntur,
|
|
quando alit ex alio reficit natura nec ullam
|
|
rem gigni patitur nisi morte adiuta aliena.
|
|
Nunc age, res quoniam docui non posse creari
|
265
|
de nihilo neque item genitas ad nil revocari,
|
|
ne qua forte tamen coeptes diffidere dictis,
|
|
quod nequeunt oculis rerum primordia cerni,
|
|
accipe praeterea quae corpora tute necessest
|
|
confiteare esse in rebus nec posse videri.
|
270
|
Principio venti vis verberat incita corpus
|
|
ingentisque ruit navis et nubila differt,
|
|
inter dum rapido percurrens turbine campos
|
|
arboribus magnis sternit montisque supremos
|
|
silvifragis vexat flabris: ita perfurit acri
|
275
|
cum fremitu saevitque minaci murmure pontus.
|
|
sunt igitur venti ni mirum corpora caeca,
|
|
quae mare, quae terras, quae denique nubila caeli
|
|
verrunt ac subito vexantia turbine raptant,
|
|
nec ratione fluunt alia stragemque propagant
|
280
|
et cum mollis aquae fertur natura repente
|
|
flumine abundanti, quam largis imbribus auget
|
|
montibus ex altis magnus decursus aquai
|
|
fragmina coniciens silvarum arbustaque tota,
|
|
nec validi possunt pontes venientis aquai
|
285
|
vim subitam tolerare: ita magno turbidus imbri
|
|
molibus incurrit validis cum viribus amnis,
|
|
dat sonitu magno stragem volvitque sub undis
|
|
grandia saxa, ruit qua quidquid fluctibus obstat.
|
|
sic igitur debent venti quoque flamina ferri,
|
290
|
quae vel uti validum cum flumen procubuere
|
|
quam libet in partem, trudunt res ante ruuntque
|
|
impetibus crebris, inter dum vertice torto
|
|
corripiunt rapidique rotanti turbine portant.
|
|
quare etiam atque etiam sunt venti corpora caeca,
|
295
|
quandoquidem factis et moribus aemula magnis
|
|
amnibus inveniuntur, aperto corpore qui sunt.
|
|
Tum porro varios rerum sentimus odores
|
|
nec tamen ad naris venientis cernimus umquam
|
|
nec calidos aestus tuimur nec frigora quimus
|
300
|
usurpare oculis nec voces cernere suemus;
|
|
quae tamen omnia corporea constare necessest
|
|
natura, quoniam sensus inpellere possunt;
|
|
tangere enim et tangi, nisi corpus, nulla potest res.
|
|
Denique fluctifrago suspensae in litore vestis
|
305
|
uvescunt, eaedem dispansae in sole serescunt.
|
|
at neque quo pacto persederit umor aquai
|
|
visumst nec rursum quo pacto fugerit aestu.
|
|
in parvas igitur partis dispergitur umor,
|
|
quas oculi nulla possunt ratione videre.
|
310
|
quin etiam multis solis redeuntibus annis
|
|
anulus in digito subter tenuatur habendo,
|
|
stilicidi casus lapidem cavat, uncus aratri
|
|
ferreus occulte decrescit vomer in arvis,
|
|
strataque iam volgi pedibus detrita viarum
|
315
|
saxea conspicimus; tum portas propter aëna
|
|
signa manus dextras ostendunt adtenuari
|
|
saepe salutantum tactu praeterque meantum.
|
|
haec igitur minui, cum sint detrita, videmus.
|
|
sed quae corpora decedant in tempore quoque,
|
320
|
invida praeclusit speciem natura videndi.
|
|
Postremo quae cumque dies naturaque rebus
|
|
paulatim tribuit moderatim crescere cogens,
|
|
nulla potest oculorum acies contenta tueri,
|
|
nec porro quae cumque aevo macieque senescunt,
|
325
|
nec, mare quae impendent, vesco sale saxa peresa
|
|
quid quoque amittant in tempore cernere possis.
|
|
corporibus caecis igitur natura gerit res.
|
|
Nec tamen undique corporea stipata tenentur
|
|
omnia natura; namque est in rebus inane.
|
330
|
quod tibi cognosse in multis erit utile rebus
|
|
nec sinet errantem dubitare et quaerere semper
|
|
de summa rerum et nostris diffidere dictis.
|
|
qua propter locus est intactus inane vacansque.
|
|
quod si non esset, nulla ratione moveri
|
335
|
res possent; namque officium quod corporis exstat,
|
|
officere atque obstare, id in omni tempore adesset
|
|
omnibus; haud igitur quicquam procedere posset,
|
|
principium quoniam cedendi nulla daret res.
|
|
at nunc per maria ac terras sublimaque caeli
|
340
|
multa modis multis varia ratione moveri
|
|
cernimus ante oculos, quae, si non esset inane,
|
|
non tam sollicito motu privata carerent
|
|
quam genita omnino nulla ratione fuissent,
|
|
undique materies quoniam stipata quiesset.
|
345
|
Praeterea quamvis solidae res esse putentur,
|
|
hinc tamen esse licet raro cum corpore cernas.
|
|
in saxis ac speluncis permanat aquarum
|
|
liquidus umor et uberibus flent omnia guttis.
|
|
dissipat in corpus sese cibus omne animantum;
|
350
|
crescunt arbusta et fetus in tempore fundunt,
|
|
quod cibus in totas usque ab radicibus imis
|
|
per truncos ac per ramos diffunditur omnis.
|
|
inter saepta meant voces et clausa domorum
|
|
transvolitant, rigidum permanat frigus ad ossa.
|
355
|
quod nisi inania sint, qua possent corpora quaeque
|
|
transire, haud ulla fieri ratione videres.
|
|
Denique cur alias aliis praestare videmus
|
|
pondere res rebus nihilo maiore figura?
|
|
nam si tantundemst in lanae glomere quantum
|
360
|
corporis in plumbo est, tantundem pendere par est,
|
|
corporis officiumst quoniam premere omnia deorsum,
|
|
contra autem natura manet sine pondere inanis.
|
|
ergo quod magnumst aeque leviusque videtur,
|
|
ni mirum plus esse sibi declarat inanis;
|
365
|
at contra gravius plus in se corporis esse
|
|
dedicat et multo vacui minus intus habere.
|
|
est igitur ni mirum id quod ratione sagaci
|
|
quaerimus, admixtum rebus, quod inane vocamus.
|
|
Illud in his rebus ne te deducere vero
|
370
|
possit, quod quidam fingunt, praecurrere cogor.
|
|
cedere squamigeris latices nitentibus aiunt
|
|
et liquidas aperire vias, quia post loca pisces
|
|
linquant, quo possint cedentes confluere undae;
|
|
sic alias quoque res inter se posse moveri
|
375
|
et mutare locum, quamvis sint omnia plena.
|
|
scilicet id falsa totum ratione receptumst.
|
|
nam quo squamigeri poterunt procedere tandem,
|
|
ni spatium dederint latices? concedere porro
|
|
quo poterunt undae, cum pisces ire nequibunt?
|
380
|
aut igitur motu privandumst corpora quaeque
|
|
aut esse admixtum dicundumst rebus inane,
|
|
unde initum primum capiat res quaeque movendi.
|
|
Postremo duo de concursu corpora lata
|
|
si cita dissiliant, nempe aër omne necessest,
|
385
|
inter corpora quod fiat, possidat inane.
|
|
is porro quamvis circum celerantibus auris
|
|
confluat, haud poterit tamen uno tempore totum
|
|
compleri spatium; nam primum quemque necessest
|
|
occupet ille locum, deinde omnia possideantur.
|
390
|
quod si forte aliquis, cum corpora dissiluere,
|
|
tum putat id fieri quia se condenseat aër,
|
|
errat; nam vacuum tum fit quod non fuit ante
|
|
et repletur item vacuum quod constitit ante,
|
|
nec tali ratione potest denserier aër
|
395
|
nec, si iam posset, sine inani posset, opinor,
|
|
ipse in se trahere et partis conducere in unum.
|
|
Qua propter, quamvis causando multa moreris,
|
|
esse in rebus inane tamen fateare necessest.
|
|
multaque praeterea tibi possum commemorando
|
400
|
argumenta fidem dictis conradere nostris.
|
|
verum animo satis haec vestigia parva sagaci
|
|
sunt, per quae possis cognoscere cetera tute.
|
|
namque canes ut montivagae persaepe ferai
|
|
naribus inveniunt intectas fronde quietes,
|
405
|
cum semel institerunt vestigia certa viai,
|
|
sic alid ex alio per te tute ipse videre
|
|
talibus in rebus poteris caecasque latebras
|
|
insinuare omnis et verum protrahere inde.
|
|
quod si pigraris paulumve recesseris ab re,
|
410
|
hoc tibi de plano possum promittere, Memmi:
|
|
usque adeo largos haustus e fontibus magnis
|
|
lingua meo suavis diti de pectore fundet,
|
|
ut verear ne tarda prius per membra senectus
|
|
serpat et in nobis vitai claustra resolvat,
|
415
|
quam tibi de quavis una re versibus omnis
|
|
argumentorum sit copia missa per auris.
|
|
Sed nunc ut repetam coeptum pertexere dictis,
|
|
omnis ut est igitur per se natura duabus
|
|
constitit in rebus; nam corpora sunt et inane,
|
420
|
haec in quo sita sunt et qua diversa moventur.
|
|
corpus enim per se communis dedicat esse
|
|
sensus; cui nisi prima fides fundata valebit,
|
|
haut erit occultis de rebus quo referentes
|
|
confirmare animi quicquam ratione queamus.
|
425
|
tum porro locus ac spatium, quod inane vocamus,
|
|
si nullum foret, haut usquam sita corpora possent
|
|
esse neque omnino quoquam diversa meare;
|
|
id quod iam supera tibi paulo ostendimus ante.
|
|
praeterea nihil est quod possis dicere ab omni
|
430
|
corpore seiunctum secretumque esse ab inani,
|
|
quod quasi tertia sit numero natura reperta.
|
|
nam quod cumque erit, esse aliquid debebit id ipsum
|
|
augmine vel grandi vel parvo denique, dum sit;
|
|
cui si tactus erit quamvis levis exiguusque,
|
435
|
corporis augebit numerum summamque sequetur;
|
|
sin intactile erit, nulla de parte quod ullam
|
|
rem prohibere queat per se transire meantem,
|
|
scilicet hoc id erit, vacuum quod inane vocamus.
|
|
Praeterea per se quod cumque erit, aut faciet quid
|
440
|
aut aliis fungi debebit agentibus ipsum
|
|
aut erit ut possint in eo res esse gerique.
|
|
at facere et fungi sine corpore nulla potest res
|
|
nec praebere locum porro nisi inane vacansque.
|
|
ergo praeter inane et corpora tertia per se
|
445
|
nulla potest rerum in numero natura relinqui,
|
|
nec quae sub sensus cadat ullo tempore nostros
|
|
nec ratione animi quam quisquam possit apisci.
|
|
Nam quae cumque cluent, aut his coniuncta duabus
|
|
rebus ea invenies aut horum eventa videbis.
|
450
|
coniunctum est id quod nusquam sine permitiali
|
|
discidio potis est seiungi seque gregari,
|
|
pondus uti saxis, calor ignis, liquor aquai,
|
|
tactus corporibus cunctis, intactus inani.
|
|
servitium contra paupertas divitiaeque,
|
455
|
libertas bellum concordia cetera quorum
|
|
adventu manet incolumis natura abituque,
|
|
haec soliti sumus, ut par est, eventa vocare.
|
|
tempus item per se non est, sed rebus ab ipsis
|
|
consequitur sensus, transactum quid sit in aevo,
|
460
|
tum quae res instet, quid porro deinde sequatur;
|
|
nec per se quemquam tempus sentire fatendumst
|
|
semotum ab rerum motu placidaque quiete.
|
|
denique Tyndaridem raptam belloque subactas
|
|
Troiiugenas gentis cum dicunt esse, videndumst
|
465
|
ne forte haec per se cogant nos esse fateri,
|
|
quando ea saecla hominum, quorum haec eventa fuerunt,
|
|
inrevocabilis abstulerit iam praeterita aetas;
|
|
namque aliud terris, aliud regionibus ipsis
|
|
eventum dici poterit quod cumque erit actum.
|
470
|
denique materies si rerum nulla fuisset
|
|
nec locus ac spatium, res in quo quaeque geruntur,
|
|
numquam Tyndaridis forma conflatus amore
|
|
ignis Alexandri Phrygio sub pectore gliscens
|
|
clara accendisset saevi certamina belli
|
475
|
nec clam durateus Troiianis Pergama partu
|
|
inflammasset equos nocturno Graiiugenarum;
|
|
perspicere ut possis res gestas funditus omnis
|
|
non ita uti corpus per se constare neque esse
|
|
nec ratione cluere eadem qua constet inane,
|
480
|
sed magis ut merito possis eventa vocare
|
|
corporis atque loci, res in quo quaeque gerantur.
|
|
Corpora sunt porro partim primordia rerum,
|
|
partim concilio quae constant principiorum.
|
|
sed quae sunt rerum primordia, nulla potest vis
|
485
|
stinguere; nam solido vincunt ea corpore demum.
|
|
etsi difficile esse videtur credere quicquam
|
|
in rebus solido reperiri corpore posse.
|
|
transit enim fulmen caeli per saepta domorum
|
|
clamor ut ac voces, ferrum candescit in igni
|
490
|
dissiliuntque fero ferventi saxa vapore;
|
|
cum labefactatus rigor auri solvitur aestu,
|
|
tum glacies aeris flamma devicta liquescit;
|
|
permanat calor argentum penetraleque frigus,
|
|
quando utrumque manu retinentes pocula rite
|
495
|
sensimus infuso lympharum rore superne.
|
|
usque adeo in rebus solidi nihil esse videtur.
|
|
sed quia vera tamen ratio naturaque rerum
|
|
cogit, ades, paucis dum versibus expediamus
|
|
esse ea quae solido atque aeterno corpore constent,
|
500
|
semina quae rerum primordiaque esse docemus,
|
|
unde omnis rerum nunc constet summa creata.
|
|
Principio quoniam duplex natura duarum
|
|
dissimilis rerum longe constare repertast,
|
|
corporis atque loci, res in quo quaeque geruntur,
|
505
|
esse utramque sibi per se puramque necessest.
|
|
nam qua cumque vacat spatium, quod inane vocamus,
|
|
corpus ea non est; qua porro cumque tenet se
|
|
corpus, ea vacuum nequaquam constat inane.
|
|
sunt igitur solida ac sine inani corpora prima.
|
510
|
Praeterea quoniam genitis in rebus inanest,
|
|
materiem circum solidam constare necessest;
|
|
nec res ulla potest vera ratione probari
|
|
corpore inane suo celare atque intus habere,
|
|
si non, quod cohibet, solidum constare relinquas.
|
515
|
id porro nihil esse potest nisi materiai
|
|
concilium, quod inane queat rerum cohibere.
|
|
materies igitur, solido quae corpore constat,
|
|
esse aeterna potest, cum cetera dissoluantur.
|
|
Tum porro si nil esset quod inane vocaret,
|
520
|
omne foret solidum; nisi contra corpora certa
|
|
essent quae loca complerent quae cumque tenerent
|
|
omne quod est spatium, vacuum constaret inane.
|
|
alternis igitur ni mirum corpus inani
|
|
distinctum, quoniam nec plenum naviter extat
|
525
|
nec porro vacuum; sunt ergo corpora certa,
|
|
quae spatium pleno possint distinguere inane.
|
|
haec neque dissolui plagis extrinsecus icta
|
|
possunt nec porro penitus penetrata retexi
|
|
nec ratione queunt alia temptata labare;
|
530
|
id quod iam supra tibi paulo ostendimus ante.
|
|
nam neque conlidi sine inani posse videtur
|
|
quicquam nec frangi nec findi in bina secando
|
|
nec capere umorem neque item manabile frigus
|
|
nec penetralem ignem, quibus omnia conficiuntur.
|
535
|
et quo quaeque magis cohibet res intus inane,
|
|
tam magis his rebus penitus temptata labascit.
|
|
ergo si solida ac sine inani corpora prima
|
|
sunt ita uti docui, sint haec aeterna necessest.
|
|
Praeterea nisi materies aeterna fuisset,
|
540
|
antehac ad nihilum penitus res quaeque redissent
|
|
de nihiloque renata forent quae cumque videmus.
|
|
at quoniam supra docui nil posse creari
|
|
de nihilo neque quod genitumst ad nil revocari,
|
|
esse inmortali primordia corpore debent,
|
545
|
dissolui quo quaeque supremo tempore possint,
|
|
materies ut subpeditet rebus reparandis.
|
|
sunt igitur solida primordia simplicitate
|
|
nec ratione queunt alia servata per aevom
|
|
ex infinito iam tempore res reparare.
|
550
|
denique si nullam finem natura parasset
|
|
frangendis rebus, iam corpora materiai
|
|
usque redacta forent aevo frangente priore,
|
|
ut nihil ex illis a certo tempore posset
|
|
conceptum summum aetatis pervadere finem.
|
555
|
nam quidvis citius dissolvi posse videmus
|
|
quam rursus refici; qua propter longa diei
|
|
infinita aetas ante acti temporis omnis
|
|
quod fregisset adhuc disturbans dissoluensque,
|
|
numquam relicuo reparari tempore posset.
|
560
|
at nunc ni mirum frangendi reddita finis
|
|
certa manet, quoniam refici rem quamque videmus
|
|
et finita simul generatim tempora rebus
|
|
stare, quibus possint aevi contingere florem.
|
|
Huc accedit uti, solidissima materiai
|
565
|
corpora cum constant, possint tamen omnia reddi,
|
|
mollia quae fiunt, aër aqua terra vapores,
|
|
quo pacto fiant et qua vi quaeque gerantur,
|
|
admixtum quoniam semel est in rebus inane.
|
|
at contra si mollia sint primordia rerum,
|
570
|
unde queant validi silices ferrumque creari,
|
|
non poterit ratio reddi; nam funditus omnis
|
|
principio fundamenti natura carebit.
|
|
sunt igitur solida pollentia simplicitate,
|
|
quorum condenso magis omnia conciliatu
|
575
|
artari possunt validasque ostendere viris.
|
|
porro si nullast frangendis reddita finis
|
|
corporibus, tamen ex aeterno tempore quaeque
|
|
nunc etiam superare necessest corpora rebus,
|
|
quae non dum clueant ullo temptata periclo.
|
580
|
at quoniam fragili natura praedita constant,
|
|
discrepat aeternum tempus potuisse manere
|
|
innumerabilibus plagis vexata per aevom.
|
|
Denique iam quoniam generatim reddita finis
|
|
crescendi rebus constat vitamque tenendi,
|
585
|
et quid quaeque queant per foedera naturai,
|
|
quid porro nequeant, sancitum quando quidem extat,
|
|
nec commutatur quicquam, quin omnia constant
|
|
usque adeo, variae volucres ut in ordine cunctae
|
|
ostendant maculas generalis corpore inesse,
|
590
|
inmutabilis materiae quoque corpus habere
|
|
debent ni mirum; nam si primordia rerum
|
|
commutari aliqua possent ratione revicta,
|
|
incertum quoque iam constet quid possit oriri,
|
|
quid nequeat, finita potestas denique cuique
|
595
|
qua nam sit ratione atque alte terminus haerens,
|
|
nec totiens possent generatim saecla referre
|
|
naturam mores victum motusque parentum.
|
|
Tum porro quoniam est extremum quodque cacumen
|
|
corporis illius, quod nostri cernere sensus
|
600
|
iam nequeunt, id ni mirum sine partibus extat
|
|
et minima constat natura nec fuit umquam
|
|
per se secretum neque post hac esse valebit,
|
|
alterius quoniamst ipsum pars primaque et una,
|
|
inde aliae atque aliae similes ex ordine partes
|
605
|
agmine condenso naturam corporis explent;
|
|
quae quoniam per se nequeunt constare, necessest
|
|
haerere unde queant nulla ratione revelli.
|
|
sunt igitur solida primordia simplicitate,
|
|
quae minimis stipata cohaerent partibus arte.
|
610
|
non ex illorum conventu conciliata,
|
|
sed magis aeterna pollentia simplicitate,
|
|
unde neque avelli quicquam neque deminui iam
|
|
concedit natura reservans semina rebus.
|
|
Praeterea nisi erit minimum, parvissima quaeque
|
615
|
corpora constabunt ex partibus infinitis,
|
|
quippe ubi dimidiae partis pars semper habebit
|
|
dimidiam partem nec res praefiniet ulla.
|
|
ergo rerum inter summam minimamque quod escit,
|
|
nil erit ut distet; nam quamvis funditus omnis
|
620
|
summa sit infinita, tamen, parvissima quae sunt,
|
|
ex infinitis constabunt partibus aeque.
|
|
quod quoniam ratio reclamat vera negatque
|
|
credere posse animum, victus fateare necessest
|
|
esse ea quae nullis iam praedita partibus extent
|
625
|
et minima constent natura. quae quoniam sunt,
|
|
illa quoque esse tibi solida atque aeterna fatendum.
|
|
Denique si minimas in partis cuncta resolvi
|
|
cogere consuesset rerum natura creatrix,
|
|
iam nihil ex illis eadem reparare valeret
|
630
|
propterea quia, quae nullis sunt partibus aucta,
|
|
non possunt ea quae debet genitalis habere
|
|
materies, varios conexus pondera plagas
|
|
concursus motus, per quas res quaeque geruntur.
|
|
Quapropter qui materiem rerum esse putarunt
|
635
|
ignem atque ex igni summam consistere solo,
|
|
magno opere a vera lapsi ratione videntur.
|
|
Heraclitus init quorum dux proelia primus,
|
|
clarus <ob> obscuram linguam magis inter inanis
|
|
quamde gravis inter Graios, qui vera requirunt;
|
640
|
omnia enim stolidi magis admirantur amantque,
|
|
inversis quae sub verbis latitantia cernunt,
|
|
veraque constituunt quae belle tangere possunt
|
|
auris et lepido quae sunt fucata sonore.
|
|
Nam cur tam variae res possent esse, requiro,
|
645
|
ex uno si sunt igni puroque creatae?
|
|
nil prodesset enim calidum denserier ignem
|
|
nec rare fieri, si partes ignis eandem
|
|
naturam quam totus habet super ignis haberent.
|
|
acrior ardor enim conductis partibus esset,
|
650
|
languidior porro disiectis <dis>que supatis.
|
|
amplius hoc fieri nihil est quod posse rearis
|
|
talibus in causis, ne dum variantia rerum
|
|
tanta queat densis rarisque ex ignibus esse.
|
|
Id quoque: si faciant admixtum rebus inane,
|
655
|
denseri poterunt ignes rarique relinqui;
|
|
sed quia multa sibi cernunt contraria quae sint
|
|
et fugitant in rebus inane relinquere purum,
|
|
ardua dum metuunt, amittunt vera viai
|
|
nec rursum cernunt exempto rebus inane
|
660
|
omnia denseri fierique ex omnibus unum
|
|
corpus, nil ab se quod possit mittere raptim,
|
|
aestifer ignis uti lumen iacit atque vaporem,
|
|
ut videas non e stipatis partibus esse.
|
|
Quod si forte alia credunt ratione potesse
|
665
|
ignis in coetu stingui mutareque corpus,
|
|
scilicet ex nulla facere id si parte reparcent,
|
|
occidet ad nihilum ni mirum funditus ardor
|
|
omnis et <e> nihilo fient quae cumque creantur;
|
|
nam quod cumque suis mutatum finibus exit,
|
670
|
continuo hoc mors est illius quod fuit ante.
|
|
proinde aliquid superare necesse est incolume ollis,
|
|
ne tibi res redeant ad nilum funditus omnes
|
|
de nihiloque renata vigescat copia rerum.
|
|
Nunc igitur quoniam certissima corpora quaedam
|
675
|
sunt, quae conservant naturam semper eandem,
|
|
quorum abitu aut aditu mutatoque ordine mutant
|
|
naturam res et convertunt corpora sese,
|
|
scire licet non esse haec ignea corpora rerum.
|
|
nil referret enim quaedam decedere, abire
|
680
|
atque alia adtribui mutarique ordine quaedam,
|
|
si tamen ardoris naturam cuncta tenerent;
|
|
ignis enim foret omnimodis quod cumque crearet.
|
|
verum, ut opinor, itast: sunt quaedam corpora, quorum
|
|
concursus motus ordo positura figurae
|
685
|
efficiunt ignis mutatoque ordine mutant
|
|
naturam neque sunt igni simulata neque ulli
|
|
praeterea rei quae corpora mittere possit
|
|
sensibus et nostros adiectu tangere tactus.
|
|
dicere porro ignem res omnis esse neque ullam
|
690
|
rem veram in numero rerum constare nisi ignem,
|
|
quod facit hic idem, perdelirum esse videtur.
|
|
nam contra sensus ab sensibus ipse repugnat
|
|
et labefactat eos, unde omnia credita pendent,
|
|
unde hic cognitus est ipsi quem nominat ignem;
|
695
|
credit enim sensus ignem cognoscere vere,
|
|
cetera non credit, quae nilo clara minus sunt.
|
|
quod mihi cum vanum tum delirum esse videtur;
|
|
quo referemus enim? quid nobis certius ipsis
|
|
sensibus esse potest, qui vera ac falsa notemus?
|
700
|
Praeterea quare quisquam magis omnia tollat
|
|
et velit ardoris naturam linquere solam,
|
|
quam neget esse ignis, <aliam> tamen esse relinquat?
|
|
aequa videtur enim dementia dicere utrumque.
|
|
Quapropter qui materiem rerum esse putarunt
|
705
|
ignem atque ex igni summam consistere posse,
|
|
et qui principium gignundis aëra rebus
|
|
constituere aut umorem qui cumque putarunt
|
|
fingere res ipsum per se terramve creare
|
|
omnia et in rerum naturas vertier omnis,
|
710
|
magno opere a vero longe derrasse videntur.
|
|
adde etiam qui conduplicant primordia rerum
|
|
aëra iungentes igni terramque liquori,
|
|
et qui quattuor ex rebus posse omnia rentur
|
|
ex igni terra atque anima procrescere et imbri.
|
715
|
quorum Acragantinus cum primis Empedocles est,
|
|
insula quem triquetris terrarum gessit in oris,
|
|
quam fluitans circum magnis anfractibus aequor
|
|
Ionium glaucis aspargit virus ab undis
|
|
angustoque fretu rapidum mare dividit undis
|
720
|
Aeoliae terrarum oras a finibus eius.
|
|
hic est vasta Charybdis et hic Aetnaea minantur
|
|
murmura flammarum rursum se colligere iras,
|
|
faucibus eruptos iterum vis ut vomat ignis
|
|
ad caelumque ferat flammai fulgura rursum.
|
725
|
quae cum magna modis multis miranda videtur
|
|
gentibus humanis regio visendaque fertur
|
|
rebus opima bonis, multa munita virum vi,
|
|
nil tamen hoc habuisse viro praeclarius in se
|
|
nec sanctum magis et mirum carumque videtur.
|
730
|
carmina quin etiam divini pectoris eius
|
|
vociferantur et exponunt praeclara reperta,
|
|
ut vix humana videatur stirpe creatus.
|
|
Hic tamen et supra quos diximus inferiores
|
|
partibus egregie multis multoque minores,
|
735
|
quamquam multa bene ac divinitus invenientes
|
|
ex adyto tam quam cordis responsa dedere
|
|
sanctius et multo certa ratione magis quam
|
|
Pythia quae tripodi a Phoebi lauroque profatur,
|
|
principiis tamen in rerum fecere ruinas
|
740
|
et graviter magni magno cecidere ibi casu.
|
|
Primum quod motus exempto rebus inani
|
|
constituunt et res mollis rarasque relinquunt
|
|
aëra solem ignem terras animalia frugis
|
|
nec tamen admiscent in eorum corpus inane;
|
745
|
deinde quod omnino finem non esse secandis
|
|
corporibus facient neque pausam stare fragori
|
|
nec prorsum in rebus minimum consistere qui<cquam>,
|
|
cum videamus id extremum cuiusque cacumen
|
|
esse quod ad sensus nostros minimum esse videtur,
|
750
|
conicere ut possis ex hoc, quae cernere non quis
|
|
extremum quod habent, minimum consistere <rerum>.
|
|
Huc accedit item, quoniam primordia rerum
|
|
mollia constituunt, quae nos nativa videmus
|
|
esse et mortali cum corpore, funditus ut qui
|
755
|
debeat ad nihilum iam rerum summa reverti
|
|
de nihiloque renata vigescere copia rerum;
|
|
quorum utrumque quid a vero iam distet habebis.
|
|
Deinde inimica modis multis sunt atque veneno
|
|
ipsa sibi inter se; quare aut congressa peribunt
|
760
|
aut ita diffugient, ut tempestate coacta
|
|
fulmina diffugere atque imbris ventosque videmus.
|
|
Denique quattuor ex rebus si cuncta creantur
|
|
atque in eas rursum res omnia dissoluuntur,
|
|
qui magis illa queunt rerum primordia dici
|
765
|
quam contra res illorum retroque putari?
|
|
alternis gignuntur enim mutantque colorem
|
|
et totam inter se naturam tempore ab omni.
|
|
[fulmina diffugere atque imbris ventosque videmus.]
|
|
sin ita forte putas ignis terraeque coire
|
770
|
corpus et aërias auras roremque liquoris,
|
|
nil in concilio naturam ut mutet eorum,
|
|
nulla tibi ex illis poterit res esse creata,
|
|
non animans, non exanimo cum corpore, ut arbos;
|
|
quippe suam quicque in coetu variantis acervi
|
775
|
naturam ostendet mixtusque videbitur aër
|
|
cum terra simul et quodam cum rore manere.
|
|
at primordia gignundis in rebus oportet
|
|
naturam clandestinam caecamque adhibere,
|
|
emineat ne quid, quod contra pugnet et obstet
|
780
|
quo minus esse queat proprie quodcumque creatur.
|
|
Quin etiam repetunt a caelo atque ignibus eius
|
|
et primum faciunt ignem se vertere in auras
|
|
aëris, hinc imbrem gigni terramque creari
|
|
ex imbri retroque a terra cuncta reverti,
|
785
|
umorem primum, post aëra, deinde calorem,
|
|
nec cessare haec inter se mutare, meare
|
|
a caelo ad terram, de terra ad sidera mundi.
|
|
quod facere haud ullo debent primordia pacto.
|
|
immutabile enim quiddam superare necessest,
|
790
|
ne res ad nihilum redigantur funditus omnes;
|
|
nam quod cumque suis mutatum finibus exit,
|
|
continuo hoc mors est illius quod fuit ante.
|
|
quapropter quoniam quae paulo diximus ante
|
|
in commutatum veniunt, constare necessest
|
795
|
ex aliis ea, quae nequeant convertier usquam,
|
|
ne tibi res redeant ad nilum funditus omnis;
|
|
quin potius tali natura praedita quaedam
|
|
corpora constituas, ignem si forte crearint,
|
|
posse eadem demptis paucis paucisque tributis,
|
800
|
ordine mutato et motu, facere aëris auras,
|
|
sic alias aliis rebus mutarier omnis?
|
|
'At manifesta palam res indicat' inquis 'in auras
|
|
aëris e terra res omnis crescere alique;
|
|
et nisi tempestas indulget tempore fausto
|
805
|
imbribus, ut tabe nimborum arbusta vacillent,
|
|
solque sua pro parte fovet tribuitque calorem,
|
|
crescere non possint fruges arbusta animantis.'
|
|
scilicet et nisi nos cibus aridus et tener umor
|
|
adiuvet, amisso iam corpore vita quoque omnis
|
810
|
omnibus e nervis atque ossibus exsoluatur;
|
|
adiutamur enim dubio procul atque alimur nos
|
|
certis ab rebus, certis aliae atque aliae res.
|
|
ni mirum quia multa modis communia multis
|
|
multarum rerum in rebus primordia mixta
|
815
|
sunt, ideo variis variae res rebus aluntur.
|
|
atque eadem magni refert primordia saepe
|
|
cum quibus et quali positura contineantur
|
|
et quos inter se dent motus accipiantque;
|
|
namque eadem caelum mare terras flumina solem
|
820
|
constituunt, eadem fruges arbusta animantis,
|
|
verum aliis alioque modo commixta moventur.
|
|
quin etiam passim nostris in versibus ipsis
|
|
multa elementa vides multis communia verbis,
|
|
cum tamen inter se versus ac verba necessest
|
825
|
confiteare et re et sonitu distare sonanti.
|
|
tantum elementa queunt permutato ordine solo;
|
|
at rerum quae sunt primordia, plura adhibere
|
|
possunt unde queant variae res quaeque creari.
|
|
Nunc et Anaxagorae scrutemur homoeomerian
|
830
|
quam Grai memorant nec nostra dicere lingua
|
|
concedit nobis patrii sermonis egestas,
|
|
sed tamen ipsam rem facilest exponere verbis.
|
|
principio, rerum quam dicit homoeomerian,
|
|
ossa videlicet e pauxillis atque minutis
|
835
|
ossibus hic et de pauxillis atque minutis
|
|
visceribus viscus gigni sanguenque creari
|
|
sanguinis inter se multis coeuntibus guttis
|
|
ex aurique putat micis consistere posse
|
|
aurum et de terris terram concrescere parvis,
|
840
|
ignibus ex ignis, umorem umoribus esse,
|
|
cetera consimili fingit ratione putatque.
|
|
nec tamen esse ulla de parte in rebus inane
|
|
concedit neque corporibus finem esse secandis.
|
|
quare in utraque mihi pariter ratione videtur
|
845
|
errare atque illi, supra quos diximus ante.
|
|
Adde quod inbecilla nimis primordia fingit;
|
|
si primordia sunt, simili quae praedita constant
|
|
natura atque ipsae res sunt aequeque laborant
|
|
et pereunt, neque ab exitio res ulla refrenat.
|
850
|
nam quid in oppressu valido durabit eorum,
|
|
ut mortem effugiat, leti sub dentibus ipsis?
|
|
ignis an umor an aura? quid horum? sanguen an ossa?
|
|
nil ut opinor, ubi ex aequo res funditus omnis
|
|
tam mortalis erit quam quae manifesta videmus
|
855
|
ex oculis nostris aliqua vi victa perire.
|
|
at neque reccidere ad nihilum res posse neque autem
|
|
crescere de nihilo testor res ante probatas.
|
|
Praeterea quoniam cibus auget corpus alitque,
|
|
scire licet nobis venas et sanguen et ossa
|
860
|
* * *
|
860a
|
sive cibos omnis commixto corpore dicent
|
861
|
esse et habere in se nervorum corpora parva
|
|
ossaque et omnino venas partisque cruoris,
|
|
fiet uti cibus omnis et aridus et liquor ipse
|
|
ex alienigenis rebus constare putetur,
|
865
|
ossibus et nervis sanieque et sanguine mixto.
|
|
Praeterea quae cumque e terra corpora crescunt,
|
|
si sunt in terris, terram constare necessest
|
|
ex alienigenis, quae terris exoriuntur.
|
|
transfer item, totidem verbis utare licebit:
|
870
|
in lignis si flamma latet fumusque cinisque,
|
|
ex alienigenis consistant ligna necessest,
|
|
[praeterea tellus quae corpora cumque alit auget]
|
|
ex alienigenis, quae lignis <ex>oriuntur.
|
|
Linquitur hic quaedam latitandi copia tenvis,
|
875
|
id quod Anaxagoras sibi sumit, ut omnibus omnis
|
|
res putet inmixtas rebus latitare, sed illud
|
|
apparere unum, cuius sint plurima mixta
|
|
et magis in promptu primaque in fronte locata.
|
|
quod tamen a vera longe ratione repulsumst;
|
880
|
conveniebat enim fruges quoque saepe, minaci
|
|
robore cum in saxi franguntur, mittere signum
|
|
sanguinis aut aliquid, nostro quae corpore aluntur.
|
|
cum lapidi in lapidem terimus, manare cruorem
|
|
consimili ratione herbis quoque saepe decebat,
|
885
|
et latices dulcis guttas similique sapore
|
|
mittere, lanigerae quali sunt ubere lactis,
|
|
scilicet et glebis terrarum saepe friatis
|
|
herbarum genera et fruges frondesque videri
|
|
dispertita inter terram latitare minute,
|
890
|
postremo in lignis cinerem fumumque videri,
|
|
cum praefracta forent, ignisque latere minutos.
|
|
quorum nil fieri quoniam manifesta docet res,
|
|
scire licet non esse in rebus res ita mixtas,
|
|
verum semina multimodis inmixta latere
|
895
|
multarum rerum in rebus communia debent.
|
|
'At saepe in magnis fit montibus' inquis 'ut altis
|
|
arboribus vicina cacumina summa terantur
|
|
inter se validis facere id cogentibus austris,
|
|
donec flammai fulserunt flore coorto.'
|
900
|
scilicet et non est lignis tamen insitus ignis,
|
|
verum semina sunt ardoris multa, terendo
|
|
quae cum confluxere, creant incendia silvis.
|
|
quod si facta foret silvis abscondita flamma,
|
|
non possent ullum tempus celarier ignes,
|
905
|
conficerent volgo silvas, arbusta cremarent.
|
|
iamne vides igitur, paulo quod diximus ante,
|
|
permagni referre eadem primordia saepe
|
|
cum quibus et quali positura contineantur
|
|
et quos inter se dent motus accipiantque,
|
910
|
atque eadem paulo inter se mutata creare
|
|
ignes et lignum? quo pacto verba quoque ipsa
|
|
inter se paulo mutatis sunt elementis,
|
|
cum ligna atque ignes distincta voce notemus.
|
|
Denique iam quae cumque in rebus cernis apertis
|
915
|
si fieri non posse putas, quin materiai
|
|
corpora consimili natura praedita fingas,
|
|
hac ratione tibi pereunt primordia rerum:
|
|
fiet uti risu tremulo concussa cachinnent
|
|
et lacrimis salsis umectent ora genasque.
|
920
|
Nunc age, quod super est, cognosce et clarius audi.
|
|
nec me animi fallit quam sint obscura; sed acri
|
|
percussit thyrso laudis spes magna meum cor
|
|
et simul incussit suavem mi in pectus amorem
|
|
Musarum, quo nunc instinctus mente vigenti
|
925
|
avia Pieridum peragro loca nullius ante
|
|
trita solo. iuvat integros accedere fontis
|
|
atque haurire iuvatque novos decerpere flores
|
|
insignemque meo capiti petere inde coronam,
|
|
unde prius nulli velarint tempora Musae;
|
930
|
primum quod magnis doceo de rebus et artis
|
|
religionum animum nodis exsolvere pergo,
|
|
deinde quod obscura de re tam lucida pango
|
|
carmina musaeo contingens cuncta lepore.
|
|
id quoque enim non ab nulla ratione videtur;
|
935
|
sed vel uti pueris absinthia taetra medentes
|
|
cum dare conantur, prius oras pocula circum
|
|
contingunt mellis dulci flavoque liquore,
|
|
ut puerorum aetas inprovida ludificetur
|
|
labrorum tenus, interea perpotet amarum
|
940
|
absinthi laticem deceptaque non capiatur,
|
|
sed potius tali facto recreata valescat,
|
|
sic ego nunc, quoniam haec ratio plerumque videtur
|
|
tristior esse quibus non est tractata, retroque
|
|
volgus abhorret ab hac, volui tibi suaviloquenti
|
945
|
carmine Pierio rationem exponere nostram
|
|
et quasi musaeo dulci contingere melle,
|
|
si tibi forte animum tali ratione tenere
|
|
versibus in nostris possem, dum perspicis omnem
|
|
naturam rerum, qua constet compta figura.
|
950
|
Sed quoniam docui solidissima materiai
|
|
corpora perpetuo volitare invicta per aevom,
|
|
nunc age, summai quaedam sit finis eorum
|
|
nec<ne> sit, evolvamus; item quod inane repertumst
|
|
seu locus ac spatium, res in quo quaeque gerantur,
|
955
|
pervideamus utrum finitum funditus omne
|
|
constet an immensum pateat vasteque profundum.
|
|
Omne quod est igitur nulla regione viarum
|
|
finitumst; namque extremum debebat habere.
|
|
extremum porro nullius posse videtur
|
960
|
esse, nisi ultra sit quod finiat, ut videatur
|
|
quo non longius haec sensus natura sequatur.
|
|
nunc extra summam quoniam nihil esse fatendum,
|
|
non habet extremum, caret ergo fine modoque.
|
|
nec refert quibus adsistas regionibus eius;
|
965
|
usque adeo, quem quisque locum possedit, in omnis
|
|
tantundem partis infinitum omne relinquit.
|
|
Praeterea si iam finitum constituatur
|
|
omne quod est spatium, si quis procurrat ad oras
|
|
ultimus extremas iaciatque volatile telum,
|
970
|
id validis utrum contortum viribus ire
|
|
quo fuerit missum mavis longeque volare,
|
|
an prohibere aliquid censes obstareque posse?
|
|
alterutrum fatearis enim sumasque necessest.
|
|
quorum utrumque tibi effugium praecludit et omne
|
975
|
cogit ut exempta concedas fine patere.
|
|
nam sive est aliquid quod probeat efficiatque
|
|
quo minus quo missum est veniat finique locet se,
|
|
sive foras fertur, non est a fine profectum.
|
|
hoc pacto sequar atque, oras ubi cumque locaris
|
980
|
extremas, quaeram: quid telo denique fiet?
|
|
fiet uti nusquam possit consistere finis
|
|
effugiumque fugae prolatet copia semper.
|
|
Praeterea spatium summai totius omne
|
|
undique si inclusum certis consisteret oris
|
985
|
finitumque foret, iam copia materiai
|
|
undique ponderibus solidis confluxet ad imum
|
|
nec res ulla geri sub caeli tegmine posset
|
|
nec foret omnino caelum neque lumina solis,
|
|
quippe ubi materies omnis cumulata iaceret
|
990
|
ex infinito iam tempore subsidendo.
|
|
at nunc ni mirum requies data principiorum
|
|
corporibus nullast, quia nil est funditus imum,
|
|
quo quasi confluere et sedes ubi ponere possint.
|
|
semper in adsiduo motu res quaeque geruntur
|
995
|
partibus <in> cunctis, infernaque suppeditantur
|
|
ex infinito cita corpora materiai.
|
|
Postremo ante oculos res rem finire videtur;
|
|
aër dissaepit collis atque aëra montes,
|
|
terra mare et contra mare terras terminat omnis;
|
1000
|
omne quidem vero nihil est quod finiat extra.
|
|
est igitur natura loci spatiumque profundi,
|
|
quod neque clara suo percurrere fulmina cursu
|
|
perpetuo possint aevi labentia tractu
|
|
nec prorsum facere ut restet minus ire meando;
|
1005
|
usque adeo passim patet ingens copia rebus
|
|
finibus exemptis in cunctas undique partis.
|
|
Ipsa modum porro sibi rerum summa parare
|
|
ne possit, natura tenet, quae corpus inane
|
|
et quod inane autem est finiri corpore cogit,
|
1010
|
ut sic alternis infinita omnia reddat,
|
|
aut etiam alterutrum, nisi terminet alterum eorum,
|
|
simplice natura pateat tamen inmoderatum,
|
|
nec mare nec tellus neque caeli lucida templa
|
|
nec mortale genus nec divum corpora sancta
|
1015
|
exiguum possent horai sistere tempus;
|
|
nam dispulsa suo de coetu materiai
|
|
copia ferretur magnum per inane soluta,
|
|
sive adeo potius numquam concreta creasset
|
|
ullam rem, quoniam cogi disiecta nequisset.
|
1020
|
nam certe neque consilio primordia rerum
|
|
ordine se suo quaeque sagaci mente locarunt
|
|
nec quos quaeque <darent motus pepigere profecto>
|
|
sed quia multa modis multis mutata per omne
|
|
ex infinito vexantur percita plagis,
|
1025
|
omne genus motus et coetus experiundo
|
|
tandem deveniunt in talis disposituras,
|
|
qualibus haec rerum consistit summa creata,
|
|
et multos etiam magnos servata per annos
|
|
ut semel in motus coniectast convenientis,
|
1030
|
efficit ut largis avidum mare fluminis undis
|
|
integrent amnes et solis terra vapore
|
|
fota novet fetus summissaque gens animantum
|
|
floreat et vivant labentis aetheris ignes.
|
|
quod nullo facerent pacto, nisi materiai
|
1035
|
ex infinito suboriri copia posset,
|
|
unde amissa solent reparare in tempore quaeque.
|
|
nam vel uti privata cibo natura animantum
|
|
diffluit amittens corpus, sic omnia debent
|
|
dissolui simul ac defecit suppeditare
|
1040
|
materies aliqua ratione aversa viai.
|
|
nec plagae possunt extrinsecus undique summam
|
|
conservare omnem, quae cumque est conciliata.
|
|
cudere enim crebro possunt partemque morari,
|
|
dum veniant aliae ac suppleri summa queatur;
|
1045
|
inter dum resilire tamen coguntur et una
|
|
principiis rerum spatium tempusque fugai
|
|
largiri, ut possint a coetu libera ferri.
|
|
quare etiam atque etiam suboriri multa necessest,
|
|
et tamen ut plagae quoque possint suppetere ipsae,
|
1050
|
infinita opus est vis undique materiai.
|
|
Illud in his rebus longe fuge credere, Memmi,
|
|
in medium summae quod dicunt omnia niti
|
|
atque ideo mundi naturam stare sine ullis
|
|
ictibus externis neque quoquam posse resolvi
|
1055
|
summa atque ima, quod in medium sint omnia nixa,
|
|
ipsum si quicquam posse in se sistere credis,
|
|
et quae pondera sunt sub terris omnia sursum
|
|
nitier in terraque retro requiescere posta,
|
|
ut per aquas quae nunc rerum simulacra videmus;
|
1060
|
et simili ratione animalia suppa vagari
|
|
contendunt neque posse e terris in loca caeli
|
|
reccidere inferiora magis quam corpora nostra
|
|
sponte sua possint in caeli templa volare;
|
|
illi cum videant solem, nos sidera noctis
|
1065
|
cernere et alternis nobiscum tempora caeli
|
|
dividere et noctes parilis agitare diebus.
|
|
sed vanus stolidis haec * * *
|
|
amplexi quod habent perv * * *
|
|
nam medium nihil esse potest * * *
|
1070
|
infinita; neque omnino, si iam <medium sit>,
|
|
possit ibi quicquam consistere * * *
|
|
quam quavis alia longe ratione * * *
|
|
omnis enim locus ac spatium, quod in<ane vocamus>,
|
|
per medium, per non medium, concedere <debet>
|
1075
|
aeque ponderibus, motus qua cumque feruntur.
|
|
nec quisquam locus est, quo corpora cum venerunt,
|
|
ponderis amissa vi possint stare <in> inani;
|
|
nec quod inane autem est ulli subsistere debet,
|
|
quin, sua quod natura petit, concedere pergat.
|
1080
|
haud igitur possunt tali ratione teneri
|
|
res in concilium medii cuppedine victae.
|
|
Praeterea quoniam non omnia corpora fingunt
|
|
in medium niti, sed terrarum atque liquoris
|
|
umorem ponti magnasque e montibus undas,
|
1086
|
et quasi terreno quae corpore contineantur,
|
1085
|
at contra tenuis exponunt aëris auras
|
1087
|
et calidos simul a medio differrier ignis,
|
|
atque ideo totum circum tremere aethera signis
|
|
et solis flammam per caeli caerula pasci,
|
1090
|
quod calor a medio fugiens se ibi conligat omnis,
|
|
nec prorsum arboribus summos frondescere ramos
|
|
posse, nisi a terris paulatim cuique cibatum
|
|
* * *
|
1094-1101
|
ne volucri ritu flammarum moenia mundi
|
1102
|
diffugiant subito magnum per inane soluta
|
|
et ne cetera consimili ratione sequantur
|
|
neve ruant caeli tonitralia templa superne
|
1105
|
terraque se pedibus raptim subducat et omnis
|
|
inter permixtas rerum caelique ruinas
|
|
corpora solventes abeat per inane profundum,
|
|
temporis ut puncto nihil extet reliquiarum
|
|
desertum praeter spatium et primordia caeca.
|
1110
|
nam qua cumque prius de parti corpora desse
|
|
constitues, haec rebus erit pars ianua leti,
|
|
hac se turba foras dabit omnis materiai.
|
|
Haec sic pernosces parva perductus opella;
|
|
namque alid ex alio clarescet nec tibi caeca
|
1115
|
nox iter eripiet, quin ultima naturai
|
|
pervideas: ita res accendent lumina rebus.
|
|