FRAGMENTA
|
|
DE METRIS
|
|
Victorinus GL 6.209K
|
|
iambicus trimetrus
|
1.1
|
Rufin. GL 6.555K
|
|
iambicus autem, cum pedes etiam
|
2.1
|
dactylici generis adsumat, desinit
|
|
iambicus videri, nisi percussione
|
|
ita moderaveris ut, cum pedem sup-
|
|
plodes, iambum ferias; ideoque illa
|
5
|
loca percussionis non recipiunt
|
|
alium quam iambum et ei parem
|
|
tribrachyn, aut alterius exhibue-
|
|
rint metri speciem. quod dico exem-
|
|
plo faciam illustrius. est in Eunu-
|
10
|
cho Terentii statim in prima
|
|
pagina hic versus trimetrus 'exclu-
|
|
sit revocat, redeam? non, si me obse-
|
|
cret'. hunc incipe ferire, videberis
|
|
heroum habere inter manus: ad sum-
|
15
|
mam paucis syllabis in postremo
|
|
mutatis totus erit herous, 'exclusit
|
|
revocat, redeam? non, si mea fiat'.
|
|
ponam dubium secundo loco pedem,
|
|
quo propius accedam, 'heros Atrides
|
20
|
caelitum testor fidem'.
|
|
Ter. Maur. 2360
|
|
'beatus ille qui procul negotiis'.
|
3a.1
|
Ter. Maur. 2362
|
|
'Socrates beatus ille qui procul negotiis'.
|
3b.1
|
Ter. Maur. 2364
|
|
'Diogenes beatus ille qui procul negotiis'.
|
3c.1
|
Ter. Maur. 2366
|
|
'Demophile, beatus ille qui procul negotiis'.
|
3d.1
|
Ter. Maur. 2368
|
|
'quod agis age: beatus ille qui procul negotiis'.
|
3e.1
|
Diom. GL 1.513K
|
|
'Romani victores Germanis devictis'.
|
4.1
|
Codd. Atil. Fortunatiani
|
|
<'dicite, rogo vos, dicite, quid ita rapitur Attis'.
|
6.1
|
nam primus est dactylus,> secundus pariambus, ter-
|
|
tius spondeus, quartus pariambus, quintus tribrachus,
|
|
sextus item tribrachus, ultimus spondeus. et quod magis
|
|
mirum videri potest, totus sotadeus numerus ex tro-
|
5
|
chaeis potest constare pedibus, ut duo habeat ithy-
|
|
phallica metra et unum trochaeum pedem sic 'Bacche
|
|
Bacche Bacche <Bacche Bacche Bacche Bacche>'. quibus
|
|
si interposueris aliquos brachysyllabos, eiusdem scilicet
|
|
rationis erit etiam mollior sic 'Bacche Bromie Bacche
|
10
|
Bromie Bacche Bromie Bacche'. nam ithyphallicum
|
|
metrum saepe recipit hunc tribrachum, ut etiam apud
|
|
Menandrum in Phasmate et apud
|
|
Callimachum in epigrammatibus ostendi
|
|
potest. cuius exemplum subieci, quo notius sit eum,
|
15
|
cum sit sex syllabarum, adcrescere modo una syllaba
|
|
modo duabus, per tribrachum scilicet pedem, sic
|
|
'huc ades, [o] Lyaee / Bassareu bicornis /
|
|
Maenal<i>e bimater, / crine nitidus apto. / luteis co-
|
|
rymbis / hedera te, coronis / hasta viridis armet. / pla-
|
20
|
cidus ades ad aras, / Bacche Bacche Bacche.'
|
|
DE ARCHEBULEO METRO
|
|
Archebuleus accepit nomen versus, non quod Arche-
|
23
|
bulus eum invenerit. nam Stesichorus, antiquior illo
|
|
poeta, et Ibycus et Pindarus et Simonides usi sunt eo,
|
25
|
sed passim et promiscue. Archebulus autem quia car-
|
|
men ex hoc uno genere composuit, archebuleum no-
|
|
minatum est. origo eius herous hexametrus est, exemplum
|
|
'tibi nascitur omne pecus, tibi crescit
|
|
herba', quem facies heroum hexametrum adiectis dua-
|
30
|
bus syllabis sic 'nam tibi nascitur omne pecus, tibi
|
|
crescit et herba'. est autem hic versus anapaesticus,
|
|
quia, <cum> primus heroi hexametri dactylus syllabam
|
|
amittit, reliquae duae breves iungunt se longae inse-
|
|
quenti et deinceps ceterae in eandem formulam ve-
|
35
|
niunt. nec tantum heroo hexametro se iungit hic versus,
|
|
sed etiam post tres anapaestos accedit ad trimetrum.
|
|
nam possis eum sic componere 'tibi
|
|
crescit herba caelitum testor genus'. hic versus dacty-
|
|
licum melos summa cum voluptate aurium cludit, de
|
40
|
quo, cum res coegerit, plura dicentur. est autem pen-
|
|
tametrus, ex anapaestis constat fere pedibus, recipit
|
|
spondeos, cluditur antibaccheo. de ultima syllaba, brevis
|
|
an longa sit, supervacuum est monere.
|
|
DE HIPPONACTEIS
|
|
nunc ad hipponactea veniamus. e quis de tetrametri
|
46
|
unius iambici genere, quia res exigebat, nos suo loco
|
|
diximus. hic auctor trimetron scazonta fecit, id est
|
|
claudicantem, cuius lex talis est, ut proxima ultimae
|
|
syllaba utique sit longa et pro iambo pede versus spondeo
|
50
|
finiatur aut trochaeo, quoniam nihil interest, novis-
|
|
sima syllaba brevis an longa sit. cuius exemplum
|
|
'sella in curuli struma Nonius sedet':
|
|
fac pro 'sedet' 'sedit', erit scazon 'sella in curuli
|
|
struma Nonius sedit'. rursus permutatio verborum
|
55
|
et hunc faciet iambicum rectum 'sella in curuli struma
|
|
sedit Nonius', et illum scazonta 'nec
|
|
excitatur classico truci miles', <iambicum rectum sic
|
|
'nec excitatur classico miles truci'>. hoc autem ita fieri
|
|
observabimus, si aut ultimi duo pedes ex disyllabis ab-
|
60
|
solutis verbis constabunt, aut quartus semipes posterior
|
|
cum insequente pede trisyllabum perficit verbum, tam-
|
|
quam 'Nonius', utique autem sextus pes perfectum ha-
|
|
beat disyllabon, tamquam 'sedit' 'fecit' 'dixit'. sed
|
|
cum facile rectus iambicus admittat quinto loco spon-
|
65
|
deum hic scazon pessimus erit, qui habuerit alium quinto
|
|
loco quam iambum; quo tamen sine religione usus est
|
|
Hipponax. eius exemplum 'nec excitatur classico miles
|
|
rauco': at si feceris 'nec excitatur classico pedes
|
|
rauco', probabilem facies choliambum, de quo plura
|
70
|
alias.
|
|
idem fecit Hipponax in scazonte quadrato quod in
|
|
trimetro, cuius exemplum est 'proh pudor sella in cu-
|
|
ruli struma Nonius sedit'; item aliter 'haesitat nec
|
|
excitatur classico truci miles'. de quo plura dicere
|
75
|
supervacuum est, cum omnia quaecumque accidunt tri-
|
|
metro scazonti huic quoque accidere possint.
|
|
DE HENDECASYLLABO PHALAECIO
|
|
venio nunc ad hendecasyllabon phalaecium, qui ex
|
79
|
simili causa, ut plerique, a cultore sue, non inventore,
|
80
|
nomen accepit. nam hic versus apud Sappho frequens
|
|
est, cuius in quinto libro complures huius generis et con-
|
|
tinuati et dispersi leguntur. huius hendecasyllabi varia
|
|
divisio est et omnis aut ex se efficiens aut ad aliquod
|
|
pertinens metrum. sed prima vulgaris quidem illa di-
|
85
|
visio, quae docet eum partem habere ex heroo, partem
|
|
ex iambo, cuius exemplum 'castae Pierides meae
|
|
Camenae'. ex heroo sic dividitur
|
|
'castae Pierides sonitum dedit aere ca-
|
|
noro'; ex iambico sic 'meae Camenae caelitum testor
|
90
|
genus'.
|
|
altera divisio est, cuius feceram mentionem, cum de
|
|
epodo Callimachi dicerem hoc exemplo
|
|
'siccas ducite machinae carinas'. nam primi duo pedes
|
|
reliquis quattuor adsumptis faciunt heroum sic 'siccas
|
95
|
ducite remigio subeunte carinas'; reliqua pars ithy-
|
|
phallicum facit 'machinae carinas'.
|
|
tertia divisio est 'castae Pierides meae Camenae'.
|
|
detracto enim 'Camenae' fit anacreonteon metrum
|
|
syllabarum octo, quod musici bacchicon vocant, gram-
|
100
|
matici choriambicon, * * * qui duplex constat ex longa et
|
|
duabus brevibus et longa, id est ex choreo et iambo.
|
|
hoc metrum incrementum accipit et totum ab Alcaeo
|
|
tractatum est et ab Horatio nostro. nam quod est
|
|
'castae Pierides meae', id est apud Horatium
|
105
|
'intermissa Venus diu'. demus illi incrementum,
|
|
id est pro uno duos choriambos, fiet 'intermissa Venus
|
|
<missa Venus> diu' et 'castae Pierides Pierides meae'.
|
|
huic simile 'Maecenas atavis edite
|
|
regibus / o et praesidium et dulce decus meum'. hic
|
110
|
etenim, qui disyllabo verbo absoluto finitur, si amiserit
|
|
choriambum, erit illi metro par, cuius exemplum 'castae
|
|
Pierides meae': fiet enim 'o et praesidium meum'.
|
|
rursus adcrescat choriambus, fiet 'castae Pierides Pie-
|
|
rides meae' et 'o et praesidium et dulce decus meum'
|
115
|
et 'intermissa Venus missa Venus diu'. demus etiam
|
|
nunc illi unius choriambi incrementum, fiet 'castae
|
|
Pierides Pierides <Pierides> meae', quale est illud apud
|
|
Horatium, quod et ipsum ab Alcaeo sumpsit,
|
|
'tu ne quaesieris, scire nefas, quem mihi, quem
|
120
|
tibi'. hoc ipsum imminuendo paulatim tria haec metra
|
|
quae rettuli manifestiora faciam: 'tu ne quaesieris
|
|
quem mihi quem tibi': hoc par est illi 'Maecenas
|
|
atavis edite regibus'. alterum detraham choriambum,
|
|
fiet 'tu ne quaesieris tibi': hoc par est illi 'intermissa
|
125
|
Venus diu' et 'castae Pierides meae'.
|
|
de priapeo metro. ex hac divisione et priapeus na-
|
|
scitur versus, cuius exemplum apud Catullum
|
|
'hunc lucum tibi dedico consecroque, Priape'. nam
|
|
cum in duo commata hic versus dividatur, superius
|
130
|
comma octo syllabarum erit, sequens septem deminuta
|
|
superioris commatis parte, ut si facias
|
|
'mater saeva Cupidinum mater saeva Cupido'. sed
|
|
adeo totus hic ex heroo venit hexametro, ut et apud
|
|
Homerum nullo immutato verbo complures inveniantur
|
135
|
priapei et apud Vergilium, quorum unum in praesentia
|
|
posuimus, qui forte succurrit, credo et alios inveniri
|
|
posse complures 'cui non dictus Hylas puer
|
|
et Latonia Delos'. quod apparet ita esse, quoniam ita
|
|
huius versus exigit natura, ut inter duo commata
|
140
|
exiguam pronuntiando interponas moram. nam 'cui
|
|
non dictus Hylas puer' par est huic 'hunc lucum tibi
|
|
dedico', sequens autem comma 'et Latonia Delos'
|
|
huic, 'consecroque Priape'. non ignoro autem variari
|
|
primas et secundas syllabas utriusque in priapeo com-
|
145
|
matis, ut modo ab iambo incipiat, modo a trochaeo,
|
|
tamquam 'hunc lucum tibi dedico consecroque, Priape, /
|
|
libens hoc tibi dedico, libens, sancte Priape'. nam et
|
|
hendecasyllabus, quem phalaecium vocamus, apud an-
|
|
tiquos auctores eodem modo solebat incipere alias a
|
150
|
spondeo, alias ab iambo, alias a trochaeo, ut apud
|
|
Catullum. hendecasyllabus a spondeo 'pas-
|
|
ser deliciae meae puellae', a trochaeo 'arido modo
|
|
pumice expolitum', ab iambo 'meas esse aliquid
|
|
putare nugas'. quae omnia genera hendecasyllabi Ca-
|
155
|
tullus et Sappho et Anacreonta et alios auctores se-
|
|
cutus non tamquam vitiosa vitavit, sed tamquam legi-
|
|
tima inseruit. ex quibus quoniam priapeus nascitur,
|
|
necesse est easdem habeat varietates.
|
|
quarta divisio est hendecasyllabi talis 'castae quas
|
160
|
veneramur <o> sorores'. nam priore commate Callimachus
|
|
in epigrammatibus usus est et Bacchy-
|
|
lides in carminibus et
|
|
alii. heroi autem dactylici pars est hoc modo 'castae
|
|
quas veneramur Olympia templa tenentes'.
|
165
|
quinta divisio est hendecasyllabi hoc exemplo 'castae
|
|
Pierides novem sorores'. nam secundum primum
|
|
spondeum insertus huic hendecasyllabo anapaestus
|
|
ionicum sotadeum facit sic 'castae dociles Pierides
|
|
novem sorores'. ex quo non est mirandum quod Varro in
|
170
|
cynodidascalico phalecion metrum
|
|
ionicum trimetrum appellat, quidam ionicum minorem.
|
|
sexta divisio est hoc exemplo 'cui dono le-
|
|
pidum novum libellum'. pars enim prior est 'cui dono',
|
|
quae accidit heroo metro sic 'cui dono titulum Troiae
|
175
|
qui primus ab oris'. reliqua pars hendecasyllabi 'lepi-
|
|
dum novum libellum' anacreonteon facit metron octo syl-
|
|
labarum iambicum ab anapaesto incipiens, quale est illud
|
|
apud Laevium 'mea Vatiena amabo'.
|
|
de galliambo. ex hoc nascitur galliambus repetito
|
180
|
hoc metro, sed una syllaba detracta, ut habeat semi-
|
|
pedem clausulam, quale est hoc 'mea Vatiena amabo',
|
|
ut faciat 'mea Vatiena amabo, mea Vatiena ama',
|
|
et illud similiter 'lepidum novum libellum, lepidus
|
|
novus liber'. huic pares sunt apud Maecenatem
|
185
|
'ades, inquit, o Cybebe, fera montium dea, /
|
|
ades et sonante typano quate flexibile caput'. sed quo
|
|
magis hic versus, quod matri sacer est Idaeae, vibrare
|
|
videatur, proximum ab ultimo pedem brachysyllabon
|
|
fecerunt et Graeci et hic ipse Maecenas iis quos modo
|
190
|
rettuli proximum sic, 'latus horreat
|
|
flagello, comitum chorus ululet', et Catullus
|
|
'Phrygium nemus citato cupide <pede> tetigit', et ille
|
|
alterius auctoris 'o qui chelyn cano-
|
|
ram plectro regit Italo': ut si facias illud ex Laeviano
|
195
|
metro ad hanc legem 'mea Vatiena amabo, mea cura, mea
|
|
Venus'. Catullus in anacreonteo * * *
|
|
'ades inquit o Cybebe'. potest adhuc fieri crispior,
|
|
si pro uno iambo brachysyllabon posuerimus in hunc mo-
|
|
dum 'mea vita, mea voluptas, mea cura, meus amor'.
|
200
|
hic versus habet primum pedem anapaestum, secundum
|
|
saepe iambum, non numquam tribrachum, tertium
|
|
iambum, semipedem accipit medium, quia ex duobus
|
|
commatibus constat; sequens comma accipit pariambum,
|
|
trochaeum, brachysyllabum, semipede cluditur. siquis
|
205
|
autem quaesierit, quid ita, cum sit galliambicus versus,
|
|
iambici quoque nomen acceperit, hoc versu, qui est
|
|
apud Maecenatem, lecto intelleget eum ex iambico
|
|
quoque trimetro nasci 'hic nympha
|
|
cingit omnis Acheloum senem'. adice syllabam Acheloo,
|
210
|
fiet galliambicus sic 'hic nympha cingit omnis Ache-
|
|
loium senem'. esse autem huic metro cognationem
|
|
cum sotadeo cognoscamus hinc licet, quia facta transla-
|
|
tione modica et sotadeus qui fuit transit in galliambum
|
|
et eodem modo galliambus in sotadeum. ex galliambo
|
215
|
in sotadeum sic 'Phrygium nemus citato cupide pede
|
|
tetigit, / Phrygium cupide <pede> tetigit nemus citato':
|
|
contra 'Galli timidi semianimes ter-
|
|
gora versant, / Galli tergora versant timidi semianimes'.
|
|
septima divisio hendecasyllabi talis est
|
220
|
'vivis ludis habes amas amaris'. nam quattuor syl-
|
|
labis prioribus detractis, quae accidere possunt heroo inci-
|
|
pienti cuilibet relinquitur 'habes amas amaris', par ana-
|
|
creonteo metro, quod est syllabarum septem. constat ex
|
|
tribus iambis et semipede: particula est posterior hippo-
|
225
|
nactei versus iambici quadrati, quem dixi a comi-
|
|
cis antiquis et latinis et graecis interponi frequentissime
|
|
sic 'quid maestus incedis Micon? habes, amas, amaris'.
|
|
puto me satis diligenter persecutum hendecasyllabi
|
|
singulos articulos ut ostenderem, cum quot metris ei
|
230
|
quaedam necessitudo contingeret.
|
|
DE PHILICIO METRO
|
|
Philicius versus ex duplici pede constat, quem bac-
|
233
|
chicon musici, choriambicon grammatici vocant. habet
|
|
longam et duas breves et longam, id est trochaeum et
|
235
|
iambum. hoc autem Philicus conscripsit hymnos Ce-
|
|
reri et Liberae, tali genere metri, quod scilicet et
|
|
sacris alis et arcanae deorum venerationi credidit con-
|
|
venire. apud nostros hoc metrum non reperio. exemplum
|
|
eius tale est 'frugiferae sacra deae quae colitis mystica
|
240
|
iunctaeque Iovi nefasto'. hunc hexametrum ex numero
|
|
bacchico composuit Philicus, quo usus est etiam Ar-
|
|
chebulus, de quo auctore supra rettuli; clusit
|
|
autem antibaccheo. numerus hic frequens est apud
|
|
lyricos et praecipue apud Alcaeum, Sappho, Anacreonta.
|
245
|
nascitur tamen et hic ab heroo, cuius dactylo primo,
|
|
qui constat ex longa et duabus brevibus, si iunxeris
|
|
sequentis dactyli vel spondei syllabam primam, facies
|
|
choriambum hoc modo 'arma virum', et in sequenti
|
|
versu 'Italiam'. ad summam pentametrum heroum, qui
|
250
|
habet dactylos primos duos, velut hunc
|
|
'unde meus veniat mollis in ora liber', adiectis duabus
|
|
syllabis longis facies choriambicum ex heroo pentametro
|
|
sic 'unde meus <nunc> veniat mollis in haec ora liber',
|
|
et 'dum meus assiduo luceat igne focus'
|
255
|
sic 'dum meus <hic> assiduo luceat hoc igne focus'.
|
|
DE PAEONICO METRO
|
|
paeonicus versus quadratus ab Aristophane comico
|
258
|
compositus est ex eo paeone, qui constat longa syl-
|
|
laba et tribus brevibus. cluditur autem cretico, qui et
|
260
|
ipse [constat] eiusdem generis et temporum totidem quot
|
|
ille, una parcior syllaba est, ne, si fluat eodem numero,
|
|
rhythmos, non metrum fiat. huius exemplum
|
|
'egregia percoluit ingenia musice, / carminis
|
|
in ore tenet ingenium * * * / sic Tiberis impla-
|
265
|
cidus in maria labitur'.
|
|
DE PROCELEUMATICO
|
|
proceleumaticus constat ex duobus pariambis, id est
|
268
|
quattuor brevibus syllabis, cuius exemplum et in pedum
|
|
demonstratione posui et nunc referam 'sedet
|
270
|
ibi Bromia †devata pede mulier, / modo pe-
|
|
cora rapida caper agitat humi, / caput inanime
|
|
tepet avida neque manus'. habet hic versus proceleuma-
|
|
ticos tres, quartum pariambum, semipede cluditur, ita
|
|
ut detracta proceleumatico syllaba in tribrachum cadat
|
275
|
et insistat, ne, ut dixi, numerus sit, non metrum.
|
|
DE SATURNIO VERSU
|
|
de saturnio versu dicendum est, quem nostri existi-
|
278
|
maverunt proprium esse Italicae regionis, sed falluntur.
|
|
a Graecis enim varie et multis modis tractatus est,
|
280
|
non solum a comicis, sed etiam a tragicis. nostri autem
|
|
antiqui, ut vere dicam quod apparet, usi sunt eo non
|
|
observata lege nec uno genere custodito, <ut> inter se
|
|
consentiant versus, sed praeterquam quod durissimos
|
|
fecerunt, etiam alios breviores, alios longiores inse-
|
285
|
ruerunt, ut vix invenerim apud Naevium, quos pro
|
|
exemplo ponerem. apud Euripidem et Callimachum et
|
|
quosdam antiquae comoediae scriptores tale inveni
|
|
genus 'turdis edacibus dolos comparas amice'; apud
|
|
Archilochum tale 'quem non rationis egentem vicit Ar-
|
290
|
chimedes', et tertium genus 'consulto producit eum
|
|
quo sit impudentior'. apud nostros autem in tabulis
|
|
antiquis, quas triumphaturi duces in Capitolio figebant
|
|
victoriaeque suae titulum saturniis versibus proseque-
|
|
bantur, talia repperi exempla: ex Regilli tabula
|
295
|
'duello magno dirimendo regibus subigendis', qui
|
|
est subsimilis ei quem paulo ante posui 'consulto pro-
|
|
ducit eum quo sit imprudentior'; in Acilii Glabrionis
|
|
tabula 'fundit fugat prosternit maximas
|
|
legiones'. apud Naevium poetam hos repperi idoneos
|
300
|
'ferunt pulchros crateras aureas lepi-
|
|
stas' et alio loco 'novem Iovis con-
|
|
cordes filiae sorores'. sed ex omnibus istis, qui sunt
|
|
asperrimi et ad demonstrandum minime accommodati,
|
|
optimus est quem Metelli proposuerunt de Naevio
|
305
|
aliquotiens ab eo versu lacessiti 'malum
|
|
dabunt Metelli Naevio poetae'. hic enim saturnius
|
|
constat ex hipponactei quadrati iambici posteriore com-
|
|
mate et phallico metro. hipponactei quadrati exemplum
|
|
'quid immerentibus noces, quid invides amicis?' nam
|
310
|
'malum dabunt Metelli' simile est illi 'quid invides
|
|
amicis', cui detracta syllaba prima facit phallicon
|
|
metrum, 'invides amicis'. ex quibus compositus est
|
|
hic saturnius, ut sit par huic, 'quid invides amicis,
|
|
invides amicis' hoc modo, 'malum dabunt Metelli
|
315
|
Naevio poetae'.
|
|
DE RELIQUIS HORATII METRIS
|
|
nunc reliqua metra Horatii, quae nondum attigi,
|
318
|
persequi volo, 'iam satis terris nivis
|
|
atque dirae / grandinis misit pater et rubente / dextera
|
320
|
sacras iaculatus arces / terruit urbem'. [hendecasyl-
|
|
labus sapphicus fiet phalecius immutato ordine
|
|
'vile potabis modicis Sabinum' * * * ] hoc metrum tria
|
|
cola habet paria, quartum brevem clausulam. sumptum
|
|
est ab Alcaeo; Sappho quoque frequenter eo utitur.
|
325
|
monostropha vocantur haec carmina, quia ad primam
|
|
strophen cetera respondent nulla interveniente epodo,
|
|
quae <cum> a prima strophe differat, faciat eam, quam
|
|
musici et grammatici triada nominant. composita autem
|
|
cola huius carminis singula ex duobus commatibus,
|
330
|
quorum quod antecedit ex archilochio quadrato na-
|
|
scitur sic 'iam satis terris magisque genibus haerebo
|
|
tuis': hoc enim par est huic 'nunc ita est, magis ma-
|
|
gisque genibus haerebo tuis'. sequens comma trimetri
|
|
iambici primam habet partem; componitur sic, 'nivis at-
|
335
|
que dirae genibus haerebo tuis', ut sit par huic 'magis
|
|
magisque genibus haerebo tuis'. clausula strophes huius
|
|
haec est, 'terruit urbem', quae nascitur ab heroo hexa-
|
|
metro sic, 'arma virumque cano Troiae qui terruit ur-
|
|
bem'. nam 'primus ab oris', pro qua hanc clausulam
|
340
|
posui, par est huic non tantum numero, sed etiam pedi-
|
|
bus: constat enim ex dactylo et spondeo. quae clausulae
|
|
et per se repetitae et inter se iunctae anapaesticon me-
|
|
tron efficiunt sic, 'terruit urbem terruit urbem / terruit
|
|
urbem primus ab oris, /
|
345
|
inclyte parva prodite patria / nomine celebri claroque
|
|
potens'. alterum carmen 'quis multa
|
|
gracilis te puer in rosa / perfusus liquidis urget odoribus /
|
|
grato, Pyrrha, sub antro? / cui flavam religas comam'.
|
|
prima duo cola paria sunt, 'Maecenas
|
350
|
atavis edite regibus'; duo quae subsequuntur commata
|
|
priapei sunt versus, ut iam docui sed praepo-
|
|
stere posita, quorum ordo hic est, 'cui flavam religas
|
|
comam grato, Pyrrha, sub antro / hunc
|
|
lucum tibi dedico consecroque, Priape'.
|
355
|
de hendecasyllabo alcaico. tertium genus carminis
|
|
est 'vides ut alta stet nive can-
|
|
didum / Soracte, nec iam sustineant onus / silvae la-
|
|
borantes geluque / flumina constiterint acuto'. primum
|
|
et secundum colon paria sunt. constat singula ex duobus
|
360
|
commatibus, quorum quod antecedit ex trimetro iam-
|
|
bico sumptum est et cum eo compositum sic, 'vides
|
|
ut alta genibus haerebo tuis'. sequitur comma 'stet
|
|
nive candidum'; ex hemistichio pentametri heroi deli-
|
|
bata syllaba compositum est: reddita enim syllaba fit
|
365
|
tale, 'stet nive candidulum'. potest etiam videri pars
|
|
metri illius extrema, quod est tale, 'Maecenas atavis
|
|
edite regibus', de quo iam disputavimus, ut
|
|
hoc ita cum illo iungatur, 'Maecenas atavis stet nive
|
|
candidum'. constat enim hoc comma ex choriambo,
|
370
|
quem faciunt iuncti trochaeus et iambus, et iambo.
|
|
ita facile convenit et cum choriambico metro, quod
|
|
bacchicon musici vocant, quale est 'Maecenas atavis
|
|
edite regibus'. sed qui altius haec non perspexerunt
|
|
grammatici, hoc putant metrum decurtato pentametro
|
375
|
factum, ut reddita syllaba fiat [pentametrum] tale,
|
|
'Maecenas atavis edite remigibus'; itemque versum
|
|
illum, 'solvitur acris hiems grata vice
|
|
veris et Favoni', non ex duobus metris compositum
|
|
putant, ut, cum de Archilocho loquebar, ostendi, qui
|
380
|
tetrametro heroo phallicum metrum iunxit, sed hexa-
|
|
metrum maiorem syllaba vocant. tertium colon, 'silvae
|
|
laborantes geluque', ex trimetro iambico factum de-
|
|
tractis ei tribus syllabis: adice enim ei rursus tres
|
|
syllabas, id est semipedem longum et iambum, fiet
|
385
|
trimetrus, 'silvae laborantes geluque frigido'. rursus
|
|
detrahe syllabam huic colo ultimam, fiet 'silvae labo-
|
|
rantes gelu', qui est epodus ex trimetro par illi, 'altas
|
|
maritat populos'. nam quem ad modum * * * si adieceris
|
|
idem nomen, erit probabilis trimetrus, 'silvae laborantes
|
390
|
gelu Simonides'. quartum colon est 'flumina constiterint
|
|
acuto'. haec clausula huius strophes facta est ex tetra-
|
|
metro epodo, cuius auctor Archilochus. exemplum subieci
|
|
'aut Ephesum bimarisve Corinthi': sic,
|
|
'flumina constiterint et acuto'. nam sive praeposueris
|
395
|
duos dactylos pedes sive subieceris, hexametrus herous
|
|
est: praepositis pedibus sic, 'praecipitataque flumina
|
|
constiterint <et> acuto', subiectis pedibus sic, 'flumina
|
|
constiterint et acuto frigoris ictu'. sed detrahitur epodo
|
|
syllaba, ut fiat conveniens clausula sic, 'flumina con-
|
400
|
stiterint acuto'. archebuleo quoque metro si detraxeris
|
|
primum pedem, qui est anapaestus aut spondeus, et
|
|
proximas ei duas breves, id est semipedem, reliquum erit
|
|
par huic clausulae. sic autem divides, 'neque nubila nec
|
|
veteres agitantur orni: / <nec veteres agitantur orni>'
|
405
|
par est huic, 'flumina constiterint acuto'. hoc quoque
|
|
carminis genus ab Alcaeo lyricus noster accepit.
|
|
quartum metron est Horatii, de quo nihil adhuc
|
|
diximus, 'Lydia, dic per omnes / te deos
|
|
oro, Sybarim cur properas amando'. quod metron et
|
410
|
ipse Horatius ignorando quale esset laboriosa obser-
|
|
vatione semel omnino facere conatus est, et in eo tamen
|
|
parum decenter erravit. nam fecit illud asperius uno
|
|
immutato pede. quod si scisset choriambicon esse et
|
|
habere clausulas certas, non in illam salebram inci-
|
415
|
disset. nam primum comma ex choriambo et anti-
|
|
bacchio compositum est, 'Lydia dic per omnes'. se-
|
|
cundum colon, quod est longius, tres habet choriambos
|
|
et unum antibacchium scilicet clausulae gratia, quod
|
|
metron Alcaeus sic ordinavit, homo in musicis exer-
|
420
|
citatissimus. at Horatius primum choriambum du-
|
|
rissimum fecit pro iambo spondeum infulciendo sic,
|
|
'hoc deos vere Sybarim'. nam si secutus esset Al-
|
|
caeum, sic ordinasset, 'hoc dea vere'. error tamen illius
|
|
habet excusationem, quod in ea perseveravit lege, quam
|
425
|
ipse sibi aliquo casu fecerat, usque ad ultimam partem
|
|
non mutando.
|
|
restat unum genus carminis, de quo nihil adhuc
|
|
diximus, 'non ebur neque aureum / mea re-
|
|
nidet in domo lacunar'. et hoc sumptum ab Alcaeo et
|
430
|
ab illo tractatum frequenter et ab Horatio semel omnino
|
|
compositum. est autem iambicum, et primum quidem
|
|
comma cum trimetro versu iungitur sic, 'beatus ille
|
|
non ebur neque aureum'. insequens autem metrum
|
|
Archilochium iambicon curtum habet, cuius exemplum
|
435
|
'trahuntque siccas machinae carinas', <sic>
|
|
et hoc, 'mea renidet in domo lacunar'.
|
|
omnia me metra Horatiana persecutum existimo.
|
|
illud in totum naturam metrorum cognoscere volentes
|
|
possum admonere, etiamsi non omnia comprehendi,
|
440
|
quaecumque apud Graecos poetas possunt inveniri
|
|
metra, quia sunt apud lyricos <et> tragicos et comicos
|
|
innumerabiles figurae compositionum, tantum me tamen
|
|
hoc libro consecutum, quem et paucis composui diebus
|
|
et memoria tantum modo adiuvante, ut quodcumque
|
445
|
metrum novum aliquis se invenisse iudicarit, ad haec
|
|
quae enumeravi utique referatur, cum omnia metra
|
|
varientur aut adiectione aut detractione aut concin-
|
|
natione aut permutatione. esse <et> alias species non
|
|
ignoro, sed hae sunt praestantissimae. adiectione ita,
|
450
|
'solvitur acris hiems grata vice veris et favoni';
|
|
accessit enim heroo metro syllaba, quae versum faceret
|
|
longiorem: detractione, tamquam 'trahuntque
|
|
siccas machinae carinas'; detracta enim trimetro syl-
|
|
laba fecit illum minorem: concinnatione, tamquam
|
455
|
'iam satis terris nivis atque dirae', pars
|
|
enim tetrametri prior cum priore trimetri parte com-
|
|
missa est: permutatione, tamquam 'occa-
|
|
sionem de die dumque virent genua': nam cum Archi-
|
|
lochus heroi partem priorem cum iambici priore parte
|
460
|
commiserit, ita ut antecederet herous in hunc modum,
|
|
'scribere versiculos amore percussum gravi',
|
|
Horatius immutavit, ut antecederet iambici pars, se-
|
|
queretur heroi sic, 'amore percussum gravi scribere
|
|
versiculos': et cum ex galliambo sotadeus fit, ex so-
|
465
|
tadeo galliambus, ut iam demonstravi.
|
|
habet autem metrorum contemplatio, si exercitatio
|
|
accessit, in cognoscendo voluptatem, cum et quae-
|
|
cumque dicuntur metra celeriter intellegamus unde sint
|
|
et qua ratione composita, et multa ipsi nova excogi-
|
470
|
tare possimus. nam si loculus ille Archimedius, <qui>
|
|
quattuordecim eboreas lamellas, quarum varii anguli
|
|
sunt, in quadratam formam inclusas habet, compo-
|
|
nentibus nobis aliter atque aliter modo galeam, modo
|
|
sicam, alias columnam, alias navem figurat et innume-
|
475
|
rabiles efficit species, solebatque nobis pueris hic locu-
|
|
lus ad confirmandam memoriam prodesse plurimum,
|
|
quanto maiorem potest nobis adferre voluptatem quan-
|
|
toque pleniorem utilitatem carmina inter manus haben-
|
|
tibus metrorum varia tractatio, cum subinde apud
|
480
|
poetas ea quae fallunt imperitos metra inserta numeris
|
|
et intermixta carminibus hac arte deprehendemus?
|
|
de quibus in his libris explicabimus, quos de melicis
|
|
poetis et de tragicis choris scripturi videmur, quibus
|
|
necesse erit etiam graeca interponere exempla, quod
|
485
|
ne faceremus in hoc libro elaboravimus. nam si vo-
|
|
lumus de omni ratione carminum dicere, necesse
|
|
est ad eorum copias manum porrigamus, qui cum
|
|
essent non tantum poetae perfectissimi sed etiam
|
|
musici, sine magno labore praeparatis utebantur
|
490
|
facultatibus.
|
|