Archipiratae Filia
  Captus a piratis scripsit patri de redemptione; 1.6.pr.1
non redimebatur. Archipiratae filia iurare eum
coegit ut duceret se uxorem si dimissus esset;
iuravit. Relicto patre secuta est adulescentem.
Redit ad patrem, duxit illam. Orba incidit. 5
Pater imperat ut archipiratae filiam dimittat et
orbam ducat. Nolentem abdicat.
  PORCI LATRONIS Pro di boni, et haec puella hos- 1.1
pitio patris excepta est? Prohibeo domo terra pro-
hibendam. Bonae spei uxor, bonae spei nurus, quae
amare potest vel captivum, odisse vel patrem. 'Captus'
inquit 'in tenebris iacebam.' Narra, obsecro, soceri tui 5
beneficia. Possum, iudices, esse securus? Filius
meus ait se uxori parricidium debere.
  CESTI PII Quis interfuit nuptiis tuis? pater?
denique puellae pater?
  Ex altera parte. IULI BASSI Hodie captivus 2.1
essem nisi haec archipiratae filia fuisset. Ut dixi:
'patrem habeo,' inter bonos captivos sepositus sum.
Archipiratae filia vocatur, puto ex aliqua nata captiva;
certe animum eius natura a patre abduxerat: miseri- 5
cors erat, deprecabatur, flebat, movebatur periculis
omnium; nihil in illa deprehendi poterat piraticum.
Promisi nuptias, et quasi aliquam sacram testationem
tuum nomen inserui. Eo loco me non deseruit in quem
venire etiam patres timuerunt. Artius nos fortuna alli- 10
gavit [nisi corpus omnia vinculis] quam ut orba posset
divellere. Vidisses tectum pannis corpus, omnia
membra vinculis pressa, macie retractos introrsus oculos,
obtritas catenis et inutiles manus: talem quis amare nisi
misericors posset? Decepi te, puella, alia pollicitus: 3.1
cum veneris in patriam mecum, ibi tibi gratiam
referam; hic catenatus, egens, squalidus quid pos-
sum? Pater meus, socer tuus—hoc enim te iam
pridem vocabat—, socer, inquam, tibi tuus gratiam 5
referet.
  Quidam avitas paternasque flagitiis obruerunt
imagines, quidam ignobiles nati fecere posteris genus:
in illis non servasse quod acceperant maximum
dedecus, in illis quod nemo dederat fecisse laudabile 10
est. Si possent homines facere sibi sortem nascendi,
nemo esset humilis, nemo egens, unusquisque felicem
domum invaderet; sed quamdiu non sumus, natura
nos regit et in quemcumque vult casum quemque
mittit: hic sumus aestimandi, cum sumus nostri. 15
Quis fuit Marius, si illum suis inspexerimus maiori- 4.1
bus? in multis consulatibus nihil habet clarius quam se
auctorem. Pompeium si hereditariae extulissent imagines,
nemo Magnum dixisset. Servium regem tulit Roma, in
cuius virtutibus humilitate nominis nihil est clarius. 5
Quid tibi videntur illi ab aratro, qui paupertate sua beatam
fecere rem publicam? Quemcumque volueris revolve
nobilem: ad humilitatem pervenies. Quid recenseo
singulos, cum hanc urbem possim tibi ostendere?
Nudi <hi> stetere colles, interque tam effusa moenia 10
nihil est humili casa nobilius: fastigatis supra tectis
auro puro fulgens praelucet Capitolium. Potes
obiurgare Romanos quod humilitatem suam cum
obscurare possint ostendunt, et haec non putant
magna nisi apparuerit ex parvis surrexisse? 15
  'Misereri illius oportet, quia orba est.' Ista 5.1
tamen habet propinquos, habet amicos paternos,
habet te inbecillitatis suae tutorem fortissimum.
Omnes uxores divites servitutem exigunt. Crede
mihi, volet in suis regnare divitiis; et tamen aecum 5
est †eam possidere domum quam me† agnoverit.
Si coeperimus esse magis liberi, si paulo speciosior
animo eius adfulserit domus, si parum blande feceri-
mus, relinquet: et tunc est tormentum carere divitiis
cum illas iam senseris. Vides quid inter duas uxores 10
intersit: ista si nos reliquerit repetet sua, haec quod
dedit dimissa non auferet. Multi uxores sine dotibus
habuere, quidam dictas non accepere dotes, quidam
etiam emptis contenti fuere mancipiis, et, cum pos-
sent accipere divitias, emere quibus libertatem 15
darent maluerunt quam suam vendere. Aliquis in 6.1
adoptionem iuvenis petitur: si volet ire, quaerat
senex ille qui petit quales et quot habeat maiores,
quanta bona, an satis magno se possit addicere.
Aliquis capere orbos senes vult et suas spes in alienas 5
mortes diffundere: excutiat testamenta, scrutetur
census. Ubi vero quaeret uxorem, videat an nuptias
suas amet, an nil pluris faciat marito, an misericors sit,
an fortis sit, an possit, si quid viro inciderit, mala una
tolerare: si his bonis fuerit instructa, dotata est. 10
  Non possumus una felices esse: quod solemus, una
infelices erimus. Fac, inquit, quod imperat; nolo
propter me patrem tuum offendas. Ibo, inquit, sola.
Tu ibis? Quo, infelix? quas petitura regiones?
Est enim tibi aliquis locus? Pater tuus nobis maria 15
praeclusit, meus terras.
  CESTI PII Solent qui coguntur a patribus ut 7.1
uxores ducant illa dicere: 'non sumus etiam nunc
apti nuptiis.' Ego contra refugio uxorem quia
uxorius sum.
  ARELLI FUSCI patris Inpotens malum est beata 5
uxor. Cum inmensum pondus auri orba attulerit,
cum pecunia arcas nostras oneraverit, quid aliud quam
beati serviemus? Altera filium dat tibi, altera patri-
monium: pater, utra magis dives est? Locuples est,
pater, quam mihi concilias: o si scires quam dives et 10
haec fuisset! 'Orba' inquit 'est': et haec orba
est; inter duas orbas ea mihi curanda est magis quam
orbam ego feci.
  {⁴¹Divisio.}⁴¹ In hac controversia nihil litium fuit: 8.1
fere omnes consentiunt. Latro primam quaestionem
fecit: an pater propter matrimonium abdicare filium
possit, cum liberum cuique huius rei arbitrium sit.
Gallio subiecit huic: etiamsi potest imperare filio ut 5
uxorem ducat, an ei qui iam habet. Latro secundam
fecit: si ius est patri etiam propter matrimonium
abdicandi, an huic liberum non fuerit parere cum
iurasset. Hoc in haec divisit: an nemo iureiurando
teneatur quo per necessitatem adactus est; an 10
expleverit iusiurandum ducendo illam uxorem; an,
etiamsi non explevit, non teneatur religione qui
coactus aliquid contra iusiurandum facit: hunc autem
cogi a patre. Si per iusiurandum [facit hunc] potest
parere patri, an debeat. Hic de meritis puellae et 15
moribus.
  Colore hoc usus est Latro pro patre: puellam non 9.1
misericordia motam, sed libidine, et ideo non esse bene-
ficium. In argumentis eleganter hanc partem trac-
tavit: etiamsi beneficium dedisset, non esse sic
referendam gratiam; deinde beneficium esse quod 5
iudicio detur, non quod furore aut morbo.
  Hispo Romanius alio colore dixit illam non amore
adulescentis, sed odio patris sui secutam; voluit illi et
amoris commendationem detrahere.
  Buteo longe arcessito colore usus est; voluit enim 10
videri non invito patre, sed secreto suadente, palam
dissimulante totum hoc gestum; arte illa honestam
condicionem nuptiarum inventam, cum alio nullo
modo posset; neque enim aliter effugere illos potuisse
nisi patiente patre. Sed aiebat Latro non esse tanti 10.1
detrahere illi commendationem soluti adulescentis ut
detraheretur invidia relicti patris.
  Fuscus Arellius egregie declamavit; non enim
propter nuptias orbae dimitti illam, sed, quamvis orba 5
non esset, eici iussit. Non aliam sibi magis placere
sed illam displicere dixit, et hoc quod Latro trans-
currerat pressit: timere se puellam temerariam,
inter piratas natam, inter piratas educatam, inpiam
in patrem. 10
  Gallio illud quod omnes scholastici transierunt
dixit: timere se ne haec speculatrix esset et piratis
occasiones omnes indicaret, aut certe ne videretur;
nolle se suspectum esse rei publicae.
  <Iulius Bassus ex altera parte hoc pressit, se> illi 15
iurasse; timuit ne puella videretur improbe iusiuran-
dum exegisse: ne quid liberi sibi esset, adiecit iurasse
se per patrem.
  Triarius dum sententiam puerilem captat, inepte 11.1
dixit iurasse se et per orbam. Aiebat enim Cestius
male deseri hanc orbam <si per eam> etiam iurasset.
Latro aiebat <alterum> quoque iusiurandum inep-
tum esse; nihil enim minus convenire quam aliquem 5
per patrem iurare patrem relicturae.
  Omnes honestam mentem puellae dederunt,
omnes dixerunt eam misericordia motam, non amore.
Solus Pollio iudicio fecisse vult eam [etiam miseri-
cordia discessisse]; dixit enim illam non potuisse 10
cum piratis vivere; ut primam honestam occasionem
invenerit discedendi, discessisse.
  Q. Haterius a parte patris pulcherrimam imaginem 12.1
movit: coepit enim subito quo solebat cursu orationis
describere, quasi exaudiret aliquem tumultum, vastari
omnia ac rapi, conburi incendiis villas, fugas agres-
tium; et cum omnia implesset terrore, adiecit: quid 5
exhorruisti, adulescens? socer tuus venit.
  Glyconis valde levis [et greca] sententia est:
καταπόντωσον τὸν ἴδιον γενέτορα· ἔχομεν πατέρα.
Tolerabilem dixit illam rem, cum iurisiurandi vim
describeret: hoc esse quod foedera sanciret, quo 10
astringerentur exercitus: ὅρκος ἐστὶν πεῖσμα καὶ
παρὰ πειραταῖς πεπιστευμένον.
  Artemon circa eundem sensum versatus est a parte
adulescentis; cum dixisset relictum patrem, adiecit:
λοιδόρει νῦν τὸν ἀρχιπειρατήν, τὸν μιαιφόνον, τὸν 15
ἱερόσυλον· πρόσθες, εἰ θέλεις, καὶ τὸν ἐπίορκον.