Intrandum est igitur in rerum naturam et penitus
|
5.44.1
|
quid ea postulet pervidendum; aliter enim nosmet
|
|
ipsos nosse non possumus. quod praeceptum quia
|
|
maius erat, quam ut ab homine videretur, idcirco as-
|
|
signatum est deo. iubet igitur nos Pythius Apollo
|
5
|
noscere nosmet ipsos. cognitio autem haec est una
|
|
nostri, ut vim corporis animique norimus sequamur-
|
|
que eam vitam, quae rebus iis ipsis perfruatur. quo-
|
|
niam autem is animi appetitus a principio fuit, ut ea,
|
|
quae dixi, quam perfectissima natura haberemus, con-
|
10
|
fitendum est, cum id adepti simus, quod appetitum
|
|
sit, in eo quasi in ultimo consistere naturam, atque
|
|
id esse summum bonum; quod certe universum sua
|
|
sponte ipsum expeti et propter se necesse est, quoniam
|
|
ante demonstratum est etiam singulas eius partes esse
|
15
|
per se expetendas. In enumerandis autem corporis
|
45.1
|
commodis si quis praetermissam a nobis voluptatem
|
|
putabit, in aliud tempus ea quaestio differatur. utrum
|
|
enim sit voluptas in iis rebus, quas primas secundum
|
|
naturam esse diximus, necne sit ad id, quod agimus,
|
5
|
nihil interest. si enim, ut mihi quidem videtur, non
|
|
explet bona naturae voluptas, iure praetermissa est;
|
|
sin autem est in ea, quod quidam volunt, nihil im-
|
|
pedit hanc nostram comprehensionem summi boni.
|
|
quae enim constituta sunt prima naturae, ad ea si
|
10
|
voluptas accesserit, unum aliquod accesserit commo-
|
|
dum corporis neque eam constitutionem summi boni,
|
|
quae est proposita, mutaverit.
|
|
Et adhuc quidem ita nobis progressa ratio est, ut
|
46.1
|
ea duceretur omnis a prima commendatione naturae.
|
|
nunc autem aliud iam argumentandi sequamur genus,
|
|
ut non solum quia nos diligamus, sed quia cuiusque
|
|
partis naturae et in corpore et in animo sua quaeque
|
5
|
vis sit, idcirco in his rebus summe nostra sponte
|
|
moveamur. atque ut a corpore ordiar, videsne ut,
|
|
si quae in membris prava aut debilitata aut inminuta
|
|
sint, occultent homines? ut etiam contendant et ela-
|
|
borent, si efficere possint, ut aut non appareat cor-
|
10
|
poris vitium aut quam minimum appareat? multos-
|
|
que etiam dolores curationis causa perferant, ut, si
|
|
ipse usus membrorum non modo non maior, verum
|
|
etiam minor futurus sit, eorum tamen species ad na-
|
|
turam revertatur? etenim, cum omnes natura totos se
|
15
|
expetendos putent, nec id ob aliam rem, sed propter
|
|
ipsos, necesse est eius etiam partis propter se expeti,
|
|
quod universum propter se expetatur. Quid? in motu
|
47.1
|
et in statu corporis nihil inest, quod animadverten-
|
|
dum esse ipsa natura iudicet? quem ad modum quis
|
|
ambulet, sedeat, qui ductus oris, qui vultus in quo-
|
|
que sit? nihilne est in his rebus, quod dignum libero
|
5
|
aut indignum esse ducamus? nonne odio multos
|
|
dignos putamus, qui quodam motu aut statu videntur
|
|
naturae legem et modum contempsisse? et quoniam
|
|
haec deducuntur de corpore, quid est cur non recte
|
|
pulchritudo etiam ipsa propter se expetenda ducatur?
|
10
|
nam si pravitatem inminutionemque corporis propter
|
|
se fugiendam putamus, cur non etiam, ac fortasse
|
|
magis, propter se formae dignitatem sequamur? et
|
|
si turpitudinem fugimus in statu et motu corporis,
|
|
quid est cur pulchritudinem non sequamur? atque
|
15
|
etiam valitudinem, vires, vacuitatem doloris non
|
|
propter utilitatem solum, sed etiam ipsas propter se
|
|
expetemus. quoniam enim natura suis omnibus expleri
|
|
partibus vult, hunc statum corporis per se ipsum
|
|
expetit, qui est maxime e natura, quae tota pertur-
|
20
|
batur, si aut aegrum corpus est aut dolet aut caret
|
|
viribus.
|
|