Iam vero quis dicere audeat vera omnia esse
|
2.127.6
|
somnia? 'Aliquot somnia vera', inquit Ennius,
|
|
'sed omnia noenum necesse est'. Quae est tan-
|
|
dem ista distinctio? quae vera, quae falsa habet? et,
|
|
si vera a deo mittuntur, falsa unde nascuntur? nam
|
10
|
si ea quoque divina, quid inconstantius deo? quid in-
|
|
scitius autem est quam mentes mortalium falsis et
|
|
mendacibus visis concitare? sin vera visa divina sunt,
|
|
falsa autem et inania humana, quae est ista designandi
|
|
licentia, ut hoc deus, hoc natura fecerit potius quam
|
15
|
aut omnia deus, quod negatis, aut omnia natura?
|
|
quodquoniam illud negatis, hoc necessario confitendum
|
|
est. Naturam autem eam dico, qua numquam animus
|
128.1
|
insistens agitatione et motu esse vacuus potest. Is
|
|
cum languore corporis nec membris uti nec sensibus
|
|
potest, incidit in visa varia et incerta ex reliquiis, ut
|
|
ait Aristoteles, inhaerentibus earum rerum, quas vi-
|
5
|
gilans gesserit aut cogitaverit; quarum perturbatione
|
|
mirabiles interdum existunt species somniorum; quae si
|
|
alia falsa, alia vera, qua nota internoscantur, scire sane
|
|
velim. Si nulla est, quid istos interpretes audiamus?
|
|
sin quaepiam est, aveo audire, quae sit; sed haerebunt.
|
10
|
Venit enim iam in contentionem, utrum sit proba-
|
129.1
|
bilius, deosne inmortalis, rerum omnium praestantia
|
|
excellentis, concursare <circum> omnium mortalium, qui
|
|
ubique sunt, non modo lectos, verum etiam grabatos
|
|
et, cum stertentem aliquem viderint, obicere iis visa
|
5
|
quaedam tortuosa et obscura, quae illi exterriti somno
|
|
ad coniectorem mane deferant, an natura fieri, ut mo-
|
|
biliter animus agitatus, quod vigilans viderit, dor-
|
|
miens videre videatur. Utrum philosophia dignius, sa-
|
|
garum superstitione ista interpretari an explicatione
|
10
|
naturae? ut, si iam fieri possit vera coniectura som-
|
|
niorum, tamen isti, qui profitentur, eam facere non
|
|
possint; ex levissimo enim et indoctissimo genere
|
|
constant. Stoici autem tui negant quemquam nisi sa-
|
|
pientem divinum esse posse. Chrysippus quidem divi-
|
130.1
|
nationem definit his verbis: vim cognoscentem et
|
|
videntem et explicantem signa, quae a dis ho-
|
|
minibus portendantur; officium autem esse eius
|
|
praenoscere, dei erga homines mente qua sint quidque
|
5
|
significent, quem ad modumque ea procurentur atque
|
|
expientur. Idemque somniorum coniectionem definit
|
|
hoc modo: esse vim cernentem et explanantem,
|
|
quae a dis hominibus significentur in somnis.
|
|
Quid ergo? ad haec mediocri opus est prudentia an
|
10
|
et ingenio praestanti et eruditione perfecta? Talem
|
|
autem cognovimus neminem. Vide igitur, ne, etiamsi
|
131.1
|
divinationem tibi esse concessero, quod numquam fa-
|
|
ciam, neminem tamen divinum reperire possimus.
|
|
Qualis autem ista mens est deorum, si neque ea no-
|
|
bis significant in somnis, quae ipsi per nos intellega-
|
5
|
mus, neque ea, quorum interpretes habere possimus?
|
|
similes enim sunt dei, si ea nobis obiciunt, quorum
|
|
nec scientiam neque explanatorem habeamus, tam-
|
|
quam si Poeni aut Hispani in senatu nostro loque-
|
|
rentur sine interprete. Iam vero quo pertinent ob-
|
132.1
|
scuritates et aenigmata somniorum? intellegi enim a
|
|
nobis di velle debebant ea, quae nostra causa nos
|
|
monerent. Quid? poëta nemo, nemo physicus obscu-
|
|
rus? Ille vero nimis etiam obscurus Euphorion; at
|
133.1
|
non Homerus. Uter igitur melior? Valde Heraclitus
|
|
obscurus, minime Democritus. Num igitur conferendi?
|
|
Mea causa me mones, quod non intellegam? Quid me
|
|
igitur mones? ut si quis medicus aegroto imperet, ut
|
5
|
sumat
|
|
Terrigenam, herbigradam, domiportam, sanguine cassam,
|
|
potius quam hominum more cocleam diceret. Nam
|
|
Pacuvianus Amphio
|
|
Quadrupés tardigrada, agréstis, humilis, áspera,
|
10
|
Capité brevi, cervice ánguina, aspectú truci,
|
|
Evíscerata, inánima, cum animalí sono
|
|
cum dixisset obscurius, tum Attici respondent:
|
|
Non íntellegimus, nísi si aperte díxeris.
|
|
At ille uno verbo: Testudo. Non potueras hoc igi-
|
15
|
tur a principio, citharista, dicere?
|
|