His dicendi uirtutibus usus orator in iudiciis consiliis
|
12.11.1.1
|
contionibus senatu, in omni denique officio boni ciuis, finem
|
|
quoque dignum et optimo uiro et opere sanctissimo faciet,
|
|
non quia prodesse umquam satis sit et illa mente atque illa
|
|
facultate praedito non optandum operis pulcherrimi quam
|
5
|
longissimum tempus, sed quia decet hoc quoque prospicere,
|
|
ne quid peius quam fecerit faciat. Neque enim scientia modo
|
2.1
|
constat orator, quae augetur annis, sed uoce latere firmitate:
|
|
quibus fractis aut inminutis aetate seu ualetudine cauendum
|
|
ne quid in oratore summo desideretur, ne intersistat fatiga-
|
|
tus, ne quae dicet parum audiri sentiat, ne se quaerat prio-
|
5
|
rem. Vidi ego longe omnium quos mihi cognoscere contigit
|
3.1
|
summum oratorem Domitium Afrum ualde senem cotidie
|
|
aliquid ex ea quam meruerat auctoritate perdentem, cum
|
|
agente illo quem principem fuisse quondam fori non erat
|
|
dubium alii, quod indignum uideatur, riderent, alii erubesc-
|
5
|
erent: quae occasio †illo† fuit dicendi malle eum deficere
|
|
quam desinere. Neque erant illa qualiacumque mala, sed
|
4.1
|
minora. Quare antequam in has aetatis ueniat insidias,
|
|
receptui canet et in portum integra naue perueniet. Neque
|
|
enim minores eum cum id fecerit studiorum fructus prose-
|
|
quentur: aut ille monumenta rerum posteris aut, ut L.
|
5
|
Crassus [aut] in libris Ciceronis destinat, iura quaerentibus
|
|
reddet aut eloquentiae componet artem aut pulcherrimis
|
|
uitae praeceptis dignum os dabit. Frequentabunt uero eius
|
5.1
|
domum optimi iuuenes more ueterum et uere dicendi uiam
|
|
uelut ex oraculo petent. Hos ille formabit quasi eloquentiae
|
|
parens, et ut uetus gubernator litora et portus et quae tem-
|
|
pestatium signa, quid secundis flatibus quid aduersis ratio
|
5
|
poscat docebit, non humanitatis solum communi ductus
|
|
officio, sed amore quodam operis: nemo enim minui uelit id
|
6.1
|
in quo maximus fuit. Quid porro est honestius quam docere
|
|
quod optime scias? Sic ad se Caelium deductum a patre
|
|
Cicero profitetur, sic Pansam, Hirtium, Dolabellam <ad>
|
|
morem praeceptoris exercuit cotidie dicens audiensque. Ac
|
7.1
|
nescio an eum tum beatissimum credi oporteat fore cum iam
|
|
secretus et consecratus, liber inuidia, procul contentionibus
|
|
famam in tuto conlocarit et sentiet uiuus eam quae post fata
|
|
praestari magis solet [et] uenerationem et quid apud posteros
|
5
|
futurus sit uidebit.
|
|
Conscius sum mihi, quantum mediocritate ualui, quaeque
|
8.1
|
antea scierim quaeque operis huiusce gratia potuerim inqui-
|
|
rere candide me atque simpliciter in notitiam eorum, si qui
|
|
forte cognoscere uoluissent, protulisse. Atque id uiro bono
|
|
satis est, docuisse quod scierit. Vereor tamen ne aut magna
|
9.1
|
nimium uidear exigere, qui eundem uirum bonum esse et
|
|
dicendi peritum uelim, aut multa, qui tot artibus in pueritia
|
|
discendis morum quoque praecepta et scientiam iuris
|
|
ciuilis praeter ea quae de eloquentia tradebantur adiecerim,
|
5
|
quique haec operi nostro necessaria esse crediderint uelut
|
|
moram rei perhorrescant et desperent ante experimentum.
|
|
[tu] Qui primum renuntient sibi quanta sit humani ingenii
|
10.1
|
uis, quam potens efficiendi quae uelit, cum maria transire,
|
|
siderum cursus numerosque cognoscere, mundum ipsum
|
|
paene dimetiri minores sed difficiliores artes potuerint. Tum
|
|
cogitent quantam rem petant quamque nullus sit hoc pro-
|
5
|
posito praemio labor recusandus. Quod si mente conceperint,
|
11.1
|
huic quoque parti facilius accedent, ut ipsum iter neque
|
|
inperuium neque saltem durum putent. Nam id quod prius
|
|
quodque maius est, ut boni uiri simus, uoluntate maxime
|
|
constat: quam qui uera fide induerit, facile eas idem quae
|
5
|
uirtutem docent artis accipiet. Neque enim aut tam perplexa
|
12.1
|
aut tam numerosa sunt quae †praemuntur† ut non pau-
|
|
corum admodum annorum intentione discantur. Longam
|
|
[in] eam facit operam quod repugnamus: breuis est institutio
|
|
uitae honestae beataeque, si credas; natura enim nos ad
|
5
|
mentem optimam genuit, adeoque discere meliora uolenti-
|
|
bus promptum est ut uere intuenti mirum sit illud magis,
|
|
malos esse tam multos. Nam ut aqua piscibus, ut sicca
|
13.1
|
terrenis, circumfusus nobis spiritus uolucribus conuenit, ita
|
|
certe facilius esse oportebat secundum naturam quam contra
|
|
eam uiuere. Cetera uero, etiam si aetatem nostram non spatio
|
|
senectutis sed tempore adulescentiae metiamur, abunde mul-
|
5
|
tos ad discendum annos habent: omnia enim breuiora reddet
|
|
ordo et ratio et modus. Sed culpa est in praeceptoribus
|
14.1
|
prima, qui libenter detinent <quos> occupauerunt, partim
|
|
cupiditate diutius exigendi mercedulas, partim ambitione,
|
|
quo difficilius <uideatur esse> quod pollicentur, partim etiam
|
|
inscientia tradendi uel neglegentia: proxima in nobis, qui
|
5
|
morari in eo quod nouimus <quam> discere quae nondum
|
|
scimus melius putamus. Nam ut de nostris potissimum
|
15.1
|
studiis dicam, quid attinet tam multis annis quam in more
|
|
est plurimorum, ut de iis a quibus magna in hoc pars aetatis
|
|
absumitur taceam, declamitare in schola et tantum laboris
|
|
in rebus falsis consumere, cum satis sit modico tempore
|
5
|
imaginem ueri discriminis et dicendi leges comperisse? Quod
|
16.1
|
non eo dico quia sit umquam omittenda dicendi exercitatio,
|
|
sed quia non in una sit eius specie consenescendum. * cognosc-
|
|
ere et praecepta uiuendi perdiscere et in foro nos experiri
|
|
potuimus dum scholastici sumus. Discendi ratio talis ut non
|
5
|
multos <poscat> annos: quaelibet enim ex iis partibus quarum
|
|
habui mentionem in paucos libros contrahi solet, adeo non
|
|
est infinito spatio ad traditionem opus. Reliqua est <exerci-
|
|
tatio>, quae uires cito facit, cum fecit tuetur. Rerum cognitio
|
17.1
|
cotidie crescit; et tamen quam multorum ad eam librorum
|
|
necessaria lectio est, quibus aut rerum exempla ab historicis
|
|
aut dicendi ab oratoribus petuntur, philosophorum quoque
|
|
consultorumque opiniones, si utilia uelimus legere, non,
|
5
|
quod <ne fieri> quidem potest, omnia. Sed breue nobis tempus
|
18.1
|
nos fecimus: quantulum enim studiis partimur? Alias horas
|
|
uanus salutandi labor, alias datum fabulis otium, alias
|
|
spectacula, alias conuiuia trahunt. Adice tot genera ludendi
|
|
et insanam corporis curam, peregrinationes, rura, calculorum
|
5
|
anxiam sollicitudinem, inuitamenta libidinum et uinum et
|
|
fractis omni genere uoluptatum animis ne ea quidem tem-
|
|
pora idonea quae supersunt. Quae si omnia studiis inpen-
|
19.1
|
derentur, iam nobis longa aetas et abunde satis ad discendum
|
|
spatii uideretur uel diurna tantum computantibus tempora,
|
|
ut nihil noctes, quarum bona pars omni somno longior est,
|
|
adiuuarent. Nunc computamus annos non quibus studuimus
|
5
|
sed quibus uiximus. Nec uero si geometrae <et musici> et
|
20.1
|
grammatici ceterarumque artium professores omnem suam
|
|
uitam, quamlibet longa fuerit, in singulis artibus con-
|
|
sumpserunt, sequitur ut pluris quasdam uitas ad plura
|
|
discenda desideremus. Neque enim illi didicerunt haec
|
5
|
usque in senectutem, sed ea sola didicisse contenti fuerunt
|
|
ac tot annos non in percipiendo exhauserunt <sed in prae-
|
|
cipiendo>.
|
|
Ceterum, ut de Homero taceam, in quo nullius non artis
|
21.1
|
aut opera perfecta aut certe non dubia uestigia reperiuntur,
|
|
ut Elium Hippian transeam, <qui non> liberalium modo dis-
|
|
ciplinarum prae se scientiam tulit, sed uestem et anulum
|
|
crepidasque quae omnia manu sua fecerat in usu habuit,
|
5
|
atque ita se praeparauit ne cuius alterius ope egeret: inlusisse
|
|
tot <malis> quot summa senectus habet uniuersae Graeciae
|
|
credimus Gorgian, qui quaerere auditores de quo quisque
|
|
uellet iubebat. Quae tandem ars digna litteris Platoni defuit?
|
22.1
|
Quot saeculis Aristoteles didicit ut non solum quae ad philo-
|
|
sophos atque oratores pertinent scientia complecteretur, sed
|
|
animalium satorumque naturas omnis perquireret? Illis haec
|
|
inuenienda fuerunt, nobis cognoscenda sunt. Tot nos prae-
|
5
|
ceptoribus, tot exemplis instruxit antiquitas, ut possit uideri
|
|
nulla sorte nascendi aetas felicior quam nostra, cui docendae
|
|
priores elaborarunt. M. igitur Cato, idem summus imperator,
|
23.1
|
idem sapiens, idem orator, idem historiae conditor, idem
|
|
iuris, idem rerum rusticarum peritissimus fuit; inter tot
|
|
operas militiae, tantas domi contentiones rudi saeculo litteras
|
|
<Graecas> aetate iam declinata didicit, ut esset homini-
|
5
|
bus documento ea quoque percipi posse quae senes concu-
|
|
pissent. Quam multa, paene omnia tradidit Varro! Quod
|
24.1
|
instrumentum dicendi M. Tullio defuit? Quid plura? cum
|
|
etiam Cornelius Celsus, mediocri uir ingenio, non solum de
|
|
his omnibus conscripserit artibus, sed amplius rei militaris
|
|
et rusticae et medicinae praecepta reliquerit, dignus uel ipso
|
5
|
proposito ut eum scisse omnia illa credamus.
|
|
At perficere tantum opus arduum, et nemo perfecit. Ante
|
25.1
|
omnia sufficit ad exhortationem studiorum capere id rerum
|
|
naturam, nec quidquid non est factum ne fieri quidem
|
|
posse, cum omnia quae magna sunt atque admirabilia tem-
|
|
pus aliquod quo primum efficerentur habuissent: nam et
|
26.1
|
poesis ab Homero et Vergilio tantum fastigium accepit et
|
|
eloquentia a Demosthene atque Cicerone, denique quidquid
|
|
est optimum ante non fuerat. Verum etiam si qui summa
|
|
desperet (quod cur faciat cui ingenium ualetudo facultas
|
5
|
praeceptores non deerunt?), tamen est, ut Cicero ait, pul-
|
|
chrum in secundis tertiisque consistere. Neque enim si quis
|
27.1
|
Achillis gloriam in rebus bellicis consequi non potest, Aiacis
|
|
aut Diomedis laudem aspernabitur, nec qui Homeri non
|
|
fuerunt * Quin immo si hanc cogitationem homines habuis-
|
|
sent, ut nemo se meliorem fore eo qui optimus fuisset
|
5
|
arbitraretur, ii ipsi qui sunt optimi non fuissent, nec post
|
|
Lucretium ac Macrum Vergilius nec post Crassum et Horten-
|
|
sium Cicero, sed nec illi qui post eos fuerunt. Verum ut trans-
|
28.1
|
eundi spes non sit, magna tamen est dignitas subsequendi.
|
|
An Pollio et Messala, qui iam Cicerone arcem tenente
|
|
eloquentiae agere coeperunt, parum in uita dignitatis
|
|
habuerunt, parum ad posteros gloriae tradiderunt? Alioqui
|
5
|
pessime de rebus humanis perductae in summum artes
|
|
mererentur, si quod optimum, <idem ultimum> fuisset.
|
|
Adde quod magnos modica quoque eloquentia parit fructus,
|
29.1
|
ac si quis haec studia utilitate sola metiatur, paene illi per-
|
|
fectae par est. Neque erat difficile uel ueteribus uel nouis
|
|
exemplis palam facere non aliunde maiores opes honores
|
|
amicitias, laudem praesentem futuram hominibus contigisse,
|
5
|
nisi indignum litteris esset ab opere pulcherrimo, cuius trac-
|
|
tatus atque ipsa possessio plenissimam studiis gratiam refert,
|
|
hanc minorem exigere mercedem, more eorum qui a se non
|
|
uirtutes sed uoluptatem quae fit ex uirtutibus peti dicunt.
|
|
Ipsam igitur orandi maiestatem, qua nihil di inmortales
|
30.1
|
melius homini dederunt et qua remota muta sunt omnia et
|
|
luce praesenti ac memoria posteritatis carent, toto animo
|
|
petamus, nitamurque semper ad optima, quod facientes aut
|
|
euademus in summum aut certe multos infra nos uidebimus.
|
5
|
Haec erant, Marcelle Vitori, quibus praecepta dicendi pro
|
31.1
|
uirili parte adiuuari posse per nos uidebantur, quorum cog-
|
|
nitio studiosis iuuenibus si non magnam utilitatem adferet,
|
|
at certe, quod magis petimus, bonam uoluntatem.
|
|