Superest ut dicam de genere orationis. Hic erat pro-
|
12.10.1.1
|
positus a nobis in diuisione prima locus tertius: nam ita
|
|
promiseram, me de arte, de artifice, de opere dicturum. Cum
|
|
sit autem rhetorices atque oratoris opus oratio pluresque eius
|
|
formae, sicut ostendam, in omnibus iis et ars est et artifex,
|
5
|
plurimum tamen inuicem differunt: nec solum specie, ut
|
|
signum signo et tabula tabulae et actio actioni, sed genere
|
|
ipso, ut Graecis Tuscanicae statuae, ut Asianus eloquens
|
|
Attico. Suos autem haec operum genera quae dico ut auct-
|
2.1
|
ores sic etiam amatores habent, atque ideo nondum est per-
|
|
fectus orator ac nescio an ars ulla, non solum quia aliud in
|
|
alio magis eminet, sed quod non una omnibus forma placuit,
|
|
partim condicione uel temporum uel locorum, partim iudicio
|
5
|
cuiusque atque proposito.
|
|
Primi quorum quidem opera non uetustatis modo gratia
|
3.1
|
uisenda sint clari pictores fuisse dicuntur Polygnotus atque
|
|
Aglaophon, quorum simplex color tam sui studiosos adhuc
|
|
habet ut illa prope rudia ac uelut futurae mox artis primor-
|
|
dia maximis qui post eos extiterunt auctoribus praeferant,
|
5
|
proprio quodam intellegendi, ut mea opinio est, ambitu. Post
|
4.1
|
Zeuxis atque Parrhasius non multum aetate distantes circa
|
|
Peloponnesia ambo tempora (nam cum Parrhasio sermo
|
|
Socratis apud Xenophontem inuenitur) plurimum arti addi-
|
|
derunt. Quorum prior luminum umbrarumque inuenisse
|
5
|
rationem, secundus examinasse subtilius lineas traditur.
|
|
Nam Zeuxis plus membris corporis dedit, id amplius aut
|
5.1
|
augustius ratus atque, ut existimant, Homerum secutus, cui
|
|
ualidissima quaeque forma etiam in feminis placet. Ille uero
|
|
ita circumscripsit omnia ut eum legum latorem uocent, quia
|
|
deorum atque heroum effigies, quales ab eo sunt traditae,
|
5
|
ceteri tamquam ita necesse sit secuntur. Floruit autem circa
|
6.1
|
Philippum et usque ad successores Alexandri pictura prae-
|
|
cipue, sed diuersis uirtutibus. Nam cura Protogenes, ratione
|
|
Pamphilus ac Melanthius, facilitate Antiphilus, concipiendis
|
|
uisionibus quas φαντασίας uocant Theon Samius, ingenio et
|
5
|
gratia, quam in se ipse maxime iactat, Apelles est praestan-
|
|
tissimus. Euphranorem admirandum facit quod et ceteris
|
|
optimis studiis inter praecipuos et pingendi fingendique
|
|
idem mirus artifex fuit.
|
|
Similis in statuis differentia. Nam duriora et Tuscanicis
|
7.1
|
proxima Callon atque Hegesias, iam minus rigida Calamis,
|
|
molliora adhuc supra dictis Myron fecit. Diligentia ac decor
|
|
in Polyclito supra ceteros, cui quamquam a plerisque tribui-
|
|
tur palma, tamen, ne nihil detrahatur, deesse pondus putant.
|
5
|
Nam ut humanae formae decorem addiderit supra uerum,
|
8.1
|
ita non expleuisse deorum auctoritatem uidetur. Quin aeta-
|
|
tem quoque grauiorem dicitur refugisse, nihil ausus ultra
|
|
leuis genas. At quae Polyclito defuerunt, Phidiae atque
|
|
Alcameni dantur. Phidias tamen dis quam hominibus
|
9.1
|
efficiendis melior artifex creditur, in ebore uero longe citra
|
|
aemulum uel si nihil nisi Mineruam Athenis aut Olympium
|
|
in Elide Iouem fecisset, cuius pulchritudo adiecisse aliquid
|
|
etiam receptae religioni uidetur, adeo maiestas operis deum
|
5
|
aequauit. Ad ueritatem Lysippum ac Praxitelen accessisse
|
|
optime adfirmant: nam Demetrius tamquam nimius in ea
|
|
reprehenditur, et fuit similitudinis quam pulchritudinis
|
|
amantior.
|
|
In oratione uero si species intueri uelis, totidem paene
|
10.1
|
reperias ingeniorum quot corporum formas. Sed fuere quae-
|
|
dam genera dicendi condicione temporum horridiora, alio-
|
|
qui magnam iam ingenii uim prae se ferentia. Hinc sint
|
|
Laelii, Africani, Catones etiam Gracchique, quos tu licet
|
5
|
Polygnotos uel Callonas appelles. Mediam illam formam
|
11.1
|
teneant L. Crassus, Q. Hortensius. Tum deinde efflorescat
|
|
non multum inter se distantium tempore oratorum ingens
|
|
prouentus. Hic uim Caesaris, indolem Caeli, subtilitatem
|
|
Calidi, diligentiam Pollionis, dignitatem Messalae, sanctita-
|
5
|
tem Calui, grauitatem Bruti, acumen Sulpici, acerbitatem
|
|
Cassi reperiemus: in iis etiam quos ipsi uidimus copiam
|
|
Senecae, uires Africani, maturitatem Afri, iucunditatem
|
|
Crispi, sonum Trachali, elegantiam Secundi. At M. Tullium
|
12.1
|
non illum habemus Euphranorem circa pluris artium species
|
|
praestantem, sed in omnibus quae in quoque laudantur emi-
|
|
nentissimum. Quem tamen et suorum homines temporum
|
|
incessere audebant ut tumidiorem et Asianum et redundan-
|
5
|
tem et in repetitionibus nimium et in salibus aliquando frigi-
|
|
dum et in compositione fractum, exultantem ac paene, quod
|
|
procul absit, uiro molliorem: postea uero quam triumuirali
|
13.1
|
proscriptione consumptus est, passim qui oderant, qui inui-
|
|
debant, qui aemulabantur, adulatores etiam praesentis po-
|
|
tentiae non responsurum inuaserunt. Ille tamen qui ieiunus
|
|
a quibusdam et aridus habetur non aliter ab ipsis inimicis
|
5
|
male audire quam nimiis floribus et ingenii adfluentia potuit.
|
|
Falsum utrumque: sit tamen illa mentiendi propior occasio.
|
|
Praecipue uero presserunt eum qui uideri Atticorum imita-
|
14.1
|
tores concupierant. Haec manus quasi quibusdam sacris
|
|
initiata ut alienigenam et parum superstitiosum deuinctum-
|
|
que illis legibus insequebatur: unde nunc quoque aridi et
|
|
exsuci et exsangues. Hi sunt enim qui suae inbecillitati sani-
|
15.1
|
tatis appellationem, quae est maxime contraria, optendant:
|
|
qui quia clariorem uim eloquentiae uelut solem ferre non
|
|
possunt, umbra magni nominis delitescunt. Quibus quia
|
|
multa et pluribus locis Cicero ipse respondit, tutior mihi de
|
5
|
hoc disserendi breuitas erit.
|
|
Et antiqua quidem illa diuisio inter Atticos atque Asianos
|
16.1
|
fuit, cum hi pressi et integri, contra inflati illi et inanes
|
|
haberentur, in his nihil superflueret, illis iudicium maxime
|
|
ac modus deesset. Quod quidam, quorum et Santra est, hoc
|
|
putant accidisse, quod paulatim sermone Graeco in proxi-
|
5
|
mas Asiae ciuitates influente nondum satis periti loquendi
|
|
facundiam concupierint, ideoque ea quae proprie signari
|
|
poterant circumitu coeperint enuntiare ac deinde in eo per-
|
|
seuerarint. Mihi autem orationis differentiam fecisse et dicen-
|
17.1
|
tium et audientium naturae uidentur, quod Attici limati
|
|
quidam et emuncti nihil inane aut redundans ferebant,
|
|
Asiana gens tumidior alioqui atque iactantior uaniore etiam
|
|
dicendi gloria inflata est. Tertium mox qui haec diuidebant
|
18.1
|
adiecerunt genus Rhodium, quod uelut medium esse atque
|
|
ex utroque mixtum uolunt: neque enim Attice pressi neque
|
|
Asiane sunt abundantes, ut aliquid habere uideantur gentis,
|
|
aliquid auctoris. Aeschines enim, qui hunc exilio delegerat
|
19.1
|
locum, intulit eo studia Athenarum, quae, uelut sata quae-
|
|
dam caelo terraque degenerant, saporem illum Atticum pere-
|
|
grino miscuerunt. Lenti ergo quidam ac remissi, non sine
|
|
pondere tamen, neque fontibus puris neque torrentibus
|
5
|
turbidis sed lenibus stagnis similes habentur.
|
|
Nemo igitur dubitauerit longe esse optimum genus Atti-
|
20.1
|
corum. In quo ut est aliquid inter ipsos commune, id est
|
|
iudicium acre tersumque, ita ingeniorum plurimae formae.
|
|
Quapropter mihi falli multum uidentur qui solos esse Atticos
|
21.1
|
credunt tenuis et lucidos et significantis sed quadam elo-
|
|
quentiae frugalitate contentos ac semper manum intra pal-
|
|
lium continentis. Nam quis erit hic Atticus? Sit Lysias; hunc
|
|
enim amplectuntur amatores istius nominis modum: non
|
5
|
igitur iam usque ad Coccum et Andociden remittemur. Inter-
|
22.1
|
rogare tamen uelim an Isocrates Attice dixerit: nihil enim
|
|
tam est Lysiae diuersum. Negabunt: at eius schola principes
|
|
oratorum dedit. Quaeratur similius aliquid: Hyperides Atti-
|
|
cus? 'Certe'. At plus indulsit uoluptati. Transeo plurimos,
|
5
|
Lycurgum, Aristogitona et his priores Isaeum, Antiphonta:
|
|
quos ut homines inter se genere similes, differentis dixeris
|
|
specie. Quid ille cuius modo fecimus mentionem Aeschines?
|
23.1
|
nonne his latior et audentior et excelsior? Quid denique
|
|
Demosthenes? non cunctos illos tenues et circumspectos ui
|
|
sublimitate impetu cultu compositione superauit? non in-
|
|
surgit locis? non figuris gaudet? non tralationibus nitet?
|
5
|
non oratione ficta dat tacentibus uocem? non illud ius
|
24.1
|
iurandum per caesos in Marathone ac Salamine propugna-
|
|
tores rei publicae satis manifesto docet praeceptorem eius
|
|
Platonem fuisse? Quem ipsum num Asianum appellabimus
|
|
plerumque instinctis diuino spiritu uatibus comparandum?
|
5
|
Quid Periclea? similemne credemus Lysiacae gracilitati
|
|
quem fulminibus et caelesti fragori comparant comici dum
|
|
illi conuiciantur? Quid est igitur cur in iis demum qui tenui
|
25.1
|
uenula per calculos fluunt Atticum saporem putent, ibi
|
|
demum thymum redolere dicant? Quos ego existimo si quod
|
|
in iis finibus uberius inuenerint solum fertilioremue segetem
|
|
negaturos Atticam esse quod plus quam acceperit seminis
|
5
|
reddat (quia hanc eius terrae fidem Menander eludit). Ita
|
26.1
|
nunc si quis ad eas Demosthenis uirtutes quas ille summus
|
|
orator habuit †tamen† quae defuisse ei siue ipsius natura seu
|
|
lege ciuitatis uidentur adiecerit, ut adfectus concitatius mo-
|
|
ueat, audiam dicentem 'non fecit hoc Demosthenes'? Et
|
5
|
si quid numeris exierit aptius (fortasse non possit, sed tamen
|
|
si quid exierit), non erit Atticum? Melius de hoc nomine sen-
|
|
tiant, credantque Attice dicere esse optime dicere.
|
|
Atque in hac tamen opinione perseuerantis Graecos magis
|
27.1
|
tulerim: Latina mihi facundia, ut inuentione dispositione
|
|
consilio, ceteris huius generis artibus, similis Graecae ac
|
|
prorsus discipula eius uidetur, ita circa rationem eloquendi
|
|
uix habere imitationis locum. Namque est ipsis statim sonis
|
5
|
durior, quando et iucundissimas ex Graecis litteras non habe-
|
|
mus (uocalem alteram, alteram consonantem, quibus nullae
|
|
apud eos dulcius spirant: quas mutuari solemus quotiens
|
|
illorum nominibus utimur; quod cum contingit, nescio quo
|
28.1
|
modo uelut hilarior protinus renidet oratio, ut in 'zephyris'
|
|
et 'zopyris': quae si nostris litteris scribantur, surdum quid-
|
|
dam et barbarum efficient) et uelut in locum earum succe-
|
|
dunt tristes et horridae, quibus Graecia caret. Nam et illa
|
29.1
|
quae est sexta nostrarum paene non humana uoce, uel
|
|
omnino non uoce potius, inter discrimina dentium efflanda
|
|
est: quae etiam cum uocalem proxima accipit quassa quo-
|
|
dam modo, utique quotiens aliquam consonantium frangit,
|
5
|
ut in hoc ipso 'frangit', multo fit horridior; Aeolicae quoque
|
|
litterae, qua 'seruum' 'ceruum'que dicimus, etiam si forma
|
|
a nobis repudiata est, uis tamen nos ipsa persequitur. Duras
|
30.1
|
et illa syllabas facit quae ad coniungendas demum subiectas
|
|
sibi uocalis est utilis, alias superuacua: 'equos' hac et 'ae-
|
|
quum' scribimus, cum etiam ipsae hae uocales duae efficiant
|
|
sonum qualis apud Graecos nullus est ideoque scribi illo-
|
5
|
rum litteris non potest. Quid quod pleraque nos illa quasi
|
31.1
|
mugiente littera cludimus, in quam nullum Graece uerbum
|
|
cadit? At illi ny iucundam et in fine praecipue quasi tinnien-
|
|
tem illius loco ponunt, quae est apud nos rarissima in
|
|
clausulis. Quid quod syllabae nostrae in b litteram et d in-
|
32.1
|
nituntur adeo aspere ut plerique non antiquissimorum quidem
|
|
sed tamen ueterum mollire temptauerint, non solum 'auersa'
|
|
pro 'abuersis' dicendo, sed et in praepositione b litterae ab-
|
|
sonam et ipsam s subiciendo? Sed accentus quoque cum
|
33.1
|
rigore quodam, tum similitudine ipsa minus suaues habemus,
|
|
quia ultima syllaba nec acuta umquam excitatur nec flexa
|
|
circumducitur, sed in grauem uel duas grauis cadit semper.
|
|
Itaque tanto est sermo Graecus Latino iucundior ut nostri
|
5
|
poetae, quotiens dulce carmen esse uoluerunt, illorum id
|
|
nominibus exornent. His illa potentiora, quod res plurimae
|
34.1
|
carent appellationibus, ut eas necesse sit transferre aut cir-
|
|
cumire: etiam in iis quae denominata sunt summa paupertas
|
|
in eadem nos frequentissime reuoluit: at illis non uerborum
|
|
modo sed linguarum etiam inter se differentium copia est.
|
5
|
Quare qui a Latinis exiget illam gratiam sermonis Attici,
|
35.1
|
det mihi in loquendo eandem iucunditatem et parem copiam.
|
|
Quod si negatum est, sententias aptabimus iis uocibus quas
|
|
habemus, nec rerum nimiam tenuitatem, ut non dicam pin-
|
|
guioribus, fortioribus certe uerbis miscebimus, ne uirtus
|
5
|
utraque pereat ipsa confusione: nam quo minus adiuuat
|
36.1
|
sermo, rerum inuentione pugnandum est. Sensus sublimes
|
|
uariique eruantur: permouendi omnes adfectus erunt, oratio
|
|
tralationum nitore inluminanda. Non possumus esse tam
|
|
graciles, simus fortiores: subtilitate uincimur, ualeamus
|
5
|
pondere: proprietas penes illos est certior, copia uincamus.
|
|
Ingenia Graecorum etiam minora suos portus habent, nos
|
37.1
|
plerumque maioribus uelis mouemur: ualidior spiritus nos-
|
|
tros sinus tendat. Non tamen alto semper feremur: nam et
|
|
litora interim sequenda sunt. Illis facilis per quaelibet uada
|
|
accessus, ego aliquid, non multo tamen, altius in quo mea
|
5
|
cumba non sidat inueniam. Neque enim, si tenuiora haec ac
|
38.1
|
pressiora Graeci melius, in eoque uincimur solo et ideo in
|
|
comoediis non contendimus, prorsus tamen omittenda pars
|
|
haec orationis, sed exigenda ut optime possumus: possumus
|
|
autem rerum et modo et iudicio esse similes, uerborum
|
5
|
gratia, quam in ipsis non habemus, extrinsecus condienda
|
|
est. An non in priuatis et acutus et distinctus et non super
|
39.1
|
modum elatus M. Tullius? non in M. Calidio insignis haec
|
|
uirtus? non Scipio, Laelius, Cato in loquendo uelut Attici
|
|
Romanorum fuerunt? Cui porro non satis est quo nihil esse
|
|
melius potest?
|
5
|
Adhuc quidam nullam esse naturalem putant eloquentiam
|
40.1
|
nisi quae sit cotidiano sermoni simillima, quo cum amicis
|
|
coniugibus liberis seruis loquamur, contento promere animi
|
|
uoluntatem nihilque arcessiti et elaborati requirente: quid-
|
|
quid huc sit adiectum, id esse adfectationis et ambitiosae in
|
5
|
loquendo iactantiae, remotum a ueritate fictumque ipsorum
|
|
gratia uerborum, quibus solum natura sit officium attri-
|
|
butum seruire sensibus: sicut athletarum corpora, etiam si
|
41.1
|
ualidiora fiant exercitatione et lege quadam ciborum, non
|
|
tamen esse naturalia atque ab illa specie quae sit concessa
|
|
hominibus abhorrere. Quid enim, inquiunt, attinet circumitu
|
|
res ostendere et tralationibus, id est aut pluribus aut alienis
|
5
|
uerbis, cum sua cuique sint adsignata nomina? Denique
|
42.1
|
antiquissimum quemque maxime secundum naturam dixisse
|
|
contendunt: mox poetis similiores extitisse, etiam si parcius,
|
|
simili tamen ratione falsa et inpropria <pro> uirtute ducentis.
|
|
Qua in disputatione nonnihil ueri est, ideoque non tam pro-
|
5
|
cul quam fit a quibusdam recedendum a propriis atque com-
|
|
munibus. Si quis tamen, ut in loco dixi compositionis, ad
|
43.1
|
necessaria, quibus nihil minus est, aliquid melius adiecerit,
|
|
non erit hac calumnia reprendendus. Nam mihi aliam quan-
|
|
dam uidetur habere naturam sermo uulgaris, aliam uiri elo-
|
|
quentis oratio: cui si res modo indicare satis esset, nihil ultra
|
5
|
uerborum proprietatem elaboraret: sed cum debeat delect-
|
|
are, mouere, in plurimas animum audientis species inpellere,
|
|
utetur his quoque adiutoriis quae sunt ab eadem nobis con-
|
|
cessa natura: nam et lacertos exercitatione constringere et
|
44.1
|
augere uires et colorem trahere naturale est. Ideoque in
|
|
omnibus gentibus alius alio facundior habetur et loquendo
|
|
dulcis magis (quod si non eueniret, omnes pares essent), et
|
|
idem homines aliter de re alia locuntur et seruant persona-
|
5
|
rum discrimina. Ita, quo quisque plus efficit dicendo, hoc
|
|
magis secundum naturam eloquentiae dicit. Quapropter ne
|
45.1
|
illis quidem nimium repugno qui dandum putant nonnihil
|
|
esse temporibus atque auribus nitidius aliquid atque adfect-
|
|
ius postulantibus. Itaque non solum ad priores Catone
|
|
Gracchisque, sed ne ad hos quidem ipsos oratorem alligan-
|
5
|
dum puto. Atque id fecisse M. Tullium uideo, ut cum omnia
|
|
utilitati, tum partem quandam delectationi daret, cum et
|
|
suam se rem agere diceret, ageret autem maxime litigatoris:
|
|
nam hoc ipso proderat, quod placebat. Ad cuius uoluptates
|
46.1
|
nihil equidem quod addi possit inuenio, nisi ut sensus nos
|
|
quidem dicamus pluris: nempe enim fieri potest salua tracta-
|
|
tione causae et dicendi auctoritate, si non crebra haec lumina
|
|
et continua fuerint et inuicem offecerint. Sed me hactenus
|
47.1
|
cedentem nemo insequatur ultra; do tempori, ne hirta toga
|
|
sit, non ut serica, ne intonsum caput, non <ut> in gradus
|
|
atque anulos comptum: cum eo quod, si non ad luxuriam
|
|
ac libidinem referas, eadem speciosiora quoque sint quae
|
5
|
honestiora. Ceterum hoc, quod uulgo sententias uocamus,
|
48.1
|
quod ueteribus praecipueque Graecis in usu non fuit (apud
|
|
Ciceronem enim inuenio), dum rem contineant et copia non
|
|
redundent et ad uictoriam spectent quis utile neget? Feriunt
|
|
animum et uno ictu frequenter inpellunt et ipsa breuitate
|
5
|
magis haerent et delectatione persuadent.
|
|
At sunt qui haec excitatiora lumina, etiam si dicere
|
49.1
|
permittant, a componendis tamen orationibus excludenda
|
|
arbitrentur. Quocirca mihi ne hic quidem locus intactus est
|
|
omittendus: nam plurimi eruditorum aliam esse dicendi
|
|
rationem, aliam scribendi putauerunt, ideoque in agendo
|
5
|
clarissimos quosdam nihil posteritati mansurisque mox
|
|
litteris reliquisse, ut Periclem, ut Demaden: rursus alios ad
|
|
componendum optimos actionibus idoneos non fuisse, ut
|
|
Isocraten; praeterea in agendo plus impetus plerumque et
|
50.1
|
petitas uel paulo licentius uoluptates (commouendos enim
|
|
esse ducendosque animos imperitorum): at quod libris
|
|
dedicatum in exemplum edatur et tersum ac limatum et ad
|
|
legem ac regulam compositum esse oportere, quia ueniat in
|
5
|
manus doctorum et iudices artis habeat artifices. Quin illi
|
51.1
|
subtiles, ut sibi ac multis persuaserunt, magistri παράδειγμα
|
|
dicendo, ἐνθύμημα scribendo esse aptius tradiderunt. Mihi
|
|
unum atque idem uidetur bene dicere ac bene scribere, neque
|
|
aliud esse oratio scripta quam monumentum actionis habitae;
|
5
|
itaque non illas modo, ut opinor, debet habere uirtutes * dico,
|
|
non uitia: nam imperitis placere aliquando quae uitiosa sint
|
|
scio. Quo different igitur? Quod si mihi des consilium iudicum
|
52.1
|
sapientium, perquam multa recidam ex orationibus non
|
|
Ciceronis modo sed etiam eius qui est strictior multo, Demo-
|
|
sthenis. Neque enim adfectus omnino mouendi erunt nec aures
|
|
delectatione mulcendae, cum etiam prohoemia superuacua
|
5
|
esse apud talis Aristoteles existimet; non enim trahentur his
|
|
illi sapientes: proprie et significanter rem indicare, proba-
|
|
tiones colligere satis est. Cum uero iudex detur aut populus aut
|
53.1
|
ex populo laturique sententiam indocti saepius atque interim
|
|
rustici, omnia quae ad optinendum quod intendimus prodesse
|
|
credemus adhibenda sunt, eaque et cum dicimus promenda
|
|
et cum scribimus ostendenda sunt, si modo ideo scribimus ut
|
5
|
doceamus quo modo dici oporteat. An Demosthenes male
|
54.1
|
sic egisset ut scripsit, aut Cicero? Aut eos praestantissimos
|
|
oratores alia re quam scriptis cognoscimus? Melius egerunt
|
|
igitur an peius? Nam si peius, sic potius oportuit dici ut
|
|
scripserunt, si melius, sic potius oportuit scribi ut dixerunt.
|
5
|
Quid ergo? semper sic aget orator ut scribet? Si licebit,
|
55.1
|
semper. Sed erunt quae impediant breuitate tempora a iudice
|
|
data: multum ex eo quod potuit dici recidetur, editio habe-
|
|
bit omnia. Quaedam secundum naturam iudicantium dicta
|
|
sunt: non ita posteris tradentur, ne uideantur propositi
|
5
|
fuisse, non temporis. Nam id quoque plurimum refert, quo
|
56.1
|
modo audire iudex uelit, atque 'eius uultus saepe ipse rector
|
|
est dicentis', ut Cicero praecipit. Ideoque instandum iis quae
|
|
placere intellexeris, resiliendum ab iis quae non recipientur.
|
|
Sermo ipse qui facillime iudicem doceat aptandus; nec id
|
5
|
mirum sit, cum etiam testium personis aliqua mutentur.
|
|
Prudenter enim qui, cum interrogasset rusticum testem an
|
57.1
|
Amphionem <nosset>, negante eo detraxit adspirationem
|
|
breuiauitque secundam eius nominis syllabam, et ille eum sic
|
|
optime norat. Huius modi casus efficient ut aliquando dica-
|
|
tur aliter quam scribitur, cum dicere quo modo scribendum
|
5
|
est non licet.
|
|
Altera est diuisio, quae in tris partis et ipsa discedit, qua
|
58.1
|
discerni posse etiam recta dicendi genera inter se uidentur.
|
|
Namque unum subtile, quod ἰσχνόν uocant, alterum grande
|
|
atque robustum, quod ἁδρόν dicunt, constituunt, tertium
|
|
alii medium ex duobus, alii floridum (namque id ἀνθηρόν
|
5
|
appellant) addiderunt. Quorum tamen ea fere ratio est, ut pri-
|
59.1
|
mum docendi, secundum mouendi, tertium illud, utrocumque
|
|
est nomine, delectandi siue, ut alii dicunt, conciliandi prae-
|
|
stare uideatur officium, in docendo autem acumen, in concili-
|
|
ando lenitas, in mouendo uis exigi uideatur. Itaque illo subtili
|
5
|
praecipue ratio narrandi <probandique> consistet, estque
|
|
id etiam detractis ceteris uirtutibus suo genere plenum.
|
|
Medius hic modus et tralationibus crebrior et figuris erit
|
60.1
|
iucundior, egressionibus amoenus, compositione aptus, sen-
|
|
tentiis dulcis, lenior tamquam amnis et lucidus quidem sed
|
|
uirentibus utrimque ripis inumbratus. At ille qui saxa de-
|
61.1
|
uoluat et 'pontem indignetur' et ripas sibi faciat multus et
|
|
torrens iudicem uel nitentem contra feret, cogetque ire qua
|
|
rapiet. Hic orator et defunctos excitabit ut Appium Caecum,
|
|
apud hunc et patria ipsa exclamabit, aliquandoque * †Cicero-
|
5
|
nem in oratione contra Catilinam in senatu† adloquetur.
|
|
Hic et amplificationibus extollet orationem et in supra-
|
62.1
|
lationem quoque erigetur: 'quae Charybdis tam uorax?' et
|
|
'Oceanus medius fidius ipse': nota sunt enim etiam studiosis
|
|
haec lumina. Hic deos ipsos in congressum prope suum ser-
|
|
monemque deducet: 'uos enim Albani tumuli atque luci, uos,
|
5
|
inquam, Albanorum obrutae arae, sacrorum populi Romani
|
|
sociae et aequales.' Hic iram, hic misericordiam inspirabit:
|
|
hoc dicente iudex pallebit et flebit et per omnis adfectus
|
|
tractus huc atque illuc sequetur nec doceri desiderabit.
|
|
Quare si ex tribus his generibus necessario sit eligendum
|
63.1
|
unum, quis dubitet hoc praeferre omnibus, et ualidissimum
|
|
alioqui et maximis quibusque causis accommodatissimum?
|
|
Nam et Homerus breuem quidem cum iucunditate et pro-
|
64.1
|
priam (id enim est non deerrare uerbis) et carentem super-
|
|
uacuis eloquentiam Menelao dedit, quae sunt uirtutes generis
|
|
illius primi, et ex ore Nestoris dixit dulciorem melle profluere
|
|
sermonem, qua certe delectatione nihil fingi maius potest:
|
5
|
sed summam expressurus [est] in Vlixe facundiam et magni-
|
|
tudinem illi uocis et uim orationis niuibus [et] copia uer-
|
|
borum atque impetu parem tribuit. Cum hoc igitur nemo
|
65.1
|
mortalium contendet, hunc ut deum homines intuebuntur.
|
|
Hanc uim et celeritatem in Pericle miratur Eupolis, hanc
|
|
fulminibus Aristophanes comparat, haec est uere dicendi
|
|
facultas.
|
5
|
Sed neque his tribus quasi formis inclusa eloquentia est.
|
66.1
|
Nam ut inter gracile ualidumque tertium aliquid constitu-
|
|
tum est, ita horum interualla sunt atque inter haec ipsa mix-
|
|
tum quiddam ex duobus medium est, quoniam et subtili
|
67.1
|
plenius aliquid atque subtilius et uehementi remissius atque
|
|
uehementius inuenitur, ut illud lene aut ascendit ad fortiora
|
|
aut <ad> tenuiora summittitur. Ac sic prope innumerabiles
|
|
species reperiuntur, quae utique aliquo momento inter se
|
5
|
differant: sicut quattuor uentos generaliter <a> totidem
|
|
mundi cardinibus accepimus flare, cum interim plurimi
|
|
medii et eorum uaria nomina et quidam etiam regionum ac
|
|
fluminum proprii deprehenduntur. Eademque musicis ratio
|
68.1
|
est, qui cum in cithara quinque constituerunt sonos, plurima
|
|
deinde uarietate complent spatia illa neruorum, atque his
|
|
[atque huc] quos interposuerant inserunt alios, ut pauci illi
|
|
transitus multos gradus habeant.
|
5
|
Plures igitur etiam eloquentiae facies, sed stultissimum
|
69.1
|
quaerere ad quam se recturus sit orator, cum omnis species,
|
|
quae modo recta est, habeat usum, atque id ipsum non sit
|
|
oratoris quod uulgo genus dicendi uocant: utetur enim, ut
|
|
res exiget, omnibus, nec pro causa modo sed pro partibus
|
5
|
causae. Nam ut non eodem modo pro reo capitis et in certa-
|
70.1
|
mine hereditatis et de interdictis ac sponsionibus et de certa
|
|
credita dicet, sententiarum quoque in senatu et contionum
|
|
et priuatorum consiliorum seruabit discrimina, multa ex
|
|
differentia personarum locorum temporumque mutabit: ita
|
5
|
in eadem oratione <aliter concitabit>, aliter conciliabit, non
|
|
ex isdem haustibus iram et misericordiam petet, alias ad
|
|
docendum, alias ad mouendum adhibebit artis. Non unus
|
71.1
|
color prohoemii narrationis argumentorum egressionis
|
|
perorationis seruabitur. Dicet idem grauiter seuere acriter
|
|
uehementer concitate copiose amare, idem comiter remisse
|
|
subtiliter blande leniter dulciter breuiter urbane, non ubique
|
5
|
similis sed ubique par sibi. Sic fiet cum id propter quod
|
72.1
|
maxime repertus est usus orationis, ut dicat utiliter et ad
|
|
efficiendum quod intendit potenter, tum laudem quoque,
|
|
nec doctorum modo sed etiam uulgi, consequatur.
|
|
Falluntur enim plurimum qui uitiosum et corruptum
|
73.1
|
dicendi genus, quod aut uerborum licentia exultat aut
|
|
puerilibus sententiolis lasciuit aut inmodico tumore tur-
|
|
gescit aut inanibus locis bacchatur aut casuris si leuiter ex-
|
|
cutiantur flosculis nitet aut praecipitia pro sublimibus habet
|
5
|
aut specie libertatis insanit, magis existimant populare atque
|
|
plausibile. Quod quidem placere multis nec infitior nec
|
74.1
|
miror: est enim iucunda res ac fauorabilis qualiscumque elo-
|
|
quentia, et ducit animos naturali uoluptate uox omnis,
|
|
neque aliunde illi per fora atque aggerem circuli. Quo minus
|
|
mirum est quod nulli non agentium parata uulgi corona est.
|
5
|
Vbi uero quid exquisitius dictum accidit auribus imperito-
|
75.1
|
rum, qualecumque id est, quod modo se ipsi posse desperent,
|
|
habet admirationem, neque inmerito: nam ne illud quidem
|
|
facile est. Sed euanescunt haec atque emoriuntur compara-
|
|
tione meliorum, ut lana tincta fuco citra purpuras placet,
|
5
|
'at si contuleris eam Lacaenae, conspectu melioris obruatur',
|
|
ut Ouidius ait. Si uero iudicium his corruptis acrius adhibeas
|
76.1
|
ut fucinis sulphura, iam illum quo fefellerant exuant men-
|
|
titum colorem et quadam uix enarrabili foeditate pallescant.
|
|
Lucent igitur haec citra solem et ut quaedam exigua animalia
|
|
igniculi uidentur in tenebris. Denique mala multi probant,
|
5
|
nemo improbat bona.
|
|
Neque uero omnia ista de quibus locuti sumus orator
|
77.1
|
optime tantum sed etiam facillime faciet. Neque enim uim
|
|
summam dicendi et os admiratione dignum infelix usque ad
|
|
ultimum sollicitudo persequitur nec oratorem macerat et
|
|
coquit aegre uerba uertentem et perpendendis coagmen-
|
5
|
tandisque eis intabescentem. Nitidus ille et sublimis et
|
78.1
|
locuples circumfluentibus undique eloquentiae copiis im-
|
|
perat: desinit enim <in> aduersa niti qui peruenit in sum-
|
|
mum. Scandenti circa ima labor est, ceterum quantum
|
|
processeris, mollior cliuus ac laetius solum. Et si haec quoque
|
79.1
|
iam lenius supina perseuerantibus studiis euaseris, inde fruc-
|
|
tus inlaborati offerunt sese et omnia sponte proueniunt:
|
|
quae tamen cotidie nisi decerpantur arescunt. Sed et copia
|
|
habeat modum, sine quo nihil nec laudabile nec salutare est,
|
5
|
et nitor ille cultum uirilem et inuentio iudicium. Sic erunt
|
80.1
|
magna non nimia, sublimia non abrupta, fortia non teme-
|
|
raria, seuera non tristia, grauia non tarda, laeta non luxu-
|
|
riosa, iucunda non [lux] dissoluta, grandia non tumida.
|
|
Similis in ceteris ratio est ac tutissima fere per medium uia,
|
5
|
quia utriusque ultimum uitium est.
|
|