Quae sint in agendo seruanda toto fere opere executi 12.9.1.1
sumus, pauca tamen propria huius loci, quae non tam dicendi
arte quam officiis agentis continentur, attingam. Ante omnia
ne, quod plerisque accidit, ab utilitate eum causae praesentis
cupido laudis abducat. Nam ut gerentibus bella non semper 2.1
exercitus per plana et amoena ducendus est, sed adeundi
plerumque asperi colles, expugnandae ciuitates quamlibet
praecisis impositae rupibus aut operum mole difficiles, ita
oratio gaudebit quidem occasione laetius decurrendi et aequo 5
congressa campo totas uires populariter explicabit: at si 3.1
iuris anfractus aut eruendae ueritatis latebras adire cogetur,
non obequitabit nec illis uibrantibus concitatisque sententiis
uelut missilibus utetur, sed operibus et cuniculis et insidiis
et occultis artibus rem geret. Quae omnia non dum fiunt 4.1
laudantur, sed cum facta sunt, unde etiam cupidissimis
opinionis plus fructus uenit. Nam cum illa dicendi uitiosa
iactatio inter plausores suos detonuit, resurgit uerae uirtutis
fortior fama, nec iudices a quo sint moti dissimulant, et doc- 5
tis creditur, nec est orationis uera laus nisi cum finita est.
Veteribus quidem etiam dissimulare eloquentiam fuit moris, 5.1
idque M. Antonius praecipit, quo plus dicentibus fidei minus-
que suspectae aduocatorum insidiae forent. Sed illa dissimu-
lari quae tum erat potuit: nondum enim tantum dicendi
lumen accesserat ut etiam per obstantia erumperet. Quare 5
artes quidem et consilia lateant et quidquid si deprenditur per-
it. Hactenus eloquentia secretum habet. Verborum quidem 6.1
dilectus, grauitas sententiarum, figurarum elegantia aut
non sunt aut apparent: sed uel propter hoc ipsum ostentanda
non sunt, quod apparent, ac, si unum sit ex duobus eligen-
dum, causa potius laudetur quam patronus. Finem tamen 5
hunc praestabit orator, ut uideatur optimam causam optime
egisse: illud certum erit, neminem peius agere quam qui
displicente causa placet: necesse est enim extra causam sit
quod placet. Nec illo fastidio laborabit orator non agendi 7.1
causas minores, tamquam infra eum sint aut detractura sit
opinioni minus liberalis materia. Nam et suscipiendi ratio
iustissima est officium, et optandum etiam ut amici quam
minimas lites habeant, et abunde dixit bene quisquis rei 5
satisfecit.
  At quidam, etiam si forte susceperunt negotia paulo ad 8.1
dicendum tenuiora, extrinsecus adductis ea rebus circum-
linunt, ac si defecerunt alia conuiciis implent uacua causarum,
si contingit, ueris, si minus, fictis, modo sit materia ingenii
mereaturque clamorem dum dicitur. Quod ego adeo longe 5
puto ab oratore perfecto ut eum ne uera quidem obiecturum
nisi id causa exiget credam. Ea est enim prorsus 'canina', 9.1
ut ait Appius, 'eloquentia', cognituram male dicendi sub-
ire: quod facientibus etiam male audiendi praesumenda
patientia est. Nam et in ipsos fit impetus frequenter qui
egerunt, et certe petulantiam patroni litigator luit. Sed haec 5
minora sunt ipso illo uitio animi quod maledicus a malefico
non distat nisi occasione. Turpis uoluptas et inhumana et 10.1
nulli audientium bono grata a litigatoribus quidem frequenter
exigitur, qui ultionem malunt quam defensionem; sed neque
alia multa ad arbitrium eorum facienda sunt: hoc quidem
quis hominum liberi modo sanguinis sustineat, petulans esse 5
ad alterius arbitrium? Atqui etiam in aduocatos partis aduer- 11.1
sae libenter nonnulli inuehuntur: quod, nisi si forte merue-
runt, et inhumanum est respectu communium officiorum, et
cum ipsi qui dicit inutile (nam idem iuris responsuris datur)
tum causae contrarium, quia plane aduersarii fiunt et ini- 5
mici, et quantulumcumque eis uirium est contumelia augetur.
Super omnia perit illa quae plurimum oratori et auctori- 12.1
tatis et fidei adfert modestia si a uiro bono in rabulam latra-
toremque conuertitur, compositus non ad animum iudicis
sed ad stomachum litigatoris. Frequenter etiam species 13.1
libertatis deducere ad temeritatem solet, non causis modo
sed ipsis quoque qui dixerunt periculosam; nec inmerito
Pericles solebat optare ne quod sibi uerbum in mentem
ueniret quo populus offenderetur. Sed quod ille de populo, 5
id ego de omnibus sentio qui tantundem possunt nocere.
Nam quae fortia dum dicuntur uidebantur, stulta cum laese-
runt uocantur.
  Nunc, quia uarium fere propositum agentium fuit et 14.1
quorundam cura tarditatis, quorundam facilitas temeritatis
crimine laborauit, quem credam fore in hoc oratoris modum
tradere non alienum uidetur. Adferet ad dicendum curae 15.1
semper quantum plurimum poterit: neque enim hoc solum
neglegentis sed mali et in suscepta causa perfidi ac proditoris
est, peius agere quam possit. Ideoque ne suscipiendae qui-
dem sunt causae plures quam quibus suffecturum se sciat. 5
Dicet scripta quam res patietur plurima, et, ut Demosthenes 16.1
ait, si continget, et sculpta. Sed hoc aut primae actiones
aut quae in publicis iudiciis post interiectos dies dantur
permiserint: at cum protinus respondendum est, omnia parari
non possunt, adeo ut paulo minus promptis etiam noceat 5
scripsisse, si alia ex diuerso quam opinati fuerint occurrerint.
Inuiti enim recedunt a praeparatis et tota actione respiciunt 17.1
requiruntque num aliquid ex illis interuelli atque ex tem-
pore dicendis inseri possit: quod si fiat non cohaeret, nec
commissuris modo, ut in opere male iuncto, hiantibus sed
ipsa coloris inaequalitate detegitur. Ita nec liber est impetus 18.1
nec cura contexta, et utrumque alteri obstat: illa enim quae
scripta sunt retinent animum, non secuntur. Itaque in iis
actionibus omni, ut agricolae dicunt, pede standum est. Nam 19.1
cum in propositione ac refutatione causa consistat, quae
nostrae partis sunt scripta esse possunt: quae etiam respon-
surum aduersarium certum est (est enim aliquando certum)
pari cura refelluntur. Ad alia unum paratum adferre pos- 5
sumus, ut causam bene nouerimus, alterum ibi sumere, ut
dicentem aduersarium diligenter audiamus. Licet tamen 20.1
praecogitare plura et animum ad omnis casus componere,
idque est tutius stilo, quo facilius et omittitur cogitatio et
transfertur. Sed siue in respondendo fuerit subito dicendum,
siue quae alia ita exegerit ratio, non oppressum se ac depren- 5
sum credet orator cui disciplina et studium et exercitatio
dederit uires etiam facilitatis: quem armatum semper ac 21.1
uelut in procinctu stantem non magis umquam in causis
oratio quam in rebus cotidianis ac domesticis sermo deficiet,
nec se umquam propter hoc oneri subtrahet, modo sit causae
discendae tempus: nam cetera semper sciet. 5