In his primis operibus, quae non ipsa parua sunt sed 2.10.1.1
maiorum quasi membra atque partes, bene instituto ac satis
exercitato iam fere tempus adpetet adgrediendi suasorias
iudicialesque materias: quarum antequam uiam ingredior,
pauca mihi de ipsa declamandi ratione dicenda sunt, quae 5
quidem ut ex omnibus nouissime inuenta, ita multo est
utilissima. Nam et cuncta illa de quibus diximus in se fere 2.1
continet et ueritati proximam imaginem reddit, ideoque ita
est celebrata ut plerisque uideretur ad formandam eloquen-
tiam uel sola sufficere. Neque enim uirtus ulla perpetuae
dumtaxat orationis reperiri potest quae non sit cum hac 5
dicendi meditatione communis. Eo quidem res ista culpa 3.1
docentium reccidit ut inter praecipuas quae corrumperent
eloquentiam causas licentia atque inscitia declamantium
fuerit: sed eo quod natura bonum est bene uti licet. Sint ergo 4.1
et ipsae materiae quae fingentur quam simillimae ueritati,
et declamatio, in quantum maxime potest, imitetur eas
actiones in quarum exercitationem reperta est. Nam magos 5.1
et pestilentiam et responsa et saeuiores tragicis nouercas
aliaque magis adhuc fabulosa frustra inter sponsiones et
interdicta quaeremus. Quid ergo? numquam haec supra fidem
et poetica, ut uere dixerim, themata iuuenibus tractare 5
permittamus, ut expatientur et gaudeant materia et quasi in
corpus eant? Erat optimum, sed certe sint grandia et tumida, 6.1
non stulta etiam et acrioribus oculis intuenti ridicula, ut,
si iam cedendum est, impleat se declamator aliquando, dum
sciat, ut quadrupedes, cum uiridi pabulo distentae sunt, san-
guinis detractione curantur et sic ad cibos uiribus conser- 5
uandis idoneos redeunt, ita sibi quoque tenuandas adipes,
et quidquid umoris corrupti contraxerit emittendum si esse
sanus ac robustus uolet. Alioqui tumor ille inanis primo 7.1
cuiuscumque ueri operis conatu deprehendetur. Totum
autem declamandi opus qui diuersum omni modo a forensibus
causis existimant, hi profecto ne rationem quidem qua
ista exercitatio inuenta sit peruident; nam si foro non prae- 8.1
parat, aut scaenicae ostentationi aut furiosae uociferationi
simillimum est. Quid enim attinet iudicem praeparare qui
nullus est, narrare quod omnes sciant falsum, probationes
adhibere causae de qua nemo sit pronuntiaturus? Et haec 5
quidem otiosa tantum: adfici uero et ira uel luctu permoueri
cuius est lubidrii nisi quibusdam pugnae simulacris ad uerum
discrimen aciemque iustam consuescimus! Nihil ergo inter 9.1
forense genus dicendi atque hoc declamatorium intererit?
Si profectus gratia dicimus, nihil. Vtinamque adici ad con-
suetudinem posset ut nominibus uteremur et perplexae magis
et longioris aliquando actus controuersiae fingerentur et 5
uerba in usu cotidiano posita minus timeremus et iocos in-
serere moris esset: quae nos, quamlibet per alia in scholis
exercitati simus, tirones in foro inueniunt. Si uero in osten- 10.1
tationem comparetur declamatio, sane paulum aliquid in-
clinare ad uoluptatem audientium debemus. Nam et iis 11.1
actionibus quae in aliqua sine dubio ueritate uersantur, sed
sunt ad popularem aptatae delectationem, quales legimus
panegyricos totumque hoc demonstratiuum genus, permit-
titur adhibere plus cultus, omnemque artem, quae latere 5
plerumque in iudiciis debet, non confiteri modo sed osten-
tare etiam hominibus in hoc aduocatis. Quare declamatio, 12.1
quoniam est iudiciorum consiliorumque imago, similis esse
debet ueritati, quoniam autem aliquid in se habet epidicti-
con, nonnihil sibi nitoris adsumere. Quod faciunt actores 13.1
comici, qui neque ita prorsus ut nos uulgo loquimur pronun-
tiant, quod esset sine arte, neque procul tamen a natura
recedunt, quo uitio periret imitatio, sed morem communis
huius sermonis decore quodam scaenico exornant. Sic 14.1
quoque aliqua nos incommoda ex iis quas finxerimus materiis
consequentur, in eo praecipue quod multa in iis relincuntur
incerta, quae sumimus ut uidetur, aetates facultates liberi
parentes, urbium ipsarum uires iura mores, alia his similia: 5
quin aliquando etiam argumenta ex ipsis positionum uitiis 15.1
ducimus. Sed haec suo quoque loco. Quamuis enim omne
propositum operis a nobis destinati eo spectet ut orator in-
stituatur, tamen, ne quid studiosi requirant, etiam si quid
erit quod ad scholas proprie pertineat in transitu non 5
omittemus.