SERMO
  Pleraeque controversiae sub hac lege positae duas quaestiones habent, 252.1.1
ex ipsis earum verbis tractas: an inscriptum sit quod obicitur et an male-
ficium sit: <sed>, quod frequenter dixi, non semper utramque: quoniam
fere ubi de inscripto constat quaeri solet de maleficio; si de maleficio
convenit, in controversiam venit an inscriptum sit. In hac controversia 2.1
tertia quoque adiciatur quaestio necesse est [quae generalibus constat
duabus]: an huius maleficium sit. Sed pro hac media eximitur. Non
enim quaeri potest an sit maleficium: neque enim in rerum naturam
cadit ut quisquam mortalium id maleficium neget cuius poenam solutam 5
esse contendat. Quaeremus ergo an inscriptum sit et an huius maleficium
sit.
DECLAMATIO
  Inscripti maleficii agitur. 3.1
  Cum maximam partem defensionis adversarius in hoc ducat, ut in-
scriptum esse maleficium neget, poterat brevi condicione decidi, ut
diceret qua alia lege cum illo consistere potuerim. Nunc callido et vetere
ac diu iam excogitato consilio legem non ad reum refert sed ad crimen; 5
et, tamquam ego nihil aliud quam de amissa virginitate filiae querar,
recitat legem quae contra raptores scripta est. Ego autem, etiamsi cum 4.1
ipso agerem qui rapuerat, poteram tamen, non contentus decem milibus
quae accepi, in argumentum inscripti maleficii lege agere etiam cum
parasito. Lex enim quae decem milia solvere raptorem pro ablata vir-
ginitate voluit contra eos scripta est qui nihil aliud egerunt. Differunt 5.1
autem haec et personis et temporibus et locis. Nam ut pulsatus civis
iniuriarum aget, si magistratus erit maiestatis crimen obligabitur, si
legatus erit bello vindicabitur et iure gentium, et eadem pecunia sublata
ex privato furtum erit, ex sacrario temploque sacrilegium, sic raptor 5
eius quae nihil aliud quam virginitatem ultum ibit decem milia solvet,
alia erit condicio eius qui rapuerit in comitiis, qui rapuerit eam quae
sacerdotium petebat, immo, ne ingratus sim adversus beneficia populi,
iam, quantum in illo erat, acceperat. Longa ratio est, quoniam in argu- 6.1
mentum tantummodo causae huius de iniuria parasiti loquor. Tu autem
mihi non debes recitare legem quae contra parasitum scripta est, cum
quo non ago, sed contra te, qui inscripti maleficii reus es lege. Neque
enim hoc quod dicitur raptorem [decem milia] e lege solvere oportere 5
ei solves qui dicat 'rapuisti' * * * qui dicat 'raptorem summisisti', sed ei
qui dicat 'comitia turbasti', sed ei qui dicat 'sacerdotium abstulisti'.
Haec crimina si quam aliam legem habent, transfer sane actionem meam; 7.1
si nullam aliam habent, cur praescribis adversus maiorum diligentiam
et exquisita ingenia quae <ius> scripserunt? Est igitur inscriptum.
  An maleficium sit, si modo ista quae obieci vera sunt, neminem dubi- 8.1
taturum arbitror.
  Illud tamen et iudicio non alienum et adfectibus meis necessarium
est, dicere quantum maleficium sit. Diligentissime maiores hanc videntur
excogitasse legem, quod, cum scirent nullam tantam esse prudentiam, 5
nullam immo tam certam divinationem ut omnia quaecumque ingeniis
malorum excogitari umquam potuissent providentia caventium videret,
hac lege omnem malitiam veluti quadam indagine cinxerunt, ut quid-
quid aliarum legum effugisset auxilium quasi extrinsecus circumdaretur.
Ego autem, iudices, non de his qui hanc legem conscripserunt sed de 9.1
ipsa rerum natura queror, in ipsis inscripti maleficii reis nullum dis-
crimen esse servatum. Summisit aliquis raptorem: inscriptum maleficium
est. Quid poenae adicitur quod adversus petitricem, quod adversus eam
quae sacerdotium, ut dixi, iam prope acceperat? Tantum etiam in ipsis 5
suppliciis habiturus lucri, in compendio numeret quod plus malefecit.
  Reliqua igitur una quaestio est, an hoc quod filiam meam rapuit, 10.1
quod illo tempore, quod post illud populi iudicium, credatis non a divite
effectum. Nihil argumenti ex moribus istius ducam, etiamsi qualis sit,
quam dissolutus, quam luxuriosus ac perditus, satis vel uno argumento
probari potuit: parasitum habuit. Inter haec, ut opinor, posita est 11.1
religionis vestrae cunctatio, iudices, ut dispiciatis utrum parasitus sua
voluntate an quoniam id diviti praestabat rapuerit. 'Parasitus rapuit.'
Quid ais? Tantum illi vacuit? Adeone saturitate apud te exundavit ut
vilia scorta non quaereret qui omnibus contentus est? An solus oculos 5
ad ingenuas et ad virgines et aliquem etiam petentes honorem attolleret?
Numquam hercule tam felicem istam servitutem esse crediderim ut 12.1
impetus ad inlicitas libidines haberet. Hoc dico: hanc tantum vult rapere
parasitus. Age nunc, vultis adiciam illud: unde manus illa qua expugnati
sumus, unde tantus ac tam profusus domus tuae tumultus, unde denique
solvit quod lege debetur? †Si credibile est quod opponitur, iam certe 13.1
relictum est ut ea parte fecerit. Et hanc tamen† partem excutiamus.
Summisit raptorem. Habuit enim causam: eundem honorem virgines
competebant, nostra filia summoveri aliter non poterat. Si incerta populi 14.1
iudicia, non professae palam sententiae essent, dicerem tanti tibi fuisse
vel securitatem vel indignationem. Nemo est tam adrogans sui aesti-
mator ut accessurus ad comitia et periculum sortiturus humanitatis non
malit sine adversario esse. Haec de incertis iudiciis dicerem; quid si [ad 15.1
securitates et indignationes] accedit metus? Manifestum erat non futu-
ram sacerdotem filiam tuam. Forte argumentis hoc colligo, longa diffi-
cilique coniectura probandum puto? Locutus est populus. Si alia quae- 16.1
cumque mihi fama defendenda foret, dicerem tamen, iudices, rem esse
miraculo similem quod, cum pauci ad vos testes producuntur, fidei
vestrae iurisque iurandi satis idonei auctores habentur, quotiens vero
civitatis universae consensus et omnes qui intra hanc sedem sunt unum 5
aliquid certumque dixerint, rumor vocatur. In aliis fortasse falli ista 17.1
possunt: utique verum dicit fama quae de se loquitur. Quis enim loque-
batur? Populus. De qua re? Quam facturus erat populus. Cum de
comitiis consentiunt rumores, de se quisque dicit 'haec fiet', hoc est
dicere 'hanc faciam'. Non est ista fama: comitia sunt. Neque est quod 18.1
mirari, dives, aut indignari velis in comitiis plus saepe pauperes posse;
non omnia possunt opes vestrae, neque in cunctis quae humanam con-
tinent vitam domina pecunia est. Latius possidebitis et numerosiores
familias vestras ignorabitis, magnam partem civitatis occupabunt domus 5
vestrae, ingens pondus argenti praestringet oculos. Sed haec intra pri-
vatum valent: cum in publicum veneritis et in campum, spectabitur
innocentia, fides. Forsitan gratiae quoque non parum nobis adfert ipsa 19.1
tenuitas ubi tabellam pauperes ferunt; tum subit tacita quemque cogi-
tatio superbiae vestrae, tum omnium quas singulis facitis iniuriarum.
Attamen in ceteris, petentes magistratus dico atque provincias, possitis
tribus emere, dispersa pecunia parare gratiam; ubi vero de sacerdotio 5
quaeritur et iudicium religio agit, illam populus spectat, illam intuetur
quae semper futura sit virgo, quae a cultu templorum, a sacris non
recessura. Non vereor ne ista videar praesentis gratia iudicii dicere:
sacerdotium filiae meae ante rumorem speravi. Sed cur ego diutius circa 20.1
causas maleficii istius †et morbi†? Confessus est. An diutius quaeri
potest an maleficium sit eius <qui> poenam solvat, praemium operae
non clam neque secreto (quamquam ista quoque profecto facta sunt)
sed palam apud magistratus in medio foro numeret? Vidimus decem 21.1
milia quae parasito donasti. Interrogo quare; non est istud propter
longae servitutis officia, non illarum quibus gratiam meruit contume-
liarum: decem <milia> dedisti quod rapuisset. Nisi deberes, summa
indignatione etiam vindicare volueras; nam qui candidatam sacerdotii 5
rapuit, nocuerat exemplo et tibi.
  (Igitur et inscriptum maleficium est adversus eum <qui agit et eius> 22.1
cum quo agitur, et maleficium non solum confessum sed etiam grave.
Ex his apparet: et ex persona parasiti, qui numquam ad tantam peccandi
audaciam processisset sua sponte, et ex persona divitis et ex causis et
ex numeratione pecuniae, ex eventu denique:) 5
  Quis impulerit, quis coegerit * * *; superest ut ostendam non quid para-
situs acceperit sed quid dives ipse. Quaeritis quid iste decem milibus
emerit? Videte filiam contra sacerdotem, videte vittas, videte honores.
  Fortasse ego superbe faciam atque adroganter qui tamquam privatam 23.1
iniuriam, tamquam maleficium adversus me commissum persequar.
Quota enim ego sum portio istius indignationis? Perdidi sine dubio
honorem, pretiosissimum pauperum censum; perdidi virginitatem filiae
meae, et cui modo sacerdotium sperabam difficile inventurus sum etiam 5
maritum: sed populus perdidit arbitrium dandi honoris, sed paulo ante
sacerdotem creavit quam noluit. Ite nunc et excludite campo divites et 24.1
corrumpi sacra vetate, de ambitu leges conscribite. Comitia nostra
decem milibus rapta sunt atque translata. Quam sanctum istud sacer-
dotium fore putatis quod stupro debetur?