Ignominiosi pulsator in templo
|
|
Si quis in templo iniuriam fecerit, decem milia det ei cui iniuriam
|
265.pr.1
|
fecerit, decem civitati. Ignominioso ne sit actio iniuriarum.
|
|
Quidam ignominiosum pulsavit in templo. Decem milia petit magistra-
|
|
tus nomine civitatis.
|
|
DECLAMATIO
|
|
Si pudor commendandus est, cuius difficillima ratio est in lite pecu-
|
1.1
|
niaria, non nobis litigamus, ac ne rei publicae quidem et civitatis nomine
|
|
avari sumus; et haec omnis actio non tam lucri gratia et adquirendae
|
|
huius pecuniae constituta est quam in ultionem deorum inmortalium
|
|
et templi (ut proprie dixerim) expiationem.
|
5
|
Nec minus manifestum ius est quam integer pudor. Lex enim palam
|
2.1
|
scripta est, ut is qui in templo iniuriam fecerit decem milia det civitati.
|
|
Mihi hoc satis est, qui civitatis nomine litigo. Sed totam legem a nobis
|
3.1
|
pars diversa legi desiderat. 'Decem milia' inquit 'ipsi qui iniuriam ac-
|
|
ceperit, decem civitati.' Et hoc excludere temptat civitatem, quod ipse
|
|
qui iniuriam acceperit non habeat actionem. Sane contumeliosus et pro
|
|
cetera morum suorum petulantia adversus magistratum vestrum audax,
|
5
|
qui praescribere temptet civitati tamquam ignominiosae. Facile, ut
|
4.1
|
opinor, constabit nihil ad nostram actionem pertinere quam legem
|
|
habeat ipse qui pulsatus sit. Existimemus enim esse aliquem non igno-
|
|
miniosum in templo pulsatum, sed vel dedisse huius iniuriae veniam vel
|
|
alio aliquo impedimento agere noluisse: num ideo ne civitas quidem ius
|
5
|
suum tuebitur, ut omnia inpune fecerit?
|
|
Verum ne ipse quidem adversarius tantum in exemptione fiduciae
|
5.1
|
habet quantum in ipsa iniuriae interpretatione. Non enim iniuriam dicit
|
|
esse, quod ignominiosum pulsaverit cui actio non est. Ego, iudices,
|
|
plurimum interesse existimo utrum quid facere liceat an vindicare non
|
|
liceat. Non enim continuo, si ignominioso actio non datur, licet adver-
|
6.1
|
sus ignominiosum facere quod quisque velit. Tale est ignominiosum
|
|
pulsare quale furtum sine teste facere: ut damnari quidem non possit,
|
|
admittere tamen non debuerit. Quin ex hoc ipso quod ignominioso actio
|
7.1
|
non datur apparet esse rei publicae actionem. Quid enim lex eripuit si
|
|
eius demum rei non dedit actionem quam facere licuit? Non autem ius
|
|
peccandi adversus ignominiosos dari uno et brevi et manifesto videor
|
|
argumento probaturus. Quem pulsare licet, occidere licet. Atqui igno-
|
5
|
miniosum si quis occiderit, caedis lege tenebitur. Quare? Quoniam actio
|
|
huius necessario ad alium pertinet. Apparet ergo non tibi aliquid adver-
|
8.1
|
sus ignominiosum licuisse, sed ignominioso nihil pro se licere. Itaque
|
|
ignominiosus non aget tecum iniuriarum, tu tamen iniuriam feceris; et
|
|
hoc ad poenam eius vitae ac turpitudinis pertinebit, quod tu non dabis
|
|
poenas peccati. Haec dicerem si ubicumque pulsasses ignominiosum;
|
9.1
|
nunc, ut iniuria non sit alio loco pulsasse ignominiosum, iniuria tamen
|
|
est in templo pulsare. Nam si id est utriusque nostrum confessione
|
|
iniuria quod manifestum est non esse iure factum: ut tibi ius fuerit alibi
|
|
pulsandi ignominiosum (quod non esse iam docui), in templo pulsandi
|
5
|
ius non fuit.
|
|
Haec ego dicerem etiamsi omnis ista ultio pertineret ad eum qui
|
10.1
|
iniuriam accepisset; nunc res duplex est, crimina duo sunt eius qui in
|
|
templo pulsavit. Quid enim lex dicit? 'Qui in templo iniuriam fecerit,
|
|
decem milia denariorum det ei cui iniuriam fecerit, decem milia civitati.'
|
|
Non, si haec iuncta atque contexta sunt, continuo unius legis habent vim
|
5
|
et proprietatem. Id sic cognoscite: duos actores habent, nec potest videri
|
|
una lex cuius pars ad privatum, pars ad rem publicam pertinet. Ergo, si
|
11.1
|
iuncta sunt ista (ut dixi), duas causas habent. Pars est legis eius quae
|
|
vindicat templum. Ergo ut remittatur tibi ea quae pertinet ad privatum,
|
|
restat ea quae pertinet ad civitatem. Duae enim sunt iniuriae in hoc tuo
|
|
facto, et ideo duae poenae.
|
5
|
An vero inicum videri potest eum qui in templo pulsaverit decem milia
|
12.1
|
civitati dare? Quid enim magis in ulla re publica curari observarique
|
|
oportet quam religionem? Sane petulantia aliis locis mediocrem habeat
|
|
reprehensionem; in templo vero, in quo verbis parcimus, in quo animos
|
|
componimus, in quo tacitam etiam mentem nostram custodimus,
|
5
|
pulsare velut in solitudine, velut in secreto quodam, non est ferendum.
|
|
Dic nunc: 'ignominiosus erat.' Sed in templo. Captis urbibus vis
|
13.1
|
hostium ac metus religione templorum defenditur. Qui iam arma ferre
|
|
non possunt, qui salutem suam tueri fuga nequeunt, circa aras iacent.
|
|
In templo pulsasti hominem; rem petulantem fecisti inter sacra, fecisti
|
|
religiosissimo loco. Et utcumque, temeraria licet, aliqua ratio tamen
|
14.1
|
appareret facti tui si impetu lapsus esses, si ductus ira: nullam petulan-
|
|
tiam magis odi quam quae se propter hoc exerit, quia putat licere. Est
|
|
sine dubio et hoc ipsum dignum odio, persequi hominem fortasse
|
|
infelicem, verecundum certe †quod confessus sit†. Sane mereatur ille
|
15.1
|
poenam ulteriorem: manibus tuis parce, parce animo tuo—aut certe
|
|
relinque istius impudentiae locum. Respicere ad ictus tuos coegisti patres
|
|
fortasse qui vota faciebant; tumultuosa lite aliqua nescio an etiam publica
|
|
sacra turbasti. Quomodo enim cecidisse te existimemus, qui faciebas hoc
|
5
|
tamquam liceret?
|
|