Fraus legis Voconiae
Ne liceat mulieri nisi dimidiam partem bonorum dare. Quidam 264.pr.1
duas mulieres dimidiis partibus instituit heredes. Testamentum cognati
arguunt.
DECLAMATIO
  Antequam ius excutio et vim legis, quae per se satis manifesta est, 1.1
intueor, primum illud apud vos dixisse contentus sum: adsum testamento.
Eventum huic legi dabit religio vestra, et excussa parte utraque senten-
tiam formabit. Interest tamen supremae hominis voluntati legem favere,
ut, quod de bonis suis constituit in supremis dominus, fecerit iure. Nec 2.1
me confundit quod ex diverso sunt propinqui. Iactent, ut volent,
sanguinis coniunctionem; ego intellego quasdam fuisse causas propter
quas is qui hos cognatos habebat aliis moreretur heredibus. Ac si in hac 3.1
parte haberent fiduciam, arguerent testamentum tamquam impium, tam-
quam inofficiosum. Nunc apparet neque de personis earum quae heredes
sunt institutae dici apud vos posse, neque eorum qui sibi contra testa-
mentum vindicant merita proferri. Solum enim ius excipiunt et circa 5
legem calumniantur.
  Quae lex tamen qualis est? 'Ne liceat mulieri plus quam dimidiam 4.1
partem bonorum suorum relinquere.' Etiamsi forma iudicii unius est,
apparet tamen duabus cum heredibus esse litem. Quaero igitur ab istis
utram eligant, cum qua malint consistere. Neque enim litigant de bono-
rum parte, sed totum arguunt testamentum. 5
  Incipiamus igitur ab ea quae prior scripta est. Quid in hac parte 5.1
testamenti vitiosum est? Vetatur plus quam dimidiam partem bonorum
relinquere: dimidiam partem patrimonii accipit. Excutiemus postea
quale sit illud quod consecutum est: interim hoc prius firmum est, nec
everti sequentibus potest. 5
  'At enim ius illa quidem habuit capiendi; sed ea quae postea scripta est 6.1
non habuit.' Iterum interrogabo: quare? 'Quoniam plus quam dimidiam
partem patrimonii relinquere feminae non potuit.' Atqui haec quoque
non plus quam dimidia parte patrimonii heres instituta est. Nec video
rationem cur id quod illi capere licuit huic non liceat, cum in eodem 5
scripta sit testamento. Manifestum est nihil posse calumniae admittere
verba legis ac scriptum.
  Nunc peritissimi litium homines ad interpretationem nos iuris addu- 7.1
cunt. Non enim hanc esse legis voluntatem quae verbis ostendatur videri
volunt. Quorum ego prudentiam, iudices, magnopere miror: tantum
vicerunt illos maiores nostros, illos constitutores iuris, illos qui rudem
civitatem legibus ac iure formarunt, ut hoc adprobare conentur, defuisse 5
his sermonem, defuisse consilium. Ac priusquam rationem ipsius legis 8.1
excutio, interim hoc dico, iudices, perniciosissimam esse civitati hanc
legum interpretationem. Nam si apud iudicium hoc semper quaeri de
legibus oportet, quid in his iustum, quid aecum, quid conveniens sit
civitati, supervacuum fuit scribi omnino leges. Et credo fuisse tempora 9.1
aliquando quae solam et nudam iustitiae haberent aestimationem. Sed
quoniam haec ingeniis in diversum trahebatur, nec umquam satis con-
stitui poterat quid oporteret, certa forma ad quam viveremus instituta
est. Hanc illi auctores legum verbis complexi sunt; quam si mutare et ad 5
utilitates suas pervertere licet, omnis vis iuris, omnis usus eripitur.
Nam quid interest nullae sint an incertae leges? Lex illa complexa est ne 10.1
plus liceat quam dimidiam partem mulieri relinquere. Neutri ex his
quibus adsumus plus dimidia parte relictum esse manifestum est. Et
apparet potuisse legum latorem, [ut] si partem demum patrimonii
pervenire ad feminas vellet, partem utique viris relinqui, id ipsum 5
cavere; neque id magno aut difficili circuitu effici potuit, sed vel sic
scripta lege, ne plus quam dimidia pars patrimonii ad feminas perveniret.
Interrogo enim: si <qui> pluribus feminis sed minores aliquanto por- 11.1
tiones reliquerit, quae tamen computatae et in unum contractae plus
quam semissem patrimonii efficiant, quaero an moveri lis possit. Nam si
movetur lis, non hac (ut opinor) lege litigabitur, qua plus quam
dimidiam partem patrimonii relinquere feminae non liceat, cum ex illis 5
nulla dimidiam partem acceperit. Sive ad totam nos vocas computa-
tionem, nihil interest quantum cuique feminae relinquatur.
  Quid si ne ratio quidem repugnat scripto et verbis legis istius? Quid 12.1
enim putas voluisse legis latorem cum hoc ius constitueret? Ne feminae
nimias opes possiderent, ne potentia earum civitas premeretur. Hoc ergo
adversus singulas constituit, et ad evitandas opes feminarum satis hoc
quaesitum, ne uni plus quam dimidia pars patrimonii relinqueretur. 5
Ceterum quidem illud non caverunt leges, ne plures feminae eodem 13.1
testamento scriberentur, non hercule magis quam illud, ne plures
hereditates isdem feminis relinquerentur.