SERMO
  Demonstranda vobis est via: videte quid utraque pars velit, quid utra- 247.1.1
que pars dicat, et illud quam fieri potest brevissime et significantissime
comprehendite. Ut puta, dicit haec puella: 'Uxor sum: nuptias enim
optavi. Optando statim maritum habere illum coepi: necesse enim erat
illi marito esse si viveret; nec tempore fit matrimonium sed iure.' [Haec 5
erto hec conprehendenda sunt finitionibus.] Dicit pars diversa: 'Non 2.1
fuisti uxor. Non †subsisti† cum illo. Optione tradita es quidem illi, sed
statim discessit post vocem.' Hoc finitione comprehendendum est: 'uxor
est quae femina viro nuptiis conlocata in societatem vitae venit.' [Tum
non est tradita.] Illa quid dicit? 'Uxor est cuius cum viro matrimonium 5
factum est.' †Pars diversa hoc dicit.†
  Finitio interim dicitur falsa, interim parum plena. Nos neque falsam 3.1
possumus dicere partis adversae finitionem neque parum plenam, nec
tam in subvertenda ea morari debemus quam in confirmanda nostra. Sit
ergo, ut non infirmanda [finitionis genus], ita [ad] convincenda nimis
plena esse. Possumus enim dicere: 'ea quae viro per nuptias tradita in 4.1
societatem vitae venit', sed non tantum haec uxor (sicut non negaremus
uxorem si ita finiretur: 'uxor est quae per nuptias a parentibus in matri-
monium tradita in societate multis annis fuit', <cum tamen> illud 'a
parentibus tradita' non necessarium in finitione uxoris sit). Ista falsa 5.1
quidem non sunt, sed plerisque detractis erit adhuc uxor. 'Fingamus
enim factas esse nuptias, consecutam statim alterius mortem: erit pro-
fecto uxor, etiam te confitente, tradita si in societate vitae non fuerit.'
Quomodo ergo ista societas vitae adiecta non quidem mentitur sed 5
adicit <non> necessarium, ita illud quoque 'nuptiis conlocata' efficit
uxorem, sed non hoc solummodo [erit]. 'Fingamus enim nuptias qui- 6.1
dem fecisse nullas, coisse autem liberorum creandorum gratia: non
tamen uxor non erit, quamvis nuptiis non sit conlocata.' Videamus igi-
tur, si ista supervacua et circumfusa sunt, <qualis> finitio huic nomini
sufficiat. Neque enim hoc intueri debetis, quid desit, sed quid satis sit. 5
DECLAMATIO
  Dixi uxorem esse cuius cum viro matrimonium factum est. Quid 7.1
amplius? Nam sicut coitus atque congressus citra ius non efficeret
uxorem, ita uxor etiam citra haec manet. Id ex cotidianis et in frontem
incurrentibus adprobari potest. Nam, ut ab †ipsis incipiam, compre-
hendo uxorem duxisse dici†: hoc ante noctem, hoc ante congressum, 5
hoc primo statim iure. Et fortasse in aliis possit videri necessarium ex-
pectare: hic de nuptiis convicimus. 'Est quidem ius matrimonii exple-
tum, tamen expecto et coitum et (id quod peto) matrimonium iungen-
dum.' Haec in eiusmodi condicione non sunt expectanda, quia ante-
cesserint. Raptor si non occiditur, iam maritus est. Id sic quoque accipi- 8.1
tur: qui maritus erit, non est caelebs; quae uxor, non vidua aut virgo.
De utraque vos persona ergo volo interrogare. Putemus statim optione
finita quaeri de adulescente. Diceresne illum esse caelibem? Ac si diceres,
illa occurreret: 'Dic igitur caelibem. Uxorem potest aliam ducere?' Vir- 5
ginem hanc aut viduam non diceres. Ac de altera quaeri supervacuum
est. Si viduam: interrogo an esset aliquis cuius nuptiarum habitura esset
ius puella. Crederem igitur neque illam virginem <aut viduam> esse
constare et illum non esse caelibem. Si haec uxor et ille maritus, nunc
quaero cuius ille maritus, cuius haec uxor. Nuptias tamen in domo 9.1
<desideras>. Nuptiae in aliis sint sane necessariae (quamquam ne id qui-
dem utique ius exigit, causam tamen [in domo] hanc habent, osten-
dendae voluntatis filiam tibi aut eam ipsam coniungi quae sui habet
potestatem): hic quod nuptiae efficiunt, optio fecit. Videamus an etiam 10.1
fortius atque vehementius: quippe illic voluntas, hic etiam necessitas
quaeritur. Ausim dicere utique in hoc genere litis nullas esse digniores
quae retineant maritorum hereditates quam eas quae uxores ex raptu
esse coeperunt, quoniam post raptum nulla uxor est nisi beneficio suo. 5
Ac forsitan inde etiam lex ista descendit.
  Ad illa libet pervenire ad quae pars diversa vocat: an haec digna sit 11.1
quae uxoris nomen accipiat. Si hoc tantum dicerem: meruit hereditatem
pro iniuria, posset tamen videri hereditas ista genus quoddam satisfac-
tionis. Amata est ab adulescente: debet hoc quoque valere in portione
litis huiusce; nihil ille maluit quam ista bona, etiamsi viveret, esse com- 5
munia. Ille fecit his bonis hanc legem. Speravit de ea adulescens: ideo
rogare ausus est. Nuptias petiit puella (non dico nunc de iure): cogitate 12.1
quantum beneficium dare voluerit, immo, quod ad ipsam pertinet, de-
derit: remisit iniuriam raptae virginitatis ea cui lex et morte vindicare
permisit.
  'Sed sero hoc dedit.' Etiamsi huius tarditate factum esset, non illius 13.1
festinatione, noli tamen mirari pudicam si castitas non statim irae suae
imperare potuit. Satis praestat rapta quae non cito optat. 'At enim iam 14.1
vulnerato optavit, quoniam moriturum sciebat; captavit hereditatem.'
Num igitur animum puellae a primis temporibus raptor ignoravit?
Magnum clementiae argumentum: cui potestas adeundi magistratus sta-
tim, permissa continuo vox qua se et iniuriam suam ulcisceretur, finiret 5
onera pudoris sui, audît rogantes diu. Primum hoc praeiudicium eius
est quae exorari possit: rogari velle pro erogato est. Hoc tantum non 15.1
satis erat, iudices, si dicerem 'non negavit'? Atqui dolor erumpit, et
numquam fere ira silentio continetur. Miseret me adulescentis optimi
alioqui et nimis verecundi quod sic animum eius interpretamini. Satis
erat dicere: non negavit. Audeo dicere, iudices: promisit. Neque <enim> 5
unum promittendi genus est. Voluntas hominum non tantum voce
signata est. An vero si manu promisisset aut vultu adnuisset, dedisse
fidem et confirmasse spem puella videretur: <non videbitur> quae facie
adfectum, quae totis oculis misericordiam prodidit? Flevit: idem fecit 16.1
quod illi qui rogabant. Ad mentionem periculi, ad mentionem carnificis,
uberes lacrimas profudit. Certe non video adfectum qui occidat. 'Sed
tacuit.' Alioqui hoc vos exigebatis ab ea quae modo virgo fuerat, quae
hoc nomen paulo ante perdiderat, ut de nuptiis loqueretur nisi ubi 5
necesse erat? 'At post vulnus optavit.' Ecce maiorem misericordiam: 17.1
suscepit raptoris sui misera curationem. Queritur quippe de fortuna
quod beneficium perdidit. Neque enim revellere poterat tam alte exac-
tam manum. Misera existimabat hoc eum fecisse causa miserationis.
Pervenit tamen aliqua ad illum laetitia datae salutis; etiamsi brevis, tamen 18.1
grata est voluptas. Ad vocem eius auditam certe oculos sustulit. Si nihil
aliud, hoc certe solacii tulit, non mori se tamquam damnatum; non illum
quamvis semianimem atque palpitantem invasit carnifex, non vulnera-
tum cruentumque per ora populi traxit, non illud caput vel exanime legi 5
recisum est. Pro immitis, qui de summa clementia tam triste fecit
exemplum!