Mendici Debilitati
Rei publicae laesae sit actio. 10.4.pr.1
  Quidam expositos debilitabat et debilitatos
mendicare cogebat ac mercedem exigebat ab
eis. Rei publicae laesae accusatur.
  PORCI LATRONIS Aestimate quale sit scelus istius, 1.1
in quo laesi patres, ne liberos suos aut agnoscant aut
recipiant, etiam confessas iniurias tacent. Vectigalis
isti crudelitas fuit eo magis quod omnes praeter istum
misericordes sumus. Mendicares nisi tot mendicos 5
fecisses. Effecit scelestus iste ut novo more nihil
esset miserius expositis quam tolli, parentibus quam
agnoscere.
  CASSI SEVERI Hinc caeci innitentes baculis vagan- 2.1
tur, hinc trunca bracchia circumferunt, huic convulsi
pedum articuli sunt et extorti tali, huic elisa crura,
illius inviolatis pedibus cruribusque femina contudit:
aliter in quemque saeviens ossifragus iste alterius 5
bracchia amputat, alterius enervat, alium distorquet,
alium delumbat, alterius diminutas scapulas in deforme
tuber extundit et risum e crudelitate captat. Produc,
agedum, familiam semivivam, tremulam, debilem,
caecam, mancam, famelicam; ostende nobis cap- 10
tivos tuos. Volo mehercules nosse illum specum
tuum, illam humanarum calamitatium officinam, illud
infantium spoliarium. Sua cuique calamitas tamquam
ars adsignatur: huic recta membra sunt, et, si nemo
moratur, proceritas emicabit: ita frangantur ut 15
humo se adlevare non possit, sed pedum crurumque
resolutis vertebris reptet. Huic <lingua velox, oculi
acuti>: extirpentur radicitus. Huic speciosa facies
est: potest formonsus mendicus esse; reliqua mem-
bra inutilia sint, ut Fortunae iniquitas in beneficia 20
sua saevientis magis hominum animos percellat.
<Sic> sine satellitibus tyrannus calamitates hu-
manas dispensat.
  VIBI GALLI Intuemini debilia infelicium membra 3.1
nescio qua tabe consumpta, illi praecisas manus,
illi erutos oculos, illi fractos pedes. Quid exhorrescitis?
sic iste miseretur. Tot membra franguntur ut unum
ventrem impleant, et—o novom monstrum!—integer 5
alitur, debiles alunt.
  ALBUCI SILI 'Perissent' inquit. Ita non infelicius
supersunt quam perituri fuerant? 'Perissent' inquit.
Interroga patres utrum maluerint. Eruantur, inquit,
oculi illius, illius praecidantur manus. Quid si 10
aliquis ex istis futurus est vir fortis? quid si tyrannicida?
quid si sacerdos? Nec, puto, incredibilia in hac
turba loquor; certe ex hac fortuna origo Romanae
gentis apparuit. Egregius educator plus acceptum
crudelitati quam expensum misericordiae refert. 15
  TRIARI 'Perissent' inquit. Puto, expertus es 4.1
nos non esse crudeles; tamen nemo non nostrum,
cum istis stipem porrigeret, mortem precatus est.
Surge tu, debilis: conatur et corruit. Surge tu,
mute: sed quid excitaris? rogare non potes. Surge 5
tu, caece: sed ad quorum eas genua nescis. O te
inter omnis debiles ante hoc iudicium felicissimum,
quod istum dominum non videbas, in hoc iudicio
infelicissimum, quod istum reum non vides! Ex-
positos aluerunt etiam ferae, satis futurae mites si 10
praeterissent.
  CORNELI HISPANI Ergo, si illis temporibus iste 5.1
carnifex apparuisset, conditorem suum Roma non
haberet. Timeo ne hoc prosit reo, quod nemo ex
istis quemquam videri volt suum.
  IULI BASSI Intuemini utramque partem, et ei 5
succurrite quae miserabilior est. Liceat videre
mercedarios tuos: hic caecus est, hic debilis, hic
mutus. His tu mori non permittis? Vis in te iudices
more tuo misericordes sint, tuo exemplo?
  ARGENTARI Quorum cum ubique audiantur preces, 10
in sua tantum causa cessant. 'Adiciamus aliquid ad
quaestum: deme huic oculos, illi manus.'
  ARELLI FUSCI patris 'Praecidatur' inquit 'lin- 6.1
gua: genus est rogandi rogare non posse.' Miser-
emini omnium, iudices; misereri etiam singulorum
soletis.
  CESTI PII Ut hanc causam susciperem, ne ab eis 5
quidem rogatus sum pro quibus ago. Quid enim
miseri rogare sciunt nisi stipem? Quid infelix iste
peccavit aliud quam quod natus est?
  CLODI TURRINI patris Age, si quis agnoverit
suum, petes alimenta tamquam alueris? Non est 10
quod timeas: nemo agnoscet. O miserum, si quis
alimenta suo dat! o miserum, si negat! Ita nos
istis vindictam negaturos putas, quibus ne id quidem
negamus quod tibi daturi sunt? Et, quod indignissimum
est, cum tam crudelis sit, misericordia publica vivit. 15
Venite, miseri, et hodie primum vobis rogate.
  MENTONIS Errant miseri circa parentum suorum 7.1
domos, et fortasse aliquis a patre alumenta non
impetrat. Nulli plus reddunt integra mancipia.
'Cur tu tam exiguum refers? Mutus es? Haec
causa esse poterat ut non rogares, ut non acciperes? 5
Spiritum tibi non relinquerem nisi crudelior futurus
essem relinquendo.' 'Tibi cotidiana captura non
respondet. Apparet te nondum hominibus satis miserum
videri.'
  GAVI SILONIS 'Tu' inquit 'in illa vicinia 10
mendicabis, tu ad <illud> limen accedes'—et crude-
lissime miseris parentium domos monstrat. 'Hic
non facile stipem impetrat: etiamnunc aliquid illi
detrahatur.'
  IUNI GALLIONIS 'Serva oculos ut videat quem 8.1
roget; serva manus ut habeat quibus stipem accipiat.'
Occurrunt nuptiis dira omina, sacris publicis tristia
auspicia; feriatis maxime ac sollemnibus et in hilaritates
dicatis diebus semianimes isti greges oberrant. A te 5
fortasse aliquis acceptam stipem portat ad deos.
  FULVI SPARSI Scio, iudices, variis quemque causis
ad accusandum solere compelli: quosdam ambitio
gloriae quam ex damnato petierunt provocavit, alios
odia et simultates protraxerunt; non dubito fuisse 10
quosdam qui praemium peterent: ego omnibus
ceteros inpellentibus causis vaco; quae enim gloria
est in tam sordido reo? quae simultates ut non eas
quoque contraxisse pudeat? aut quod praemium
cum istum alant qui se alere non possunt? Non is est 9.1
qui rogare nesciat; etiam docere solet. Quos adfectus
vestros optare debeam, nescio: si misericordiae
propiores fueritis, crimina rei vobis ostendam; si
severitati, reum. Hunc nos publice pascimus. 5
Exigi a te talio <non potest>: non habes totidem mem-
bra quot debes. Oblita feritatis, placida velut fetibus
suis ubera praebuisse fertur. Sic lupa venit ad in-
fantes: expectemus hominem? Gratulor tibi, Roma,
quod in conditores tuos homo non incidit. Ergo tu, 10
cum de publica misericordia cogitares, tam crudelis esse
potuisti? Proxima, inquit, die hic plurimum 10.1
rettulit: faciendus est huic similis alter; hic satis
rettulit: fiat et alius miser ad hoc exemplum. Ite
nunc, inquit, et alimenta mihi quaerite. Tu, inquit,
qui oculos non habes, per oculos rogato; tu, inquit, 5
qui manus perdidisti, per manus rogato; tu per illa
membra quae trahis debilia; per ea quisque quae
non habet ambiat. O miseros qui sic rogant, mise-
riores qui sic rogantur! Ecce nescio quis: Meus,
inquit, filius, si viveret, huic fortassis similis esset. 10
Numquid ego meum transeo? Alius: Potuit, in-
quit, meus in eundem incidere dominum. Quid si
incidit? Omnes omnibus stipem congerunt, dum unus-
quisque timet ne suo neget.
  Pars altera. ARELLI FUSCI 'Debilitasti' inquit. 15
Plus illis patres nocuerant.
  Latro sic divisit: an laesa sit res publica. Primum, 11.1
inquit, crimen constare oportet, deinde tunc reum
quaeri. An laesa sit res publica, non solet argumen-
tis probari; manifesta statim rei publicae damna
sunt, si muri diruti sunt, si classis incensa est, si 5
exercitus amissus, si vectigalia deminuta: hoc
damnum, quod tu obicis, <quis> videbat? Dic
mihi: quando rem publicam laesit? Cum unum
expositum debilitavit? atqui etiam qui occidit unum,
non tamen rei publicae laesae tenetur, sed caedis; 10
etiam qui duos, etiam qui plures: dic mihi quis
numerus efficiat ut laesa videatur res publica. Duo
debilitantur: nondum res publica <laesa est . . . >.
[iuvenes qui suadere infantes perdidit et infelices]
Potuerunt, inquit, duces fieri. Potuerunt et sacri- 15
legi esse et homicidae, potuerunt et perire. Attamen
crudelem rem facit. <Facit> et lanista qui iuvenes
cogit ad gladium, nec damnatur rei publicae laesae, et
leno qui cogit invitas pati stuprum, nec laedit rem publi-
cam. Ego non laudari reum desidero, sed absolvi; 20
noceat hoc illi, cum honores petet. Potest aliquis et non
esse homo honestus et esse innocens reus.
  Deinde: an, si laesa est res publica, ab hoc laesa 12.1
sit. Non a me, inquit, sed a parentibus qui proiec-
erunt. Hic crudelis, ut multum illis abstulerit, vitam
reddidit. Contra ait: illi singulos exponunt, tu
omnes debilitas: illi spem, tu instrumenta vivendi 5
detrahis.
  Deinde: an teneatur rei publicae laesae si fecit
quod ei facere licet. Non potest, inquit, ulla res
lege damnari quae lege permittitur. Si domum
meam diruo, numquid dicis me rem publicam 10
laedere? Et poteras describere quam inhumanum
sit illos parietes maiorum in nostram usque perductos
memoriam in hostilem modum deici. Si in agris
meis arbusta succidere velim . . .
  Deinde: an hoc non licuerit illi facere. Licuit, 13.1
inquit; expositi in nullo numero sunt, servi sunt;
hoc educatori visum est. Denique si non licet,
habent legem: talionis agere singuli possunt, in-
iuriarum possunt. Rei publicae quidem laesae non 5
potest agi eorum nomine qui extra rem publicam sunt; non
potest pro omnibus agi pro quibus singulis non potest.
  Scio quosdam putare quaestionem esse: an possit 14.1
a privato homine laedi res publica; Sparsum certe ita
declamare memini. Quod si quisquam recipit, et
illam recipiet: an a muliere possit, an a sene, an a
paupere possit; quorum nihil umquam quaeritur, 5
sed dici tamen solet; quomodo cum illa quaestio
tractatur: an res publica laesa sit, totiens reus inter
argumenta non laesae rei publicae dicit: ne potuit
quidem laedi a privato, a paupere, ab aegro, ab ab-
senti. 10
  Gallio fecit et illam quaestionem: an in expositis
laedi possit res publica. Non potest, inquit, res
publica laedi [possit] <nisi> in aliqua sui parte;
haec nulla rei publicae pars est; non in censu illos
invenies, non in testamentis. Sed haec quoque in 15
illam incurrit: an res publica laesa sit; dicitur enim:
ne laedi quidem potuit in eis quos non habebat.
  Pro illo qui debilitabat expositos pauci admodum 15.1
dixerunt. Dixit Gallio et hoc colore usus est:
egentem hominem et qui ne se quidem alere nedum alios
posset sustulisse eos qui iam relicti sine spe vix spiritum
traherent, quibus non iniuria fieret si aliquid detra- 5
heretur, sed beneficium daretur si vita servaretur. Faciant
invidiam, <dicant> alicui oculos desse, alicui manus,
dicant illos per hunc tam misere vivere, dum fateantur per
hunc vivere. Gallio illud quoque in argumentis temp-
tavit: adeo, inquit, haec res non nocuit rei publicae 10
ut possit videri etiam profuisse: pauciores erunt qui
exponant filios.
  Turrinus Clodius hoc colore usus est: multos patres 16.1
exponere solitos inutiles partus. Nascuntur, inquit,
quidam statim aliqua corporis parte mulcati, infirmi
et in nullam spem idonei, quos parentes sui proiciunt
magis quam exponunt; aliqui etiam vernulas aut 5
omine infausto editos aut corpore invalidos abiciunt.
Ex his aliquos hic sustulit, et eas partes quae cuique
possent miserabiliores esse manu sua abstulit: stipem
rogant et unius misericordia vivunt, omnium aluntur.
At res foeda est mendicos habere, a mendicis ali, 10
inter debiles versari. Age, non pudet vos ex hoc
producere contubernio reum <a> quo dicatis lae-
sam rem publicam? Et sic descendit ad argumenta,
ut diceret: quomodo hic potuit laedere?
  Silo Pompeius illo colore usus est: misericordem 17.1
hunc fuisse, voluisse vitam dare, sed non potuisse
alere; itaque eo conpulsum ut unusquisque aliquam
partem corporis pro toto dependeret.
  Labienus tam diserte declamavit partem eius qui 5
debilitabat expositos quam nemo alteram partem,
cum illam omnes disertissimi viri velut ad experi-
mentum suarum virium dixerint. Illum autem locum
vehementissime dixit: Vacare homines huic cogitationi,
ut curent quid homo mendicus inter mendicos faciat! 10
Principes, inquit, viri contra naturam divitias suas
exercent: castratorum greges habent, exoletos suos ut
ad longiorem patientiam inpudicitiae idonei sint ampu-
tant, et, quia ipsos pudet viros esse, id agunt ut quam
paucissimi sint. His nemo succurrit delicatis et for- 15
mosis debilibus. Curare vobis in mentem venit quis ex 18.1
solitudine infantes auferat perituros nisi auferantur; non
curatis quod solitudines suas isti beati ingenuorum er-
gastulis excolunt, non curatis quod iuvenum miserorum
simplicitatem circumeunt et speciosissimum quemque ac 5
maxime idoneum castris in ludum coniciunt. In mentem
vobis venit misereri horum quod membra non habeant;
quidni illorum quod habent? Et hoc genere in-
sectatus saeculi vitia egregia figura inquinatum et
infamem reum maiorum criminum inpunitate defen- 10
dit.
  Celebris haec apud Graecos controversia est; multa
ab illis pulchre dicta sunt, a quibus non abstinuerunt
nostri manus, multa corrupte, quibus non cesserunt
nec ipsi. 15
  Dixit Glycon: καὶ τούτους τροφὰς αἰτεῖς, οὓς 19.1
μὴ τρέφειν ἀσεβές ἐστιν;
  Hunc dixit sensum P. Asprenas eodem modo,
uno verbo magis proprio usus: hos aliqui alimenta
poscit quibus crudelis est qui negat? Circa hunc 5
sensum est et ille a Quintiliano dictus: nescio utrumne
vos miseriores dicam quod alimenta accipitis an huic
quod datis; accipitis enim quia debiles estis, datis
ei per quem debiles estis.
  Adaeus rhetor: κλαίουσαι μητέρες ἠράνιζον, 'εἰ 10
μὲν ἐμός,' λέγουσαι <'ἵνα τρέφω> τὸν ἐμόν, εἰ δὲ
ἀλλότριος, ἵνα καὶ τὸν ἐμὸν ἄλλοι.'
  Hunc sensum quidam Latini dixerunt, sed sic 20.1
ut putem illos non mutuatos esse †arti† hanc
sententiam sed imitatos. Blandus dixit: Porrigit
aliqua mendico rogata stipem, utique si peperit
<et> exposuit. O quam misera cogitatio porrigentis 5
est: 'hic fortasse meus est'!
  Moschus dixit: aliqua, quia iam proiecit pluribus
stipem, suo negat.
  Arellius Fuscus dixit: alit rogata filium mater,
misera si scit suum esse, misera si nescit. 10
  Artemon dixit: τὰ μὲν τῶν ἄλλων εὔρωστα· πλεῖ,
γεωργεῖ. τὰ δ’ ἡμέτερα ἀνάπηρα· τρέφει ἄρα τὸν
ὁλόκληρον.
  Hanc sententiam Latro Porcius virilius dixit, qui 21.1
non potest <de> furto suspectus esse; Graecos enim
et contemnebat et ignorabat. Cum descripsisset
debiles artus omnium et alios incursantes, alios
repentes, adiecit: pro di boni! ab his aliquis alitur 5
integer?
  Damas Scombros dixit: πάλαι μὲν ἐκθέτοις
κίνδυνος ἦν τὸ ῥιφῆναι, νῦν δὲ τὸ τραφῆναι.
  Hunc sensum Cestius transtulit: effecisti, inquit,
ut maius esset periculum educari quam exponi. 10
  Fuscus Arellius aliter dixit: illa adhuc in miserae
sortis infantia timebantur: ferae serpentesque et ini-
micus teneris artubus rigor et inopia; inter expositorum
pericula non numerabamus educatorem.
  Glycon corruptam dixit sententiam: κρουσάτω τις 22.1
τὴν θύραν τὼν ἐχόντων, <ἵνα> προσαγάγῃ τις. Et
illam: ἄγε, σὺ δὲ κλαῖε, σὺ δὲ θρήνει. ὦ κακῶν
συμφωνιῶν. Sed nostri quoque bene insanierunt.
Murredius dixit: producitur miserorum longus ordo, 5
maior pars se sine se trahit. Et Licinius Nepos: ut
solvendo sis, in poenas quotiens tibi renascendum est?
  Illud Sparsus dixit quod non corruptum tantum sed 23.1
contrarium dicebat esse Montanus: 'solus plura
habes membra quam tot hominibus reliquisti.' Ita
enim hic potest videri laesisse rem publicam si multi
sunt debilitati; apparet autem non esse multos si 5
plura habet membra quam debilitatis reliquit. Et
illud aeque aiebat ab illo corrupte dictum: 'prodi-
erunt plures mendici quam membra.'
  Graecas sententias in hoc refero, ut possitis aesti-
mare primum quam facilis e Graeca eloquentia in 10
Latinam transitus sit et quam omne quod bene
dici potest commune omnibus gentibus sit, deinde ut
ingenia ingeniis conferatis et cogitetis Latinam lin-
guam facultatis non minus habere, licentiae minus.
  Labieni sententiam separavi, quia locuti de illa 24.1
homines erant: Sedet ad cotidianum diurnum et
mendicantium quaestus recognoscit: 'Tu hodie
minus attulisti: cedo lora; gaudeo me non omnes
emancasse. Quid fles? quid rogas? Plus rettu- 5
lisses si sic rogasses.' Dixit et illam sententiam:
date miseris quod unum percipere gaudium possunt:
aliquis ex illis damnatum istum videat, aliquis audiat.
  Glycon dixit: αὕτη μόνη τοῖς ταλαιπώροις χαρὰ
καταλέλειπται. 10
  P. Vinicius, summus amator Ovidi, hunc aiebat 25.1
sensum disertissime apud Nasonem Ovidium esse
positum, quem ad fingendas similes sententias aiebat
memoria tenendum. Occiso Achille hoc epiphonema
poni: 5
    quod Priamus gaudere senex post Hectora posset,
    hoc fuit.
  Cassius Severus dixerat: ostende nobis captivos
<tuos>. Iulius Bassus dixerat: ostende mercedarios
tuos. Labienus commodius videbatur dixisse: os- 10
tende nobis alumnos tuos.
  P. Asprenas dixit, cum induxisset stipem porri-
gentem mendico: 'o infelicem patrem!': et hoc
qui dicit, ipse fortassis pater est.