Multum et in se recedendum est; conuersatio enim dis- 9.17.3.1
similium bene composita disturbat et renouat adfectus et
quidquid inbecillum in animo nec percuratum est exulcerat.
Miscenda tamen ista et alternanda sunt, solitudo et frequen-
tia: illa nobis faciet hominum desiderium, haec nostri, et 5
erit altera alterius remedium; odium turbae sanabit solitudo,
taedium solitudinis turba.
  Nec in eadem intentione aequaliter retinenda mens est, 4.1
sed ad iocos deuocanda. Cum puerulis Socrates ludere non
erubescebat et Cato uino laxabat animum curis publicis
fatigatum et Scipio triumphale illud ac militare corpus
mouebat ad numeros, non molliter se infringens, ut nunc 5
mos est etiam incessu ipso ultra muliebrem mollitiam fluen-
tibus, sed ut antiqui illi uiri solebant inter lusum ac festa
tempora uirilem in modum tripudiare, non facturi detri-
mentum, etiam si ab hostibus suis spectarentur. Danda 5.1
est animis remissio: meliores acrioresque requieti surgent.
Vt fertilibus agris non est imperandum—cito enim illos
exhauriet numquam intermissa fecunditas—ita animorum
impetus adsiduus labor franget, uires recipient paulum re- 5
soluti et remissi; nascitur ex adsiduitate laborum animorum
hebetatio quaedam et languor. Nec ad hoc tanta hominum 6.1
cupiditas tenderet, nisi naturalem quandam uoluptatem
haberet lusus iocusque; quorum frequens usus omne animis
pondus omnemque uim eripiet; nam et somnus refectioni
necessarius est, hunc tamen semper si diem noctemque 5
continues, mors erit. Multum interest, remittas aliquid an
soluas. Legum conditores festos instituerunt dies, ut ad 7.1
hilaritatem homines publice cogerentur, tamquam neces-
sarium laboribus interponentes temperamentum; et magni,
ut dixi, uiri quidam sibi menstruas certis diebus ferias
dabant, quidam nullum non diem inter otium et curas di- 5
uidebant. Qualem Pollionem Asinium oratorem magnum
meminimus, quem nulla res ultra decumam retinuit; ne
epistulas quidem post eam horam legebat, ne quid nouae
curae nasceretur, sed totius diei lassitudinem duabus illis
horis ponebat. Quidam medio die interiunxerunt et in 10
postmeridianas horas aliquid leuioris operae distulerunt.
Maiores quoque nostri nouam relationem post horam decu-
mam in senatu fieri uetabant. Miles uigilias diuidit, et nox
immunis est ab expeditione redeuntium. Indulgendum est 8.1
animo dandumque subinde otium quod alimenti ac uirium
loco sit. Et in ambulationibus apertis uagandum, ut caelo
libero et multo spiritu augeat attollatque se animus; ali-
quando uectatio iterque et mutata regio uigorem dabunt 5
conuictusque et liberalior potio. Non numquam et usque
ad ebrietatem ueniendum, non ut mergat nos sed ut depri-
mat; eluit enim curas et ab imo animum mouet et ut
morbis quibusdam ita tristitiae medetur, Liberque non ob
licentiam linguae dictus est [inuentor uini] sed quia liberat 10
seruitio curarum animum et adserit uegetatque et auda-
ciorem in omnis conatus facit. Sed ut libertatis ita uini 9.1
salubris moderatio est. Solonem Arcesilanque indulsisse
uino credunt, Catoni ebrietas obiecta est: facilius efficiet,
quisquis obiecit [et], crimen honestum quam turpem
Catonem. Sed nec saepe faciendum est, ne animus malam 5
consuetudinem ducat, et aliquando tamen in exultationem
libertatemque extrahendus tristisque sobrietas remouenda
paulisper. Nam siue Graeco poetae credimus 'aliquando et 10.1
insanire iucundum est', siue Platoni 'frustra poeticas fores
compos sui pepulit', siue Aristoteli 'nullum magnum in-
genium sine mixtura dementiae fuit': non potest grande
aliquid et super ceteros loqui nisi mota mens. Cum uulgaria 11.1
et solita contempsit instinctuque sacro surrexit excelsior,
tunc demum aliquid cecinit grandius ore mortali. Non
potest sublime quicquam et in arduo positum contingere
quam diu apud se est: desciscat oportet a solito et efferatur 5
et mordeat frenos et rectorem rapiat suum eoque ferat quo
per se timuisset escendere.