LIBER QVARTVS DECIMVS
|
|
SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Rem utilem desideras et ad sapientiam properanti neces-
|
89.1.1
|
sariam, dividi philosophiam et ingens corpus eius in membra
|
|
disponi; facilius enim per partes in cognitionem totius ad-
|
|
ducimur. Utinam quidem quemadmodum universa mundi
|
|
facies in conspectum venit, ita philosophia tota nobis posset
|
5
|
occurrere, simillimum mundo spectaculum! Profecto enim
|
|
omnes mortales in admirationem sui raperet, relictis iis quae
|
|
nunc magna magnorum ignorantia credimus. Sed quia con-
|
|
tingere hoc non potest, est sic nobis aspicienda quemadmo-
|
|
dum mundi secreta cernuntur. Sapientis quidem animus
|
2.1
|
totam molem eius amplectitur nec minus illam velociter
|
|
obit quam caelum acies nostra; nobis autem, quibus perrum-
|
|
penda caligo est et quorum visus in proximo deficit, singula
|
|
quaeque ostendi facilius possunt, universi nondum capacibus.
|
5
|
Faciam ergo quod exigis et philosophiam in partes, non in
|
|
frusta dividam. Dividi enim illam, non concidi, utile est; nam
|
|
conprehendere quemadmodum maxima ita minima difficile
|
|
est. Discribitur in tribus populus, in centurias exercitus;
|
3.1
|
quidquid in maius crevit facilius agnoscitur si discessit in
|
|
partes, quas, ut dixi, innumerabiles esse et parvulas non
|
|
oportet. Idem enim vitii habet nimia quod nulla divisio:
|
|
simile confuso est quidquid usque in pulverem sectum est.
|
5
|
Primum itaque, si [ut] videtur tibi, dicam inter sapientiam
|
4.1
|
et philosophiam quid intersit. Sapientia perfectum bonum est
|
|
mentis humanae; philosophia sapientiae amor est et adfecta-
|
|
tio: haec eo tendit quo illa pervenit. Philosophia unde dicta
|
|
sit apparet; ipso enim nomine fatetur quid amet. Sapientiam
|
5.1
|
quidam ita finierunt ut dicerent divinorum et humanorum
|
|
scientiam; quidam ita: sapientia est nosse divina et humana
|
|
et horum causas. Supervacua mihi haec videtur adiectio, quia
|
|
causae divinorum humanorumque pars divinorum sunt. Philo-
|
5
|
sophiam quoque fuerunt qui aliter atque aliter finirent: alii
|
|
studium illam virtutis esse dixerunt, alii studium corrigendae
|
|
mentis; a quibusdam dicta est adpetitio rectae rationis. Illud
|
6.1
|
quasi constitit, aliquid inter philosophiam et sapientiam
|
|
interesse; neque enim fieri potest ut idem sit quod adfectatur
|
|
et quod adfectat. Quomodo multum inter avaritiam et
|
|
pecuniam interest, cum illa cupiat, haec concupiscatur, sic
|
5
|
inter philosophiam et sapientiam. Haec enim illius effectus
|
|
ac praemium est; illa venit, ad hanc itur. Sapientia est quam
|
7.1
|
Graeci σοφίαν vocant. Hoc verbo Romani quoque utebantur,
|
|
sicut philosophia nunc quoque utuntur; quod et togatae tibi
|
|
antiquae probabunt et inscriptus Dossenni monumento
|
|
titulus:
|
5
|
hospes resiste et sophian Dossenni lege.
|
|
Quidam ex nostris, quamvis philosophia studium virtutis
|
8.1
|
esset et haec peteretur, illa peteret, tamen non putaverunt
|
|
illas distrahi posse; nam nec philosophia sine virtute est nec
|
|
sine philosophia virtus. Philosophia studium virtutis est, sed
|
|
per ipsam virtutem; nec virtus autem esse sine studio sui
|
5
|
potest nec virtutis studium sine ipsa. Non enim quemadmo-
|
|
dum in iis qui aliquid ex distanti loco ferire conantur alibi
|
|
est qui petit, alibi quod petitur; nec quemadmodum itinera
|
|
quae ad urbes perducunt <extra urbes sunt, sic viae ad virtu-
|
|
tem> extra ipsam: ad virtutem venitur per ipsam, cohaerent
|
10
|
inter se philosophia virtusque.
|
|
Philosophiae tres partes esse dixerunt et maximi et plurimi
|
9.1
|
auctores: moralem, naturalem, rationalem. Prima componit
|
|
animum; secunda rerum naturam scrutatur; tertia proprie-
|
|
tates verborum exigit et structuram et argumentationes, ne
|
|
pro vero falsa subrepant. Ceterum inventi sunt et qui in
|
5
|
pauciora philosophiam et qui in plura diducerent. Quidam
|
10.1
|
ex Peripateticis quartam partem adiecerunt civilem, quia
|
|
propriam quandam exercitationem desideret et circa aliam
|
|
materiam occupata sit; quidam adiecerunt his partem quam
|
|
οἰκονομικὴν vocant, administrandae familiaris rei scientiam;
|
5
|
quidam et de generibus vitae locum separaverunt. Nihil
|
|
autem horum non in illa parte morali reperietur. Epicurei
|
11.1
|
duas partes philosophiae putaverunt esse, naturalem atque
|
|
moralem: rationalem removerunt. Deinde cum ipsis rebus
|
|
cogerentur ambigua secernere, falsa sub specie veri latentia
|
|
coarguere, ipsi quoque locum quem 'de iudicio et regula'
|
5
|
appellant—alio nomine rationalem—induxerunt, sed eum
|
|
accessionem esse naturalis partis existimant. Cyrenaici natu-
|
12.1
|
ralia cum rationalibus sustulerunt et contenti fuerunt morali-
|
|
bus, sed hi quoque quae removent aliter inducunt; in quinque
|
|
enim partes moralia dividunt, ut una sit de fugiendis et
|
|
petendis, altera de adfectibus, tertia de actionibus, quarta de
|
5
|
causis, quinta de argumentis. Causae rerum ex naturali
|
|
parte sunt, argumenta ex rationali. Ariston Chius non
|
13.1
|
tantum supervacuas esse dixit naturalem et rationalem sed
|
|
etiam contrarias; moralem quoque, quam solam relique-
|
|
rat, circumcidit. Nam eum locum qui monitiones continet
|
|
sustulit et paedagogi esse dixit, non philosophi, tamquam
|
5
|
quidquam aliud sit sapiens quam generis humani paedagogus.
|
|
Ergo cum tripertita sit philosophia, moralem eius partem
|
14.1
|
primum incipiamus disponere. Quam in tria rursus dividi
|
|
placuit, ut prima esset inspectio suum cuique distribuens et
|
|
aestimans quanto quidque dignum sit, maxime utilis—quid
|
|
enim est tam necessarium quam pretia rebus inponere?—
|
5
|
secunda de impetu, de actionibus tertia. Primum enim est ut
|
|
quanti quidque sit iudices, secundum ut impetum ad illa
|
|
capias ordinatum temperatumque, tertium ut inter impetum
|
|
tuum actionemque conveniat, ut in omnibus istis tibi ipse
|
|
consentias. Quidquid ex tribus defuit turbat et cetera. Quid
|
15.1
|
enim prodest inter <se> aestimata habere omnia, si sis in
|
|
impetu nimius? quid prodest impetus repressisse et habere
|
|
cupiditates in sua potestate, si in ipsa rerum actione tempora
|
|
ignores nec scias quando quidque et ubi et quemadmodum
|
5
|
agi debeat? Aliud est enim dignitates et pretia rerum nosse,
|
|
aliud articulos, aliud impetus refrenare et ad agenda ire, non
|
|
ruere. Tunc ergo vita concors sibi est ubi actio non destituit
|
|
impetum, impetus ex dignitate rei cuiusque concipitur,
|
|
proinde remissus <aut> acrior prout illa digna est peti.
|
10
|
Naturalis pars philosophiae in duo scinditur, corporalia et
|
16.1
|
incorporalia; utraque dividuntur in suos, ut ita dicam, gradus.
|
|
Corporum locus in hos primum, in ea quae faciunt et quae ex
|
|
his gignuntur—gignuntur autem elementa. Ipse <de> elemen-
|
|
tis locus, ut quidam putant, simplex est, ut quidam, in mater-
|
5
|
iam et causam omnia moventem et elementa dividitur.
|
|
Superest ut rationalem partem philosophiae dividam. Omnis
|
17.1
|
oratio aut continua est aut inter respondentem et interrogan-
|
|
tem discissa; hanc διαλεκτικήν, illam ῥητορικὴν placuit vocari.
|
|
Ῥητορικὴ verba curat et sensus et ordinem; διαλεκτικὴ in
|
|
duas partes dividitur, in verba et significationes, id est in res
|
5
|
quae dicuntur et vocabula quibus dicuntur. Ingens deinde
|
|
sequitur utriusque divisio. Itaque hoc loco finem faciam et
|
|
summa sequar fastigia rerum;
|
|
alioqui, si voluero facere partium partes, quaestionum liber
|
|
fiet.
|
10
|
Haec, Lucili virorum optime, quominus legas non deterreo,
|
18.1
|
dummodo quidquid legeris ad mores statim referas. Illos con-
|
|
pesce, marcentia in te excita, soluta constringe, contumacia
|
|
doma, cupiditates tuas publicasque quantum potes vexa; et
|
|
istis dicentibus 'quousque eadem?' responde:
|
5
|
'Ego debebam dicere "quousque eadem peccabitis?" Reme-
|
19.1
|
dia ante vultis quam vitia desinere? Ego vero eo magis dicam,
|
|
et quia recusatis perseverabo; tunc incipit medicina proficere
|
|
ubi in corpore alienato dolorem tactus expressit. Dicam etiam
|
|
invitis profutura. Aliquando aliqua ad vos non blanda vox
|
5
|
veniat, et quia verum singuli audire non vultis, publice audite.
|
|
'Quousque fines possessionum propagabitis? Ager uni do-
|
20.1
|
mino qui populum cepit angustus est? Quousque arationes
|
|
vestras porrigetis, ne provinciarum quidem spatio contenti cir-
|
|
cumscribere praediorum modum? Inlustrium fluminum per
|
|
privatum decursus est et amnes magni magnarumque gentium
|
5
|
termini usque ad ostium a fonte vestri sunt. Hoc quoque
|
|
parum est nisi latifundiis vestris maria cinxistis, nisi trans
|
|
Hadriam et Ionium Aegaeumque vester vilicus regnat, nisi
|
|
insulae, ducum domicilia magnorum, inter vilissima rerum
|
|
numerantur. Quam vultis late possidete, sit fundus quod
|
10
|
aliquando imperium vocabatur, facite vestrum quidquid
|
|
potestis, dum plus sit alieni.
|
|
'Nunc vobiscum loquor quorum aeque spatiose luxuria
|
21.1
|
quam illorum avaritia diffunditur. Vobis dico: quousque
|
|
nullus erit lacus cui non villarum vestrarum fastigia inmi-
|
|
neant? nullum flumen cuius non ripas aedificia vestra prae-
|
|
texant? Ubicumque scatebunt aquarum calentium venae,
|
5
|
ibi nova deversoria luxuriae excitabuntur. Ubicumque in
|
|
aliquem sinum litus curvabitur, vos protinus fundamenta
|
|
iacietis, nec contenti solo nisi quod manu feceritis, mare agetis
|
|
introrsus. Omnibus licet locis tecta vestra resplendeant, aliubi
|
|
inposita montibus in vastum terrarum marisque prospectum,
|
10
|
aliubi ex plano in altitudinem montium educta, cum multa
|
|
aedificaveritis, cum ingentia, tamen et singula corpora estis
|
|
et parvola. Quid prosunt multa cubicula? in uno iacetis. Non
|
|
est vestrum ubicumque non estis.
|
|
'Ad vos deinde transeo quorum profunda et insatiabilis
|
22.1
|
gula hinc maria scrutatur, hinc terras, alia hamis, alia laqueis,
|
|
alia retium variis generibus cum magno labore persequitur:
|
|
nullis animalibus nisi ex fastidio pax est. Quantulum [est] ex
|
|
istis epulis [quae] per tot comparatis manus fesso voluptatibus
|
5
|
ore libatis? quantulum ex ista fera periculose capta dominus
|
|
crudus ac nauseans gustat? quantulum ex tot conchyliis tam
|
|
longe advectis per istum stomachum inexplebilem labitur?
|
|
Infelices, ecquid intellegitis maiorem vos famem habere
|
|
quam ventrem?'
|
10
|
Haec aliis dic, ut dum dicis audias ipse, scribe, ut dum
|
23.1
|
scribis legas, omnia ad mores et ad sedandam rabiem adfe-
|
|
ctuum referens. Stude, non ut plus aliquid scias, sed ut melius.
|
|
Vale.
|
|