'Quid istas, inquis, ineptias, quibus litte- 4b.13.1.1
ratior est quisque, non melior, tam operose per-
sequeris? Quomodo fiant niues dicis, cum multo
magis ad nos dici a te pertineat quare emendae non
sint niues.' Iubes me tu cum luxuria litigare? 5
Cotidianum istud et sine effectu iurgium est. Liti-
gemus tamen, etiamsi superior futura est; pugnantes
ac reluctantes uincat.
Quid porro? Hanc ipsam 2.1
inspectionem naturae nihil iudicas ad id quod uis
conferre? Cum quaerimus quomodo nix fiat et
dicimus illam pruinae similem habere naturam,
plus illi spiritus quam aquae inesse, non putas 5
exprobrari illis, cum emere aquam turpe sit, si ne
aquam quidem emunt?
Nos uero quaeramus 3.1
potius quomodo fiant niues quam quomodo seruentur,
quoniam, non contenti uina diffundere, ueteraria
per sapores aetatesque disponere, inuenimus quo-
modo stiparemus niuem, ut ea aestatem euinceret 5
et contra anni feruorem defenderetur loci frigore.
Quid hac diligentia consecuti sumus? Nempe ut
gratuitam mercemur aquam. Nobis dolet quod
spiritum, quod solem emere non possumus, quod
hic aer etiam delicatis diuitibusque ex facili nec 10
emptus uenit. O quam nobis male est quod quic-
quam a rerum natura in medio relictum est!
Hoc 4.1
quod illa fluere et patere omnibus uoluit, cuius
haustum uitae publicum fecit, hoc quod tam homini
quam feris auibusque et inertissimis animalibus
in usum large ac beate profudit, contra se ingeniosa 5
luxuria redegit ad pretium, adeo nihil illi potest
placere nisi carum. Vnum hoc erat quod diuites in
aequum turbae deduceret, quo non possent ante-
cedere pauperrimum; illi cui diuitiae molestae sunt
excogitatum est quemadmodum etiam caperet aqua 10
luxuriam.
  Vnde hoc peruentum sit ut nulla nobis aqua 5.1
satis frigida uideretur quae flueret dicam. Quamdiu
sanus et salubris cibi capax stomachus est imple-
turque, non premitur, naturalibus fomentis contentus
est; ubi, cotidianis cruditatibus perustus, non 5
temporis aestus, sed suos sentit, ubi ebrietas continua
uisceribus insedit et praecordia bile in quam uertitur
torret, aliquid necessario quaeritur quo aestus ille
frangatur qui ipsis aquis incalescit. Remediis inci-
tat<ur> uitium; itaque non aestate tantum, sed et 10
media hieme niuem causa pa<r>i bibunt.
Quae huius 6.1
rei causa est nisi intestinum malum et luxu corrupta
praecordia? Quibus nullum interuallum umquam
quo interquiescerent datum est, sed prandia cenis
usque in lucem perductis ingesta sunt, et distentos 5
copia ferculorum ac uarietate comessatio altius
mersit; deinde numquam intermissa intempe-
rantia quicquid <alimenti> decoxerat efferauit et in
desiderium semper noui rigoris accendit.
Itaque 7.1
quamuis cenationem uelis ac specularibus muniant
et igne multo doment hiemem, nihilominus stoma-
chus ille solutus et aestu suo languidus quaerit aliquid
quo erigatur. Nam sicut animo relictos stupentesque 5
frigida spargimus, ut ad sensum sui redeant, ita
uiscera istorum uitiis torpentia nihil sentiunt, nisi
frigore illa uehementiore perusseris.
Inde est, 8.1
inquam, quod ne niue quidem contenti sunt, sed
glaciem, uelut certior illi ex solido rigor sit, exqui-
runt ac saepe repetitis aquis diluunt. Quae non e
summo tollitur sed, ut uim maiorem habeat et perti- 5
nacius frigus, ex abdito effoditur. Itaque ne unum
quidem eius est pretium, sed habet institores aqua
et annonam, pro pudor! uariam.
Vnguentarios 9.1
Lacedaemonii urbe expulerunt et propere cedere
finibus suis iusserunt, quia oleum disperderent.
Quid illi fecissent, si uidissent reponendae niuis
officinas et tot iumenta portandae aquae deseruientia, 5
cuius colorem saporemque paleis quibus custodiunt
inquinant?
  At, dii boni, quam facile est extinguere sitim 10.1
sanam! Sed quid sentire possunt emortuae fauces
et occallatae cibis ardentibus? Quemadmodum
nihil illis satis frigidum, sic nihil satis calidum est,
sed ardentes boletos et raptim indumento suo 5
mersatos demittunt paene fumantes, quos deinde
restinguant niuatis potionibus. Videbis, inquam,
quosdam graciles et palliolo focalique circumdatos.
pallentes et aegros non sorbere solum niuem sed
etiam esse et frusta eius in scyphos suos deicere, 10
ne tepescant inter ipsam bibendi moram.
Sitim 11.1
istam esse putas? Febris est, et quidem eo acrior
quod non tactu uenarum nec in cutem effuso calore
deprehenditur, sed cor ipsum excoquit. Luxuria
inuictum malum et ex molli fluidoque durum atque 5
patiens. Non intellegis omnia consuetudine uim
suam perdere? Itaque nix ista, in qua iam etiam
natatis, eo peruenit usu et cotidiana stomachi
seruitute ut aquae locum obtineat. Aliquid adhuc
quaerite illa frigidius, quia pro nihilo est familiaris 10
rigor.