DE INSTITVTIS ANTIQVIS
|
|
Apud antiquos non solum publice, sed etiam
|
2.1.1.1
|
priuatim nihil gerebatur nisi auspicio prius sumpto.
|
|
quo ex more nuptiis etiam nunc auspices interpo-
|
|
nuntur, qui, quamuis auspicia petere desierint, ipso
|
|
tamen nomine ueteris consuetudinis uestigia usur-
|
5
|
pantur.
|
|
Feminae cum uiris cubantibus sedentes ceni-
|
2.1
|
tabant. quae consuetudo ex hominum conuictu ad
|
|
diuina penetrauit: nam Iouis epulo ipse in lectulum,
|
|
Iuno et Minerua in sellas ad cenam inuitabantur.
|
|
quod genus seueritatis aetas nostra diligentius in
|
5
|
Capitolio quam in suis domibus conseruat, uidelicet
|
|
quia magis ad rem pertinet dearum quam mulierum
|
|
disciplinam contineri.
|
|
Quae uno contentae matrimonio fuerant co-
|
3.1
|
rona pudicitiae honorabantur: existimabant enim
|
|
eum praecipue matronae sincera fide incorruptum
|
|
esse animum, qui depositae uirginitatis cubile [in
|
|
publicum] egredi nesciret, multorum matrimoniorum
|
5
|
experientiam quasi legitimae cuiusdam intemperan-
|
|
tiae signum esse credentes.
|
|
Repudium inter uxorem et uirum a condita
|
4.1
|
urbe usque ad centesimum et quinquagesimum an-
|
|
num nullum intercessit. primus autem Sp. Caruilius
|
|
uxorem sterilitatis causa dimisit. qui, quamquam tole-
|
|
rabili ratione motus uidebatur, reprehensione tamen
|
5
|
non caruit, quia ne cupiditatem quidem liberorum
|
|
coniugali fidei praeponi debuisse arbitrabantur.
|
|
Sed quo matronale decus uerecundiae muni-
|
5.1
|
mento tutius esset, in ius uocanti matronam corpus
|
|
eius adtingere non permiserunt, ut inuiolata manus
|
|
alienae tactu stola relinqueretur.
|
|
Vini usus olim Romanis feminis ignotus fuit, ne
|
5
|
scilicet in aliquod dedecus prolaberentur, quia pro-
|
|
ximus a Libero patre intemperantiae gradus ad in-
|
|
concessam uenerem esse consueuit. ceterum ut non
|
|
tristis earum et horrida pudicitia, sed [et] honesto
|
|
comitatis genere temperata esset,—indulgentibus
|
10
|
namque maritis et auro abundanti et multa purpura
|
|
usae sunt—quo formam suam concinniorem effi-
|
|
cerent, summa cum diligentia capillos cinere ruti-
|
|
larunt: nulli enim tunc subsessorum alienorum ma-
|
|
trimoniorum oculi metuebantur, sed pariter et uidere
|
15
|
sancte et aspici mutuo pudore custodiebatur.
|
|
Quotiens uero inter uirum et uxorem aliquid
|
6.1
|
iurgi intercesserat, in sacellum deae Viriplacae, quod
|
|
est in Palatio, ueniebant et ibi inuicem locuti quae
|
|
uoluerant contentione animorum deposita concordes
|
|
reuertebantur. dea nomen hoc a placandis uiris fertur
|
5
|
adsecuta, ueneranda quidem et nescio an praecipuis
|
|
et exquisitis sacrificiis colenda utpote cotidianae
|
|
ac domesticae pacis custos, in pari iugo caritatis
|
|
ipsa sui appellatione uirorum maiestati debitum a
|
|
feminis reddens honorem.
|
10
|
Huius modi inter coniuges uerecundia: quid,
|
7.1
|
inter ceteras necessitudines nonne apparet consen-
|
|
tanea? nam ut minimo indicio maximam uim eius
|
|
significem, aliquandiu nec pater cum filio pubere
|
|
nec socer cum genero lauabatur. manifestum igitur
|
5
|
est tantum religionis sanguini et adfinitati quantum
|
|
ipsis dis inmortalibus tributum, quia inter ista tam
|
|
sancta uincula non magis quam in aliquo sacrato
|
|
loco nudare se [ne]fas esse credebatur.
|
|
Conuiuium etiam sollemne maiores institue-
|
8.1
|
runt idque caristia appellauerunt, cui praeter cogna-
|
|
tos et adfines nemo interponebatur, ut, si qua inter
|
|
necessarias personas querella esset orta, apud sacra
|
|
mensae et inter hilaritatem animorum et fautoribus
|
5
|
concordiae adhibitis tolleretur.
|
|
Senectuti iuuenta ita cumulatum et circum-
|
9.1
|
spectum honorem reddebat, tamquam maiores natu
|
|
adulescentium communes patres essent. quocirca iu-
|
|
uenes senatus die utique aliquem ex patribus con-
|
|
scriptis aut propinquum aut paternum amicum ad
|
5
|
curiam deducebant adfixique ualuis expectabant, do-
|
|
nec reducendi etiam officio fungerentur. qua quidem
|
|
uoluntaria statione et corpora et animos ad publica
|
|
officia inpigre sustinenda roborabant breuique pro-
|
|
cessurarum in lucem uirtutum suarum uerecunda
|
10
|
laboris meditatione ipsi doctores erant.
|
|
Inuitati ad cenam diligenter quaerebant quinam
|
|
ei conuiuio essent interfuturi, ne seniorum aduen-
|
|
tum discubitu praecurrerent, sublataque mensa priores
|
|
consurgere et abire patiebantur. ex quibus apparet
|
15
|
cenae quoque tempore quam parco et quam modesto
|
|
sermone his praesentibus soliti sint uti.
|
|
Maiores natu in conuiuiis ad tibias egregia
|
10.1
|
superiorum opera carmine conprehensa † pangebant,
|
|
quo ad ea imitanda iuuentutem alacriorem redderent.
|
|
quid hoc splendidius, quid etiam utilius certamine?
|
|
pubertas canis suum decus reddebat, defuncta [uiri]
|
5
|
cursu aetas ingredientes actuosam uitam feruoris
|
|
nutrimentis prosequebatur. quas Athenas, quam
|
|
scholam, quae alienigena studia huic domesticae disci-
|
|
plinae praetulerim? inde oriebantur Camilli, Scipio-
|
|
nes, Fabricii, Marcelli, Fabii, ac ne singula im-
|
10
|
perii nostri lumina simul percurrendo sim longior,
|
|
inde, inquam, caeli clarissima pars, diui fulserunt
|
|
Caesares.
|
|