Quo itidem modo et uim necessitatemque fati constituerit et esse 7.2.pr.1
tamen in nobis consilii iudiciique nostri arbitrium confirmauerit.
  Fatum, quod εἱμαρμένην Graeci uocant, ad hanc ferme 1.1
sententiam Chrysippus, Stoicae princeps philosophiae, de-
finit: 'Fatum est' inquit 'sempiterna quaedam et indeclina-
bilis series rerum et catena uoluens semetipsa sese et inplicans
per aeternos consequentiae ordines, ex quibus apta nexaque 5
est.' Ipsa autem uerba Chrysippi, quantum ualui memoria, 2.1
ascripsi, ut, si cui meum istud interpretamentum uidebitur
esse obscurius, ad ipsius uerba animaduertat. In libro 3.1
enim περὶ προνοίας quarto εἱμαρμένην esse dicit φυσικήν τινα
σύνταξιν τῶν ὅλων ἐξ ἀιδίου τῶν ἑτέρων τοῖς ἑτέροις ἐπακολου-
θούντων καὶ μεταπολουμένων ἀπαραβάτου οὔσης τῆς τοιαύτης
ἐπιπλοκῆς. 5
  Aliarum autem opinionum disciplinarumque auctores huic 4.1
definitioni ita obstrepunt: 'Si Chrysippus' inquiunt 'fato 5.1
putat omnia moueri et regi nec declinari transcendique posse
agmina fati et uolumina, peccata quoque hominum et de-
licta non suscensenda neque inducenda sunt ipsis uoluntati-
busque eorum, sed necessitati cuidam et instantiae, quae 5
oritur ex fato', omnium quae sit rerum domina et arbitra,
per quam necesse sit fieri, quicquid futurum est; et propter-
ea nocentium poenas legibus inique constitutas, si homines
ad maleficia non sponte ueniunt, sed fato trahuntur.
  Contra ea Chrysippus tenuiter multa et argute disserit; 6.1
sed omnium fere, quae super ea re scripsit, huiuscemodi
sententia est. 'Quamquam ita sit,' inquit 'ut ratione quadam 7.1
necessaria et principali coacta atque conexa sint fato omnia,
ingenia tamen ipsa mentium nostrarum proinde sunt fato
obnoxia, ut proprietas eorum est ipsa et qualitas. Nam si sunt 8.1
per naturam primitus salubriter utiliterque ficta, omnem
illam uim, quae de fato extrinsecus ingruit, inoffensius
tractabiliusque transmittunt. Sin uero sunt aspera et inscita
et rudia nullisque artium bonarum adminiculis fulta, etiamsi 5
paruo siue nullo fatalis incommodi conflictu urgeantur, sua
tamen scaeuitate et uoluntario impetu in assidua delicta et
in errores se ruunt. Idque ipsum ut ea ratione fiat, naturalis 9.1
illa et necessaria rerum consequentia efficit, quae fatum
uocatur. Est enim genere ipso quasi fatale et consequens, ut 10.1
mala ingenia peccatis et erroribus non uacent.'
  Huius deinde fere rei exemplo non hercle nimis alieno 11.1
neque inlepido utitur. 'Sicut' inquit 'lapidem cylindrum si
per spatia terrae prona atque derupta iacias, causam quidem
ei et initium praecipitantiae feceris, mox tamen ille prae-
ceps uoluitur, non quia tu id iam facis, sed quoniam ita 5
sese modus eius et formae uolubilitas habet: sic ordo et
ratio et necessitas fati genera ipsa et principia causarum
mouet, impetus uero consiliorum mentiumque nostrarum
actionesque ipsas uoluntas cuiusque propria et animorum
ingenia moderantur.' Infert deinde uerba haec his, quae 12.1
dixi, congruentia: Διὸ καὶ ὑπὸ τῶν Πυθαγορείων εἴρηται·
    γνώσει δ’ ἀνθρώπους αὐθαίρετα πήματ’ ἔχοντας,
ὡς τῶν βλαβῶν ἑκάστοις παρ’ αὐτοὺς γινομένων καὶ καθ’ ὁρμὴν
αὐτῶν ἁμαρτανόντων τε καὶ βλαπτομένων καὶ κατὰ τὴν αὐτῶν 5
διάνοιαν καὶ θέσιν. Propterea negat oportere ferri audirique 13.1
homines aut nequam aut ignauos et nocentes et audaces,
qui, cum in culpa et in maleficio reuicti sunt, perfugiunt ad
fati necessitatem tamquam in aliquod fani asylum et, quae
pessime fecerunt, ea non suae temeritati, sed fato esse 5
attribuenda dicunt.
  Primus autem hoc sapientissimus ille et antiquissimus 14.1
poetarum dixit hisce uersibus:
    ὢ πόποι, οἷον δή νυ θεοὺς βροτοὶ αἰτιόωνται.
    ἐξ ἡμέων γάρ φασι κάκ’ ἔμμεναι· οἱ δὲ καὶ αὐτοὶ
    σφῇσιν ἀτασθαλίῃσιν ὑπὲρ μόρον ἄλγε’ ἔχουσιν. 5
Itaque M. Cicero in libro, quem de fato conscripsit, cum 15.1
quaestionem istam diceret obscurissimam esse et inplicatis-
simam, Chrysippum quoque philosophum non expedisse se
in ea <ait> his uerbis: 'Chrysippus aestuans laboransque,
quonam hoc modo explicet et fato omnia fieri et esse 5
aliquid in nobis, intricatur.'