LIBER SEPTIMVS
  Quem in modum responderit Chrysippus aduersum eos, qui pro- 7.1.pr.1
uidentiam consistere negauerunt.
  <Quibus non uidetur mundus dei et hominum causa in- 1.1
stitutus neque res humanae prouidentia gubernari, graui se
argumento uti putant, cum ita dicunt: 'si esset prouidentia,
nulla essent mala.' Nihil enim minus aiunt prouidentiae
congruere, quam in eo mundo, quem propter> homines fecisse 5
dicatur, tantam uim esse aerumnarum et malorum. Aduer- 2.1
sus ea Chrysippus cum in libro περὶ προνοίας quarto dissere-
ret: 'nihil est prorsus istis' inquit 'insubidius, qui opinantur
bona esse potuisse, si non essent ibidem mala. Nam cum 3.1
bona malis contraria sint, utraque necessum est opposita
inter sese et quasi mutuo aduerso quaeque fulta nisu con-
sistere; nullum adeo contrarium est sine contrario altero.
Quo enim pacto iustitiae sensus esse posset, nisi essent 4.1
iniuriae? aut quid aliud iustitia est quam iniustitiae priua-
tio? quid item fortitudo intellegi posset nisi ex ignauiae
adpositione? quid continentia nisi ex intemperantiae? quo
item modo prudentia esset, nisi foret contra inprudentia? 5
Proinde' inquit 'homines stulti cur non hoc etiam desiderant, 5.1
ut ueritas sit et non sit mendacium? Namque itidem sunt
bona et mala, felicitas et infortunitas, dolor et uoluptas.
Alterum enim ex altero, sicuti Plato ait, uerticibus inter 6.1
se contrariis deligatum est; si tuleris unum, abstuleris
utrumque.'
  Idem Chrysippus in eodem libro tractat consideratque 7.1
dignumque esse id quaeri putat, εἰ αἱ τῶν ἀνθρώπων νόσοι κατὰ
φύσιν γίνονται, id est, <si> natura ipsa rerum uel prouidentia,
quae compagem hanc mundi et genus hominum fecit, mor-
bos quoque et debilitates et aegritudines corporum, quas 5
patiuntur homines, fecerit. Existimat autem non fuisse hoc 8.1
principale naturae consilium, ut faceret homines morbis
obnoxios; numquam enim hoc conuenisse naturae auctori
parentique omnium rerum bonarum. 'Sed cum multa' in- 9.1
quit 'atque magna gigneret pareretque aptissima et utilis-
sima, alia quoque simul adgnata sunt incommoda his ipsis,
quae faciebat, cohaerentia'; eaque <non> per naturam, sed
per sequellas quasdam necessarias facta dicit, quod ipse 5
appellat κατὰ παρακολούθησιν. 'Sicut,' inquit 'cum corpora 10.1
hominum natura fingeret, ratio subtilior et utilitas ipsa
operis postulauit, ut tenuissimis minutisque ossiculis caput
compingeret. Sed hanc utilitatem rei maioris alia quaedam 11.1
incommoditas extrinsecus consecuta est, ut fieret caput
tenuiter munitum et ictibus offensionibusque paruis fragile.
Proinde morbi quoque et aegritudines partae sunt, dum 12.1
salus paritur. Sicut hercle,' inquit 'dum uirtus hominibus 13.1
per consilium naturae gignitur, uitia ibidem per adfinitatem
contrariam nata sunt.'