LIBER NONVS DECIMVS
|
|
* * *
|
19.1.pr.1
|
Navigabamus a Cassiopa Brundisium mare Ionium uio-
|
1.1
|
lentum et uastum et iactabundum. Nox deinde, quae diem
|
2.1
|
primum secuta est, in ea fere tota uentus a latere saeuiens
|
|
nauem undis compleuerat. Tum postea complorantibus
|
3.1
|
nostris omnibus atque in sentina satis agentibus dies quidem
|
|
tandem inluxit. Sed nihil de periculo neque de saeuitia uenti
|
|
remissum; quin turbines etiam crebriores et caelum atrum
|
|
et fumigantes globi et figurae quaedam nubium metuendae,
|
5
|
quos typhonas uocabant, inpendere inminereque ac depres-
|
|
surae nauem uidebantur.
|
|
In eadem fuit philosophus in disciplina Stoica celebratus,
|
4.1
|
quem ego Athenis cognoueram non parua uirum auctoritate
|
|
satisque attente discipulos iuuenes continentem. Eum tunc
|
5.1
|
in tantis periculis inque illo tumultu caeli marisque require-
|
|
bam oculis scire cupiens, quonam statu animi et an interri-
|
|
tus intrepidusque esset. Atque ibi hominem conspicimus
|
6.1
|
pauidum et exterritum ploratus quidem nullos sicuti ceteri
|
|
omnes nec ullas eiusmodi uoces cientem, sed coloris et uoltus
|
|
turbatione non multum a ceteris differentem. At ubi caelum
|
7.1
|
enituit et deferbuit mare et ardor ille periculi deflagrauit,
|
|
accedit ad Stoicum Graecus quispiam diues ex Asia magno,
|
|
ut uidebamus, cultu paratuque rerum et familiae, atque
|
|
ipse erat multis corporis animique deliciis diffluens. Is quasi
|
8.1
|
inludens: 'quid hoc est,' inquit 'o philosophe, quod, cum in
|
|
periculis essemus, timuisti tu et palluisti? ego neque timui
|
|
neque pallui.' Et philosophus aliquantum cunctatus, an re-
|
9.1
|
spondere ei conueniret, 'si quid ego' inquit 'in tanta uio-
|
|
lentia tempestatum uideor paulum pauefactus, non tu istius
|
|
rei ratione audienda dignus es. Set tibi sane Aristippus
|
10.1
|
ille * * discipulus, pro me responderit, qui cum in simili
|
|
tempore a simillimo tui homine <esset> interrogatus, quare
|
|
philosophus timeret, cum ille contra nihil metueret, non
|
|
eandem esse causam sibi atque illi respondit, quoniam is
|
5
|
quidem esset non magno opere sollicitus pro anima ne-
|
|
quissimi nebulonis, ipsum autem pro Aristippi anima
|
|
timere.'
|
|
His tunc uerbis Stoicus diuitem illum Asiaticum a sese
|
11.1
|
molitus est. Sed postea cum Brundisium aduentaremus
|
12.1
|
malaciaque esset uenti ac maris, percontatus eum sum,
|
|
quaenam illa ratio esset pauoris sui, quam dicere ei super-
|
|
sedisset, a quo fuerat non satis digne compellatus. Atque
|
13.1
|
ille mihi placide et comiter 'quoniam' inquit 'audiendi
|
|
cupidus es, audi, quid super isto breui quidem, sed necessario
|
|
et naturali pauore maiores nostri, conditores sectae Stoicae,
|
|
senserint, uel potius' inquit 'lege; nam et facilius credideris,
|
5
|
si legas, et memineris magis.' Atque ibi coram ex sarcinula
|
14.1
|
sua librum protulit Epicteti philosophi quintum διαλέξεων,
|
|
quas ab Arriano digestas congruere scriptis Ζήνωνος et
|
|
Chrysippi non dubium est.
|
|
In eo libro Graeca scilicet oratione scriptum ad hanc
|
15.1
|
sententiam legimus: 'Visa animi, quas φαντασίας philosophi
|
|
appellant, quibus mens hominis prima statim specie acci-
|
|
dentis ad animum rei pellitur, non uoluntatis sunt neque
|
|
arbitraria, sed ui quadam sua inferunt sese hominibus nosci-
|
5
|
tanda; probationes autem, quas συγκαταθέσεις uocant, quibus
|
16.1
|
eadem uisa noscuntur ac diiudicantur uoluntariae sunt
|
|
fiuntque hominum arbitratu. Propterea cum sonus aliquis
|
17.1
|
formidabilis aut caelo aut ex ruina aut repentinus nescio
|
|
cuius periculi nuntius uel quid aliud est eiusmodi factum,
|
|
sapientis quoque animum paulisper moueri et contrahi et
|
|
pallescere necessum est non opinione alicuius mali praecepta,
|
5
|
sed quibusdam motibus rapidis et inconsultis officium men-
|
|
tis atque rationis praeuertentibus. Mox tamen ille sapiens
|
18.1
|
ibidem τὰς τοιαύτας φαντασίας, id est uisa istaec animi sui
|
|
terrifica, non adprobat, hoc est οὐ συγκατατίθεται οὐδὲ προσ-
|
|
επιδοξάζει, sed abicit respuitque, nec ei metuendum esse in
|
|
his quicquam uidetur. Atque hoc inter insipientis sapientis-
|
19.1
|
que animum differre dicunt, quod insipiens, qualia sibi
|
|
esse primo animi sui pulsu uisa sunt saeua et aspera, talia
|
|
esse uero putat et eadem incepta, tamquam si iure metuenda
|
|
sint, sua quoque adsensione adprobat καὶ προσεπιδοξάζει—
|
5
|
hoc enim uerbo Stoici, cum super ista re disserunt, utun-
|
|
tur—, sapiens autem, cum breuiter et strictim colore atque
|
20.1
|
uultu motus est, οὐ συγκατατίθεται, sed statum uigoremque
|
|
sententiae suae retinet, quam de huiuscemodi uisis semper
|
|
habuit ut de minime metuendis, sed fronte falsa et formi-
|
|
dine inani territantibus.'
|
5
|
Haec Epictetum philosophum ex decretis Stoicorum
|
21.1
|
sensisse atque dixisse in eo, quo dixi, libro legimus adnotan-
|
|
daque esse idcirco existimauimus, ut rebus forte id genus,
|
|
quibus dixi, obortis pauescere sensim et quasi albescere
|
|
non insipientis esse hominis neque ignaui putemus et in eo
|
5
|
tamen breui motu naturali magis infirmitati cedamus, quam
|
|
quod esse ea, qualia uisa sunt, censeamus.
|
|