Considerata perpensaque lex quaedam Solonis speciem habens pri-
|
2.12.pr.1
|
morem iniquae iniustaeque legis, sed ad usum et emolumentum
|
|
salubritatis penitus reperta.
|
|
In legibus Solonis illis antiquissimis, quae Athenis axibus
|
1.1
|
ligneis incisae sunt quasque latas ab eo Athenienses, ut
|
|
sempiternae manerent, poenis et religionibus sanxerunt,
|
|
legem esse Aristoteles refert scriptam ad hanc sententiam:
|
|
'Si ob discordiam dissensionemque seditio atque discessio
|
5
|
populi in duas partes fiet et ob eam causam irritatis animis
|
|
utrimque arma capientur pugnabiturque, tum qui in eo
|
|
tempore in eoque casu ciuilis discordiae non alterutrae parti
|
|
sese adiunxerit, sed solitarius separatusque a communi
|
|
malo ciuitatis secesserit, is domo, patria fortunisque omni-
|
10
|
bus careto, exul extorrisque esto.'
|
|
Cum hanc legem Solonis singulari sapientia praediti legis-
|
2.1
|
semus, tenuit nos grauis quaedam in principio admiratio
|
|
requirentes, quam ob causam dignos esse poena existima-
|
|
uerit, qui se procul a seditione et ciuili pugna remouissent.
|
|
Tum, qui penitus atque alte usum ac sententiam legis
|
3.1
|
introspexerat, non ad augendam, sed ad desinendam sedi-
|
|
tionem legem hanc esse dicebat. Et res prorsum se sic
|
|
habent. Nam si boni omnes, qui in principio coercendae
|
4.1
|
seditioni impares fuerint, populum percitum et amentem
|
|
non deseruerint, ad alterutram partem diuidi sese adiun-
|
|
xerint, tum eueniet, ut cum socii partis seorsum utriusque
|
|
fuerint eaeque partes ab his, ut maioris auctoritatis uiris,
|
5
|
temperari ac regi coeperint, concordia per eos potissimum
|
|
restitui conciliarique possit, dum et suos, apud quos sunt,
|
|
regunt atque mitificant et aduersarios sanatos magis cupiunt
|
|
quam perditos.
|
|
Hoc idem Fauorinus philosophus inter fratres quoque aut
|
5.1
|
amicos dissidentis oportere fieri censebat, ut qui in medio
|
|
sunt utriusque partis beniuoli, si in concordia adnitenda
|
|
parum auctoritatis quasi ambigui amici habuerint, tum
|
|
alteri in alteram partem discedant ac per id meritum uiam
|
5
|
sibi ad utriusque concordiam muniant. 'Nunc autem pleri-
|
6.1
|
que' inquit 'partis utriusque amici, quasi probe faciant, duos
|
|
litigantes destituunt et relinquunt deduntque eos aduocatis
|
|
maliuolis aut auaris, qui lites animasque eorum inflamment
|
|
aut odii studio aut lucri.'
|
5
|