C. PLINIVS TRAIANO IMPERATORI
  Sollemne est mihi, domine, omnia de quibus dubito ad te 10.96.1.1
referre. Quis enim potest melius uel cunctationem meam
regere uel ignorantiam instruere? Cognitionibus de Chri-
stianis interfui numquam: ideo nescio quid et quatenus aut
puniri soleat aut quaeri. Nec mediocriter haesitaui, sitne 2.1
aliquod discrimen aetatum, an quamlibet teneri nihil a robu-
stioribus differant; detur paenitentiae uenia, an ei, qui omnino
Christianus fuit, desisse non prosit; nomen ipsum, si flagitiis
careat, an flagitia cohaerentia nomini puniantur. Interim, <in> 5
iis qui ad me tamquam Christiani deferebantur, hunc sum
secutus modum. Interrogaui ipsos an essent Christiani. Con- 3.1
fitentes iterum ac tertio interrogaui supplicium minatus:
perseuerantes duci iussi. Neque enim dubitabam, qualecum-
que esset quod faterentur, pertinaciam certe et inflexibilem
obstinationem debere puniri. Fuerunt alii similis amentiae, 4.1
quos, quia ciues Romani erant, adnotaui in urbem remittendos.
  Mox ipso tractatu, ut fieri solet, diffundente se crimine plures
species inciderunt. Propositus est libellus sine auctore mul- 5.1
torum nomina continens. Qui negabant esse se Christianos
aut fuisse, cum praeeunte me deos adpellarent et imagini
tuae, quam propter hoc iusseram cum simulacris numinum
adferri, ture ac uino supplicarent, praeterea male dicerent 5
Christo, quorum nihil cogi posse dicuntur qui sunt re uera
Christiani, dimittendos putaui. Alii ab indice nominati esse 6.1
se Christianos dixerunt et mox negauerunt; fuisse quidem sed
desisse, quidam ante triennium, quidam ante plures annos,
non nemo etiam ante uiginti. <Hi> quoque omnes et imaginem
tuam deorumque simulacra uenerati sunt et Christo male 5
dixerunt. Adfirmabant autem hanc fuisse summam uel culpae 7.1
suae uel erroris, quod essent soliti stato die ante lucem con-
uenire, carmenque Christo quasi deo dicere secum inuicem
seque sacramento non in scelus aliquod obstringere, sed ne
furta ne latrocinia ne adulteria committerent, ne fidem fal- 5
lerent, ne depositum adpellati abnegarent. Quibus peractis
morem sibi discedendi fuisse rursusque coeundi ad capiendum
cibum, promiscuum tamen et innoxium; quod ipsum facere
desisse post edictum meum, quo secundum mandata tua
hetaerias esse uetueram. Quo magis necessarium credidi ex 8.1
duabus ancillis, quae ministrae dicebantur, quid esset ueri,
et per tormenta quaerere. Nihil aliud inueni quam supersti-
tionem prauam et immodicam.
  Ideo dilata cognitione ad consulendum te decucurri. Visa 9.1
est enim mihi res digna consultatione, maxime propter peri-
clitantium numerum. Multi enim omnis aetatis, omnis ordinis,
utriusque sexus etiam uocantur in periculum et uocabuntur.
Neque ciuitates tantum, sed uicos etiam atque agros super- 5
stitionis istius contagio peruagata est; quae uidetur sisti et
corrigi posse. Certe satis constat prope iam desolata templa 10.1
coepisse celebrari, et sacra sollemnia diu intermissa repeti
passimque uenire <carnem> uictimarum, cuius adhuc raris-
simus emptor inueniebatur. Ex quo facile est opinari, quae
turba hominum emendari possit, si sit paenitentiae locus. 5