De auaritia
  Nec singulare nec friuolum crimen est, fratres, uel 1.5.1.1
maxime Christianum cupiditatis compedibus alligari pro-
fundaeque noctis feralibus tenebris obcaecatum miserabiliter
ad ima deferri. Sed quia inexstinguibilis pestis incendio totus
mundus exarsit, auaritia, ut putatur, crimen esse desiit, quia 5
neminem qui se possit arguere derelinquit. Omnes enim passim
furore insatiabili turpes praecipitantur in quaestus, nec quis-
quam prorsus inueniri potest, qui ei saltem uel uno momento
iustitiae frenos inponat.
Inquieta semper exaestuat, saeuit, 2.1
pugnat, rapit, congregat, seruat sui tenax, appetens alieni,
non suo, non alieno, non ipso orbe contenta. Totum possidet et
de inopia queritur semper. Denique ad sua numquam peruenit
uota. Quantum fuerit auctior, fit tanto miserior: expers otii, 5
expers satietatis, per fas atque nefas, artibus multimodis ac
uersutiis armata bacchatur, salutis suae alienaeque con-
temptrix, solum metuens ne desit ulli quod radat.
  Inde est, quod uniuersae nationes mutuis cadunt per 3.1
momenta uulneribus, concussae gemunt urbes, deleta rura
respirare non possunt, maria plus praedonibus saeua sunt
quam natura; obseratae gladiis uiae humano cruore pin-
guescunt; testamenta heredes incognitos ex sese recitari 5
mirantur; amicae sub fallacia manus innoxias animas secure
conficit ebibita ueneni tempestas; sepelitur noua odii rabie,
antequam nascatur, matris iam non in utero sed sepulcro
incognitum pecus, quod legitimam nec mortem potuit sen-
tire nec uitam. 10
  Recte igitur apostolus ait: Radix omnium malorum est 4.1
auaritia; hac enim matre eademque magistra uniuersa quae
diximus, sed et alia multa, immo omnia undique sine pausa
quae scaturiunt mala nascuntur atque concelebrantur, quae
condemnare falso humanitas gestit; camelum enim glutiens 5
culicem liquat; reicit stillas criminum et auaritiae, unde cri-
minum fluenta funduntur, ebibit fontem.
  Huic non iura, non leges, non honor ullus obsistit, 5.1
quia quicquid aut emitur aut distrahitur, liberum non est:
non nobilitas, quia per hanc credit, hanc excolit, per hanc hoc
sibi nomen inuenit; non sanctitas, non munitio, quia nihil est
tam sanctum quod non uiolari, nihil tam munitum quod non 5
expugnari pecunia possit; non necessitudo sanguinis, non
amicitia, quia non suo merito, sed auri, argenti facultatumque
beneficio quis aut amatur aut odio est.
Denique haec est 6.1
causa, quod fratrum pia nomina plerumque gladiis amica
uidemus esse quam sibi; quod parentes opulenti abolita sui
nominis sanctitate filios suos non sine utriusque dedecore
patiuntur errare stipi triuiali subiectos; quod liberi parentum 5
uitam sua damna iudicantes iniecta uiolenter manu ipsi natu-
rae, inuasis hereditatibus ante tempus parentes suos compel-
lunt uiuere miseriae, facultatibus mori.
  Pro nefas! Quid tibi tua tollis, infelix? Quid extraneo 7.1
facias, qui in te auarus es? O detestabili detestabilius malum!
Inuicem dum exspoliant persequuntur fallunt, hostes probant,
praedones laudant, latrones excusant, nec sui umquam uenit
in mentem non esse humanae potestatis crastinum diem ac ne 5
ipsum, quo res agitur, quia quod uoluitur semper, in momento
quid adferat dubium est.
Sed oculis patentibus caeci dilatant 8.1
horrea, terras angustant, urgent saltibus saltus et, si orbem
totum possideant, fines oderunt. Inlicitum putant habere
uicinum. Construunt praedia, sepulcra defodiunt; timeant
omen qui non timent mortem: sic, sic interempti plerumque 5
iacent canibus, alitibus ferisque donati, ubique dispersi,
utrobique deperditi, semesis ossibus, etiam suis carnibus
nudi.
Conspicite rem auaro condignam! Ille, ille amplum 9.1
qui habuit censum, exiguum non habet tumulum; quos
prophetes egregius hactenus increpat dicens: Quid profuit
nobis superbia aut quid diuitiarum ambitio contulit nobis?
Transierunt ista omnia tamquam umbra. Sed et dominus ipse 5
dicit: Quid prodest unicuique lucrari mundum et animae suae
pati detrimentum?.
  I nunc, insatiabilis homo, et in detestabilis con- 10.1
gestionis lucra letifera etiam ipsa elementa nouis artibus
coge! Licet radient tibi pretiosorum lapidum discoloribus
formis referta penetralia, gemat terra sub pondere argenti,
auro ardens tota domus pugnet sua flamma cum sole honorum- 5
que exinanitus a te gradus non inueniat quod tibi praestet,
meminisse tamen debes, quia mors non timet nec diuitias nec
honores.
O caeca mens hominum! Quam uarie, unam 11.1
tamen contendit in mortem: pauper, cum opes infeliciter
quaerit, quas feliciter non habet; diues, cum diuitias putat
se non habere, quas habet. In uno nititur auaritia, bacchatur
in alio, in utroque crescit, in utroque non desinit. Verum tamen 5
eos uno momento exigua humus et peraequat et satiat, enorme
quod cum tota ambitione sua non potest aurum.
  Hinc unus pecuniam suam tamquam hamum propo- 12.1
nit, ut facultates ad se attrahat alienas; quam peregrinantem
ferali supputatione nutrire non desinit, ut summam quaerat,
non quam commodatio dedit, sed quam ei pepererint armati
numero dies, menses et digiti. At plerumque cum sua sibi 5
industria fenerator etiam ipse nudatur, ei cum casu aliquo
fraus, inopia, fuga, mors extorserint debitorem. Auaritiae
enim natura talis est, ut auariorem faciat. Plerumque plus tu-
lit auaro quam praestat, ac sic saepe contingit, ut merito per-
dat etiam sua, qui desiderat aliena. 10
Illinc alius uias uianti- 13.1
bus cludit, arcet ab herbis, arcet a siluis, arcet ab aquis, et qui-
dem copiosis uacantibus plurimis negat hominibus, quod aui-
bus, serpentibus, feris non potest denegare. Mera profecto ue-
sania est beneficiis inuidere naturae. 5
Alius inde rerum om- 14.1
nium captat annonam, aucupatur distrahendi tempus, minor
in mensura, maior in pretio; negat se habere, quod distrahat,
ut rogetur, ut iugulet. Atque utinam incorrupta species uen-
deretur! Ingemescit praeterea, si annus est sterilis, multo 5
magis, si fertilis fuerit: illic quia parum distrahit, hic quia
non solus. Vultis scire, quantis sit tenebris obuolutus? Irasci-
tur deo, si non semper fiat publicis luctibus diues. Bene, bene:
cum quis quaerit aurum, inuenit gladium.
  Inter haec nemo considerat condicionem fragilitatis 15.1
humanae, nemo hostem, nemo fiscum, nemo latronem, nemo
domesticum, qui cognitione secreti est omnium peior, nemo
imminentes diei iudicii flammas, per quas omnes nudi transi-
turi sumus. Solum colitur, de quo dictum est: Idola gentium 5
argentum et aurum, pro quo quis aut iugulatur aut iugulat.
Vellem scire tamen, tanta eius rabies quid uoluptatis ha- 16.1
beat, suo cultori quid praestet. Febrem non exstinguit, morbos
non discutit, uulneribus non medetur, dolores non tollit,
mortem non repellit, nisi quod sanos occidit; nec manducatur
aliquando certe nec bibitur nec in inferno cum suo praedone 5
descendet, solum quod oculos infelices inanemque conscien-
tiam ad hoc in maligni fulgoris cupidinem diram spe potiundi
praecipitat, ne gratis homo uideatur occisus.
  Sed nos non ad auaros, sed de auaris sermonem 17.1
fecimus, fratres; alioquin solis diuinis exemplis oportuerat
perorare, esset si quis hic talis. Sed quia in uobis fides et pietas,
quae est idonea expultrix auaritiae, manet atque gloriatur,
digni estis uniuersi aurum argentumque non tam habere quam 5
esse. Nam uos estis aurum uiuum dei, Christi uos argentum,
uos spiritus sancti diuitiae; uos si terrena metalla tempseritis,
longe his uitae uestrae thesaurus. Vobis auro constructa aethe-
ria illa ciuitas destinata est. Nulla intrare uolentibus mora;
patent duodecim portae, habitacula praeparata sunt infinita. 10
Nemo sit de mansione sollicitus: certae gloriae nostrae 18.1
insignis res erit, si dei ciuitatem felicitate nostri numeri feceri-
mus angustam. Itaque estote securi: nihil in illa deest um-
quam, nihil ab suo statu aut tollitur aut declinat; omnia
bona atque perpetua exuberant passim. Certe, quod primum 5
est, nemo eget, nemo inuidet, nemo furatur, nemo rapit, nemo
proscribit, nemo iugulat, moritur nemo; omnes felices, omnes
unanimes, omnes inmortales, omnes sunt semper aequales;
quod unius est, omnium est; quod omnium, singulorum.
Vultis scire, quae illic beatitudo uersetur? Nemo suam ues- 10
tem, nemo suas margaritas abscondit, nemo lapides pretiosos,
nemo aurum, nemo argentum, et tamen ullus non timet
furtum.