De patientia
  Etsi beata diuersis uita uirtutibus quaeritur, cuius 1.4.1.1
cupidine flagrans humanitas per momenta suspirat, tamen
omnes uno eodemque consensu quasi quendam patientiae
deferuntur in portum, sine qua nec audiri nec concipi nec disci
quicquam poterit nec doceri. Nam profecto sola est, ad quam 5
prorsus res omnis spectet, dubium quippe cum non sit spem,
fidem, iustitiam, humilitatem, castitatem, probitatem, con-
cordiam, caritatem, omnes artes omnesque uirtutes, ipsa
quoque elementa eius constare non posse sine eruditione uel
freno. 10
Est enim matura semper, humilis, cauta, prudens, 2.1
prouida, omni necessitate contenta, quauis turbationum
tempestate tranquilla. Serenitatem suam nebulis turbulentare
non nouit. Paenitentiam nescit; altercatio quid sit ignorat.
Omnes aut deuitat aut portat iniurias. Incertum est, utrum 5
inpassibilis iudicetur, cum aliquid passa quasi nihil passa sit
inuenitur.
Postremo impossibile est, fratres, eius aestimare 3.1
uirtutem, cuius uinci uictoria est. Non illam loco uis ulla
detorquet, non labor, non fames, non nuditas, non persecutio,
non metus, non periculum, non mors, non tormenta morte
ipsa grauiora, non potestas, non ambitio, non felicitas. Semper 5
inmobilis manet, alta quadam ac diuina temperantia robuste
librata, uniuersas permotiones animorum placida modera-
tione compescens, et ut omnia non magno opere deuincat, se
primo uincit.
  Non uirtutes possunt esse uirtutes, non perennes ele- 4.1
mentorum status, non tempora cognata connexione in solem-
nes reditus commearent, nisi rerum disciplinam conuersionem-
que quasi quaedam sollicita mater patientia custodiret. Sol
denique quamuis mira celeritate alternas mundi metas illus- 5
tret, tamen numquam dilectam uerecundamque anteuertit au-
roram; qui, quod maius est, duodenis non dicam spatiis, sed
momentis horarum aequabiliter se partiri non posset, si in-
patientia suos cursus urgueret.
Luna quoque, quae quibus- 5.1
dam uidetur errare curriculo menstruali, solemnes suae ignes
aetatis quod numquam prorogat inportune nec derogat, quid
aliud intelligi datur quam sui opificis moderationi deseruiens
peritissima insignis patientiae disciplina? Sed et mare uentis 5
lacessitum, cum irascitur, quamuis reciproca uicissitudine
nunc pulsantibus caelum, nunc requirentibus terram aestuan-
tibus undique uitreis armatum montibus, uiolentis undarum
saeuientium cumulis, toto corpore insaniat, tamen extremo-
rum pallido ex recursu uoluminum quasi ius terrae cognoscens 10
ac uiolare deuitans mira patientia in se frangitur, his denique
fluctibus, quibus cogitur, refrenatur.
Haec germinantibus 6.1
pratis, messibus flauis, uitibus curuis, semipallidis oliuis et
felicitatem praestat et gratiam, cum [in] uniuscuiusque tem-
poris fetus partu crudo in alterius contumeliam inpatientia
non sinit praecipitare. Quid auium diuersarum decora com- 5
mercia litterataeque quid arduis uolatibus aeriae grues? Quid
piscium dissimilium cum suis sibi ductoribus gradatae aetatis
innumerabiles cunei? Nonne cum inuitationi temporum
parent solemnisque remigii specioso discursu uel aquas sulcant
uel aera distinguunt, et patienter ueniunt et patienter exce- 10
dunt?
  Solus homo praeceps, solus inpatiens, prauis cotidie 7.1
mobilitatibus gaudet, uarietatibus studet; miserum se putat,
si ipse sit, nec intellegit rem dementiae esse consimilem, in
statu suo animum non manere. Inpatientia enim quid est
nisi mens lubrica, permotionibus crebris et rapidis se semper 5
expugnans; animus infidelis etiam sibi; actus improuidus,
instabilis, caecus, incautus, inconstans, totus concitatus in
ruinam; res sine substantia, negotium sine persona? Omnia
cito temptat, omnia momento disturbat, mater criminum,
curiositatis magistra, acumen temeritatis, auctor detestabi- 10
lium pariter ac magistra malorum. Hominis nam salutem ab
incunabulis mundi mors ut iugularet ac iugulet, ab ipsa
prorupit.
Denique Adam in arce cum esset adhuc paradisi 8.1
constitutus beatissimusque beati orbis imperio potiretur, tam
diu felix, tam diu inexterminabilis uixit, quam diu imperata
regalis edicti continuit. At ubi sinistro consensu inuidi ex
lubricitate serpentis est inpatientiam mutuatus sacraeque 5
arboris pomum male dulce delibauit, lacrimas repperit, dolores
et gemitus, spinas et tribulos sibimet comparauit ultimoque
sudore turbatus posteris hereditatem indigestae mortis, quae
homicidium mox [ut] peperit, dereliquit.
Denique nec mo- 9.1
ra est: inpatienter fraterni inuidus muneris in fratris Cain an-
helat exitium et deo ante negotium parricida est; nec eius
saltem coercentis uoce comprimitur, sed eo magis ac magis
instat, donec effusione sanguinis conceptum piaculum duplice- 5
tur. Miratur orbis uacuus se duobus angustum; mirantur
elementa hominem, qui factus sit ad imaginem et similitudinem
dei, posse iugulari, et hoc a fratre. Erubescit rudis terra pio
sanguine impiata. Solus Cain exsultat infelix et, quod teste
caret, putat se caruisse facinore, quem deus uidit, quem 10
conscientia redarguit, quem fratris sanguis accusat.
Quid 10.1
inpatientiam Sodomorum, ubi inlicite uiri opprimebantur
a uiris, prodigiosae libidinis ignes ignis diuinus incendit in-
testinique facinoris foedus, quo infeliciores subactis infami
hasta persequentes hospitum terga depopulabantur, e caelo 5
imber fusus a domino flammis et sulphure armatus poenali
procella deleuit? Iudaei contionibus tument; altaria diuina
cum uenerantur, euertunt; uaria caede prophetas elidunt;
Moysen amore nimio lapidare conantur; aduersus dominum
semper ingrati uariis molitionibus pugnant multisque diis ac 10
regibus seruire gestiunt, qui uni deo per inpatientiam seruire
minime potuerunt.
  Sed inpatientiae hactenus exempla prolata sint. 11.1
Neque enim est studiose, ut arbitror, memorandum, quod
optaueris compescendum, maxime cum eius natura sit talis, ut
numquam moretur in propriis, sed in publicum tota diffusa
sit, diffamationibus uigeat, huc atque illuc aestuans uarie 5
caeca prorumpat, uicta sit autem, si dissimulatio celebritatem
eius obscuret.
  Nunc ad patientiae reuertamur uirtutem, quae maiori- 12.1
bus nostris illustri uirtute perennem gloriam peperit et salu-
tem. Abel ideo martyr, quia iustus; ideo iustus, quia patiens;
a quo pati martyres didicerunt patiendo libenter, quod non
merentur. Noe cataclysmum, quo omnis caro funditus delere- 5
tur, denuntiante deo imminere per momenta et credit et timet
arcamque, cum suis ut saluus foret, quam iussus est facere,
non praecipiti festinatione compingit nec tantum munus quasi
praesumptor aut demens rapit, sed patienter aedificat, patien-
ter exornat, patienter uariis animantibus replet. Quando 10
ingredi iubeatur, quando ianuam claudere, patienter ex-
spectat, dignus euadere, qui in tanto orbis metu non festinauit
euadere.
  Nunc mihi Abrahae memoranda est mira illa tempta- 13.1
tio, quae eum aut sacrilegum fecerat, si contemneret deum,
aut crudelem, si occideret filium, nisi quadam singulari ac
uere diuina patientia inter religionem pietatemque negotium
temperaret, in spe non denegans deo, quod contra spem accepe- 5
rat a deo. Igitur Isaac sibi dulcissimum filium, deo uictimam
dulciorem contemnit, ut seruet, destinat iugulare, ne iugulet,
securus illo se non posse displicere facinore, quod deo gereba-
tur auctore.
O nouum spectaculum ac uere deo dignum, 14.1
in quo definire difficile est, utrum sit patientior sacerdos an
uictima! Non percussoris, non percutiendi claudicat color;
non membra tremore uibrantur; non dimissi, non torui sunt
oculi. Nemo rogat, nemo trepidat, nemo se excusat, nemo 5
turbatur. Ne uere sit parricidium, ille lignum quo inuratur
sibi praeportat, ille aram struit. Ille exserit gladium, ille
ceruicem. Vno uoto, una deuotione, ne quid profanum sit,
diligenter ac patienter geritur, quod ab altero celebratur. Sub
tanto, non dicam humanitatis, sed ipsius naturae metu laeti 10
sunt soli. Cedit affectus pietati, pietas religioni, fauet utrisque
religio.
Medius stupet gladius nullo impedimento suspensus 15.1
mactatione terribili gloriam se praestitisse, non crimen. Quid
hoc est? Ecce immanitas in fidem et scelus transit in sacra-
mentum; parricida incruentus redit et qui immolatus est
uiuit. Ambo sibi gloria, ambo claritatis exemplum, ambo dei 5
cultus admirabile saeculis testimonium. Felix orbis fuerat,
fratres, si omnes sic fierent parricidae.
  Iacob per patientiam et benedictionem lucratus est 16.1
et fratrem. Dat iracundiae locum, securus ut redeat; domum
patri commendat, sensim mitisque discedit, ut probet se et
meruisse et non ambisse quod meruit. Ac ne quis hanc patien-
tiam timiditatis nomine obscuret, in ducendis quoque uxoribus 5
talis est condicio: Liam excipit, prolixa tempora obseruat,
omnia soceri libens tolerat imperata; qui si esset inpatiens,
astu circumscriptus pro Rachel postmodum tempore num-
quam reparato seruiret.
Similiter Ioseph patiens inuenitur, 17.1
e pascua cum a fratribus rapitur; patiens, cum in puteum
dimittitur; patiens, dura cum hasta distrahitur; patiens in
carcere, in regno patientior, patientissimus, desideratos cum
fratres agnosceret; et ubi iactantia se non potest continere, 5
positus in honore. Caelestis profecto est ista patientia, quam
a suo statu non aerumna, non felicitas, non affectus potuit
commouere.
  Aduersus Iob diabolus, qui non fertur blandus, 18.1
aestimare licet quid moliri potuerit incitatus, maxime cum
a deo acceperit facultatem, ut atrocitatis inueteratae in exa-
men iusti quibus possit armis, quibus possit uiribus, niteretur.
Igitur nouum ac paene incredibile committitur proelium. Vltra 5
morem diabolus pugnat, sed Iob dissimulando plus pugnat.
Ille eius magnum atque opulentissimum censum uno momento
disperdit cohortemque florentissimam dulcium liberorum
atrocissimo impulsu, tectis parietum cum ruina confusis,
nimia crudelitate festinus sepelit, antequam iugulet. Ipsum 10
postremo, quem diuitiis exspoliauerat magnis, magnis uestit
ulceribus, quibus insuper uermes immittit edaces, ut in tor-
menta morientis cum homine aduenticium uulnus inquilino
uulnere finiretur.
At Iob cunctis uiribus aduersae partis 19.1
exspectatione placida profligatis, in semet fortior ruinis, omni-
bus quaeque deleuerat bellum recuperatis in melius, felicitatis
pristinae statum dissimulando non perdidit, sed mutauit. Hic
ego patientiam domini memorare non audeo, ne quam deus 5
inter homines deputatus patiatur iniuriam; idonea laus enim
non est, cui principatum adimit peraequatio. At cum omnes
omnino memorati omnesque felices eius dono sint tales, con-
tumelia est laudare dominum, cuius condigne laudare non
queas seruum. 10
  Sed o quam uellem te, si possim, rerum omnium 20.1
regina, patientia, magis moribus concelebrare! Scio enim,
quia libentius in tuis moribus, tuis fundamentis tuisque con-
siliis quam in alienis nudisque sermonibus conquiescis neque
tantam in multiplicandis uirtutibus laudem ponis, quantam 5
in finiendis. Tu uirginitati praestas, ne flos eius ullo morbo,
ullo tempore deflorescat.
Tu uariarum semper in tempesta- 21.1
tum crebris turbinibus constitutae fidissimus miserandae
uiduitatis es portus. Tu sanctissimo coniugali iugo rudi ceruice
subeuntes in nisum laboris uel amoris aequalem retinaculis
blandis quasi quidam peritus auriga componis. Tu amicitiam 5
idem uelle atque idem nolle docuisti. Tu seruituti unica ac
fortissima consolatio saepe libertatem paris.
Tu paupertati 22.1
praestas, ut habeat totum sui contenta, cum sustinet totum.
Tu prophetas prouexisti. Tu Christo apostolos glutinasti. Tu
cotidiana martyrum et mater es et corona. Tu murus fidei,
fructus spei, anima caritatis. Tu specialiter omnem populum 5
diuinasque uirtutes quasi crines effusos in unius uerticis no-
dum, honorem decoremque conducis. Felix aeternumque felix
est, qui semper te habuerit in se.