DOMINI NOSTRI SACRATISSIMI PRINCIPIS
|
|
IUSTINIANI
|
|
IURIS ENUCLEATI EX OMNI UETERE IURE COLLECTI
|
|
DIGESTORUM SEU PANDECTARUM
|
|
LIBER PRIMUS
|
|
DE IUSTITIA ET IURE
|
|
Ulpianus libro primo institutionum. Iuri operam daturum prius
|
1.1.1.pr.1
|
nosse oportet, unde nomen iuris descendat. est autem a iustitia appellatum: nam, ut ele-
|
|
ganter Celsus definit, ius est ars boni et aequi. Cuius merito quis nos sacerdotes appellet:
|
1.1
|
iustitiam namque colimus et boni et aequi notitiam profitemur, aequum ab iniquo sepa-
|
|
rantes, licitum ab illicito discernentes, bonos non solum metu poenarum, uerum etiam prae-
|
|
miorum quoque exhortatione efficere cupientes, ueram nisi fallor philosophiam, non simu-
|
|
latam affectantes. Huius studii duae sunt positiones, publicum et priua-
|
2.1
|
tum. publicum ius est quod ad statum rei Romanae spectat, priuatum quod ad singulorum
|
|
utilitatem: sunt enim quaedam publice utilia, quaedam priuatim. publicum ius in sacris, in
|
|
sacerdotibus, in magistratibus constitit. priuatum ius tripertitum est: collectum etenim est
|
|
ex naturalibus praeceptis aut gentium aut ciuilibus. Ius naturale est, quod natura omnia
|
3.1
|
animalia docuit: nam ius istud non humani generis proprium, sed omnium animalium, quae
|
|
in terra, quae in mari nascuntur, auium quoque commune est. hinc descendit maris atque
|
|
feminae coniunctio, quam nos matrimonium appellamus, hinc liberorum procreatio, hinc edu-
|
|
catio: uidemus etenim cetera quoque animalia, feras etiam istius iuris peritia censeri. Ius
|
4.1
|
gentium est, quo gentes humanae utuntur. quod a naturali recedere facile intellegere licet,
|
|
quia illud omnibus animalibus, hoc solis hominibus inter se commune sit.
|
|
Pomponius libro singulari enchiridii. Ueluti erga deum religio: ut paren-
|
2.pr.1
|
tibus et patriae pareamus:
|
|
Florentinus libro primo institutionum. ut uim atque iniuriam pro-
|
3.pr.1
|
pulsemus: nam iure hoc euenit, ut quod quisque ob tutelam corporis sui fecerit, iure
|
|
fecisse existimetur, et cum inter nos cognationem quandam natura constituit, consequens
|
|
est hominem homini insidiari nefas esse.
|
|
Ulpianus libro primo institutionum. Manumissiones quoque iuris
|
4.pr.1
|
gentium sunt. est autem manumissio de manu missio, id est datio libertatis: nam quamdiu
|
|
quis in seruitute est, manui et potestati suppositus est, manumissus liberatur potestate.
|
|
quae res a iure gentium originem sumpsit, utpote cum iure naturali omnes liberi nasce-
|
|
rentur nec esset nota manumissio, cum seruitus esset incognita: sed posteaquam iure
|
5
|
gentium seruitus inuasit, secutum est beneficium manumissionis. et cum uno naturali no-
|
|
mine homines appellaremur, iure gentium tria genera esse coeperunt: liberi et his contra-
|
|
rium serui et tertium genus liberti, id est hi qui desierant esse serui.
|
|
Hermogenianus libro primo iuris epitomarum. Ex hoc iure gentium intro-
|
5.pr.1
|
ducta bella, discretae gentes, regna condita, dominia distincta, agris termini positi, aedificia
|
|
collocata, commercium, emptiones uenditiones, locationes conductiones, obligationes insti-
|
|
tutae: exceptis quibusdam quae iure ciuili introducta<e> sunt.
|
|
Ulpianus libro primo institutionum. Ius ciuile est, quod neque in totum a
|
6.pr.1
|
naturali uel gentium recedit nec per omnia ei seruit: itaque cum aliquid addimus uel detrahi-
|
|
mus iuri communi, ius proprium, id est ciuile efficimus. Hoc igitur ius nostrum con-
|
1.1
|
stat aut ex scripto aut sine scripto, ut apud Graecos: τῶν νόμων οἳ μὲν ἔγγραφοι, οἳ δὲ ἄγραφοι.
|
|
Papinianus libro secundo definitionum. Ius autem ciuile est, quod ex legi-
|
7.pr.1
|
bus, plebis scitis, senatus consultis, decretis principum, auctoritate prudentium uenit.
|
|
Ius praetorium est, quod praetores introduxerunt adiuuandi uel supplendi uel corrigendi iuris
|
1.1
|
ciuilis gratia propter utilitatem publicam. quod et honorarium dicitur ad honorem prae-
|
|
torum sic nominatum.
|
|
Marcianus libro primo institutionum. Nam et ipsum ius honorarium uiua
|
8.pr.1
|
uox est iuris ciuilis.
|
|
Gaius libro primo institutionum. Omnes populi, qui legibus et mo-
|
9.pr.1
|
ribus reguntur, partim suo proprio, partim communi omnium hominum iure utuntur. nam
|
|
quod quisque populus ipse sibi ius constituit, id ipsius proprium ciuitatis est uocaturque
|
|
ius ciuile, quasi ius proprium ipsius ciuitatis: quod uero naturalis ratio inter omnes homines
|
|
constituit, id apud omnes peraeque custoditur uocaturque ius gentium, quasi quo iure
|
5
|
omnes gentes utuntur.
|
|
Ulpianus libro primo regularum. Iustitia est con-
|
10.pr.1
|
stans et perpetua uoluntas ius suum cuique tribuendi. Iuris praecepta sunt haec: honeste
|
1.1
|
uiuere, alterum non laedere, suum cuique tribuere. Iuris prudenti<a> est diuinarum atque
|
2.1
|
humanarum rerum notitia, iusti atque iniusti scientia.
|
|
Paulus libro quarto decimo ad Sabinum. Ius pluribus modis dicitur: uno
|
11.pr.1
|
modo, cum id quod semper aequum ac bonum est ius dicitur, ut est ius naturale. altero
|
|
modo, quod omnibus aut pluribus in quaque ciuitate utile est, ut est ius ciuile. nec minus
|
|
ius recte appellatur in ciuitate nostra ius honorarium. praetor quoque ius reddere dicitur
|
|
etiam cum inique decernit, relatione scilicet facta non ad id quod ita praetor fecit, sed ad
|
5
|
illud quod praetorem facere conuenit. alia significatione ius dicitur locus in quo ius red-
|
|
ditur, appellatione collata ab eo quod fit in eo ubi fit. quem locum determinare hoc modo
|
|
possumus: ubicumque praetor salua maiestate imperii sui saluoque more maiorum ius dicere
|
|
constituit, is locus recte ius appellatur.
|
|
Marcianus libro primo institutionum. Nonnumquam ius etiam pro necessitu-
|
12.pr.1
|
dine dicimus ueluti 'est mihi ius cognationis uel adfinitatis'.
|
|