DE HOMINE LIBERO EXHIBENDO
  Ulpianus libro septuagensimo primo ad edictum. Ait praetor: 'Quem libe- 43.29.1.pr.1
rum dolo malo retines, exhibeas'. Hoc interdictum proponitur tuendae libertatis causa, 1.1
uidelicet ne homines liberi retineantur a quoquam:
  Uenuleius libro quarto interdictorum. (nihil enim multum a specie seruien- 2.pr.1
tium differunt, quibus facultas non datur recedendi):
  Ulpianus libro septuagensimo primo ad edictum. quod et lex Fabia pro- 3.pr.1
spexit. neque hoc interdictum aufert legis Fabiae exsecutionem: nam et hoc interdicto agi
poterit et nihilo minus accussatio legis Fabiae institui: et uersa uice qui egit Fabia, poterit
nihilo minus etiam hoc interdictum habere, praesertim cum alius interdictum, alius Fabiae
actionem habere possit. Haec uerba 'quem liberum' ad omnem liberum pertinent, siue 1.1
pubes sit siue impubes, siue masculus siue femina, siue <unus siue> plures, siue sui iuris sit
siue alieni: hoc enim tantum spectamus, an liber sit. Is tamen, qui in potestate habet, 2.1
hoc interdicto non tenebitur, quia dolo malo non uidetur habere qui suo iure utitur. Si 3.1
quis eum, quem ab hostibus redemit, retineat, in ea causa est, ut interdicto non teneatur:
non enim dolo malo facit. plane si offertur pretium, interdictum locum habet. sed et si
eum remisit pretio non accepto, dicendum est interdicto locum fore, si, posteaquam semel
remisit, uelit retinere. Si eum quis retineat filium, quem non habet in potestate, plerum- 4.1
que sine dolo malo facere uidebitur: pietas enim genuina efficit sine dolo malo retineri,
nisi si euidens dolus malus intercedat. proinde et si libertum suum uel alumnum uel noxae
deditum adhuc impuberem, idem erit dicendum. et generaliter qui iustam causam habet
hominis liberi apud se retinendi, non uidetur dolo malo facere. Si quis uolentem retineat, 5.1
non uidetur dolo malo retinere. sed quid si uolentem quidem retineat, non tamen sine
calliditate circumuentum uel seductum uel sollicitatum, neque bona uel probabili ratione
hoc facit? recte dicetur dolo malo retinere. Is, qui nescit apud se esse hominem liberum, 6.1
dolo malo caret: sed ubi certioratus retinet, dolo malo non caret. Plane si dubitat, utrum 7.1
liber an seruus sit, uel facit status controuersiam, recedendum erit ab hoc interdicto et
agenda causa libertatis. etenim recte placuit tunc demum hoc interdictum locum habere,
quotiens quis pro certo liber est: ceterum si quaeratur de statu, non oportet praeiudicium
fieri alienae cognitioni. Ait praetor 'exhibeas'. exhibere est in publicum producere et ui- 8.1
dendi tangendique hominis facultatem praebere: proprie autem exhibere est extra secretum
habere. Hoc interdictum omnibus competit: nemo enim prohibendus est libertati fauere. 9.1
Plane ex causa suspectae personae remouendae sunt, si forte talis persona sit, quam ueri- 10.1
simile est colludere uel calumniari. Sed et si mulier uel pupillus hoc interdictum deside- 11.1
re<n>t pro cognato uel parente uel adfine suo solliciti, dandum esse eis interdictum dicen-
dum est: nam et publico iudicio reos facere possunt, dum suas suorumque iniurias exse-
quuntur. Si tamen plures sunt, qui experiri uolent, eligendus est a praetore, ad quem 12.1
maxime res pertinet uel is qui idone<i>or est: et est optimum ex coniunctione, ex fide, ex
dignitate actorem hoc interdicto eligendum. Si tamen, posteaquam hoc interdicto actum 13.1
est, alius hoc interdicto agere desideret, palam erit postea alii non facile dandum, nisi si
de perfidia prioris potuerit aliquid dici. itaque causa cognita amplius quam semel inter-
dictum hoc erit mouendum. nam nec in publicis iudiciis permittitur amplius agi quam
semel actum est quam si praeuaricationis fuerit damnatus prior accusator. si tamen reus 5
condemnatus malit litis aestimationem sufferre quam hominem exhibere, non est iniquum
saepius in eum interdicto experiri uel eidem sine exceptione uel alii. Hoc interdictum 14.1
et in absentem esse rogandum Labeo scribit, sed si non defendatur, in bona eius eundum
ait. Hoc interdictum perpetuum est. 15.1
  Uenuleius libro quarto interdictorum. Si quis liberum hominem ignorantem 4.pr.1
suum statum retineat, tamen si dolo malo retinet, cogitur exhibere. Trebatius quoque 1.1
ait non teneri eum, qui liberum hominem pro seruo bona fide emerit et retineat. Nullo 2.1
tempore dolo malo retineri homo liber debet, adeo ut quidam putauerint nec modicum
tempus ad eum exhibendum dandum, quoniam praeteriti facti poena praestanda est. Cre- 3.1
ditori non competit interdictum, ut debitor exhiberetur: nec enim debitorem latitantem
exhibere quisquam cogitur, sed in bona eius ex edicto praetoris itur.