Hic tu me etiam gloriari vetas; negas esse ferenda quae 92.5
soleam de me praedicare, et homo facetus inducis etiam ser-
monem urbanum ac venustum, me dicere solere esse me
Iovem, eundemque dictitare Minervam esse sororem meam.
Non tam insolens sum, quod Iovem esse me dico, quam
ineruditus, quod Minervam sororem Iovis esse existimo; sed 10
tamen ego mihi sororem virginem adscisco, tu sororem tuam
virginem esse non sisti. Sed vide ne tu te soleas Iovem
dicere, quod tu iure eandem sororem et uxorem appellare
possis. Et quoniam hoc reprehendis, quod solere me dicas 93.1
de me ipso gloriosius praedicare, quis umquam audivit cum
ego de me nisi coactus ac necessario dicerem? Nam si,
cum mihi furta largitiones libidines obiciuntur, ego respon-
dere soleo meis consiliis periculis laboribus patriam esse 5
servatam, non tam sum existimandus de gestis rebus gloriari
quam de obiectis confiteri. Sed si mihi ante haec durissima
rei publicae tempora nihil umquam aliud obiectum est nisi
crudelitas eius unius temporis, cum a patria perniciem depuli,
quid? me huic maledicto utrum non respondere an demisse 10
respondere decuit? Ego vero etiam rei publicae semper 94.1
interesse putavi me illius pulcherrimi facti, quod ex auctori-
tate senatus consensu bonorum omnium pro salute patriae
gessissem, splendorem verbis dignitatemque retinere, prae-
sertim cum mihi uni in hac re publica audiente populo 5
Romano opera mea hanc urbem et hanc rem publicam esse
salvam iurato dicere fas fuisset. Exstinctum est iam illud
maledictum crudelitatis, quod me non ut crudelem tyrannum,
sed ut mitissimum parentem omnium civium studiis deside-
ratum, repetitum, arcessitum vident. Aliud exortum est: 95.1
obicitur mihi meus ille discessus: cui ego crimini respondere
sine mea maxima laude non possum. Quid enim, pontifices,
debeo dicere? Peccatine conscientia me profugisse? at id
quod mihi crimini dabatur non modo peccatum non erat, 5
sed erat res post natos homines pulcherrima. Iudicium
populi pertimuisse? at id nec propositum ullum fuit, et, si
fuisset, duplicata gloria discessissem. Bonorum mihi prae-
sidium defuisse? falsum est. Me mortem timuisse? turpe
est. Dicendum igitur est id, quod non dicerem nisi coactus, 96.1
—nihil enim umquam de me dixi sublatius adsciscendae
laudis causa potius quam criminis depellendi,—dico igitur,
et quam possum maxima voce dico: cum omnium perdi-
torum et coniuratorum incitata vis, duce tribuno plebis, 5
consulibus auctoribus, adflicto senatu, perterritis equitibus
Romanis, suspensa ac sollicita tota civitate, non tam in me
impetum faceret quam per me in omnis bonos, me vidisse, si
vicissem, tenuis rei publicae reliquias, si victus essem, nullas
futuras. Quod cum iudicassem, deflevi coniugis miserae 10
discidium, liberorum carissimorum solitudinem, fratris ab-
sentis amantissimi atque optimi casum, subitas fundatissimae
familiae ruinas; sed his omnibus rebus vitam anteposui
meorum civium, remque publicam concidere unius discessu
quam omnium interitu occidere malui. Speravi, id quod 15
accidit, me iacentem posse vivis viris fortibus excitari; si
una cum bonis interissem, nullo modo posse <rem publicam>
recreari. Accepi, pontifices, magnum atque incredibilem 97.1
dolorem: non nego, neque istam mihi adscisco sapientiam
quam non nulli in me requirebant, qui me animo nimis fracto
esse atque adflicto loquebantur. An ego poteram, cum a tot
rerum tanta varietate divellerer, quas idcirco praetereo quod 5
ne nunc quidem sine fletu commemorare possum, infitiari me
esse hominem et communem naturae sensum repudiare?
Tum vero neque illud meum factum laudabile nec beneficium
ullum a me in rem publicam profectum dicerem, si quidem ea
rei publicae causa reliquissem quibus aequo animo carerem, 10
eamque animi duritiam, sicut corporis, quod cum uritur non
sentit, stuporem potius quam virtutem putarem. Suscipere 98.1
tantos animi dolores, atque ea quae capta urbe accidunt victis
stante urbe unum perpeti, et iam se videre distrahi a complexu
suorum, disturbari tecta, diripi fortunas, patriae denique
causa patriam ipsam amittere, spoliari populi Romani bene- 5
ficiis amplissimis, praecipitari ex altissimo dignitatis gradu,
videre praetextatos inimicos nondum morte complorata
arbitria petentis funeris: haec omnia subire conservandorum
civium causa, atque id cum dolenter adsis non tam sapiens
quam ii qui nihil curant, sed tam amans tuorum ac tui quam 10
communis humanitas postulat, ea laus praeclara atque divina
est. Nam qui ea quae numquam cara ac iucunda duxit
animo aequo rei publicae causa deserit, nullam benivolentiam
insignem in rem publicam declarat; qui autem ea relinquit
rei publicae causa a quibus cum summo dolore divellitur, ei 15
cara patria est, cuius salutem caritati anteponit suorum.
Qua re dirumpatur licet ista furia atque <pestis>, audiet haec 99.1
ex me, quoniam lacessivit: bis servavi <rem publicam>, qui
consul togatus armatos vicerim, privatus consulibus armatis
cesserim. Vtriusque temporis fructum tuli maximum:
superioris, quod ex senatus auctoritate et senatum et omnis 5
bonos meae salutis causa mutata veste vidi, posterioris, quod
et senatus et populus Romanus et omnes mortales et privatim
et publice iudicarunt sine meo reditu rem publicam salvam
esse non posse.