Cum autem pro conparabili aliquid inducetur, quon- 1.82.1
iam id per similitudinem maxime tractatur, in repre-
hendendo conveniet simile id negare esse, quod con-
feretur, ei, quicum conferetur. id fieri poterit, si de-
monstrabitur diversum esse genere, natura, vi, magni- 5
tudine, tempore, loco, persona, opinione; ac si, quo
in numero illud, quod per similitudinem afferetur, et
quo in loco hoc, cuius causa afferetur, haberi con-
veniat, ostendetur. deinde, quid res cum re differat,
demonstrabimus: ex quo docebimus aliud de eo, quod 10
comparabitur, et de eo, quicum comparabitur, existi-
mare oportere. huius facultatis maxime indigemus,
cum ea ipsa argumentatio, quae per inductionem trac-
tatur, erit reprehendenda.
  Sin iudicatum aliquod inferetur, quoniam id ex his 15
locis maxime firmatur: laude eorum, qui iudicarunt;
similitudine eius rei, qua de agitur, ad eam rem, qua
de iudicatum est; et commemorando non modo non
esse reprehensum iudicium, sed ab omnibus adpro-
batum; et demonstrando difficilius et maius fuisse ad 20
iudicandum, quod afferatur, quam id, quod instet: ex
contrariis locis, si res aut vera aut veri similis permittet,
infirmari oportebit. atque erit observandum diligenter,
ne nihil ad id, quo de agatur, pertineat id, quod iudica-
tum sit; et videndum est, ne ea res proferatur, in qua 25
sit offensum, ut de ipso, qui iudicarit, iudicium fieri
videatur. oportet autem animadvertere, ne, cum aliter 83.1
sint multa iudicata, solitarium aliquid aut rarum
iudicatum afferatur. nam sic his rebus auctoritas
iudicati maxime potest infirmari. atque ea quidem,
quae quasi probabilia sumentur, ad hunc modum 5
temptari oportebit.