Et ut illa altera pars orationis, quae probitatis commen-
|
2.211.7
|
datione boni viri debet speciem tueri, lenis, ut saepe iam
|
|
dixi, atque summissa, sic haec, quae suscipitur ab oratore
|
|
ad commutandos animos atque omni ratione flectendos,
|
10
|
intenta ac vehemens esse debet. Sed est quaedam in his
|
212.1
|
duobus generibus, quorum alterum lene, alterum vehemens
|
|
esse volumus, difficilis ad distinguendum similitudo; nam
|
|
et ex illa lenitate, qua conciliamur eis, qui audiunt, ad hanc
|
|
vim acerrimam, qua eosdem excitamus, influat oportet ali-
|
5
|
quid, et ex hac vi non numquam animi aliquid inflandum
|
|
est illi lenitati; neque est ulla temperatior oratio quam illa,
|
|
in qua asperitas contentionis oratoris ipsius humanitate con-
|
|
ditur, remissio autem lenitatis quadam gravitate et conten-
|
|
tione firmatur. In utroque autem genere dicendi et illo, in
|
213.1
|
quo vis atque contentio quaeritur, et hoc, quod ad vitam et
|
|
mores accommodatur, et principia tarda [sunt] et exitus item
|
|
spissi et producti esse debent. Nam neque adsiliendum
|
|
statim est ad genus illud orationis; abest enim totum a causa
|
5
|
et homines prius ipsum illud, quod proprium sui iudici est,
|
|
audire desiderant; nec cum in eam rationem ingressus sis,
|
|
celeriter discedendum est; non enim, sicut argumentum,
|
214.1
|
simul atque positum est, adripitur alterumque et tertium
|
|
poscitur, ita misericordiam aut invidiam aut iracundiam,
|
|
simul atque intuleris, possis commovere: argumentum ratio
|
|
ipsa confirmat idque, simul atque emissum est, adhaerescit;
|
5
|
illud autem genus orationis non cognitionem iudicis, sed
|
|
magis perturbationem requirit, quam consequi nisi multa
|
|
et varia et copiosa oratione et simili contentione actionis
|
|
nemo potest; qua re qui aut breviter aut summisse dicunt,
|
215.1
|
docere iudicem possunt, commovere non possunt; in quo
|
|
sunt omnia.
|
|