'Atqui, si ita placet,' inquit [Antonius] 'trademus etiam,
|
2.204.5
|
quae nos sequi in dicendo quaeque maxime spectare
|
|
solemus; docuit enim iam nos longa vita ususque rerum
|
|
maximarum, ut quibus rebus animi hominum moverentur
|
|
teneremus. Equidem primum considerare soleo, postuletne
|
205.1
|
causa; nam neque parvis in rebus adhibendae sunt hae
|
|
dicendi faces neque ita animatis hominibus, ut nihil ad
|
|
eorum mentis oratione flectendas proficere possimus, ne
|
|
aut inrisione aut odio digni putemur, si aut tragoedias
|
5
|
agamus in nugis aut convellere adoriamur ea, quae non
|
|
possint commoveri. Iam quoniam haec fere maxime sunt
|
206.1
|
in iudicum animis aut, quicumque illi erunt, apud quos
|
|
agemus, oratione molienda, amor odium iracundia, invidia
|
|
misericordia, spes laetitia, timor molestia: sentimus amorem
|
|
conciliari, si id iure videamur, quod sit utile ipsis, apud
|
5
|
quos agamus, defendere, aut si pro bonis viris aut certe pro
|
|
eis, qui illis boni atque utiles sint, laborare, namque haec
|
|
res amorem magis conciliat, illa virtutis defensio caritatem;
|
|
plusque proficit, si proponitur spes utilitatis futurae quam
|
|
praeteriti benefici commemoratio. Enitendum est ut
|
207.1
|
ostendas in ea re, quam defendas, aut dignitatem esse aut
|
|
utilitatem, eumque, cui concilies hunc amorem, significes
|
|
nihil ad utilitatem suam rettulisse ac nihil omnino fecisse
|
|
causa sua; invidetur enim commodis hominum ipsorum,
|
5
|
studiis autem eorum ceteris commodandi favetur. Viden-
|
208.1
|
dumque hoc loco est ne, quos ob benefacta diligi volemus,
|
|
eorum laudem atque gloriam, cui maxime invideri solet,
|
|
nimis efferre videamur; atque eisdem his ex locis et in alios
|
|
odium struere discemus et a nobis ac nostris demovere;
|
5
|
eademque haec genera sunt tractanda in iracundia vel
|
|
excitanda vel sedanda; nam si, quod ipsis, qui audiunt,
|
|
perniciosum aut inutile sit, id factum augeas, odium creatur;
|
|
sin, quod aut in bonos viros aut in eos, quos minime quis-
|
|
que debuerit, aut in rem publicam, tum excitatur, si non tam
|
10
|
acerbum odium, tamen aut invidiae aut odi non dissimilis
|
|
offensio; item timor incutitur aut ex ipsorum periculis aut
|
209.1
|
ex communibus: interior est ille proprius; sed hic quoque
|
|
communis ad eandem similitudinem est perducendus. Par
|
|
atque una ratio est spei, laetitiae, molestiae; sed haud sciam
|
|
an acerrimus longe sit omnium motus invidiae nec minus
|
5
|
virium opus sit in ea comprimenda quam in excitanda.
|
|
Invident autem homines maxime paribus aut inferioribus,
|
|
cum se relictos sentiunt, illos autem dolent evolasse; sed
|
|
etiam superioribus invidetur saepe vehementer et eo magis,
|
|
si intolerantius se iactant et aequabilitatem communis iuris
|
10
|
praestantia dignitatis aut fortunae suae transeunt; quae si
|
|
inflammanda sunt, maxime dicendum est non esse virtute
|
|
parata, deinde etiam vitiis atque peccatis, tum, si erunt
|
|
honestiora atque graviora, tamen non esse tanta illa merita,
|
|
quantam insolentiam hominis quantumque fastidium; ad
|
210.1
|
sedandum autem, magno illa labore, magnis periculis esse
|
|
parta nec ad suum commodum, sed ad aliorum esse conlata;
|
|
<eum>que, si quam gloriam peperisse videatur, tamen etsi ea
|
|
non sit iniqua merces periculi, tamen ea non delectari
|
5
|
totamque abicere atque deponere; omninoque perficiendum
|
|
est, quoniam plerique sunt invidi maximeque hoc est com-
|
|
mune vitium et perpetuum, invidetur autem praestanti
|
|
florentique fortunae, ut haec opinio minuatur et illa ex-
|
|
cellens opinione fortuna cum laboribus et miseriis permixta
|
10
|
[esse] videatur. Iam misericordia movetur, si is, qui audit,
|
211.1
|
adduci potest ut illa, quae de altero deplorentur, ad suas res
|
|
revocet, quas aut tulerit acerbas aut timeat, ut intuens alium
|
|
crebro ad se ipsum revertatur; et cum singuli casus huma-
|
|
narum miseriarum graviter accipiuntur, si dicuntur dolenter,
|
5
|
tum adflicta et prostrata virtus maxime luctuosa est.
|
|